UC1 Cultura, participació i civisme digital

Unitat Competencial UC 1

Definició de la competència

 

Cultura, participació i civisme digital.

Utilitzar de forma eficient, cívica i segura els recursos de què disposa la ciutadania en la societat de digital, aplicant-los selectivament en els diversos àmbits de la seva vida quotidiana, amb la finalitat del desenvolupament personal, la participació i col·laboració en la societat.

 
Realitzacions competencials Indicadors de nivell 2 (Nivell Bàsic) Comentaris

RC 1.1. Identificar els recursos de què disposa la ciutadania per informar-se, comunicar-se, actuar i participar en la societat digital i en xarxa.

Conec les eines que existeixen per informar-me, comunicar-me i relacionar-me a través d'Internet i les TIC.

INB 1.1.1. Identifica de forma àmplia la tipologia de serveis per a la vida quotidiana que es pot obtenir a través d'Internet i la resta de les TIC.

RC 1.2. Obtenir la informació, recurs o servei que es requereix a través d'Internet, interactuant amb proveïdors de serveis diversos de forma segura.

Sé carregar i descarregar arxius de la web.

Sé realitzar gestions de forma telemàtica prenent les mesures de protecció correctes i identificant-me adequadament.

INB 1.2.1. Consulta la informació, i es localitza i descarrega recursos diversos. Puja arxius a un servidor d'emmagatzematge.

INB 1.2.2. Efectua transaccions de tipus complex: sol·licituds de feina, tràmits administratius, operacions bancàries.

INB 1.2.3. Utilitza el Comerç Electrònic com un mitjà per a realitzar transaccions comercials.

INB 1.2.4. Utilitza les diverses mesures de protecció per realitzar gestions en línia i la signatura digital com a mitjà d'identificació electrònica.

En tractar-se d'un entorn educatiu, caldria definir amb precisió les transaccions de tipus complex utilitzades com a indicadors, ja que les operacions bancàries o els tràmits administratius, amb menors d'edat, són difícils de realitzar.

També caldria definir clarament l'indicador relacionat amb l'ús del Comerç Electrònic i la signatura digital.

Aquí segurament caldria introduir la signatura digital idCAT.

RC 1.3. Emprar eines col·laboratives per compartir informació, participar i col·laborar amb d'altres ciutadans.

Utilitzo eines web col·laboratives per compartir informació, participar i col·laborar amb la resta de companys/es.

INB 1.3.1. Empra les principals eines col·laboratives i d'intercanvi d'informació i les seves utilitats.

INB 1.3.2. Utilitza eines WEB 2.0


RC 1.4. Fer un ús segur, ètic, i cívic de les TIC.

Conec la existència de lleis pel que fa a la utilització d'informació i dades personals, i sé que cal respectar els límits relatius a la seva utilització.

INB 1.4.1. Utilitza les mesures adequades per a garantir la privadesa i seguretat de la informació.

INB 1.4.2. Identifica i respecta la legislació referent als drets fonamentals, els drets i deures dels consumidors en el comerç electrònic i al respecte de la propietat intel·lectual.


 

Coneixements

CNB 1.1. Què es pot fer per internet i amb les TIC i quins serveis i recursos es poden obtenir: aprendre i formar-se, emprendre, cercar feina, cercar informació i recursos, col·laborar, participar, actuar, entretenir-se, realitzar transaccions i tràmits i altres serveis per a la vida quotidiana.

CNB 1.2. Identifica els elements per emprendre en el món digital.

CNB 1.3. Quins són els tràmits administratius, que en la nostra societat es poden realitzar actualment en línia.

CNB 1.4. Què és i per a què serveix la signatura digital. Organismes i entitats on més habitualment es requerirà.

CNB 1.5. Eines col·laboratives avançades.

CNB 1.6. MUVE (Multi-User Virtual Environment), entorn virtual multi-usuari. Eines d'entrenament de capacitats, habilitats, competències, lleure ...

CNB 1.7. La sindicació de continguts de tipus multimèdia i escrit: RSS.

CNB 1.8. Drets fonamentals: protecció de dades personals i l'honor, la intimitat i la pròpia imatge.

CNB 1.9. Drets i deures dels consumidors en el comerç electrònic i respecte a la propietat intel·lectual.

CNB 1.10. Drets d'autor i llicències.

Procediments

PNB 1.1. Consultar informació, localitzar i descarregar recursos diversos. Pujar arxius a un servidor d'emmagatzematge.

PNB 1.2. Subscriure's a butlletins informatius.

PNB 1.3. Realitzar tràmits administratius en línia amb l'Administració i amb d'altres organismes, pagament de multes, taxes i impostos, petició de subvencions, serveis de salut, reclamacions, etc.

PNB 1.4. Realitzar operacions de comerç electrònic.

PNB 1.5. Realitzar els passos necessaris per a obtenir i emprar la signatura digital.

PNB 1.6. Garantir la privadesa i seguretat de la informació intercanviada.

PNB 1.7. Entrar i interactuar amb un MUVE (Multi-User Virtual Environment), entorn virtual multi-usuari.

PNB 1.8. Participar en un fòrum, utilitzant adequadament els procediments de crear missatges i respondre'n.

PNB 1.9. Configuració de programari RSS per a rebre continguts.

PNB 1.10. Utilitzar de forma eficient i eficaç les aplicacions en línia.

Actituds

ANB 1.1. Ser conscient de l'evolució constant de les TIC i que cal aprendre permanentment.

ANB 1.2. Mostrar interès i curiositat per ampliar els limits de la cerca d'informació.

ANB 1.3. Estar predisposats a realitzar tràmits en línia, reconeixent els avantatges de fer-ho d'aquesta manera.

ANB 1.4. Protegir-se per evitar un ús per part de terceres persones de la signatura digital.

ANB 1.5. Prendre les precaucions necessàries a l'hora de fer transaccions i gestions en línia.

ANB 1.6. Mostrar respecte vers les opinions i observacions de les persones que participen en un fòrum.



Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons. [Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada]
Llicenciat sota la Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike 3.0 License