Una col·lecció de jocs informàtics per a aprendre i divertir-se jugant amb les matemàtiques:
Aquest joc
és bàsicament un ‘memory’ de nombres situat a l’entorn gràfic
d’un castell i que al ser resolt completament apareix un castell de Catalunya
que passa a ser possessió del jugador encertant. Es presenta amb
8 nivells de dificultat.
En aquest
joc s’han de trobar les parelles d'escuts que amaguen un número
o el resultat d'una operació igual. Per a aconseguir-ho, s’ha d'anar
fent clic a sobre dels escuts per poder veure els nombres o operacions
que tenen al darrere. Cada cop que es descobreix una parella de resultats
idèntics, els dos escuts desapareixeran i començarà
a aparèixer la foto d'un castell, el qual serà conquerit
si s’encerten totes les parelles de la graella d'escuts i, per tant, s’aconsegueix
destapar completament la fotografia del castell.
Si es
vol una ajuda, es pot fer clic a l'armadura i aquesta dirà quin
escut fa parella amb l'escut que s’acaba de destapar, però
pagant a canvi 10 punts.
La puntuació
atorgada cada cop que es conquereix un castell depèn del nombre
de les jugades empleades per a resoldre-ho completament, des d'un màxim
de 100 punts en una sèrie perfecta i sense errades, fins a un mínim
de 10 punts. Si s’obté un bon registre de jugades, el nom del jugador
quedarà registrat com un dels records del joc.
Es tracta d’un joc, compost de 4 passatemps matemàtics, on els jugadors (d'1 a 4) han de superar una sèrie de proves, assignades a l’atzar, per a arribar al cim i guanyar la partida; en cas d’encert, un jugador escala una mica més amunt, però si falla baixarà uns esglaons... La relació de jocs és la següent:
LA SARDANA NUMÈRICA
Els jugadors han d’esbrinar el sardanista, entre
vuit diferents, que porta el número secret de dues xifres, per a
aconseguir-ho disposen de 4 pistes que poden demanar a partir dels nombres
del 2 al 9, al fer ‘clic’ en un d’aquests, s’indica el residu que hi queda
de dividir el número secret entre aquesta xifra, d’aquesta manera
i amb les 4 pistes donades, i una mica de lògica, no es fa complicat
de superar la prova.
Ex. (el nº és
el 47) Pista 1: entre 2 >> Residu 1, Pista 2: entre 7 >> Residu 5,...
LA COLUMNATA NUMÈRICA
Els jugadors han d’esbrinar el número final que completaria una sèrie lògica de 8 números, situada en una succesió ascendent de columnes. Hi ha diferents nivells de dificultat i la puntuació és proporcional al grau de complexitat de l’exercici.
Ex. 1, 2, 4, 7, 11, 16, 22, ?? .... Solució:
29
ROMANUM
Els jugadors han de resoldre, amb xifres romanes,
una operació que es proposa també en xifres romanes, l’entorn
del joc ens transporta, uns 20 segles enrera, a la Catalu-nya de la Tarraco
imperial. Ideal per a treballar aquest sistema numèric, reflexionar
lo efímer de cada cultura, i una bona excusa per a fer càlcul
(la calculadora està absolutament prohibida, es clar, que amb números
romans no funciona!!
LA CAIXA FORTA
També s’inclou el programa 'Matics' que permet jugar a cadascun d’aquest jocs de manera independent.
L'objectiu del joc consisteix en obtenir
un número determinat (de l‘1 al 49), que apareix a la part inferior,
a partir de 3 xifres unitàries en línia situades a una graella
de 9 x 6 caselles num.
El criteri de càlcul és molt senzill,
s’han de multiplicar les dues primeres xifres i sumar o restar la tercera.
Les xifres poden agafar-se en línia horitzontal, vertical o diagonal,
en els dos sentits possibles, amunt - avall o esquerra – dreta.
Ex. 32 = 6 x 5 + 2 (El primer 6 de la primera fila i,
en diagonal descendent, el 5 de la segona fila i el 2.)
El guanyador serà el jugador que aconsegueix
fer la màxima puntuació al final del joc, s’atorguen 10 punts
pels encerts o –5 per les errades.
Si tens ganes de pensar una mica, entra
en aquesta pàgina.
Moltes activitats són una mostra
de les que es proposen en els jocs matemàtics presentats en aquesta
web, d'altres una bona excusa per a rumiar una estona!
Per a més informació dirigir-se a:
E-mail: mentaludix@hotmail.com