Departament de Tecnologia IES CAN PLANAS Castellano.
Can Planas, Portada, Nosaltres, Materials, #Tecnologia, Mapa.
#Energia, Transport, Construcció, Electrònica, Satèl.lits, Robòtica, Museus.
C. Elèctriques, Energia solar, #Cotxes solars, Hidràulica, Eòlica, Biomasa, Revistes, Documentació, Institucions, Associacions.

Cotxes Solars
I. El Despertaferro
            Al llarg de l'any 1999 un grup d'alumnes de la Universitat Politècnica de Barcelona va dissenyar i construir un vehicle solar al que varen donar el nom de "Despertaferro", amb l'objectiu de participar a la SunRace 2000, una de les més importants curses internacionals de vehicles elèctrics propulsats per energia solar que es va celebrar a Australia del 11 al 21 de febrer.

Després de 14 mesos de desenvolupament, treball, cerca de patrocinadors,  i 21 milions de pesetes invertits. El resultat final va ser l'esperat: un delicat diseny aerodinàmic proporcionat pel seu xasis i bastidor de fibra de carboni, que a la parte superior soporta les cèl.lules solars fotovoltàiques. Aquestes alimenten un conjunt de bateries encarregades d'impulsar el motor i fer que el Despertaferro, amb el seu conductor al volant i els seus lleugers 220 Kg sobre tres rodes, hagi recorregut les carreteres catalanes amb una velocitat màxima de 105 Km/h i una mitjana de 65 Km/h. A la cursa va recorrer els 1.790 Km entre Sidney i Melbourne junt amb els altres 50 prototips d'altres tantes universitats y països, demostrant que el Sol mou motors, alimenta il.lusions i fa preveure tecnològics aires nets.

Un bon grapat d'empreses van col.laborar per que aquest projecte de fi de carrera de 10 estudiants d'inginyeria hagi servit per unir als que acaben els seus estudis i tenen idees amb els mitjans, coneixements i materials de que disposen les empreses.

El Despertaferro.
            Per les persones que s'animin a projectar el seu vehicle solar, el llibre "Speed Of Light" (Tecnologia de cotxes solars) és la gran obra, escrita en anglés per un nudrit equip d'experts, facilita tot el que cal fer i saber per que després del esforç només el Sol sigui necessari per correr contents.
380 pàgines - 7.000 ptas. - Distribuit per:
PROGENSA Tel. 954 278 158

Pàgina oficial de la SunRace
www.sunrace.com.au/

II. El tricicle solar d'ELEKTRON
            Josep Viver, responsable de l'empresa ELEKTRON va construir l'any 2000 un tricicle solar amb la finalitat de presentar-lo a la trobada de vehicles elèctrics que, al llarg dels dies 3 i 4 de juny, va tenir lloc a Sant Cugat del Vallès.

L'estructura es va aprofitar d'un vehicle dissenyat per circular per la platja amb l'ajut del vent. El sostre estava format per un panell ATERSA de 120 vats que alimentava una petita bateria. D'aquesta s'alimentava un motor especial de gran diàmetre i de disseny molt original, ja que a él, el rotor gira por fora del estator. Aquest mateix motor si es conectés a 48 volts entregaria una potencia de 20 kilovats.

La pilot Elena preparada per prendre els comandaments.

El control de la tracció s'aconsegueix mitjançant un conmutador que permet la marxa endavant i la marxa enrera i un variador de frequència que s'actuava mitjançant un potenciòmetre i modificava la velocitat de gir del motor. El motor movia l'eix de les rodes mitjançant una corretja dentada i un parell de politges que permetien reduir la velocitat de gir d'aquell.

El vehicle frenava fent funcionar el motor com a generador elèctric, amb el que recuperava energia de la frenada i carregava les bateries.

Per vigilar el correcte estat de carrega de les bateries disposava d'un comptador d'amperis-hora TRIMETRIC que mesurava i registrava la quantitat d'ells que entravan y sortien de la bateria.

El control de la direcció es lograva orientant la roda devantera mitjançant uns estreps sobre els que es col.locaven els peus.

ELEKTRON
C/Farigola, 20  local
08023 Barcelona
Tel. 93 210 83 09   Fax: 93 219 01 07
Email: elektron@arrakis.es
www.elektron.org

III. Ral.li Solar Internacional 2002
Els dies 1 i 2 de juny va tenir lloc, surtint de Barcelona i anant cap a Parets del Vallès, Sabadell, Terrassa, Rubí i Sant Cugat del Vallès el ral.li demostratiu de vehicles elèctrics. Van participar automòbils, vehicles de serveis urbans, microcotxes, bicicletes, motocicletes, prototips de competició, etc.

Josep Viver
Tel. 93 - 219 30 37
Fax: 93 - 219 01 07
Email: rallysolar@arrakis.es
www.elektron.org

Patrick Renau
Tel. 93 - 674 22 48
Email: prenau@mundivia.es
www.electromobil.net

IV. Enllaços
Formula Sun
Cotxes solars. En anglés.

Universitat de Michigan
Equip de Cotxes Solars
Amplia informació sobre com construir un cotxe solar. En anglés.
www.engin.umich.edu/org/solarcar/

Recursos per Aconseguir Components pels Nostres Cotxes Solars (En anglés)
Alternative Energy Engineering
EcoMall