Rutes als Alps

Esquí de muntanya a les Dolomites
Escrit Joan Soley

La tofane

Els Alps Dolomites o simplement les Dolomites són aquella zona dels Alps formada per un paisatge calcari molt retallat que ha originat unes fantàstiques cingleres que fan honor a la fama d'aquest indret.

Les Dolomites són un massís dels Alps Orientals al nord-est d'Itàlia format per terreny calcari on l'erosió al llarg de segles ha originat un grandiós escenari de cingleres, agulles i torres; són el paradís dels escaladors i excursionistes i dels esquiadors a l'hivern. Hi ha una gran quantitat de pistes d'esquí que es van enllaçant entre elles tot donant lloc a un dels dominis esquiables més grans dels Alps italians.

Les Dolomites estan formades per un gran nombre de petits massissos separats entre si per pregones valls plenes de pobles com per exemple el Gruppo delle Tre Cime de Lavaredo, Gruppo del Cristallo, Gruppo delle Tofane, Gruppo di Fànis, Gruppo di Sella, Gruppo della Marmolada, Gruppo del Catinaccio, etc. També són una excel·lent zona per a practicar l'esquí de muntanya amb uns magnífics descens fora pista aprofitant els remuntadors mecànics.

Buscant informació de la regió en quant a la pràctica de l'esquí de muntanya no hem trobat cap ressenya a les revistes Excursionisme, Vertex, Pyrinaica, Muntanya o Desnivel en els darrers 20 anys. La nostra única informació escrita la vàrem obtenir del llibre "Les Grands Raids a Squi" de Berruex i Parmentier, que explica una travessa de 7 dies. Després d'analitzar aquesta proposta vàrem arribar a la conclusió que seria bastant pesada perquè cada un o dos dies s'arribava a un poble amb el problema d'haver de buscar allotjament amb tot l'equipatge a l'esquena. A partir de les propostes del llibre de Pianetti G. i Peretti G., Sci Alpinismo nelle Dolomiti de l'editorial Zanichelli, decidim realitzar un itinerari de 4 dies pel grup del Fànis i una sèrie de sortides d'un dia pels grups de les Tre Cime de Lavaredo, el Cristallo i la Sella.

El primer dia travessem el sud de França, el nord d'Itàlia i a Venècia ens desviem cap al nord fins a Cortina d'Ampezzo. En total 1.400 km de carretera. El poble està completament blanc; la nevada dels darrers dos dies ha deixat 40 cm de neu fresca a la muntanya, cosa que pot dificultar les nostres pretensions. Anem a l'oficina de turisme per informar-nos dels allotjaments; escollim l'hotel Itàlia al costat mateix de l'estaci6 d'autobusos; és un hotel de dues estrelles que per 60.000 lires per persona i dia ens allotgem en règim de mitja pensió. També, anem a la casa de la muntanya per assabentar-nos del temps que farà els propers dies, de l'estat de la neu i de les previsions, que són optimistes. Amb tota aquesta informació refem les nostres intencions i ens programem 7 dies d'esquí de muntanya.

El diumenge dia 28 de març decidim donar la volta a les Tre Cime de Lavaredo, una de les excursions més emblemàtiques de les Dolomites. En cotxe pugem a Misurina i continuem fins el llac d'Antorno a 1.866 m on ens posem els esquís. Bosc a través, enmig d'avets completament nevats, anem progressant lentament cap al refugi d'Auronzo a 2.320 m, lloc on comença la volta a les Tre Cime de Lavaredo. Del refugi ens dirigim a la forcella del Col de Mezo a 2.315 metres on passem a la cara nord del massís i per la forcella de Lavaredo a 2.454 m tornem al refugi i baixem per la pista fins al cotxe. És un recorregut fàcil, molt paisatgístic i recomanable.

El dilluns 29 de març ens dirigim al Gruppo del Cristallo on tenim la sort de fer la millor baixada de tota la setmana: 1.500 m de descens en neu verge per on encara no hi havia baixat ningú. A Cortina agafem l'autobús cap al Passo Tre Croci i abans d'arribar-hi baixem a la petita estació d'esquí de Rio Gere. És una sort que en totes les estacions d'esquí de les Dolomites és possible comprar una única pujada en els remuntadors mecànics. Amb l'ajuda de dues telecadires ens presentem a un coll situat a 2.900 m, des d'on es pot fer una baixada directa d'esquí extrem per la cara nord o bé remuntar uns metres més per la banda esquerra del coll seguint una via ferrata dolomítica fins al començament d'una canal, al principi estreta i després més ample. Aquesta opció és el descens per la Cresta Bianca fins a les pistes d'esquí de fons de Cimabanche a 1.530 m. Gaudim d'un inoblidable descens amb 40 cm de neu pols per un escenari grandiós que tenim la sort de ser els primers en baixar després de la nevada de la setmana passada. Des de Cimabanche tornem en autobús a Cortina.

El dimarts volíem pujar la Tofana di Rozes de 3.225 m, un dels cims més alpinístics de la zona, però els forts pendents que cal superar fa que només sigui aconsellable amb neu perfectament estabilitzada i ho deixem per millor ocasió. Descartada la Tofana, anem al Gruppo di Fànes, el sector més esquiable de les Dolomites. L'accés més normal és per la vall de Tamers i arribar en cotxe al refugi de Pederu i després pujar als refugis de Fanes o La Varella, separats entre si per uns 500 metres. Nosaltres optem per una altra possibilitat més alpinística que ens permet recórrer de sud a nord bona part d'aquest massís. Novament sortim de Cortina en autobús cap al Passo Falzarego a 2.100 m on un telefèric ens deixa al costat del refugi Lagazuoi a 2.728 m, una bona alçada per començar la nostra travessa. Fem el descens de la cara nord per una pista d'esquí i quan a la nostra dreta apareix la forcella del Lago ens anem desviant a fi de situar-nos a sota del coll que remuntem amb els esquís a l'esquena. Davant nostre s'obre una immensa vall que divideix el massís en dos grans sectors. Ens dirigim cap al Passo Tadega, continuem cap al Passo di Limo i refugi Fanes, finalment arribem al refugi La Varella a 2.042 m. Aquest refugi és com un hotel de muntanya, tot folrat de fusta, amb dutxes d'aigua calenta i una bona cuina. Com que aquesta és una de les millors zones esquiables de les Dolornites, val la pena reservar un dels dos refugis ja que per Setmana Santa solen estar plens. Aquests dos refugis són un bon punt de partida per pujar amb esquis tota una sèrie de pics corn Sasso Delle Nove de 2.968 m, Sasso Delle Died de 3.026 m, Punta Cavallo de 2.907 m, Piz La Varella de 3.055 m. Col Bechei di Sopra de 2.794 m, Cime de Furcia Rossa III de 2.791 m, M. Castello de 2.817 m, M. Casale de 2.894 m i M. Cavallo de 2.912 m.

L'endemà pugem al Sasso Delle Dieci de 3.026 m, situat a l'oest del refugi. Són mil metres de pujada per unes enormes extensions de neu fins a una petita cresta final de roca bastant aèria.

Dijous fem l'ascensió més clàssica i més bonica d'aquesta zona. Resseguim tota la Vall Bianca pujant al M. Castello de 2.817 m que és un pic molt característic perquè acaba amb una cinglera que fa honor al seu nom. El M. Casale el pugem seguint la mateixa carena i per pujar al M. Cavallo cal baixar al fons de la vall del costat del pic i remuntar una forta pala fins arribar al coll on deixem els esquís i pugem al cim pels pendents de la cara est. Aquest cim és un magnífic mirador i davant nostre s'alça l'imponent pic de la Tofana di Rozes.

El dia següent tornem cap a Cortina per un itinerari molt bonic i solitari. Del refugi pugem al pic Col Bechei di Sopra de 2.685 m i, un cop situats novament a la cota 2.600, ens desplacem direcció est a uns 800 m per sobre del fons de la vall del riu di Fànes. Es una baixada molt bonica, amb uns emocionants flanqueigs i uns forts pendents que segur satisfan a l'esquiador més exigent. Un cop a la carretera seguim baixant per una pista, a la dreta, fins el refugi de Fiames on hi ha servei d'autobús a Cortina

Volem invertir el darrer dia d'estada a les Dolomites a fer un dels descens més bonics i espectaculars: la baixada per la Vall de Mesdi en el gruppo di Sella. Es una espectacular vall que travessa el massís de sud a nord envoltada per una grandiosa muralla de roques. De Cortina ens dirigim a Canazei i en el Passo Pordoi a 2.239 m aprofitem un telefèric que ens puja refugi Maria a 2.950 m, a dalt de la barrera rocosa de la cara sud del massís. Seguidament baixem un centenar de metres fins al coll i els tornem a remuntar per situar-nos al peu del Piz Boe de 3.152 m que val la pena pujar per ser un excel·lent mirador; en cas de no estar ben nevat és millor deixar els esquís i pujar a peu. Franquegem el pic per sota cap al refugi Boe lloc on comença la famosa baixada de la Vall de Mesdi de 1.250 m de desnivell fins a Colfosco i Corvara. A mitja baixada, en Carles Garcia pateix una mala caiguda i no pot seguir esquiant, avisem el servei de rescat, el treuen en helicòpter, el deixen a Corvara i en ambulància el porten a l'hospital de Brunico. Després d'una primera cura tornem cap a casa.

El grup estava format per en Biel Grau, Josep Viñeta i en Joan Soley de la UEC de la Vall del Tenes i en Carles Garcia de l'Agrupació Excursionista de Granollers. La sortida va ser durant la Setmana Santa de 1999.

Resum dels 7 dies
Tre Cime de Lavaredo.
De Cortina a Misurina i llac d'Antorno en cotxe. Refugi Auronzo, Col de Mezo, forcella Lavaredo, refugi Auronzo i llac d'Antorno.
Grup del Cristallo.
De Cortina a Rio Gere en autobùs. Dos telecadires fins a la forcella Staunies.
Descens per la Cresta Bianca fins Cimabanche. Autobùs a Cortina.
Grup de Fanes.
De Cortina a Passo Faizarego en autobùs. Telecabina al refugi Lagazuoi. Descens seguint l'alta via dolomiti fins a sota la forcella del Lago, la qual pugem amb els esquís a l'esquena, passo Tadega, Passo di Limo, refugi Fanés i refugi La Varella.
Refugi La Varella.
a Sasso Delle Dieci o Zehnerspitzen de 3.026 m.
Passo di Limo, Vallon Bianco, M. Castello, M. Casale M. Cavallo de 2.912m.
Passo di Limo, Col Bechei di Sopra de 2794 m. i descens cap a Antruiles, Sant Uberto i Fiames. Autobús a Cortina.
De Cortina a Passo Pordoi
(Canazei) en cotxe. telefèric al refugi Maria. Ascensió al Piz Boe de 3.152 m i descens per la vall de Mesdi fins a Colfosco i Corvara. En taxi a Passo Pordoi.

Bibliografia
1. PIANETTI,D., PERETTI, G. Sci Alpinismo nelle Dolomiti. Zanicheili, 1985.
2. BERRUEX,M., PARMENTIER,M. Les Grands Raids a Ski. Editorial ACLA,1991.
3. GALLO, M. Le nevi delle Dolomiti I i II. Cierre Edizioni, 1993

Adreces d'interès
Azienda Promozione Turistica (Oficina de turisme)
Piazzetta S. Francesco, 8

Tel .(0436)5646-5648
Fax. (0436)5757

Refugi La Varella
(0474)501079 La mitja pensió són 59.000 lires.