Rutes als Alps

Del Piz Palü (Bernina) al Piz Buin (Silvretta)

Escrit Carles Garcia
Fotografia Carles Garcia

Piz Buin 3.312 metres

1. Introducció
Tot va començar quan en Ramon proposava anar a un lloc més alpí. Tot seguit vàrem pensar automàticament amb el massís del Bernina, situat a la zona de Saint Moritz. El Biel, ja que portava dos intents frustrats en aquest massís, no va fer bona cara, i tota l’estona anava repetint: aquesta serà l’ultima, aquesta serà l’ultima...... Així que ja ens veus començant a preparar la ruta, consultant la cartografia i les guies, i fen la reserva dels refugis.

2. La nostra ruta
Dissabte, 8 d’abril de 2006 - Vallès Oriental - Saint Moritz Sortim del Vallès Oriental (Lliça de Munt - l’Ametlla - Granollers) per anar a dormir a l’alberg Saint Moritz, després de unes quantes hores de viatge.

Diumenge, 9 d’abril de 2006 - Saint Moritz - Diavolezza - Piz Palü - Cabana BovalAgafem el primer telefèric que surt de l’estació d’esquí de Diavolezza que ens deixa a 2.973 metres on hi ha el servei de restaurant i un refugi de muntanya, (depèn com s’organitza la sortida, es millor dormir aquí la primera nit, però s’ha de sortir molt aviat de casa). Fa un dia fantàstic i podem admirar el gran espectacle de les muntanyes que ens envolten. El Piz Palü, objectiu d’avui, i el Piz Bernina, objectiu dels propers dies, són realment imponents. Després de la sessió fotogràfica, fem un descens d’uns 200 metres direcció sud cap a lavadret Pres (gelera Pres). Remuntem la mateixa, primer amb tendència a anar pel centre per després anar-nos decantant capa la dreta. Hem de superar nombroses esquerdes i seracs, sort que la ruta a seguir està molt marcada. Arribem amb els esquís pràcticament fins a l’aresta final per sobre dels 3.700 metres, on els deixem per acabar de pujar la primera punta del Piz Palü de 3.882 metres. El dia s’ha ennuvolat considerablement. Tenim una sensació fantasmagòrica, estem pujant per l’aresta molt estreta i aerea sense visibilitat, però de tant en tant hi ha una petita zona on desapareixen els núvols. Una vegada arribem al primer cim, decidim no anar al cim principal de 3.905 metres, no ens refiem d’aquest temps i comencem els descens, el qual efectuem per la mateixa ruta de la pujada, fins trobar el petit niu de material que hem deixat hores abans. Ara hem d’acabar de fer els descens de la gelera per anar a dormir a la Cabana Boval. Arribem a la part final de la Vadret Pres, on hi ha una pista d’esquí, la qual es aconsellable seguir per passar el complicat pas del Sagl dal vadret Pres, que ens portarà a peu de la vadret da Morteratsch. Al voltant dels 2471 metres travessem d’est a oest l’esmentada gelera de Morteratsch,per anar a buscar la Cabana Boval, la qual veiem al nostre front a 2.495 metres La nostra arribada a la cabana coincideix amb l’inici de la nevada.

Dilluns, 10 d’abril de 2006 - Cabana BovalLa nevada que esta fem es impressionant. Cal restar al refugi per mirar si demà millora el temps.

Dimarts, 11 d’abril de 2006 - Cabana Boval - Saint Moritz El temps no ha millorat, segueix nevant i donem per descartada la ruta programada, pel perill que representa l’excessiva neu que ha caigut, diem altre vegada adéu al cim del Bernina!!. Decidim baixar a Mortertsch a 1.898 metres, per anar a dormir a Saint Morits i replantejar la nostra activitat a una altre zona amb menys perill d’allaus.

Dimecres, 12 d’abril de 2006 - Saint Moritz - Cabana Tuoi Després de fer varies consultes a muntanyencs de la zona, decidim anar a la Silvretta per la part Suïssa, no gaire lluny de Saint Moritz. A migdia anem en direcció al bonic poble de Guarda, on deixarem el cotxe a l’aparcament just abans d’arribar-hi a una altura de 1.580 metres. Remuntem la vall Tuoi fins el refugi del mateix nom a 2.250 metres.

Dijous, 13 d’abril de 2006 - Cabana Tuoi - Jamspitz - Cabana Tuoi El dia no s’aixeca gaire bé, però ens permet fer activitat. Agafem direcció nord-est cap a la vad Tuoi que porta al coll Jams de 3.078 metres. A l’inici de la ruta l’imponent cara sud del Piz Buin ens queda a la nostra esquerra. L’anem veiem envoltada de núvols, però ven aviat la deixem de veure. Una vegada al coll agafem direcció est per acabar de remuntar fins el cim de Jamspitz de 3.176 metres. El descens al refugi l’efectuem per la mateixa ruta de la pujada.

Divendres, 14 d’abril de 2006 - Cabana Tuoi - Piz Buin- Cabana Tuoi - Saint Moritz Avui anem al Piz Buin, el cim més emblemàtic del massís de la Silvretta. El dia és fantàstic, ja tocava!!. Ens dirigim en direcció oest a l’indret anomenat Cronsel a 2.659 metres per remuntar per la part dreta la gelera Plan rai. Ara la cara sud del Piz Buin ens queda a la nostra dreta. Sempre en direcció oest, remuntem un petit coll abans d’arribar a la gelera la Cudera. Una vegada em arribat a aquesta gelera hem d’agafar direcció nord per arribar al coll F dal Confin a 3.042 metres. Ara tenim l’esvelt cim del Piz Buin a l’est. Acaben d’arribar al peu del cim, on deixem els esquís a l’inici de la canal que porta a la creu. Ens posem els grampons i comencem l’escalada, no ens encordem ja que, com a màxim, és un 3r grau. Passada la canal ens queda el tram final sense cap dificultat. Finalment contemplem l’esplèndid dia amb vistes al Alps suïssos, italians i austríacs des del cim a 3.312 metres. Com és habitual, buscar dins la motxilla la brúixola, la trec per a que m’indiqui el nord. Per fer el descens de la canal fem un petit rappel, fins on hem deixat els esquís. Després tornem al refugi per la mateixa ruta. Una vegada al refugi hem de marxar, ja que no hi ha places lliures, així que baixem fins a Guarda, per anar a dormir a Saint Moritz altre vegada.

Dissabte, 15 d’abril de 2006 - Saint Moritz – Vallès Oriental. De Saint Moritz, després d’un bon esmorzar, emprenem el camí cap a casa.

Resum de les etapes.

1.732 m.

3. Dades d’interès

Material individual

Arnés, bagues, material per assegurar i escalar, repelador, piolet, grampons, arva, sonda,pala, casc, material d’esquí de muntanya, sac de dormir lleuger per la nit del refugi del Bernina.

Material col·lectiu

Cordes, pells, ulleres, gavinetes de recanvi, farmaciola.

Cartografia

Carte National de la Siusse avec itinéraries de ski

• Julierpass 268S, 1:50.000
  • Tarasp 249S, 1:50.000
Carte National de la Siusse escala 1:25.000
  • St. Moritz Bernina 2521, 1:25.000
Refugis i llocs on hem dormit
  • Hostal Saint Moritz

Informació complementaris a internet

Mapes de muntanya Suïssos http://www.swissgeo.ch
Federació de Muntanya Suïssa http://www.sac-cas.ch
Casa de la muntanya de Pontresina http://www.bergsteiger-pontresina.ch
Meteo de Suïssa http://www.meteoschweiz.ch

4 Components de la sortida

Biel Grau, Josep Viñeta, Ramon Marques, Miquel Canadell de l’UEC de la Vall del Tenes i Carles Garcia de l’Agrupació Excursionista de Granollers.