Rutes als Alps

Esquí de muntanya al massís del Silvretta

Escrit: Joan Soley

Pic del Piz Buin 3.312 metres

Els Alps austríacs ofereixen excel·lents possibilitats per practicar l'esquí de muntanya per la gran quantitat de neu que solen tenir determinades zones com, entre altres, la Silvretta, l'Otztaler i Stubaier, situades entre la frontera de Suïssa i la ciutat d'Innsbruck i, per tant, més properes a nosaltres. En cas d'anar-hi, val la pena disposar del màxim de temps i al menys d'una setmana per poder amortitzar el llarg desplaçament entorn dels 1300 o 1500 km des de Barcelona.

A la Setmana Santa de l'any 1993, tres alpinistes del Vallès Oriental: en Carles Garcia de l'Agrupació Excursionista de Granollers i en Gabriel Grau i en Joan Soley de la UEC de la Vall del Tenes decidim anar al massís de la Silvretta. La nostra font principal d'informació ha estat un article de la Revista Muntanya nº 749/87 "Una setmana amb esquís al Silvretta" d'en Arseni Lago i també els mapes: a) KOMPASS 41 (escala 1:50.000) Silvretta i Verwallgruppe; b) ALPENVEREINSKARTE 26 (escala 1:25.000) Silvrettagruppe; Ambdós indiquen exhaustivament les rutes d'esquí, encara que el segon és el més adequat. Cal dir que aquests mapes ens fou impossible comprar-los a Barcelona i vàrem haver d'esperar d'arribar a Àustria per adquirir-los.

Aquest massís està format per diverses geleres que ocupen la part superior de les valls donant lloc a amples cercles glacials coronats per escarpats cims entorn dels tres mil metres d'alçada. Els itineraris d'esquí de muntanya, perfectament ressenyats en els mapes, són factibles per un esquiador de nivell mig tant per tècnica com per forma física i des de cada refugi poden fer-se una o diverses ascensions als pics de les rodalies pujant amb els esquís fins a cotes entorn dels tres mil metres.

Després de 12 hores de cotxe i 1300 km de recorregut, arribem a l'estació d'esquí d'Ischgl a 1376 m d'alçada on pernoctem.

L'endemà anem fins el refugi d'Heidelberger a 2264 m situat a la Vall de Fimbertal; aquest refugi, a l'igual que els altres que vàrem allotjar-nos, són com hotels d'alta muntanya amb un gran nombre de places, amb dutxes d'aigua calenta, força espaiosos on es menja bastant bé i abundant i amb un servei de retrac que comunica amb el poble i estalvia una llarga caminada. Nosaltres pugem amb la retrac que surt del poble d'Ischgl, al començament de la pista al refugi, al costat de l'hotel Vallüla; en tres quarts d'hora arribem al refugi i el temps estalviat l'aprofitem per pujar al pic de Chalchogns de 2800 m.

Al dia següent canviem de refugi i anem al Jamtalhutte a 2165 m a la Vall del Jamtal. Pugem fins el coll del Kronen a 2974 m i al pic del Breite Krone de 3079 m, a uns metres abans d'arribar al coll; aquest pic és una ample cresta de 100 m de desnivell des de la qual hi ha una bona vista sobre les valls veïnes. Una altra opció consisteix en ascendir al pic Tasna de 3179 m situat en una vall més cap a l'est, cosa que pot fer-se en el mateix dia o bé dormint un dia més al refugi Heidelberger.

El refugi Jamtal és un altre hotel de muntanya on cada grup té reservada una taula en el menjador. Des d'aquí és quasi obligat invertir un dia per fer l'ascensió al pic Augstenberg de 3228 m, és un dels cims més esquiables de la zona. Del refugi es puja per la gelera Chalaus Ferner fins el coll Fourcla Chalaus de 3003 m i d'allí al cim. Nosaltres només arribàrem al coll degut al mal temps.

L'endemà férem la travessa fins al refugi Wiesbadner a 2443 m, a la vall d'Ochsental. Durant la nevada del dia anterior havien caigut uns 50 cm de neu cosa que si haguéssim estat al Pirineu era motiu més que suficient per abandonar pel perill dels allaus en canvi en aquesta zona el risc és petit sempre que se segueixin les rutes indicades en els mapes. L'inconvenient més important d'aquestes nevades rau en que tots els itineraris queden tapats i que cal obrir-los de nou amb la dificultat afegida que els esquís s'ensorren de 30 a 40 cm. Aquest dia totes les colles que anaven davant nostre vàrem abandonar a una mitja hora del refugi i ens quedàrem sols únicament acompanyats d'un grup de tres francesos i que, en un admirable treball d'equip, aconseguírem obrir la traça fins a dalt del coll Ob. Ochsenscharte de 2970 m després de 5 hores d'un mantingut esforç.
Des del coll pujàrem al pic Dreiländer Sp de 3197 m; els últims 75 m foren una cresta de roca i gel d'una certa dificultat tècnica.

El dia següent fou de descans forçós motivat pel mal temps tot i que la previsió era bona.

En canvi, l'endemà va ser el millor dia de tota la travessa; ni una boira, un sol esplèndid i un paisatge de meravella. Remuntàrem la gelera Ochsentaler-Gletscher passant per sota la superba barrera de séracs i a l'alçada dels tres mil metres, el grup es divideix: un component, juntament amb els companys francesos de l'altre dia, pujà el Piz Buin de 33l2 m, un dels pics més alts i emblemàtics del massís; i els altres dos membres anaren al Silvrettahorn de 3244 m, pic que dóna nom a la zona. Després de les ascensions creuàrem el coll Fourcla dal Cunfim de 3043 m passant a la vessant suïssa i tot carenant arribàrem al Sivretta-Pas de 3003 m entrant a la gran gelera de la Silvretta. La intenció era dormir en el refugi suís de la Silvretta a 2339 m i l'endemà tornar a la vessant austríaca per la Rote Furka de 2688 m; per passar aquest coll cal superar 100 m d'un fort pendent amb els esquís a l'esquena però la gran quantitat de neu acumulada ho desaconsellava i vàrem preferir tornar a remuntar aquesta gelera, travessar els dos colls i baixar a dormir al refugi Wesbadner.

El darrer dia gaudírem d'un dels millors descens de la zona. Del refugi pujàrem la gelera del Rauhkopf fins el coll a 3000 m per baixar per la vall del Bieltal fins el peu de la presa del llac Silvretta a 1940 m d'alçada. Continuàrem fins l'estació d'esquí de Wirl a 1622 m i a 8 km de distància per una vall molt plana. A Wirl hi ha servei d'autobús fins al poble d'Ischgl.

En realitat, la nostra intenció era anar del refugi Weisbadner al refugi Silvretta i d'allí fins el refugi Saarbrucker i baixar cap als llacs Vermunt i Silvretta per acabar a Wirl.

Resum de la travessia

3 d'abril. Granollers-Ischgl, 1300 km.

4 d'abril. Ischgl (1376m) al Refugi Heidelberger (2264m) en retrac. Ascensió al pic Chalchogns de 2800 m.

5 d'abril. Refugi Heidelberger, pic de Breite Krone (3079 m), Kronen Joch (2974 m) i Refugi Jamtal (2165 m).

6 d'abril. Refugi Jamtal, Fourcla Chalaus (3003 m)i refugi Jamtal.

7 d'abril. Refugi Jamtal, Ob. Ochsenscharte (2977 m), pic de Dreiländer Sp (3197 m) i refugi de Weisbadner (2443).

8 d'abril. Descans per mal temps.

9 d'abril. Refugi Weisbadner, gelera Ochsentaler, pic de Piz Buin (3312 m), Fourcla dal Cunfin (3043 m), Silvretta-pas (3003 m), pic de Silvrettahorn (3244 m), gelera Silvretta (2700 m), Silvretta-pas, Fourcla dal Cunfin i refugi Weisbadner.

10 d'abril. Refugi Weisbadner, Rauhkopfscharte (3000 m), Vall de Bieltalbach, llac de Silvretta (2032 m) i Wirl (1624 m). De Wirl a Ischgl en bus.

Dades d'interès pràctic.

1. Els refugis tot i ésser de gran cabuda estan plens i val la pena reservar-los prèviament per telèfon o per carta. La seva adreça surt en el llibret informatiu del mapa COMPASS.

2. A la primavera de l'any 1993 la mitja pensió en els refugis (sopar, dormir i esmorzar) pujava entorn les 3.500 pts.

3. Existeix un fulletó dels refugis suïssos que pot adquirir-se a les llibreries amb les adreces i el telèfon per fer les reserves.

4. Les adreces i telèfons d'utilitat:
(Per telefonar des de fora el país cal suprimir el 0 del començament del número).

Heidelberger Hütte
Emil Zangerl
A-6561 ISCHGL
Tel. 05444/5418
Jamtal Hütte
Franz Lorenz
A- 6563 GALTUR Tyrol (Aústria)
Tel. 05443/40814
Paula Weiskopf
A-6551 PIANS 38a
Tyrol (Aústria)
Tel. 05442/62439 i 05558/4235.