Rutes als Alps

Esquí de muntanya al Stubai:
el massís pendent d’Àustrica.

Escrit: Carles Garcia
Fotografia: Carles Garcia

Cim Schrandele de 3.393 metres

Es podria pensar que som una mica tossuts a l’hora d’anar a les zones dels Alps on no ha estat possible realitzar l’activitat prevista degut, generalment, al mal temps. Més aviat o més tard hi tornem. Com exemples podrien citar les vegades que varem anar a fer la travessia Chamonix - Zermatt, la ruta clàssica del massís del Bernina o la ruta del massís del Stubai. Aquest ultim és un massís dels Alps del Tirol d’Àustrica, a uns 50 kilòmetres al sud d’Innsbruk, on hem realitzat la ruta d’esquí de muntanya alpina i exigent d’aquesta setmana santa del 2010, ja ho varem intentar la setmana santa del 2008.

Dissabte dia 15 de març de 2010. Viatge d’anada: Granollers - Bolzano (italia)
Degut a la llarga distancia que hi ha des de casa fins a Innsbruck, uns 1300 kilòmetres, fa que no arribem el mateix dia. Hem decidit fer el viatge en furgoneta i passar per Itàlia, arribant a Àustria per la frontera de Brennero. Hem fet nit a Bolzano, capital de la província autònoma del mateix nom on l’idioma oficial amb l’italià es l’alemany, (tothom parla alemany).

Diumenge dia 16 de març de 2010. Bolzano - pàrquing estació d’esquí Stubaier Gletscherbahnen a Mutterberg - Dresdner Hütte 2.303
Avui acaben d’arribar al lloc on deixarem la nostra furgoneta, es el pàrquing especial guardat pel usuaris del refugi Dresdner, És a la part superior de l’estació, gratuït i molt recomanable deixar-lo en aquest lloc, ja que la resta dels pàrquings son pels usuaris de l’estació d’esquí.Una vegada situats preparem les nostres coses i tot seguir pugem a les telecabines que surten del costat de l’aparcament fins al Mittelstation a 2.300 metres. Ens costa 5’40 euros per cap i la ultima pujada es a les 17.00 hores. D’aquí caminem en direcció nord-oest uns 5 minuts fins al refugi. El refugi es ven bé a mig de les pistes d’esquí, a dins hi ha un gran brogit, però a les 5 de la tarda solament hi quedem els hostes, la majoria esquiadors de pista.

Dilluns dia 17 de març de 2010. Primera etapa: Dresdner Hütte 2.303 - Coll Daunjoch3.057 - Cim Hintere Daunkopf 3.225 - Amberger Hütte 2.132
Com es obvi, la ruta d’esquí de muntanya al massís del Stubai comença avui. Ens llavem aviat per evitar els esquiadors. Iniciem la pujada en direcció oest que ens ha de portar al coll Daunjoch, en el seu inici per la pista d’esquí que duu al l’estació Gamsgärten a 2.620 metres, per després deixar les pistes, sempre seguim direcció oest, remuntant les fortes pendents dins de l’ampla canal que porta directa al coll de 3.057 metres. Una vegada hi arribem agafem direcció nord per fer una senzilla pujada amb grampons fins al cim Hintere Daunkopf de 3.225 metres. A la tornada al coll es calcem els esquí per baixar per l’obligada i estreta canal que porta a la gelera Sulztalferner de l’altre vesant, sempre en direcció oest. Té una forta pendent, hem d’anar amb molta cura ja que la neu està bastant dura. Després de superar aquesta dificultat, ens endinsem dins dels dominis de la gelera, buscant la ruta més segura, ja que hi ha moltes esquerdes i cerats. La millor opció es fer els descens pel costat contrari, a la vora de les parets que baixen del cim Wilde Leck, per anar-hi hem de planejar tota l’amplada de la gelera, sempre en direcció oest, fins que ens troben al peu de les parets, d’aquí iniciem el descens, ara en direcció nord, fins a l’arribada a l’Amberger Hütte a 2.132 metres.

Dimarts dia 18 de març de 2010. Segona etapa: Amberger Hütte 2.132 - Kuhscheibenspitz 3.189 - Amberger Hütte 2.132
Sortint del refugi per remuntar una petita part del final del descens d’ahir, per tant anem en direcció sud, és una plató gairebé pla. A 2.162 metres lloc anomenat Laosbichl girem a la dreta en direcció oest per agafar les primeres rampes del Robkar, (nom de la zona on anem). Progressivament ens anem decantant direcció sud oest per arribar al peu de les parets que baixen del Roted kogl, on agafem direcció sud per acabar d’arribar a la Robkarferner i finalment al peu del cim. Deixem els esquis a sota de la delicada cresta, per posar-nos els grampons i arribar finalment al Kuhscheibenspitz de 3.189 metres. El descens fins al refugi l’efectuarem pel mateix itinerari.

Dimecres dia 19 de març de 2010. Tercera etapa: Amberger Hütte 2.132 - Coll Wildgratscharte 3.166 - Franz Senh Hütte 2.147
Seguim el mateix itinerari de pujada d’ahir fins el punt Laosbichl, recordeu que esta a 2.162 metres. Avui, però girem a l’esquerra en direcció est per remuntar les fortes pendents de Schwarzemberg que ens portaran a la Schwarzenbergferner. A mesura que anem remuntant la gelera agafem direcció nord-est per després agafar nord-oest i finalment direcció nord, fem, per tant, una especia de S gegant per buscar la ruta més segura amb menys esquerdes i cerats, mes aviat pel costat dret de la gelera. Quan som als voltants dels 3.100 metres a l’est veiem el Coll Wildgratscharte, dret i amb poca neu. A dalt hi ha un grup de persones que preparant un ràpel per fer el decents. Acabem d’arribar al peu del coll, per decidir la ruta més idònia per pujar, ja que hi ha diferents alternatives. Finalment i després d’esperar el decents del grup, pugem per la canal central sense neu. Anem en compte de no tirar pedres, però no es tant difícil com ens pensàvem i molt aviat arribem a dalt. A l’altre costat veiem la majestuosa Alpeiner Ferner envoltada de nombrosos cims de mes de 3.000 metres. Baixem uns 50 metres per una ample canal de neu d’una forta pendent. A final de la canal ens calcem els esquis. Es quan iniciem un llarg i fantàstic decents en direcció nord-est fins a l’arribada al Franz Senh Hütte a 2.147 metres.

Dijous dia 20 de març de 2010. Quarta etapa: Franz Senh Hütte 2.147 - Östl. Kuotenspitz 3.100 - Franz Senh Hütte 2.147
El dia s’aixeca molt ennuvolat, de fet les previsions son dolentes, per això a l’últim moment decidim anar a la zona del Kuotenspitz. Sortim del refugi en direcció sud-est fins al peu del coll Oberisserscharte, es quan hem d’agafar direcció sud-oest remuntant la vall que se’ns ha obert.. A l’alçada dels 2.500 metres hem de tornar a girar direcció sud-est per encarar la pujada que ens ha de portar a la Kuotenspitzferner. Remuntem fins a peu de canal cimera a 3.000 metres i deixem els esquis per intentar puja el Kuotenspitz, però finalment decidim no pujar-hi degut al mal temps, esta nevant intensament i la visibilitat es nul·la. Tot seguit efectuem el decents a cegues pel mateix itinerari de la pujada fins al refugi.

Divendres dia 21 de març de 2010. Cinquena etapa: Franz Senh Hütte 2.147 - Kräulgcharte 3.069 - Cim Inn. Sommerwand 3.122 - Franz Senh Hütte 2.147 - Poble de Seduck 1.472 - Llac Di Garda (Italia)
Avui es l’últim dia de la nostra estada a la Stubai, aquesta nit no ens quedem a dormir al refugi, volem començar a fer ruta de carretera cap a casa. Aquest es el motiu per descartar anar al Wildes Hinterbergl que es un dels cims més emblemàtics de la zona, ja que queda al cap de munt de la Alpeiner Ferner i seria una jornada massa llarga. Hem decidit anar a un altre cim també molt freqüentat i a mes és més a prop, el Inn. Sommerwand. Iniciem la pujada pel mateix itinerari d’ahir, però seguim direcció sud oest quan arribem als 2.500 metres (ahir varem girar direcció sud est). Remuntem la vall que porta a la gelera Sommerwandferner, tot pujant ens anem decantant a poc a poc direcció sud. Encarem l’últim tramper l’ample canal sense dificultat que porta al coll Kräulscharte a 3.069 metres. Deixem els esquí per posar-nos els grampons i iniciar la pujada per una aresta cimera molt aérea, i estreta, amb diferents passos delicats. Tot seguit arribem al cim Inn. Sommerwand de 3.122metres on contemplem la magnifica vista que ens ofereix aquest esplèndid dia. El descens l’efectuem pel mateix itinerari fins al refugi, on aprofitem per menjar una mica, després agafem tot el nostre material per baixar fins el poble de Seduck, vall avall direcció nord est. A Seduck ens espera el taxi que hem demanat per portar-nos a l’aparcament on tenim la nostra furgoneta. Una vegada canviats iniciem el llarg viatge a casa. Sobre les 8 de la tarda decidim parar per passar la nit i sopar, ens enganxa a un poble situat a la part sud del llac di Garda.

Dissabte dia 22 de març de 2010. Viatge de tornada: Llac Di Garda - Granollers
Després d’un petit esmorzar sobre les 6 del mati reprenem la ruta per les autopistes d’Italia, França i Catalunya fins l’esperada arribada a casa sobre a mitja tarda.

Components de la sortida:
Biel Grau, Josep Viñeta i Miquel Canadell de l’UEC de la Vall del Tenes i Carles Garcia de l’AEG.

Resum de les etapes de muntanya.

Etapa

Refugis
Refugi Dresdner
web del refugi www.dresdnerhuette.at
Dades de la Federació www.alpenverein.at/huettenHome/DE/Home/index.php?huetteNr=0527

Amberger Hütte
web de refugi www.ambergerhuette.at/
Dades de la Federació: www.alpenverein.at/huettenHome/DE/Home/index.php?huetteNr=0502

Franz Senn Hütte
web del refugi: www.franzsennhuette.at/
Dades de la Federació: www.alpenverein.at/huettenHome/DE/Home/index.php?huetteNr=0065