Tecnologia 2º ESO

Metalls no fèrrics

Alumini

objectes realitzats en aluminiEs troba en el feldspat, en el caolí, en la mica, en el corindó i també forma part de moltes pedres presioses, però el mineral més rendible és la criolita que és un mineral blanc o incolor de composició complexa format per fluorur d'alumini i sodi (Na2AlF6), i la bauxita que és el mineral d'alumini per excel·lència i el més abundant a l’escorça terrestre. La seva mena estpa formada per òxid d'alumini hidratat (Al2O3·nH2O), és molt difícil de separar-lo dels components químics amb els que es troba combinat. De la bauxita se n’extreu l’alúmina i d’aquesta s’extreu l’alumini per mitjà de l’electròlisi a 950ºC, procediment que consisteix a fer passar un corrent elèctric a través d'un compost químic en dissolució i així separar-ne els components, oxigen i alumini. Com podem deduir calen grans quantitats d’energia. La seva baixa densitat, 2.7 g/cm3 fa que sigui considerat com un metall molt lleuger.

És de color blanc platejat i lluent, és molt lleuger però amb bona resistència, bon conductor de la calor i de l’electricitat, força dúctil i mal·leable. , propietatsque perd si supera els 150ºC. Es treballa amb facilitat. Tot i que se’l considera resistent a l’oxidació, s’oxida molt ràpidament, de fet la capa d’òxid que el cobreix l’aïlla de l’exterior i impedeix que se n’oxidi el seu interior.
L'alumini forma aliatges amb el coure (Cu) per poder obtenir peces modelades i forjades de gran resistència mecànica a altes temperatures; amb el magnesi (Mg) per obtenir peces modelades i forjades de fàcil mecanització amb una gran resistència a la corrosió i una elevada resistència mecànica; amb el silici (Si) per tal de proporcionar tot tipus de peces modelades de formes complicades i de seccions primes, amb bona reistència mecànica en calent, amb una baixa dilatació i força resistents al desgast; i finalment l'anomenat duralumini que és un aliatge amb un 4 % de coure i petites quantitats de magnesi, manganès i de silici, conservant la lleugeresa de l'alimini però amb un resistència molt més gran.
Se’n fabrica bicicletes, automòbils, embarcacions, avions,vagons de trens, perfils, motllures, càmares fotogràfiques, estris de cuina, làmines per embolicar aliments, connexions elèctriques, recobriments de plafons, ....
 

Coure

objectes realitzats en coureÉs el primer metall que els humans van usar amb finalitats tecnològiques. És menys abundant a la superfície terrestre que l'alumini o el ferro. Els minerals més rendibles de coure són: la cuprita, de color vermell format per òxid de coure (Cu2O); la calcosina, formada per sulfur de coure (Cu2S); la calcopirita, de color verd lluent i compost per un carbonat complex de coure (Cu2CO3[OH]2) i l'atzurita, de color blavós amb un composició química molt semblant a la malaquita (Cu2[CO3]2·Cu[OH]2)

Primer es va treballar en fred, però aviat es va descobrir que era molt millor treballar-lo en calent. D’aquí en va sortir el primer aliatge.
Encara que de vegades es troba en estat natiu, el més normal es trobar-lo barrejat amb altres minerals. Aquests es trituren, es polvoritzen i tot seguit es tracten amb dissolvents per obtenir-ne coure encara amb moltes impureses. Aquest es fon en forns i s’afina per electròlisi.
És un metall de color vermellós, el millor conductor de la calor i de l’electricitat després de la plata, mal·leable i dúctil. Es treballa amb facilitat i és força resistent  a la corrosió.
Actualment cal tenir en compte que més del 20% de la producció s’obté a partir del reciclatge de la seva ferralla.
S’usa per a fabricar fils elèctrics, canonades per a conduccions d’aigua i gas.

Bronze

objectes realitzats en bronzees va descobrir fa prop de 5000 anys i també dona nom a una època històrica on s'utilitzava per a fabricar armes, eines i objectes decoratius. Consisteix en un aliatge de coure en un 90 % i d'estany en un 10 %. En resulta un material molt dur, resistent, fàcil d'emmotllar, d'una elevada ductilitat, fon amb facilitat, d'aspecte agradable i de sonoritat excel·lent. S’usa per fabricar tubs, planxes i filferros, campanes, ....
 


Llautó

objectes realitzats en llautó


consisteix en un aliatge de coure en un 70 %  i de zinc en un 30 %. S’usa des del segle VI aC. En resulta un material daurat, fàcil de treballar, dúctil i mal·leable. És un bon conductor del corrent elèctric. S’usa per fabricar aixetes, connexions elèctriques, panys i poms de portes, orfebreria, bijuteria, instruments musicals, ....




Estany

soldadura amb estany


és de color blanc brillant, molt tou i mal·leable, no s'oxida a temperatura ambient. Formant aliatge amb el plom, és molt usat en soldadures de tubs de coure a les instal·lacions domèstiques i en les soldadures de components electrònics. També s’usa per recobrir l’acer per tal d’evitar-ne la corrosió. Quan usem l’estany per protegir l’acer en resulta el material que coneixem com a llauna.
 

Plom

metall gris platejat, molt dens, tou, mal·leable i bon conductor de la calor i de l'electricitat. S’utilitza en la protecció contra les radiacions perilloses com els raig X i la radioactivitat, fabricació de bateries i acumuladors, com a additiu del vidre per tal d'augmentar-ne el pes i la duresa d'aquest.

Zinc

objectes realitzats en zinc


metall de color blanc blavós, molt mal·leable i resistent a la corrosió però d'escassa resistència mecànica, en contacte amb l'aire adopta un color grisós degut a la capa d'òxid que el recobreix. S’usa com a aliatge amb el coure per obtenir llautó i a per a cobertes d'edificis. Quan l’acer es recobreix amb zinc en resulta l’acer galvanitzat.
 

Crom

objectes realitzats en crom


és un metall de color blanc brillant. Fràgil però dur i molt resistent a la corrosió. S'utilitza per a fabricar l'acer inoxidable, acer per a eines i com a revestiment d'altres metalls per tal de protegir-los de la corrosió i millorar-ne el seu aspecte. La tècnica de revestiment amb crom s’anomena cromatge.
 

Titani

objectes realitzats en titani


és un metall de color gris lluent. Resulta car perquè la seva obtenció és molt difícil. Molt dur i molt resistent a la corrosió. Actualment és molt usat en la fabricació de turbines dels motors d’avions i de les centrals elèctriques perquè té una gran resistència als esforços mecànics, a la corrosió i a les altes temperatures.

Inici de pàginaQuadern de classe

Activitats 19 - 20

Aula ZCreative Commons Reconocimiento-No comercial-Compartir bajo la misma licencia 3.0 España License
Conxita Sabartrés Sala
Valid CSSValid html 4.01Valid WAI 1.0 AAA
Des de gener de 2010:Contador de visitas Free counter and web stats