| Elements 
                  del llenguatge de programació Winlogo |  | 
               
                | En 
                    la pàgina precedent hem definit WIN-LOGO i el Micromón 
                    de SADEX. Tot seguit aprofundirem en l'entorn de programació 
                    WIN - LOGO.  El 
                    primer que has de fer és tenir el programari. Tots 
                    els centres solen tenir-lo. Consulta el Coordinador informàtic 
                    del teu, i si fos el cas hauràs de demanar-lo, podeu 
                    fer-ho demanant-la al PIE mitjançant un escrit del 
                    vostre centre en què se'n justifiqui el seu ús. 
                    Per a més informació sobre Win Logo per a Windows 
                    podeu contactar amb el Sr. Joan Busquets a l'adreça 
                    de l'Aula de Recursos de Tecnologia. | 
 Joan 
                    BusquetsAula de recursos de Tecnologia
 http://www.xtec.es/aulatec
 Tel. 936 920 660
 Centre de Documentació i Experimentació en Ciències 
                    i Tecnologia
 | 
               
                | La 
                  seva instal·lació és del més senzill, 
                  segueix les instruccions. |  | 
               
                |  | Darrerà 
                    versió existent als IES. Un 
                    cop instal·lat en executar-lo veuràs el següent: Ens 
                    interessa tenir sempre visibles tres finestres, les més 
                    importants de WIN-LOGO: | 
               
                | Finestra 
                    de treballEn ella podrem executar ordres - comandaments, instruccions 
                    - directes, o executar procediments editats en la finestra 
                    d'edició.
 Finestra d'edició
 Serà aquí on editarem, modificarem, desarem 
                    o carregarem procediments. Aquestes operacions també 
                    les podríem efectuar dins la finestra de treball, però 
                    l'ordre, la lògica i l'experiència dels desenvolupadors 
                    d'aplicacions - aquí procediments - ens indica que 
                    el més encertat és emprar aquesta finestra.
 Finestra de textos
 És en aquesta finestra on visualitzarem els missatges, 
                    observacions, etc., que ens mostri l'entorn.
 
 |  | 
               
                |  | 
               
                |  | 
               
                |  | 
               
                | Quan 
                    caldrà visualitzar o monotoritzem alguna mesura també 
                    serà necessària la finestra de gràfics. |  | 
               
                | Com 
                    ja hem dit abans: si temin connectat el SADEX al nostre PC, 
                    carregarem el Micromón dins WIN-LOGO. Executarem la 
                    següent instrucció dins la finestra de treball: | Què 
                  és el primer que farem? | 
               
                | El 
                    programa farà un test dels mòduls connectats 
                    i ens informarà tot seguit. Podrem programar procediments, 
                    depurar-los i comprovar el seu funcionament en el SADEX. | recupera 
                  "sadex | 
               
                | Si 
                    no temin connectat el SADEX al nostre PC, carregarem el Micromón 
                    dins WIN-LOGO per treballar només en mode programació. 
                    Executarem la següent instrucció dins la finestra 
                    de treball: |  | 
               
                | El 
                    programa entra en un mode virtual - simulació - de 
                    funcionament i haurem de definir els mòduls que volem 
                    simular que estan connectats. Seguint les instruccions atentament 
                    és un mode de treball fàcil d'assimilar pels 
                    nostres alumnes. Aquests podran programar els procediments 
                    i depurar-los però hauran de provar-los en l'equip 
                    que tingui el SADEX connectat. Qüestió de paciència 
                    i organització. | recupera 
                  "simsadex | 
               
                | Podem 
                    fer-ho de dues maneres: directament o en mode programació. | Com 
                  programem en LOGO? | 
               
                | Escriurem 
                    directament en la finestra de treball les instruccions - comandaments 
                    o primitives - i en prémer <Return> aquestes 
                    s'executaran. | Mode 
                  directe: | 
               
                | activa.sortida 
                    "a 2 | per 
                  exemple: | 
               
                | la 
                    sortida 2 de la via a s'activarà tot juts pitjem <Return> |  | 
               
                | Dins 
                    la finestra d'Edició utilitzem aquests comandaments 
                    o primitives per a construir procediments. Cal que entenguem 
                    un procediment com un conjunt agrupat i estructurat d'instruccions 
                    amb la finalitat de solucionar un problema de control informàtic. 
                    Podem dir doncs, que és un element més complex 
                    que una simple instrucció. | Mode 
                  programat: | 
               
                |  | Com 
                  creem un procediment? | 
               
                | Tot 
                  procediment començarà: | procediment 
                  nom | 
               
                | Tot 
                  seguit trobarem les primitives o comandaments: | ordre 
                  1 | 
               
                |  | ordre 
                  2 | 
               
                |  | ........... | 
               
                | Tot 
                  procediment finalitzarà amb l'instrucció fi: | fi | 
               
                | procediment 
                  llums activa.sortida "a 1
 espera 200
 desactiva.sortida "a 1
 activa.sortida "a 2
 espera 200
 desactiva.sortida "a 2
 activa.sortida "a 3
 espera 200
 desactiva.sortida "a 3
 fi
 | per 
                    exemple: Funcionament 
                    cíclic de sortides amb un temps d'espera de 2 segons 
                    entre activacions.  200 
                    = 200 centésimes de segon | 
               
                | procediment 
                  intermitents repeteix 100 [llums]
 fi
 | Dins 
                    un procediment podem cridar l'execució d'altre procediments. 
                    Per exemple: | 
               
                | Un 
                    cop situat el cursor en la finestra d'edició confeccionarem 
                    el procediment desitjat, tot seguit pitjarem la icona de desar 
                    de la barra d'icones, o triarem el menú Fitxers / Desa... | Com 
                  enregistrem un procediment? | 
               
                | Recordeu, 
                    quan programem el temps passa volant, és convenient 
                    anar salvant de tant en tant el procediment en el qual treballeu. 
                     |  | 
               
                | Un 
                    cop situat el cursor en la finestra d'edició, pitjarem 
                    la icona de recuperar de la barra d'icones, o triarem el menú 
                    Fitxers / Recupera... | Com 
                  recuperem un procediment? | 
               
                | En 
                    la finestra d'edició podrem escriure tants procediments 
                    com ens faci falta ja que es poden acumular. D'aquesta manera 
                    podrem visualitzar el conjunt de procediments necessaris per 
                    resoldre un determinat problema. Però, haurem de tenir 
                    en compte que no hi pot haver dos procediments amb el mateix 
                    nom, i que a l'hora de cridar-lo hem de respectar exactament 
                    la grafía emprada (accents, minúscules/majúscules). |  | 
               
                | L'obrirem 
                    dins la finestra d'Edició i el modificarem a voluntat | Com 
                  modifiquem un procediment? | 
               
                | En 
                    aquesta finestra valem les operacions d'edició: Tallar, 
                    Copiar, Enganxar, Esborrar. Feu-les servir quan els procediments 
                    siguin repetitius. |  | 
               
                | Per 
                    executar un procediment cal interpretar-lo amb anterioritat. 
                    D'aquesta manera WIN-LOGO el reconeixerà com a tal 
                    i l'executarà con si d'una primitiva o instrucció 
                    es tractés. Un cop situat el cursor en la finestra 
                    de Treball tot seguit pitjarem la icona Interpretar de la 
                    barra d'icones, o triarem el menú Àrea / Interpreta... | Com 
                  executem un procediment? | 
               
                | Si 
                    tot va bé i no hi ha cap error, a la finestra de Text 
                    apareix per cada un dels procediments presents a l'editor, 
                    el missatge, Acabat de definir nom, on nom és el nomdel procediment. També hauran de ser "interpretats" 
                    els procediments quan es modifiquin i volem que aquesta modificació 
                    quedi registrada. Resumint, sempre que definim o modifiquem 
                    un procediment s'ha d'executar l'opció Àrea 
                    / Interpretar abans de cridar-lo - executar-lo -.
 |  | 
               
                | En 
                    molts procediments ens caldrà esperar un temps abans 
                    de que Win-Logo passi d'una instrucció o procediment 
                    al següent - recordeu estem dins un programa seqüencial, 
                    una darrera l'altra -Win-Logo disposa d'una primitiva en la que caldrà indicar 
                    el temps d'espera en centèsimes de segon.
 
 | Com 
                  creem una pausa de temps? | 
               
                | procediment 
                    salutacionsescriu "Hola! Com esteu?
 espera 600
 escriu "Ja que no voleu dir res, doncs, Adéu.
 fi
 
 | Exemple. 
                    Aquest procediment escriurà a la finestra de Text la 
                    paraula Hola! Com esteu?, i al cap de 6 segons escriurà 
                    la paraula Ja que no voleu dir res, doncs, Adéu. | 
               
                | La 
                    repetició és una estructura bàsica dins 
                    de la programació de sistemes de control. Podem implementar 
                    repeticions de diverses maneres, però en Logo existeix 
                    la primitiva repeteix que permetrà repetir una sèrie 
                    d'ordres o procediments un determinat nombre de vegades. | Com 
                  creem una repetició? | 
               
                | La 
                    primitiva té dos paràmetres a complir, el primer 
                    és el nombre de vegades que ha de fer la repetició, 
                    el segon és la llista de primitives i/o procediments 
                    que ha d'executar.
 | La 
                    llista de procediments haurà d'anar entre claudàtors 
                    ([ ]). Els procediments s'escriuran un darrera de l'altre 
                    separats por un espai en blanc. | 
               
                | repeteix 
                    5 [escriu "Hola! escriu "Com estàs avui?] | Exemple: 
                    Cal escriure a la pantalla 5 vegades dues frases en dues línies 
                    seguides. | 
               
                | En 
                    Logo les variables s'identifiquen amb un nom, el que desitgi 
                    el programador. Poden contenir qualsevol valor: text, un valor 
                    numèric o una llista. | Com 
                  trebalem amb variables? | 
               
                | Per 
                    a assignar un valor a una variable farem servir la primitiva: 
                     | posa.a | 
               
                | Té 
                    dos paràmetres, el primer és el nom de la variable 
                    que sempre ha de començar amb cometes, el segon és 
                    el valor que li assignem. |  | 
               
                | posa.a 
                    "comptador 500 | Exemple: 
                    a la variable comptador li assignarem el valor 500. Aquest 
                    es mantindrà fins que no el canviem | 
               
                | Com 
                    podrem utilitzar o consultar el contingut d'una variable? 
                    Molt fàcilment, possarem dos punts (:) davant el nom 
                    de la variable. |  | 
               
                | escriu 
                    :comptador | Exemple: 
                    a la finestra de text s'escriurà el contingut de la 
                    variable comptador , es a dir, el valor 500. | 
               
                |  | Com 
                  llegir un càracter del teclat? | 
               
                | Per 
                    llegir un caràcter del teclat s'empra la primitiva: 
                     | caràcter.llegit | 
               
                | Aquesta 
                    primitiva espera (aturant-se l'execució del programa) 
                    que es premi una tecla del teclat de l'ordinador i torna el 
                    caràcter de la tecla premuda, però no ho escriu 
                    a cap lloc. |  | 
               
                | escriu 
                    caràcter.llegit | Exemple: 
                    la següent instrucció espera que es premi una 
                    tecla i escriu a la finestra de textos el caràcter 
                    corresponent a la tecla premuda.
 | 
               
                | Existeixen 
                    altres primitives que ens permetran llegir diversos caràcters 
                    des del teclat. Sí vols més informació, 
                    ves a l'ajuda WIN-LOGO i cerca la primitiva caràcter.llegit. 
                    Trobaràs referències a primitives semblants. |  | 
               
                | Als 
                    Sistemes de Control és habitual l'ús i la necessitat 
                    de comptadors. Com podem crear un comptador?  | Com 
                  creem un comptador? | 
               
                | Haurem 
                    de fer servir una variable que incrementarem en una unitat 
                    cada cop que es presenta l'esdeveniment que estem controlant, 
                    per exemple un comptador d'ampolles. |  | 
               
                | posa.a 
                    "comptador :comptador + 1 | Imaginem 
                    que anomenem comptador a la variable que volem incrementar. 
                    Per actualitzar el seu valor en una unitat haurem d'escriure:  | 
               
                | Que 
                    hem fet? Assignar a la variable "comptador el seu contingut 
                    actual :comptador, més una unitat + 1.  |  | 
               
                | procediment 
                    teclesescriu [Prem una tecla]
 posa.a "aux caràcter.llegit
 posa.a "comptador :comptador + 1
 (escriu [Tecles premudes =] :comptador)
 tecles
 fi
 
 | Exemple: 
                  Volem comptar les vegades que premem una tecla del teclat. | 
               
                | Normalment, 
                    l'increment successiu del valor d'una variable es realitza 
                    dins d'un bucle. Abans d'executar el procediment haurem de 
                    tenir en compte de posar a zero la variable (o bé al 
                    valor inicial que voguem) 
 | Més 
                  endavant s'explica com realitzar bucles dins un programa. | 
               
                | Com 
                    ho farem? Emprant la primitiva:  | posa.a 
                  "comptador 0 | 
               
                | Aquesta 
                    instrucció no la podreu incloure dins del bucle, ja 
                    que el comptador es posaria a zero a cada cop que s'executés 
                    amb el resultat de que el comptador no s'incrementaria.  | La 
                  inicialització de la variable no pot incloure's en la 
                  recursivitat. | 
               
                | Tot 
                    procediments creat, igual que les primitives, poden portar 
                    paràmetres - variables d'entrada -. Per construir-lo 
                    cal que a l'hora d'escriure'l identifiquem quin és 
                    el valor que s'ha d'introduir com a variable, donant-li un 
                    nom, que tot seguit inclourem a continuació del nom 
                    del procediment. | Com 
                  creem un procediment amb paràmetres? | 
               
                | procediment 
                    salutacions :tempsescriu "Hola! Com esteu?
 espera :temps
 escriu "Ja que no voleu dir res, doncs, Adéu.
 fi
 | Vegem 
                    un procediment creat anteriorment el qual modificarem amb 
                    la inclusió d'un paràmetre que anomenarem  
                    :temps  | 
               
                | Ara 
                    el procediment salutacions, té el paràmetre 
                    :temps que és el temps que tardarà en visualitzar-se 
                    el segon missatge. A l'hora d'invocar el procediment haurem 
                    d'adjuntar el temps en centèsimes de segon. | salutacions 
                  1000 | 
               
                | Canviar 
                    el temps d'espera sense que calgui modificar el procediment, 
                    n'hi haurà prou amb donar al paràmetre associat 
                    al procediment el valor de temps desitjat. Per acabar cal 
                    dir que un mateix procediment pot tenir més d'un paràmetre 
                    associat. | Que 
                  hem aconseguit? | 
               
                | L'estructura 
                    condicional és molt útil a l'hora d'implementar 
                    Sistemes de Control i Mesura ja que podrem condicionar l'evolució 
                    d'un procés o sistema en relació al seu estat. 
                     | Com 
                  creem condicionals? | 
               
                |  | Com 
                  formularem un condicional? | 
               
                |  
                    Amb la primitiva si a la que seguirà la condició 
                    a complir, tot seguit, la primera llista d'ordres ha executar 
                    en cas de que la condició sigui certa, després 
                    escriurem la segona llista que haurà d'executar-se 
                    en el cas de que la condició sigui falsa. Totes durs 
                    llistes d'ordres hauran d'escriure's dins de claudàtors 
                    ([ ]). | La 
                    condició s'ha de construir amb els operadors relacionals:=, igual
 >, més gran que
 <, més petit que
 El 
                    resultat de la condició serà un valor "ver 
                    o "fals que són paraules reservades de Logo. | 
               
                | si 
                    5 = 7 [escriu [llista 1]] [escriu [llista 2]] | Exemple: | 
               
                | Evidentment 
                    la condició serà "fals, per tant a la finestra 
                    de text s'escriurà llista 2. 
 | Fixeu-vos 
                    bé en els claudàtors. Modifiqueu 
                    la condició per: | 
               
                |  
                    si 5< 7 [escriu [llista 1]] [escriu [llista 2]]  | El 
                    resultat serà l'escriptura de llista 1 a la finestra 
                    de text.  | 
               
                | Els 
                    condicionals no hauran de portar sempre la segona llista d'ordres, 
                    parlarem doncs, d'un condicional sense alternativa o simple. 
                    Quan es contemplin les dues alternatives, direm que l'estructura 
                    condicional és completa. |  | 
               
                | Dins 
                    l'estructura condicional podrem fer servir variables.  | Exemple: 
                    Cal comparar un número entrat per teclat (entre 0 i 
                    9) amb el número 6. El resultat serà el missatge 
                    "El número entrat és menor que 6" 
                    si és així o "El número entrat és 
                    més gran de 6". | 
               
                | procediment 
                    sisescriu [Entra un nombre del 0 al 9]
 posa.a "teclat caràcter.llegit
 si :teclat < 6 [escriu [El número entrat és 
                    menor que 6]]"
 [El número entrat és més gran de 6]]
 fi
 | 
               
                | Dins 
                    l'estructura d'un condicional podem incloure altre condicional. 
                     | Si 
                    en l'exemple anterior contemplem la possibilitat que el número 
                    introduït sigui igual a 6, tindrem tres possibilitats. 
                    Com un condicional només distingeix entre dos casos, 
                    no podem solucionar el problema amb una única condicional. 
                    Una possible solució serà incloure un condicional 
                    dins de l'altre: | 
               
                | procediment 
                    sisescriu [Entra un nombre del 0 al 9]
 posa.a "teclat caràcter.llegit
 si :teclat < 6 [escriu [El número entrat és 
                    menor que 6]]"
 [si :teclat=6 [escriu[El número entrat és el 
                    6]]"
 [escriu [El número entrat és més gran 
                    de 6]]]
 fi
 | 
               
                | procediment 
                    sisescriu [Entra un nombre del 0 al 9]
 posa.a "teclat caràcter.llegit
 si :teclat<6 [escriu [El número entrat és 
                    menor que 6]]
 si :teclat=6 [escriu[El número entrat és el 
                    6]]
 si :teclat>6 [escriu [El número entrat és 
                    més gran de 6]]
 
 | Altra 
                  solució podria ser la utilització de tres condicionals 
                  simples. | 
               
                | Si 
                    es prem una tecla, el programa recull aquest fet i el guarda. | Com 
                  saber si s'ha premut una tecla del teclat? | 
               
                | La 
                    primitiva tecleig retorna "CERT si existeix almenys un 
                    caràcter en espera per a ser llegit i "FALS en 
                    cas contrari.  | tecleig | 
               
                | Aquesta 
                    primitiva no espera que l'usuari premi una tecla, noméscomprova 
                    si s'ha premuda abans. |  | 
               
                | si 
                    tecla [escriu [Ha premut una tecla!]] | La 
                    següent instrucció testejarà si s'ha premut 
                    alguna tecla. En cas afirmatiu, escriurà un missatge 
                    a la finestra de textos. | 
               
                | Ho 
                    podrem fer de dues maneres:  | Com 
                  podem interrompre l'execució d'un procediment? | 
               
                | 1. 
                    Pitjant la tecla ESC.  | El 
                    procediment, així com el programa quedaran interromputs 
                    de manera immediata.  | 
               
                | 2. 
                    Executant el procediment surt.a "nivell.superior | Aturarà 
                    l'execució del procediment en curs, retornant el control 
                    al procediment que l'ha cridat. A diferència del cas 
                    anterior, només s'interromp el procediment que s'està 
                    executant en aquell moment, no el programa.  | 
               
                | Aquesta 
                    primitiva només es pot utilitzar dins d'un procediment.  | Exemple: | 
               
                | si 
                    tecleig [surt.a "nivellsuperior] | Si 
                    es prem una tecla el procediment quedarà interromput. | 
               
                | Si 
                    els condicionals ens permeten "triar" dos procediments 
                    segons la condició fitxada, els bucles ens donaran 
                    la possibilitat de fer salt dins un mateix procediment o altre 
                    que ens interessi en un moment determinat. | Com 
                  creem BUCLES? | 
               
                |  | El 
                    procediment més emprat és el d'estructura recursiva. 
                    Podem plantejar-les de varies maneres. Una de les més 
                    emprats i pràctiques és l'estructura recursiva 
                    de cua. Aquesta consisteix en què un procediment es 
                    crida a si mateix. Per implementar-la introduirem una ordre 
                    en la línia anterior al fi del procediment | 
               
                |  | Com 
                    podem observar el procediment mai arribarà al fi, sempre 
                    s'estarà executant. Per poder sortir d'aquest procés 
                    tancat, cal establir una condició de sortida després 
                    de l'encapçalament.  | 
               
                | procediment 
                    sempresi tecleig = "ver [acaba]
 escriu [Sí vols finalitzar el procés, prem una 
                    tecla]
 sempre
 fi
 | Exemple: 
                    aquest procediment anirà escrivint la frase Sí 
                    vols finalitzar el procés, prem una tecla 
                    a la finestra de text fins que premem una tecla. | 
               
                | El 
                    Win-Logo incorporà la primitiva mentre que és 
                    una estructura iterativa (recursiva) amb condició de 
                    permanència en el bucle. La seva sintaxi és: | mentre | 
               
                | mentre 
                    [condició] [llista dordres] | Tant 
                    la condició com la llista d'ordres (procediments que 
                    s'han d'executar en cas de complir-se la condició) 
                    han d'anar sempre entre claudàtors ([ ]). Les ordres 
                    s'escriuran una darrere l'altra, separades per un espai en 
                    blanc. | 
               
                | Per 
                    a construir el mateix procediment que en estructura recursiva, 
                    haurem d'invertir la condició de la primitiva no o 
                    caldrà comparar amb la condició contrària, 
                    
 |  | 
               
                | procediment 
                  sempre mentre [tecleig = "fals] [escriu [Sí vols finalitzar 
                  el procés, prem una tecla]
 fi
 
 | 
               
                | Quan 
                    emprarem una o l'altre estructura? Dependrà del problema 
                    a resoldre. Si hem d'escriure moltes ordres, serà més 
                    clara a efectes d'escriptura l'estructura recursiva, mentre 
                    que en l'estructura del mentre, ho hem de fer de forma seguida 
                    per mantenir la llista. |  | 
               
                | La 
                    primitiva Temps ens retorna les centèsimes de segon 
                    passades des que s'ha encès l'ordinador. Si emprem 
                    adequadament aquesta primitiva podrem mesurar intervals de 
                    temps. | Com 
                  mesurem el temps? | 
               
                | procediment mesuratempsposa.a "t0 temps
 repeteix 2 [escriu [¡Hola!]]
 posa.a "t1 temps
 es (:t1-:t0)
 fi
 | Exemple: 
                    el següent procediment escriurà a la finestra 
                    de text el temps transcorregut (en centèsimes de segon) 
                    en executar dues vegades la instrucció escriu [¡Hola!]. 
                   | 
               
                | Pot 
                    ésser necessari alguna alarma sonora. La primitiva 
                    Toca frec cent produirà un so en la freqüència 
                    indicada en frec i amb una durada de tantes centèsimes 
                    de segon com s'especifiquen en cent. | Com 
                  fer servir els Beeps de l'ordinador? | 
               
                | toca 
                    950 150 | toca | 
               
                | Produeix 
                    un so de freqüència 950 Hz durant 1,5 segons. | Exemple: | 
               
                | El 
                    programa Logo ens permetrà realitzar les operacions 
                    matemàtiques bàsiques com: suma (+), resta (-), 
                    multiplicació (*), divisió (/), arrel quadrada 
                    (RC), potència (potència num potència), 
                    logaritme neperia (Ln), logaritme decimal (log), sinus (sin), 
                    cosinus (cos), etc. | Com 
                  i quines operacions matemàtiques poden emprar? | 
               
                | Per 
                    a més informació, ves a l'ajuda de Win-Logo 
                    i segueix l'itinerari [les primitives / classificació 
                    de primitives / matemàtiques].
 |  | 
               
                | Les 
                    operacions lògiques més importants que permet 
                    realitzar el programa Logo són: = , <, >, Y, 
                    O | Com 
                  i quines operacions lògiques poden emprar? | 
               
                | Aquestes 
                    operacions lògiques ens retornaran "CERT o "FALS. 
                    A l'apartat "Com creem condicionals?" ja heu vist 
                    algun exemple de la manera d'emprar els operadors =, < 
                    i >.
 
 |  | 
               
                | Si 
                    Y (:b>6) (:b<10) [es :b surt.a "nivell.superior] | Exemple: | 
               
                | En 
                    la instrucció següent, si el contingut de la variable 
                    b es troba entre els valors 6 i 10, s'escriu el valor de b 
                    a la finestra de textos i s'interromp l'execució del 
                    procediment on es troba insertada aquesta instrucció. | es 
                  = escriu | 
               
                | Si 
                    O (:b<6) (:b>10) [es :b surt.a "nivellsuperior] | Exemple: | 
               
                | En 
                    la instrucció següent, si el contingut de la variable 
                    b no es troba comprès entre els valors 6 i 10 (ambdós 
                    inclosos), s'escriu el valor b a la finestra de textos i s'interromp 
                    l'execució del procediment on es troba insertada aquesta 
                    instrucció.
 
 | es 
                  = escriu | 
               
                | Per 
                    a més informació, consulta l'ajuda de Win-Logo |  | 
               
                | També 
                    podeu consultar el Curs D52: Usos i aplicacions del Logo 
                    multimèdia a l'aula. El podeu consultar al CD-ROM 
                    FORMACIÓ SINERA 2001.
 | CD-ROM 
                    FORMACIÓ SINERA 2001.
 | 
               
                | a 
                  la pàgina anterior / següent |   | 
               
                |  | by 
                  Jordi Jordan |