| 
		
		 
		  
		 
		
		Llibertat interna. Llibertat 
		externa. 
		Tota acció és motivada i intencional. Però… pot ser 
		que els motius ens condicionin tan fortament que no puguem escollir el 
		que fem?; escollim lliurement les postres intencions i finalitats, o en 
		la nostra elecció estem determinats pel nostre caràcter, circumstàncies 
		ambientals, codi genètic, família, astres o karma? 
		 
		La noció de llibertat: la llibertat interna i la llibertat 
		externa. 
		 
		Habitualment, s’usa el terme llibertat, com a mínim, de dues maneres 
		diferents. Vegem-ho en aquests exemples: 
		- En aquell país hi ha llibertat de moviments. 
		- L’ésser humà és l’únic animal lliure, ja que pot escollir el que fa. 
		 
		En aquestes frases usem el terme llibertat per a referir-nos a dues 
		idees diferents. En el primer cas, l’absència d’obstacles que ens 
		impedeixin de fer el que desitgem. En el segon, en canvi, ens referim a 
		la capacitat d’escollir o voler una cosa o una altra. Per aquesta raó, 
		se sol fer la distinció entre llibertat externa i llibertat interna. 
		 
		Llibertat externa. També anomenada llibertat d’acció. Consisteix 
		en l’absència de traves externes que dificultin l’acció; és a dir, 
		consisteix a poder fer el que volem sense que res ni ningú ens ho 
		impedeixi. Per exemple, hi ha llibertat quan em vull manifestar contra 
		els vessaments tòxics i puc fer-ho; en canvi, no hi ha llibertat quan, 
		malgrat que m’agradaria manifestar-me, les forces de seguretat m’ho 
		impedeixen. 
		 
		Llibertat interna. També anomenada llibertat d’elecció o lliure 
		albir. Consisteix en la capacitat o possibilitat de decidir o voler això 
		o allò, quan aquesta decisió és indeterminada, és a dir, no causada. Per 
		exemple, hi ha llibertat interna si, encara que hagi decidit això, 
		podria haver decidit qualsevol altra cosa; en canvi, no hi ha llibertat 
		interna si la meva decisió és una il•lusió, ja que en realitat em trobo 
		inevitablement inclinat a fer el que faig pel meu caràcter i les 
		circumstàncies que m’envolten. 
		 
		Aquests dos tipus de llibertat (externa i interna)= no són una cosa 
		completament diferent i aliena. Entre totes dues hi ha una estreta i 
		mútua relació. Si tenim capacitat per a triar el que volem fer, però 
		externament estem obligats a actuar d’una determinada manera, aleshores, 
		de què ens serveix poder triar? I, ben al contrari, si externament no hi 
		ha cap trava a la realització dels nostres desitjos, però internament no 
		els escollim lliurement, sinó que ens veiem empesos inevitablement a 
		voler el que volem, de què ens serveix poder satisfer uns desitjos que 
		ni tan sols hem triat lliurement? 
		 
		La llibertat externa es coneix, també, com a llibertat política o 
		social, ja que són factors socials i polítics (tipus d’Estat, 
		legislació, forces de l’ordre...) els que en permeten o n’impedeixen la 
		presència. 
  
		 
		
		L’ABSÈNCIA DE LLIBERTAT 
		 
		Considerem l’existència de llibertat una cosa de sentit comú i, per 
		tant, no acostumen a qüestionar-la. Tanmateix, la convicció que posseïm 
		llibertat no deixa de ser una creença i, per molt sòlida que ens sembli, 
		podem posar-la en dubte. Creure que som lliures no demostra que no 
		siguem (de vegades les nostres creences són falses) i, a més, com podem 
		estar segurs que podríem haver actuat d’una altra manera, si no ho hem 
		fet? 
		 
		El determinisme és una concepció filosòfica que afirma que tot està 
		determinat, és a dir, inevitablement causat. Per tant, nega l’existència 
		de llibertat. Per a fer-ho, es basa en el principi de causalitat. Segons 
		aquest principi, tot esdeveniment del món està causat. Segons aquest 
		principi, també les accions estan determinades per un factor en 
		presència del qual s’esdevenen inevitablement. Podríem afirmar que 
		aquest factor som nosaltres mateixos: jo sóc la causa de les meves 
		accions, ja que la decisió que he pres és la causa del que faig (he 
		decidit aixecar el braç i aquesta és la causa que l’hagi aixecat). 
		 
		Per tant, segons el determinisme no tenim llibertat de decisió.  
		 
		L’argument determinista pot semblar poc intuïtiu, ja que resulta més o 
		menys fàcil determinar les causes o esdeveniments naturals, com la 
		caiguda de les fulles a la tardor, però resulta molt difícil establir 
		les causes d’esdeveniments com ara la meva preferència pel color 
		vermell. Així, doncs, per als deterministes, la principal raó que la 
		creença en l’existència de llibertat ens resulti tan evident no és que 
		sigui una creença vertadera, sinó la dificultat que tenim a establir les 
		causes dels nostres desitjos i eleccions. Tanmateix, els deterministes 
		insisteixen que la dificultat a trobar la causa d’alguna cosa no 
		significa que no en tingui.  
		 
		Determinisme genètic. 
		 
		S’acostuma a centrar en l’explicació del comportament dels éssers 
		orgànics, en especial dels animals i dels éssers humans. Segons el 
		determinisme genètic, el comportament d’un ésser està determinat pel 
		codi genètic que el defineix: no som res més que la manifestació dels 
		nostres gens, els quals determinen la nostra constitució física (tenir 
		els ulls blaus), però també el nostre caràcter (ser tímids) i les 
		nostres accions concretes (sortir corrent davant el perill) 
		  
		  
		
			
				| Som màquines 
				de supervivència, autòmats programats a cegues amb la finalitat 
				de perpetuar l'existència dels gens egoistes que allotgem en les 
				nostre cèl·lules. 
				                                                                                    
				  Dawkins, R. "El gen egoista"  | 
			 
		 
		
		 
		Determinisme ambiental o educacional. 
		 
		Segons aquesta posició no són els gens els que determinen la nostra 
		conducta, sinó els factors ambientals. Aquests factors poden ser de 
		diversos tipus: socials, culturals, econòmics, familiars... i, fins i 
		tot, factors educacionals i d’aprenentatge: l’educació que he rebut i el 
		que he après són decisius en el meu comportament. Així, sortir corrent o 
		fugir no és una conducta determinada genèticament, sinó per factors 
		ambientals (situació de perill) i pel que s’ha après en situacions 
		similars. 
		 
		Els teòrics conductistes, entre els quals destaquen J. B. Watson 
		i B. F. Skinner, defensen aquesta forma de determinisme. Com a 
		corrent psicològic, el conductisme estudia la conducta humana, però 
		evita qualsevol tipus d’explicació mentalista; és a dir, prescindeix de 
		qualsevol explicació que recorri als estats mentals com a causa de les 
		nostres accions. Segons aquests pensadors, qualsevol acció es pot 
		entendre com una resposta a condicions ambientals. Per aquesta raó, és 
		possible modificar-la, canviant la influència de les condicions 
		ambientals mitjançant l’aprenentatge. La manera de fer-ho serà 
		potenciant unes determinades accions per mitjà de reforç positiu (premi) 
		i inhibint altres comportaments per reforç negatiu (càstig). Així, 
		doncs, pel fet que la conducta humana és permeable a l’aprenentatge i és 
		un efecte d’estímuls ambientals, és possible canviar-la manipulant 
		aquests estímuls. 
		 
		 
		“Una persona no actua sobre el món, és el món el que actua sobre ella” 
		Skinner, B. F. “Més enllà de la llibertat i la dignitat” 
  
		Determinisme econòmic 
		 
		Per als qui mantenen aquesta posició, són factors econòmics (formes de 
		producció, sistema de vida, organització productiva, situació 
		econòmica...) els que determinen la nostra conducta. 
		 
		D’aquesta manera, tant en el pla social com en l’individual, tot es pot 
		comprendre si analitzem el funcionament de l’economia. La clau de les 
		guerres, els canvis socials, les doctrines religioses, els estils 
		artístics, l’organització política... rau en el desenvolupament de 
		l’economia. També a petita escala, l’acció d’un delinqüent o d’un 
		treballador està determinada per les circumstàncies econòmiques en què 
		viu. 
		 
		Un dels corrents que defensa la influència dels factors econòmics en la 
		conducta humana és el marxisme. Influïts per idees com les que 
		s’expressen en el text següent (“No és la consciència la que determina 
		la vida, sinó la vida la que determina la consciència” La ideologia 
		alemanya.), els seguidors de Marx no dubten a considerar com a causes de 
		les nostres accions certs factors econòmics. 
		 
		Determinisme teològic 
		 
		Defensa l’existència de quelcom que és per damunt de l’ésser humà i que 
		en determina les accions. Tot el que fem està previst i fixat per 
		endavant, ja sigui per un fat o destí 8tal com afirmen els estoics) o bé 
		per una voluntat superior o divina (tal com defensa, entre d’altres, la 
		religió protestant). L’home no és amo dels seus actes, és un titella en 
		mans del fat o la divinitat, i l’únic que li queda és representar tan bé 
		com pugui un drama que ja està escrit. 
		 
		Per a la teologia reformista, si Déu és omniscient, és a dir, ho coneix 
		tot, fins i tot el que encara no ha succeït, ha de ser perquè el que 
		encara no ha succeït ja està, d’alguna manera, establert. Si no, com 
		seria possible el coneixement de tot el que pot esdevenir? 
		 
		Aquesta raó, entre d’altres, fa afirmar als reformistes que la voluntat 
		humana no és tal, ja que està a disposició de la voluntat divina. Fixa’t 
		en el que afirma el pare de la teologia reformada, Martí Luter (1483 – 
		1546): 
		 
		“La voluntat humana és, per dir-ho així, una bèstia entre dos amos. Si 
		Déu hi és al damunt, vol i va on Déu ho mana (...) Si és el diable que 
		és damunt de la voluntat, aquesta vol i va com Satanàs vol. No és en 
		poder de la seva pròpia voluntat ni tan sols el fet d’escollir per quin 
		genet correrà ni a qui buscarà, sinó que els gents mateixos es disputen 
		qui l’ha d’obtenir i retenir. “ 
		 
		Luter, M. “De servo arbitrio”. 
		 
		 
		Principi de causalitat 
		 
		Afirma que tot esdeveniment. Sigui del tipus que sigui, està causat per 
		un altre. Així, doncs, tot el que passa en el món forma part d’una 
		cadena de causes i efectes.  
		 
		
		 
		
		L’EXISTÈNCIA DE LLIBERTAT 
		 
		Malgrat la consistència dels arguments deterministes, molts pensadors es 
		resisteixen a acceptar aquesta concepció filosòfica i les seves 
		conseqüències. Els defensors de la llibertat al•leguen contra els 
		deterministes que aquests han confós el que són factors condicionants 
		amb factors determinants. Així, doncs, fan la distinció següent: 
		 
		- Factors determinants. Equivalen a les causes de l’acció. El 
		comportament humà es considera conseqüència inevitable de factors que 
		l’ésser humà no controla. Per exemple, diem que un factor com el perill 
		causa l’acció de sortir corrent, perquè sempre que es produeix aquesta 
		situació,inevitablement sortim corrent. 
		- Factors condicionants. Equivalen als motius de l’acció. El 
		comportament humà està influït per aquests factors externs, però no se’n 
		considera el resultat. Així, una situació de perill és un factor que 
		motiva que surti corrent, però no determina inevitablement que ho faci, 
		ja que podria quedar-me paralitzat. 
		 
		La defensa de la llibertat acostuma a comportar una defensa de 
		l’indeterminisme, en el sentit que les nostres accions i decisions no 
		estan determinades, sinó condicionades. Ara bé, en aquest punt cal fer 
		un aclariment que eviti confusions; afirmar l’indeterminisme en 
		l’actuació humana no significa afirmar-hi la indiferència. Amb això, 
		volem dir que considerar que les nostres decisions no estan causades per 
		determinats factors, com ara el codi genètic, l’educació o la situació 
		econòmica..., no significa que ens sigui indiferent fer una cosa o una 
		altra, és a dir, que no hi hagi res que ens inclini en les nostres 
		decisions. 
		 
		Segons alguns/es pensador/es, considerar que la nostra elecció és 
		indiferent a qualsevol factor representaria pensar que la nostra acció 
		és arbitrària i irracional, ja que decidiríem sense que ens inclinessin 
		motius racionals. Per això ha de quedar clar que defensar 
		l’indeterminisme no equival a defensar la indiferència i tampoc no 
		significa promoure la inacció o la irracionalitat en la conducta. 
		L’indeterminisme nega que hi hagi factors determinants de la conducta, 
		però no nega que la conducta estigui condicionada i influenciada per 
		motius i raons.  
		 
		 
		L’evidència de la llibertat 
		 
		Un dels problemes als quals s’enfronten els defensors de la llibertat és 
		com demostrar-ne l’existència. La creença fortament arrelada que posseïm 
		llibertat d’elecció i que, per tant, sovint podríem haver triat d’una 
		manera diferent a com ho hem fet, com es pot provar? 
		 
		 
		“Si dic que sóc lliure d’anar a passejar, és perquè puc provar que, si 
		hagués decidit no anar a passejar, no hi hauria anat. Primer problema 
		(metodològic): com podríem provar aquesta afirmació? 
               
		Mario Bunge, “Ètica, ciència i tècnica”. 
		 
		 
		Per a alguns/es pensadors/es, aquesta pregunta resulta difícil de 
		respondre, no perquè la creença en la llibertat sigui falsa, sinó perquè 
		la pregunta està mal formulada. En realitat, la consideren una pregunta 
		sense resposta, perquè la llibertat no necessita demostració. La creença 
		que actuem d’una manera lliure i voluntària és una veritat evident per 
		ella mateixa. Així, doncs, podem considerar-la un axioma: no es 
		demostra, però és la base en la qual se sustenten moltes de les nostres 
		creences sobre l’ésser humà. 
		 
		
		LLIBERTAT I MORALITAT 
		 
		Si l’ésser humà no té llibertat d’elecció, aleshores no és possible 
		parlar de responsabilitat ni de moralitat. Només podem fer a algú 
		responsable dels seus actes si realment ho és, és a dir, si ha actuat 
		conscientment, voluntàriament i lliurement. Si no tenim capacitat 
		d’elecció, si inevitablement ens veiem empesos a actuar d’aquesta manera 
		o d’aquella, com se’ns poden demanar responsabilitats? De la mateixa 
		manera que no responsabilitzem la pluja per les inundacions, ni el Sol 
		per la nostra insolació, per què seríem nosaltres responsables d’haver 
		atracat un banc o d’haver mentit, si no podem fer cap altra cosa? Tenir 
		llibertat d’elecció i haver de responsabilitzar-nos de les nostres 
		accions ens converteix en l’únic animal moral que existeix. 
  
		 
		
		LA RESPONSABILITAT 
		 
		Segons els deterministes? I segons els indeterministes? 
		 
		Exemple: 
		 
		En Jesús és un nen de set anys que va a l’escola del seu poble. Tot i 
		que en el poble tots es coneixen, encara no el deixen anar sol a col•legi, 
		de manera que cada dia el porta i el recull la Marta, la seva cangur. Un 
		dia, el xicot de la Mart a la convida a anar al cinema, tot i que sap 
		que a les cinc de la tarda la seva xicota ha d’anar a buscar en Jesús. 
		La Marta, que no es vol perdre la cita, truca a la Isabel, la mare d’en 
		Jesús, i li diu que es troba malament i que no podrà recollir el seu 
		fill; la Isabel la tranquil•litza i li diu que no es preocupi, que ella 
		mateixa el recollirà. Després de parlar amb ella, la Isabel recorda que 
		té una reunió importantíssima amb un client que ve expressament d’una 
		altra ciutat per a veure-la. Conscient que no pot anul•lar la reunió, 
		decideix de trucar a en Francesc, el seu marit. La Isabel i en Francesc 
		discuteixen per telèfon, cap dels dos està disposat a cedir, les seves 
		obligacions els semblen més ineludibles que les del seu cònjuge. Encara 
		que no arriben a un acord, tots dos pengen el telèfon convençuts que, 
		com ha passat altres vegades, l’altra cedirà i anirà a buscar en Jesús. 
		A les cinc, en Jesús surt de classe però ningú no ha anat a buscar-lo. 
		Després d’esperar una estona per si la Marta arriba tard, decideix 
		d’anar sol a casa. Pel camí, un conductor begut se salta un semàfor i 
		l’atropella. 
		 
		Qui és el responsable de l’atropellament d’en Jesús? La Marta, la 
		cangur, que ha mentit per a poder anar al cinema? La Isabel? En 
		Francesc? Per què ens sembla que, d’alguna manera, els tres tenen una 
		certa responsabilitat en d’incident, si, en realitat, l’únic que 
		participa directament en l’atropellament és el conductor begut? Encara 
		que en situacions quotidianes atribuïm responsabilitats sense gaire 
		problemes, l’existència de casos com l’anterior, que produeixen una 
		certa confusió, ens ha de convèncer de la importància i necessitat de 
		tenir un concepte perfectament definit de responsabilitat. 
		 
		Intuïtivament considerem que la responsabilitat consisteix en 
		l’obligació de fer-nos càrrec de les nostres accions o de la seva 
		absència. Tanmateix, aquesta definició ocasiona problemes tant als 
		deterministes com als indeterministes.  
		 
		La responsabilitat des del determinisme 
		 
		Allò específicament del comportament humà és el seu caràcter obert i 
		voluntari. Tanmateix, des del determinisme s’afirma que tot, des de 
		l’arribada de la primavera fins a la meva elecció amorosa, està 
		determinat o causat; és a dir, que no hi ha lloc en el món per a la 
		llibertat. Aleshores, quina és la diferència entre el que fan les 
		persones i el que passa al seu voltant? Des d’aquesta perspectiva no hi 
		ha cap diferència, ja que del determinisme se’n deriva que no hi ha 
		acció com una cosa diferent de la resta dels esdeveniments del món. 
		 
		Quan parlem d’esdeveniments com els següents: una pedra que es desprèn 
		de la muntanya cau sobre en Pep i li produeix una commoció; o un cavall 
		que, espantat, arrenca a córrer, em tira a terra i se’m trenca una 
		cama..., no acostumem a dir que la pedra i el cavall siguin responsables 
		de la commoció i de la fractura, respectivament. En general, no pretenem 
		que es facin càrrec i responguin dels seus actes. I no ho pretenem 
		perquè considerem que els fets no podrien haver estat d’una altra 
		manera, ja que ni la pedra ni el cavall són lliures per a decidir què 
		fan. En canvi, sí que demanem responsabilitats al conductor begut o als 
		pares d’en Jesús. I els en demanem perquè pensem que podien haver actuat 
		d’una manera diferent. Ara bé, des del determinisme, afirmar això és una 
		contradicció, ja que ni tan sols els éssers humans tenen la llibertat 
		d’actuar d’una manera diferent. El que s’acostuma a anomenar acció es 
		considera un esdeveniment com qualsevol altre, causat i determinat. 
		 
		Sembla, doncs, que la definició que hem donat de responsabilitat no és 
		vàlida des de la concepció determinista. Des d’aquesta perspectiva, 
		només podem parlar metafòricament de responsabilitat, donant-hi un 
		significat idèntic al de causa. Així, doncs, algú o alguna cosa (la 
		pedra, el cavall, el conductor o els pares) és responsable d’un 
		esdeveniment quan n’és la causa. Aquest és, evidentment, un sentit que 
		s’allunya del que, intuïtivament, donem al concepte de responsabilitat. 
  
		La responsabilitat 
		des de l’indeterminisme. 
		 
		L’indeterminisme diferencia les accions de la resta dels esdeveniments: 
		les accions són fruit d’un agent conscient i voluntari que actua 
		lliurement i espontàniament. Els esdeveniments, en canvi, no tenen 
		aquest caràcter. Per aquesta raó, des de l’indeterminisme és lògic 
		d’atribuir responsabilitats al conductor begut i no ho és de demanar-ne 
		a la pedra o al cavall. 
		 
		L’indeterminista se sent còmode amb la definició que hem donat de 
		responsabilitat. Un agent que escull lliurement entre diverses opcions 
		té l’obligació de respondre i fer-se càrrec de la seva acció. Tanmateix, 
		què vol dir respondre d’una acció? Vol dir respondre del resultat 
		previst i desitjat d’aquesta acció, o vol dir fer-se càrrec, també, de 
		les conseqüències imprevistes? Aquest és el problema amb el qual es 
		troba l’indeterminista quan intenta precisar en què consisteix la 
		responsabilitat i en quin sentit hem de respondre de les nostres 
		accions. 
  
		De què som 
		responsables? 
		 
		Des de la posició indeterminista s’accepta com a evident que som lliures 
		i que, per tant, és lícit demanar-nos responsabilitats. Ara bé, la 
		pregunta és: de què hem de sentir-nos responsables? De les nostres 
		accions, sens dubte. Però recordem que només són accions els actes 
		intencionals.  
		(L’acció és intencional perquè tendeix o apunta a alguna cosa que és més 
		enllà, però que pretenc assolir en actuar. El caràcter intencional de 
		l’acció està molt lligat a l’estat conscient i voluntari que ha de tenir 
		l’agent perquè aquell esdeveniment sigui considerat una acció. S’hauria 
		de fer una distinció entre les conseqüències no previstes, però 
		previsibles, i les que, malauradament, són pràcticament imprevisibles. A 
		l’hora d’actuar hem de tractar de preveure o tenir en compte quines 
		poden ser les conseqüències de les nostres accions, encara que siguem 
		conscients que és impossible poder-ho preveure tot.) 
		 
		Allò que faig de forma inconscient, involuntària, no és acció i no és 
		objecte de responsabilitat. 
		 
		Tanmateix, les coses no són tan senzilles. El punt clau de la qüestió 
		consisteix a esbrinar si també se’n poden demanar responsabilitats o no 
		per les conseqüències imprevistes. Segons alguns/es autors/es, la 
		resposta és clara: no. Per què? Doncs perquè no són pròpiament accions, 
		ni res que escollim lliurement. Tanmateix, la forma en què atribuïm 
		responsabilitats quotidianament no s’ajusta a aquesta consideració intel•lectual.
		 
		 
		Respecte de l’atropellament d’en Jesús ens preguntàvem qui n’era el 
		responsable. En sentit estricte, cap dels implicats atropella 
		intencionadament en Jesús; per tant, no hi ha acció, sinó un 
		esdeveniment similar a un terratrèmol o a una posta de Sol. Però aquesta 
		solució no acaba de satisfer-nos, ja que no sembla que connecti amb el 
		que passa en la realitat quotidiana. Qualsevol jurat hauria atribuït als 
		implicats algun tipus de responsabilitat, almenys al conductor begut, I 
		és que tenim l’obligació de preveure les conseqüències de les nostres 
		accions, i atropellar algú conduint en estat d’embriaguesa no són tan 
		previsibles, no està tan clar com hauríem d’exigir responsabilitats. 
		Aquest és l’origen del problema i les dificultats que origina 
		l’atribució de responsabilitat. 
		 
		 
		
		Exercicis amb imatges 
		 
		
		ACTIVITATS 
		 
		“I ser responsables és saber-se autènticament lliure, per bé i per mal; 
		empassar-se les conseqüències del que hem fet, esmenar les coses 
		dolentes que es puguin esmenar i aprofitar al màxim les coses bones. A 
		diferència del nen malcriat i covard, el responsable sempre està 
		disposat a respondre dels seus actes: “Si, he estat jo!” El món que ens 
		envolta, si t’hi fixes, està ple d’oferiments per a descarregar al 
		subjecte del pes de la seva responsabilitat. La culpa del que hi ha de 
		dolent en tot el que passa sembla que és de les circumstàncies, de la 
		societat en què vivim, del sistema capitalista, del caràcter que tinc 
		(“és que jo sóc així!”), del fet que no em van educar bé (o em van 
		malacostumar), dels anuncis de la tele, de les temptacions que 
		s’ofereixen en els aparadors, dels exemples irresistibles i 
		perniciosos... Acabo d’usar la paraula clau: irresistible. Tots els que 
		volen dimitir de la seva responsabilitat creuen en l’irresistible”. 
		
		 
		Savater, F., “Ètica per al meu fill” 
		 
		 
		1- Indica si, pel que es diu, l’autor del text és determinista o 
		indeterminista. 
		2- Assenyala de quins tipus de determinisme parla. 
		 
		 
		Quadre 
		
			
				| 
				Determinisme | 
			 
			
				| 
				Tipus | 
				
				Factors | 
				
				Defensors | 
			 
			
				|   | 
				  | 
				
				Dawkins | 
			 
			
				|   | 
				
				Ambientals | 
				  | 
			 
			
				|   | 
				  | 
				
				Marxistes | 
			 
			
				| 
				 
				Teològic  | 
				  | 
				  | 
			 
		 
		 
		Completa la taula segons el que hem parlat. 
		 
		 
		 
		 
		Comentari de text 
		“T’explicaré un cas 
		dramàtic. Ja coneixes els tèrmits, aquestes formigues blanques que a 
		l’Àfrica aixequen impressionants formiguers d’uns quants metres 
		d’alçària i durs com la pedra. Com que el cos dels tèrmits és tou, 
		perquè no té la cuirassa quitinosa que protegeix altres insectes, el 
		formiguer els serveix de closca col•lectiva contra certes formigues 
		enemigues, més ben armades que elles. Però de vegades un d’aquests 
		formiguers s’esfondra, per culpa d’una riuada o d’un elefant (als 
		elefants els agrada gratar-se els flancs amb els termiters, què hi 
		farem). De seguida, els tèrmits-obrer es posen a treballar per a 
		reconstruir la seva fortalesa malmesa, ràpidament, i les grans formigues 
		enemigues es llancen a l’assalt. Els tèrmits-soldat surten a defensar la 
		seva tribu i tracten de detenir les enemigues. Com que ni per mida ni 
		per armament poden competir contra elles, es pengen dels assaltants 
		intentant frenar en la mesura que els és possible la seva marxa, mentre 
		que les feroces mandíbules dels seus assaltants els van esbocinant. Les 
		obreres treballen amb tota celeritat (s’ocupen de tancar una altra 
		vegada el termiter derruït..., però el tanquen deixant fora els pobres i 
		heroics tèrmits-soldat, que sacrifiquen les seves vides per la seguretat 
		dels altres. És que no mereixen una medalla, almenys? No és just dir que 
		són valents? 
		 
		Canvi d’escenari, però no de tema. En la “Ilíada”, Homer explica la 
		història d’Hèctor, el millor guerrer de Troia, que espera a peu ferm 
		fora de les muralles de la seva ciutat Aquil•les, l’enfurismat campió 
		dels aqueus, tot i sabent que és més fort que ell i que probablement el 
		matarà. Ho fa per a complir el seu deure, que consisteix a defensar la 
		seva família i els seus conciutadans del terrible assaltant. Ningú no 
		dubta que Hèctor és un heroi, un autèntic valent. Però, és Hèctor heroic 
		i valent de la mateixa manera que els tèrmits-soldat, la gesta dels 
		quals, milions de vegades repetida, cap Homer no s’ha molestat a 
		explicar? No fa Hèctor, al cap i a la fi, el mateix que qualsevol dels 
		tèrmits anònims? Per què ens sembla el seu valor més autèntic i més 
		difícil que el dels insectes? Quina és la diferència entre un cas i 
		l’altre? 
		
		 
		Savater, F., “Ètica per al meu fill” 
		
		 
		Pregunta: 
		 
		És Hèctor heroic i valent de la mateixa manera que els tèrmits-soldat ? 
		 
  
		 
		Comentari de text 
		Recordem la clàssica 
		llegenda grega d’Èdip. Un oracle anuncia que el rei de Tebes, Lai, i la 
		seva dona, Jocasta, tindran un fill que matarà el seu pare i es casarà 
		amb la seva mare. Per això, quan Jocasta pareix un fill, Èdip, 
		l’abandonen. Èdip és adoptat després pels reis de Corint. Un altre 
		oracle anuncia a Èdip que matarà el seu pare i que es casarà amb la seva 
		mare. Fugint de l’infaust presagi, Èdip marxa de Corint i vaga per 
		diverses terres. Pel camí es troba amb Lai (de qui ignora que és el seu 
		pare), hi discuteix i en la baralla el mata. Arriba a Tebes i resol el 
		problema de l’esfinx. Els tebans, agraïts, l’escullen rei i es casa amb 
		la reina, Jocasta (la qual ignora que és la seva mare), i amb la qual té 
		quatre fills. Amb això s’havia complert la profecia de l’oracle. Quan 
		més endavant se n’assabenten, Jocasta se suïcida i Èdip s’arrenca els 
		ulls i fuig a Corint amb la seva filla Antígona. 
		 
		Preguntes: 
		1. Comenta si podem considerar que Èdip comet parricidi; és a dir, si 
		duu a terme l’acció de matar el seu pare. 
		2. Indica si li poden demanar responsabilitats per matar el seu pare o 
		tan sols per matar Lai. 
		 
		 
		Comentari de text. 
		 
		“Els darrers anys s’ha posat en dubte l’existència del lliure albir de 
		les persones en la discussió general entre biòlegs, sociòlegs, filòsofs, 
		psiquiatres i altres professionals de la ment. Es qüestiona la 
		consciència i la voluntat de les persones i es discuteix si som màquines 
		bioquímiques previsibles amb sensació de lliure albir, o bé si som en 
		realitat sistemes complexos amb consciència, voluntat i lliure albir. 
		Alguns diuen que els actuals ordinadors electrònics evolucionaran cap a 
		menys pes i més capacitat fins a assolir els nivells del cervell humà en 
		poques dècades. D’altres diuen que la intel•ligència artificial acabarà 
		assemblant-se a la humana quan la capacitat de l’electrònica assoleixi 
		la del cervell humà. Diuen que les màquines podran desenvolupar 
		consciència d’elles mateixes, consciència del bé i del mal, instint de 
		supervivència i aparença de lliure albir. El corol•lari és simple: si 
		les màquines es comporten com a persones, les persones es comporten com 
		a màquines. Alguns filòsofs i biòlegs neguen la possibilitat que les 
		màquines puguin pensar com els humans i recolzen en múltiples 
		raonaments, alguns de la física quàntica, per a demostrar la 
		impossibilitat de negar el lliure albir de les persones. Diuen que els 
		humans som lliures per a pensar i que el nostre pensament és 
		intrínsecament imprevisible. 
		 
		El punt fort dels qui pensen que les persones son màquines sense 
		llibertat que es creuen lliures és que el comportament humà es pot 
		predir en una gran proporció. Psiquiatres, psicòlegs, sociòlegs, 
		publicistes i polítics saben molt bé que les reaccions dels individus 
		són previsibles en bona part, i les dels grups gairebé amb total 
		precisió. 
		 
		El punt fort dels qui pensen que els humans tenim lliure albir és que 
		mai ningú no ha estat capaç de predir totalment la reacció de les 
		persones i que les persones tenim la sensació de tenir llibertat per a 
		pensar i actuar.” 
		 
		J. R. Medina. “La bioquímica de la corrupción” 
		 
		Lectura i comprensió. 
		 
		Explica el significat que tenen en aquest context les expressions 
		següents: 
		- lliure albir. 
		- Màquines bioquímiques 
		- Intel•ligència artificial 
		- Previsible 
		- Consciència d’un mateix. 
		 
		Anàlisi del contingut 
		 
		1. Explica què significa la frase següent: “Si les màquines es comporten 
		com a persones, les persones es comporten com a màquines”. 
		2. Esbrina la relació que pot tenir la mecànica quàntica amb la defensa 
		de la llibertat. 
		3. Comenta el significat que pot tenir l’afirmació que les persones són 
		màquines amb sensació de llibertat. 
		4. Indica amb quin nom qualificaries les dues posicions que es descriuen 
		en el text. Reprodueix amb paraules teves l’argument d’una posició i de 
		l’altra. 
		 
		 
		 
		Qüestionari general 
		 
		1. Explica en què es diferencien i com es relacionen la llibertat 
		interna i la llibertat externa. 
		2. Compara els arguments del determinisme amb els arguments de 
		l’indeterminisme. 
		3. Resumeix de forma personal el que defensa cada tipus de determinisme 
		exposat 
		4. Respon de manera personal i argumentada a la pregunta: de què som 
		responsables? 
  
		  
		REFLEXIONEM-HI, SIUSPLAU, 
REFLEXIONEM-HI. 
		  
 
Temes per al debat entorn la LLIBERTAT 
 
Primera proposta. 
 
		“Rosa Maria C. És dissenyadora d’arts gràfiques i treballa en una agència de 
publicitat de Mataró. Ja fa uns anys que hi és, la feina li agrada i estan 
contents de la seva eficiència. Hi fan cartells, fullets, catàlegs, revistes 
comercials i dissenyen logotips. 
 
Un dia, l’empresa rep l’encàrrec de dissenyar una campanya publicitària per a 
una firma del ram de la pelleteria. S’encomana la feina a la Rosa Maria. La 
Rosa, que té certes conviccions sobre el tracte als animals, s’adona que no pot 
col·laborar en aquesta campanya perquè és participar en la matança d’animals per 
tal de subministrar material de pelleteria. 
 
Quan li comunica la seva decisió a l’empresari, aquest li respon: “Miri, a mi 
també m’agraden molt els animals i respecto el medi, per això sóc soci de 
Greenpeace, però la feina és la feina. A més, no se li demana que mati cap 
animal. Si no ho fem nosaltres no donaran a una altra empresa. O sigui, que ho 
ha de fer”. La Rosa torna a repetir els seus arguments i ha dit que no està 
disposada a treballar per a l’empresa de pelleteria. 
 
L’endemà, el porter de l’empresa li barra el pas i li lliura una carta. La Rosa 
l’obre i llegeix: “D’acord amb l’article 10 del vigent Conveni d’arts gràfiques, 
es procedeix a l’acomiadament de Rosa M. C.”  
 
(Cas real que va passar el 1995 al nostre país: no va ser a Mataró) 
		
 
 
Segona proposta. 
 
L’Ajuntament de Vilassar de Mar està debatent una proposta de posar 
videovigilància a la zona comercial del centre. Segons la proposta, aquesta 
mesura reduirà el nivell de delinqüència i d’inseguretat ciutadana. 
Un grup de ciutadans s’ha organitzat per tal de protestar contra la mesura del 
govern municipal. 
 
Tercera proposta. 
 
Al llarg del segle XX sovint la llibertat sexual ha estat motiu de polèmica.  
 
Què entenem per llibertat sexual (la lliure elecció d’orientació sexual), la no 
restricció ni límits de relacions sexuals més enllà de la parella estable o del 
matrimoni. Quins avantatges i quins inconvenients comporta la llibertat sexual? 
		
 
 
		Quarta proposta: 
		El matrimoni Comas té un dilema 
		 
		El matrimoni Comas té un únic fill, en Lluís, un jove de 23 anys que 
		pateix la síndrome de Down o mongolisme. Malgrat la seva deficiència, en 
		Lluís pot gaudir de la vida amb certa normalitat. Pels matins va a una 
		escola-taller on ha après a fer ceràmica i cistells de palla i alhora 
		conviu amb altres companys que tenen també deficiències. A la tarda ha 
		aconseguit obrir un petit taller a casa seva que li permet vendre la 
		ceràmica i els cistells, que ell mateix fabrica. 
		 
		En Lluís i la Joana, una noia deficient que va conèixer a l'escola-taller, 
		s'han fet molt amics i comencen a sortir junts. 
		 
		El matrimoni Comas es preocupa davant aquesta situació i comencen a 
		controlar la relació perquè no creuen que sigui convenient que 
		estableixin relacions de parella, però en Lluís i la Joana s'enamoren i 
		diuen que es volen casar. El matrimoni Comas, arribat a aquests extrems, 
		no sap què fer. Si impedeixen el casament tenen por de tenir un 
		enfrontament amb el fill, però, per altra banda, no creuen que aquesta 
		parella pugui viure amb independència i maduresa la seva vida. 
		 
		-Què creus que ha de fer el matrimoni Comas? Per què? 
		-Quines raons creus que poden tenir per impedir aquesta relació? 
		-Si tinguessis un germà deficient que es trobés en la mateixa situació 
		que la d'en Lluís, què pensaries? 
		-Com creus que se senten els pares d'en Lluís? 
		-Com creus que se sentirien el Lluís i la Joana si se'ls impedís el 
		casament? 
		-Quines creus que serien les conseqüències del casament d'en Lluís i 
		la Joana? 
		-Quines diferents alternatives veus al problema? 
		-Creus que la societat afavoreix o recolza la normalització i la 
		integració dels deficients, o al contrari? 
  
		Cançó de Víctor 
		Manuel: "Sólo pienso en ti"
		
		http://es.youtube.com/watch?v=oY6bhmY5KgY 
		  
		
		Proposta Cinquena. 
SOM LLIURES ? 
 
Text 
 
		"- Vull poder mirar el mar en pau –va dir-. No es pot ni mirar amb aquesta 
música bestial a l’orella. 
- Però si és preciosa i jo no vull mirar. 
- Doncs jo sí –insistí Bernard-. Em fa sentir com si... –vacil·là, com buscant 
paraules per a expressar-se-... com si jo fos més jo; no sé si m’entens. Més jo 
mateix, i no tant com una part d’una altra cosa. No tan sols com una cèl·lula 
del cos social. Atu no t’ho fa sentir, també, Lenina? 
		Però Lenina plorava. 
- És horrible, és horrible –repetia-. Com pots parlar així? Com pots dir que no 
vols formar part del cos social? Al capdavall, tothom treball per a tothom. No 
podem passar-nos de ningú. Fins i tot els Epsilons ... 
- Sí, ja ho sé, ja ho sé –digué Bernard, mofeta-. Fins i tot els Epsilons són 
útils. I jo també. I tant de bo que no ho fos ! 
Lenina s’escandalitzà davant aquella blasfèmia. 
- Bernard! –protestà, dolguda- . Com pots dir-ho, això? 
En un to molt diferent, Bernard repetí, meditabund: 
- Com puc dir-ho? No, el veritable problema és aquest: com és que no puc dir-ho? 
O, millor encara, perquè ja ho sé, jo, perquè no puc: ¿quin efecte deu fer poder 
dir-ho, ésser lliure i no viure esclavitzat pel condicionament? 
- Però, Bernard, dius unes coses terribles. 
- A tu no t’agradaria ésser lliure, Lenina? 
- No sé què vols dir. Jo sóc lliure. Lliure de divertir-me com vull. Tothom és 
feliç, ara. 
Bernard va riure. 
- Sí. “Tothom és feliç, ara”. Comencen a dir-ho als infants quan tenen cinc 
anys. Però no t’agradaria tenir la llibertat d’ésser feliç d’una altra manera, 
Lenina? De la teva manera, per exemple, no com tothom." 
 
		ALDOUS HUXLEY. Brave New World (1932) (“Un món feliç”) 
		
 
 
		
PREGUNTES 
 
		
		-
És possible haver de complir normes i ser lliures a la vegada?  
		-
La llibertat és arbitrarietat, és fer allò que em dóna la gana? Es pot parlar 
d’una llibertat responsable?  
		-
És possible ser lliure internament i no externament? I a la inversa? Per 
exemple, és possible ser lliure estant empresonat? És possible no ser lliure en 
una societat lliure?  
		-
Si hi ha molta varietat de productes per triar i pots consumir-los, tens més 
llibertat?  
		-
La moda determina o condiciona la teva tria o no?  
		-
La persona que des que era un infant ha après a robar i la seva gent el valora 
més com més roba, creus que està incapacitada per actuar d’una altra manera?  
		-
Creure en els horòscops suposa que els éssers humans no som lliures? Per què 
creus que la gent creu en els horòscops? Si portes sempre un elefant petitó a un 
examen, per què el portes si no has estudiat? I si has estudiat?  
		-
Quan afirmes: “Vull viure la meva vida”, què significa: que vols viure la vida a 
la qual estàs predestinat o bé que vols viure la vida que tu tries?  
		-
El resultat d’unes eleccions respon a l’exercici de la llibertat dels ciutadans 
que voten?  
		-
El món humà és pensable sense la llibertat? Com seria un món sense llibertat?
		
		 
  
		Sisena 
		proposta 
		Llegeix 
		aquest text i contesta les preguntes: 
		 
		¿Es posible 
		detectar si un niño será un futuro delincuente? 
		 
		EFE. 5 de marzo de 2006 
		PARÍS.- La polémica 
		ha llegado a Francia. Un estudio que recomienda detectar alteraciones 
		del comportamiento desde la más tierna infancia para evitar que se 
		gesten futuros delincuentes ha causado revuelo en el sector educativo y 
		de la psiquiatría infantil de Francia. 
		Titulado 'Alteraciones mentales, diagnóstico precoz y prevención en 
		niños y adolescentes', el estudio del Instituto nacional de la salud y 
		de la investigación médica (Inserm) preconiza "detectar las alteraciones 
		del comportamiento desde la guardería y el parvulario". 
		Los autores del informe estigmatizan como patológicos "las cóleras y los 
		actos de desobediencia" y los presenta como indicadores que pueden 
		alertar de una futura delincuencia. 
		Niños de entre dos y tres años que presenten "frialdad afectiva, 
		tendencia a la manipulación, cinismo y agresividad", y que sean 
		impulsivos, poco dóciles y tengan un "índice de moralidad baja", son 
		presentados como futuros delincuentes en potencia. 
		Tal lectura ha indignado a los profesionales de la psiquiatría infantil 
		que han lanzado una campaña en Internet de recogida de firmas en contra 
		de ese informe, a la que se han sumado profesionales de la enseñanza, 
		magistrados y simples ciudadanos. 
		(…) "Es muy peligroso ponerle una etiqueta a un niño de tres años y 
		fijarse en un comportamiento que podría ser pasajero, es un escándalo", 
		según la vicepresidenta de la asociación francesa de sicólogos 
		escolares, Suzanne Guillard. 
		Advierte, además, de que "la forma de evaluar a un niño depende mucho 
		del nivel de tolerancia del adulto". 
		"Nadie en el mundo puede predecir si un niño de tres años con problemas 
		de comportamiento será un delincuente doce años más tarde", asegura, por 
		su parte, el jefe de psiquiatría del hospital Necker de París, 
		especializado en medicina infantil.  
		La futura norma contemplará, entre otras medidas, la creación de un 
		carné de seguimiento del desarrollo del menor que se llamará "carné de 
		comportamiento", según anunció el propio Sarkozy. 
		"Que traten de convertirnos en auxiliares de policía y que nos pidan, 
		como lo ha hecho el ministro de Interior, que rellenemos carnés de 
		comportamiento está fuera de lugar. "¡De ninguna manera!", dijo el 
		secretario general de Unsa-Educación. 
		Colgar el "sambenito" de "futuro delincuente" choca enormemente a los 
		educadores, que ven en este pensamiento un "determinismo" sobre la 
		delincuencia y una justificación para medicar a los pequeños. 
		Advierten que se desconocen los efectos que a largo plazo pueden tener 
		los antidepresivos, ansiolíticos y somníferos en las tiernas estructuras 
		cerebrales de los niños. 
		Y recuerdan lo que todo el mundo sabe: que un niño puede ser un "pequeño 
		diablillo" y convertirse en un adolescente responsable, y viceversa. 
		 
		 
		1. Indica en dues 
		frases la idea principal del text. 
		2. En el text es mostren dues posicions ben diferenciades. Quins són els 
		arguments que defensa cada posició? 
		3. Quina d’aquestes posicions es determinista? Per què? 
		4. Explica què significa la frase següent: “Colgar el "sambenito" de 
		"futuro delincuente" choca enormemente a los educadores, que ven en este 
		pensamiento un "determinismo" sobre la delincuencia y una justificación 
		para medicar a los pequeños. 
		5. Esbrina la relació que pot tenir el text amb la defensa de la 
		llibertat. 
		6. Quina és la tevan opinió personal sobre el tema? 
		 
  
		
		RAONS I ARGUMENTS 
	
		| 
		 NO SOM 
		LLIURES  | 
		
		 SOM 
		LLIURES 
		   | 
	 
	
		| 1. 
		La llibertat és una il·lusió. La pressió de les coses i les altres 
		persones són qui prenen decisions per mi. | 
		1.Tenim 
		consciència de ser lliures perquè prenem decisions. Jo trio entre fer 
		campana o quedar-me a classe; per tant, actuo lliurement. Puc fer el que 
		em doni la gana    | 
	 
	
		| 2. 
		Tot té una causa, un perquè que ho explica. Per tant, allò que fa 
		l’ésser humà també té una causa explicativa. Coneixent les 
		causes,podríem explicar la conducta d’una persona de la mateixa manera 
		que expliquem el pas d’una substància en estat líquid a estat gasós. | 
		2. 
		Tot el que passa en la naturalesa està subjecte a lleis que ho 
		expliquen, les coses passen necessàriament, és a dir, així i no d’una 
		altra manera. En canvi, la conducta humana depèn de la voluntat de 
		cadascú. La voluntat no és conseqüència d’una causa; ben al contrari, és 
		la llibertat qui pot originar una sèrie d’accions.    | 
	 
	
		| 3. 
		Naixem en un ambient determinat, en una cultura, ens transmeten uns 
		valors, ens fan respectar unes normes de conducta i no unes altres. Amb 
		l’educació ens transmeten idees i creences concretes i al final acabem 
		respectant o menyspreant unes coses determinades i no unes altres | 
		3. 
		L’ambient en què naixem, l’educació que rebem, les creences que adquirim 
		no ens determinen, són únicament el suport material sobre el qual cal 
		decidir, són les condiciones que emmarquen i assenyalen les 
		possibilitats i els límits de les nostres eleccions. Ens condiciones, 
		però no ens determinen.    | 
	 
	
		| 4. 
		Som éssers biològicament programats pels gens. El nostre caràcter i les 
		nostres tendències en depenen | 
		4. 
		El codi genètic estableix la base psicofísica de l’ésser humà en termes 
		biològics; però no en determina la conducta fins al punt de convertir-lo 
		en un ésser instintiu o en un autòmat.    | 
	 
	
		| 5. 
		Som, a més, una part més de l’univers, subjectes a forces que actuen 
		sobre nosaltres i dibuixen el nostre destí. Així que per més que t’hi 
		esforcis, no te n’escaparàs. | 
		5. 
		El destí és només una manera de referir-se al resultat de la tasca de 
		l’ésser humà i de les forces que previsiblement o per atzar hi actuen al 
		damunt. D’altra banda, poca importància tindria que els meus actes 
		estiguessin prèviament decidits si això no anul·la la meva consciència 
		de triar i la meva responsabilitat en fer-ho.    | 
	 
	
		| 6. 
		Hi ha raons polítiques que expliquen la nostra manca de llibertat, 
		sempre hi ha algú que ens mana, alguna autoritat a la qual estem 
		subjectes i no ens deixa fer allò que volem: l’Estat posa lleis, pren 
		decisions que marquen la nostra vida; i a més, també hi ha un altre 
		tipus d’autoritats, per exemple, els pares, els sacerdots, els 
		professors, etc. | 
		
		 
		6. La subjecció a una autoritat forma part 
		de la condició humana, que exigeix la vida en societat. L’ésser humà té, 
		d’altra banda, la possibilitat de decidir a quina autoritat se sotmet o 
		almenys fins a quin límit vol fer-ho. 
		   | 
	 
 
 
 
  | 
		  |