Unes pinzellades esquemàtiques per caracteritzar alguns dels "ismes"(cubisme, futurisme, dadaisme, ultraisme i surrealisme) que a partir de principis del segle XX canviaren o influïren en la concepció de la creació artística, en alguns casos gairebé exclusivament sobre la pictòrica, però també sobre la literatura. Al final de cada exposició trobareu un enllaç que us portarà a una pàgina amb més informació. També podeu consultar alguns manifestos i altres textos representatius dels moviments a Manifestos -i altres escrits- de les avantguardes.
CUBISME
  Fou un moviment artístic desenvolupat principalment entre 1907 i 1914. 
  Originàriament rebé la influència de Cézanne a través 
  de solucions procedents d'arts primitius: africans i polinesis.
  -període cezannià (1907-1909): tendència a la construcció 
  geometritzada i simplificada.
  -període analític (1910-1912): objectes sotmesos a procés 
  de descomposició que establia ritmes dinàmics en l'estructura 
  de l'obra. El "motiu" havia de ser reconstruït mentalment per 
  l'espectador.
  -període sintètic: valorava fonamentalment l'ordenació 
  intel·lectual de les obres, de manera que hi predominessin els equilibris 
  compositius i l'estructuració formal. 
  A destacar la importància del "collage", papers d'impremta, 
  periòdics i altres materials aplicats al quadre; en literatura, importància 
  dels dibuixos, emblemes, diverses lletres d'impremta...
  Destaquem com a pintors a Braque, Picasso i Gris; en literatura, Apollinaire 
  (cal·ligrames); en música, Stravinsky. Més 
  informació (especialment sobre Picasso).
FUTURISME
  Moviment artístic i literari donat a conèixer a través 
  del "Manifest del futurisme" publicat a "Le Figaro" (22-2-1909), 
  redactat per F. T. Marinetti.
  Les propostes consistien en un rebuig de la tradició i l'exaltació 
  de les innovacions, sobretot mecàniques. Es propugnava la guerra, la 
  velocitat i la violència. La seva influència dura fins els anys 
  20.
  En literatura propugnava les paraules en llibertat, la destrucció total 
  de la sintaxi, acceptava com a única forma verbal l'infinitiu, introduïa 
  tipografia variada...
  A finals dels anys 20, el futurisme havia perdut bona part del seu prestigi 
  a causa del seu filofeixisme en convertir-se en una de les estètiques 
  oficials del règim italià. Més 
  informació.
DADAISME
  Moviment artístic i literari simultani a Nova York (1915-1923) i Zuric 
  (1915-1919). Es caracteritzava per la revolta contra les concepcions generals 
  de la cultura i contra la situació social del moment (1a guerra mundial).
  Va tenir com a antecedents l'expressionisme, el cubisme i el futurisme, les 
  obres d'Alfred Jarry i G. Apollinaire. Especialment interessant en l'aspecte 
  literari fou el dadaisme de Zuric, amb Francis Picabia (revista "291" 
  a Nova York i "391" a Barcelona (1917)) i el seu màxim teòric 
  i exponent, Tristan Tzara.
  Propugnaven l'autonomia del jo creador, el desig de l'alliberament mental més 
  enllà de la lògica, la moral i el bon gust, expressat valent-se 
  de la espontaneïtat i l'atzar; "jocs sonors i fonètics" 
  en poesia... És seva la proposta d'escriptura automàtica que més 
  tard desenvoluparien els surrealistes. El moviment influí sobre l'ultraisme 
  i el surrealisme. Més 
  informació .
ULTRAISME
  Moviment estètic aparegut a la península Ibèrica (1919-1922)
  Pretén una renovació total de la literatura en lèxic i 
  temes, sobretot en la poesia lírica, mitjançant la imatge i la 
  metàfora i suprimint tot element extern narratiu, anecdòtic o 
  sentimental.
  El principal teoritzador fou Guillermo de la Torre. Fou especialment important 
  el "Manifest de l'Ultra" signat per J. L. Borges, Gabriel Alomar i 
  altres.
SURREALISME
  Moviment estètic i literari aparegut a França el 1924, encara 
  que alguns dels seus representants més importants ja havien publicat 
  amb anterioritat textos que es poden adscriure a aquest moviment.
  Nascut com a conseqüència i molt lligat al dadaisme. Entre els capdavanters 
  es trobava A. Breton, que redactà el "Manifest del surrealisme" 
  (1924), Aragon i P. Eluard.
  Proposaven l'automatisme psíquic, mitjançant el qual hom pretén 
  expressar el funcionament real del pensament. És fonamentava en el món 
  dels somnis i el subconscient, cosa que lligava amb la psicoanàlisi de 
  Freud. Primer Miró i després Dalí, s'afegiren al moviment 
  surrealista, que, per altra banda, es caracteritzava per tenir seguidors amb 
  idees i actituds força diferents (molts s'afiliaren al PCF, mentre d'altres 
  s'hi oposaven. Alguns dels inscrits foren expulsats del Partit i altres hi trencaren, 
  com Breton l'any 1935).
  Al principi tenien com a portaveu la revista "Littérature" 
  fundada pels dadaistes, després, "La Revolution Surréaliste", 
  i del 30 al 33, "Le Surréalisme au Service de la Revolution". 
  A la literatura castellana influïren sobre la "generación del 
  27". Més 
  informació.