Sobretot cap a finals del segle XIX, es produïren una sèrie 
  de tendències filosòfiques, artístiques i literàries 
  noves, de vegades relacionades entre si, de vegades aïllades, que suposaven 
  una continuació, amb noves característiques o bé un intent 
  de superació i trencament de les dues grans tendències immediatament 
  anteriors: la més antiga, el romanticisme, i la posterior, el realisme, 
  que havia donat peu al naturalisme. Aquestes noves tendències, procedents 
  d'Anglaterra i França, tingueren un ressò important entre els 
  modernistes catalans que, no sempre amb èxit total i ben assimilades, 
  les incorporaren en el seu procés de creació artística.
  Resumim algunes de les tendències:
PRERAFAELITISME
  Inicialment fou un moviment de base pictòrica que s'inicià a Anglaterra 
  el 1848. En literatura, tot rebutjant la industrialització que degrada 
  i massifica la persona, propugnava el retorn al món de la natura, el 
  rebuig del racionalisme condicionat de l'edat adulta i un cert misticisme. Influenciat 
  per La Bíblia, per Dante, etc., mostrava la seva predilecció pel 
  món medieval cavalleresc.
SIMBOLISME
  És un moviment artístic i literari aparegut a França a 
  finals del XIX que té com a precedent l'obra poètica de Baudelaire 
  i Rimbaud. Els simbolistes defensaven la força suggestiva de la paraula, 
  capaç de crear un món intuït, imaginat. Consideren que la 
  finalitat de la poesia és suggerir unes idees-conceptes mitjançant 
  l'expressió simbòlica o metafòrica carregada de musicalitat. 
  A més d'influir la poesia catalana, el simbolisme s'introduí en 
  el teatre a través de l'autor belga Maurice Maeterlinck..
DECADENTISME
  Sorgí a França entre els anys 1880-1890. Molt lligat al simbolisme 
  i partint d'alguns postulats dels pre-rafaelites, els decadentistes partien 
  de la idea d'haver arribat a la fi de la civilització i assistir a l'inici 
  d'un període decadent. El decadentisme comportava sentiments d'inseguretat, 
  cansament i afecció a la mort propis del romanticisme i centrava l'atenció 
  en les cultures exòtiques i antigues. Com a reacció, buscava la 
  transformació de la realitat en un món de bellesa ideal, ple de 
  sensacions i amb imatges i conceptes hermètics i un gust molt marcat 
  pels contrastos: vida-mort, ascetisme-erotisme, etc. Paul Verlaine en fou considerat 
  el portaveu per la seva frase: "Je suis l'empire a la fin de la decadence". 
  G. Annunzio fou un dels autors que més influïren en la literatura 
  catalana.
IMPRESSIONISME
  Per bé que conegut especialment en l'àmbit de la pintura, aquesta 
  tendència francesa sorgida a finals del XIX es pot aplicar també 
  en literatura. Els escriptors impressionistes utilitzaven frases curtes, suggestives, 
  que intentaven descriure les sensacions produïdes per les coses més 
  que les coses en elles mateixes.
VITALISME
  En un sentit ampli, i pel que afecta als modernistes, cal considerar el vitalisme 
  com un conjunt de doctrines filosòfiques sorgides a la dareria del segle 
  XIX com a reacció contra l'idealisme i el positivisme; genèricament 
  denominades també filosofia de la vida, són caracteritzades per 
  l'antiracionalisme i per l'afirmació del paper central que la vida individual 
  humana té en el món. Pensadors tan diversos com F. Nietzsche, 
  Dilthey i H. Bergson en són els representants més destacats.