|  EL MODERNISME: conceptes generals i etapes. 
        
        A finals del segle XIX començà a Catalunya un moviment 
        cultural anomenat Modernisme que coincidí i es relacionà 
        amb altres "modernismes" 
        d'Europa, per bé que aquí tingué unes característiques 
        pròpies ben remarcables. 
        El Modernisme català abastà tots els camps artístics: 
        la pintura, l'escultura, l'arquitectura, l'orfebreria, el moblisme... 
        i també la literatura. 
         Tot 
        i ser un moviment complex i fins i tot contradictori, el que pretenia 
        el Modernisme era una transformació de la societat a través 
        de la cultura, és a dir, volia passar d'una cultura regional i 
        tradicionalista a una altra nacional que fos autosuficient, moderna i 
        comparable a les europees. 
        L'inici del Modernisme coincideix, i en part s'explica, amb la situació 
        de la burgesia que tanca una etapa d'obsessiva acumulació de capital, 
        generadora d'una ètica d'estalvi i treball i n'entra en una altra 
        de modernització, de creixent consum capitalista en què 
        sobretot els sectors més joves volen començar a gaudir de 
        la riquesa acumulada. Així, un grup d'intel·lectuals sorgits 
        de la burgesia s'enfronta críticament a la seva pròpia classe 
        i reclama un lloc dirigent en el procés cultural per tal de treure 
        Catalunya del seu endarreriment en relació a Europa. En alguns 
        casos, en els inicis del moviment, l'enfrontament amb la burgesia és 
        tan radical que es produeix un trencament amb la societat per part del 
        artistes que amb el temps s'anirà esvaint. 
      Quant al Modernisme estrictament literari, se sol citar com a data 
        d'inici l'any 1892, coincidint amb la primera festa modernista del Cau 
        Ferrat de Sitges i un conjunt de propostes renovadores que comencen a 
        aparèixer a la revista "L'Avenç". 
        S'estableixen dues etapes en el moviment. En la primera -d'aparició 
        i extensió del moviment- que va des de 1892 a 1900, els intel·lectuals 
        s'aglutinen a l'entorn de "L'Avenç" en dues tendències 
        estètiques i ideològiques: regeneracionista i esteticista, 
        que acabaran separant-se per tornar a confluir i equilibrar-se posteriorment 
        a la revista "Catalònia"(1898-1900).  
        Durant aquest període es publiquen també dues revistes de 
        caire esteticista, "Quatre 
        Gats" i "Pèl & Ploma" i tenen lloc les festes 
        modernistes organitzades per Santiago Rusiñol. 
        La segona etapa, que va des de 1900 a 1911, correspon al Modernisme triomfant. 
        Els escriptors són units a través de la revista "Joventut" 
        (1900-1906) de caire molt eclèctic, en la qual apareixen els principals 
        escriptors i tendències europees del moment. 
        En aquest període s'arriba a una certa assimilació d'escriptors 
        de la Renaixença, deixats de banda anteriorment, com Oller i Guimerà; 
        es revaloritzen els Jocs Florals; la producció novel·lística 
        esdevé força important, sobretot amb l'aparició del 
        anomenat ruralisme o novel·la rural modernista. No obstant tot 
        això, de forma clara a partir de 1906, comencen a aparèixer 
        els primers símptomes del Noucentisme, el moviment que prendrà 
        el relleu als modernistes. 
      
      
      
       
        El regeneracionisme 
       
        Els regeneracionistes intentaven renovar tots els aspectes de la societat 
        en què vivien, aprofitant els aspectes que consideraven positius, 
        però mirant de superar tot allò que els semblava vell i 
        caduc. Les tendències anarquitzants que presidien l'activitat d'alguns 
        grups al principi del moviment donaren pas a actituds més moderades, 
        encara que en pocs casos prengueren part en la vida política organitzada 
        de l'època. 
      Llegirem ara algunes propostes regeneracionistes a través de 
        tres textos significatius. El primer, de Jaume Brossa, és potser 
        el que millor il·lustra els propòsits generals i l'actitud 
        regeneracionista. Es tracta d'una mena de manifest tant per la contundència 
        de les seves afirmacions com pel caràcter programàtic que 
        té. 
      
      Text 1 
      Les diatribes llançades contra el caràcter espanyol en 
        general ens porten a dirigir algunes amonestacions al caràcter 
        català en particular.[...] Si fóssim francs i sincers, hauríem 
        de reconèixer que del renaixement literari ja es va oblidant un 
        immens bagatge que abans ens havia complagut i que ara veiem que es fullaraca. 
        L'excessiu culte al passat que s'apoderà del regionalisme esterilitzà 
        tota concepció moderna, convertint el catalanisme literari en una 
        resurrecció arqueològica. D'una literatura que sols havia 
        de tenir per inspiradora l'ànima del poble, ses costums i sos ideals, 
        ses alegries i ses tristeses, se'n va fer un conreu d'hivernacle, la major 
        part deguda a la llavor que ens donà el romanticisme francès.[...] 
        A èpoques noves, formes d'art noves. El fonament de la cultura 
        d'una generació ha de reposar sobre lo bo de l'anterior; mes si 
        aquesta porta un patrimoni dolent, és preferible menysprear-lo, 
        no fer-ne cas i començar foc nou. Si Catalunya vol seguir el camí 
        que li correspon, deu agafar nous procediments en la creació de 
        l'obra d'art, procediments que estiguin en consonància amb el medi 
        que la volti, procurant influir sobre ell per millorar-lo.. les anteriors 
        generacions ¿què ens deixen en la literatura catalana? Un 
        lema mort, que no diu res a la imaginació popular; un peu forçat 
        que ha vingut obligant vàries generacions de versificadors a repetir 
        les mateixes idees, idèntics conceptes i imatges retòriques.[...] 
        problemes que (sembla impossible!) fins ara no han cridat l'atenció 
        d'alguns aficionats. Un d'ells és la reforma lingüística, 
        que ha d'acabar amb l'anarquia gramatical que ha estat imperant en el 
        camp literari.[...] a més, s'hauria de procurar fer el que no ha 
        pogut efectuar-se amb cinquanta anys de "soi-disant" renaixença, 
        això és, la creació d'un centre de cultura propi, 
        genuïna expressió del nostre caràcter, marcant ben 
        bé la diferència existent entre la nostra estructura moral 
        i intel·lectual i la dels demés pobles que ens envolten. 
        Havent volgut fer de Catalunya una raça de comerciants, verament 
        fenícia, hem oblidat el desenrotllament de l'ànima catalana[...] 
        En aquest punt, com en molts d'altres, les nacions del Nord ens assenyalen 
        bé prou el camí.[...] 
      Pel pervindre de Catalunya no cal esperar res de l'aristocràcia 
        ni de la burgesia, que ha estat en el present segle la monopolitzadora 
        de la riquesa catalana, sinó que tenim que girar els ulls vers 
        la massa anònima, adscrita a la gleva, conservadora del geni de 
        la raça, la que s'ha emportat la pitjor part en la relaxació 
        del nostre caràcter, i que, moguda per diferents i oposades influències, 
        és l'única que ens pot donar nova saba si volem reanimar 
        l'esperit regional de Catalunya.[...] 
        Per mig de la desfeta que hi ha de conviccions polítiques, molt 
        ens anima veure la desconfiança i la indiferència pels catalans 
        demostrada envers tot el que ve del poder central (tan de bo fos així 
        també en altres coses, verbigràcia, en els espectacles i 
        altres importacions castellanes), fent-nos creure que desitgen una política 
        nova, emmotllada al nostre mode d'ésser; política que sols 
        pot resultar de l'autonomisme radical. 
        Jaume Brossa: "Viure 
        del passat" (fragment), "L'Avenç", 2a època, 
        IV, núm. 9, 1892.  
      1. Què critica Brossa del regionalisme i de la literatura de 
        la Renaixença? 
      2. Fins quin punt Brossa creu que la nova cultura que ell defensa 
        ha de tenir en compte el passat? 
      3. Quina classe social creu l'autor de l'article que ha de tenir un 
        paper preponderant en la recuperació cultural de Catalunya? Per 
        què? 
      4. Quines nacions proposa Brossa com a model a seguir? Quin et sembla 
        el motiu d'aquesta tria? 
      5. Encara que a les preguntes anteriors ja s'ha fet referència 
        a algunes de les propostes de Brossa per modernitzar Catalunya, enumera-les 
        ara seguint l'ordre en què apareixen en el text. 
      
      Amb un títol tan contundent com és "La independència 
        de Catalunya", Maragall, que es convertirà en un dels homes 
        més respectats i influents de la societat catalana de la seva època, 
        proposa un trencament amb el pensament i la cultura castellana que creu 
        allunyada de la personalitat catalana i, a més, dóna les 
        claus per tal d'aconseguir-ho. El radicalisme que mostra Maragall en aquest 
        article, tan propi dels primers temps del moviment, s'anà apaivagant 
        amb posterioritat. 
      
        
      Text 2 
       
        El pensament espanyol és mort. No vull dir que no hi hagi espanyols 
        que pensin, sinó que el centre intel·lectual d'Espanya ja 
        no te cap significació ni eficàcia actual dintre del moviment 
        general d'idees del món civilitzat. Per això nosaltres, 
        que tenim cor de seguir dintre d'aquest moviment general, hem de creure 
        arribada a Espanya l'hora del campi qui puga, i hem de desfer-nos ben 
        de pressa de tota mena de lligam amb una cosa morta. 
        Això no ens ha de costar gaire envers les manifestacions superiors 
        de la intel·ligència, perquè d'una part el centre 
        intel·lectual d'Espanya ja en produeix ben poques i d'altra part 
        la nostra vocació i la nostra educació lliure i personal 
        ja ens en aparten d'aquell centre. En aquest ordre ens resta només 
        un perill que és invers. A Madrid s'han adonat de què a 
        Catalunya hi ha quelcom de moviment intel·lectual europeu, viu, 
        espontani, jove; i miren de nodrir-se'n atraient-lo, assimilant-lo i donant-lo 
        després com a vida intel·lectual espanyola. Afalaguen als 
        nostres escriptors i artistes, els adulen, s'aprofiten de la seva susceptibilitat 
        per qualsevol mortificació o desengany que hagin rebut en la terra 
        pròpia, i si convé els hi exciten interessos més 
        pràctics fent-los veure que Catalunya és un  medi 
        massa reduït i massa industrial perquè les arts de la intel·ligència 
        puguen donar per viure, i que a Madrid guanyaran més fàcilment 
        honra y provecho. Uns diran "Si em tradueixen un llibre, si em compren 
        un quadro com podrien fer en qualsevol nació estrangera, ¿per 
        què m'haig de privar d'aquesta honra i aquest profit?" Està 
        bé no privar-se'n: que tradueixin el llibre, que comprin el quadro: 
        però res més. I sobretot quan pintem un altre quadro o escrivim 
        un altre llibre no pensem en què a Madrid podrem col·locar-lo 
        perquè en aquesta suggestió hi ha un gran perill per a la 
        nostra independència intel·lectual. Altres diran: "Enviem-hi 
        llibres i quadros, invadim-los, dominem-los, donem-los la sang nostra, 
        i nosaltres serem l'Espanya". Això és una il·lusió 
        encara més perillosa: avui per avui no som prou forts per invadir 
        res, ni per dominar res; nosaltres no serem mai l'Espanya intel·lectual, 
        perquè an aquesta Espanya actualment morta li resta una forta tradició 
        literària i artística que en compte de dominar-la ens dominaria 
        a nosaltres. 
        Hem viscut massa temps plegats; la influencia de la instrucció 
        oficial i de la cultura castellana, tan superior a la nostra per segles, 
        ens ha fet massa aptes a ésser penetrats per aquella tradició; 
        i com que al mateix temps les condicions naturals del nostre esperit ens 
        fan absolutament inaptes per a assimilar-nos-la i fer-la evolucionar en 
        el sentit nostre, per això dic que avui tota promiscuïtat 
        intel·lectual amb els castellans, siga per venir ella a nosaltres 
        o siga per anar nosaltres an ells, no pot ésser sinó en 
        detriment de la integritat i de l'evolució natural i pròpia 
        del pensament català. Considerem que en una tal promiscuïtat 
        ens hi juguem la personalitat de l'esperit català i tot l'esdevenir 
        de Catalunya. Mirem de no sacrificar aquestes coses tan grans i tan santes 
        a una vanitat personal i momentània, a un despit d'home dèbil, 
        o a un interès massa petit. 
        I ara que he dit lo que hem d'evitar per no continuar el nostre lligament 
        intel·lectual amb Espanya, diré lo que hem de desfer que 
        és lo referent a les manifestacions més generals, les que 
        van més a la massa del poble. El pa i el vi intel·lectual 
        de la gent d'avui, són els diaris i el teatre. La gran massa composta 
        dels que viuen de renda, dels industrials, dels homes de negocis i de 
        carrera, dels dependents i dels treballadors, en quant a idees generals 
        pensen, de dies, amb el diari que llegeixen, i de nits en el teatre a 
        on van a distreure's. 
        Doncs bé, envers això s'hauria de fer una veritable lliga 
        -sense comissions ni juntes, per l'amor de Déu!-, una lliga de 
        bones voluntats treballant cada una pel seu cantó. Que cadascú 
        faci un acte de voluntat dient "No llegiré cap periòdic 
        de Madrid ni cap periòdic que inspiri el seu criteri en lo de Madrid". 
        Això, als intel·lectuals no els ha de costar res; perquè 
        de periòdics d'aquesta mena ja no en llegeixen, ni ganes, sinó 
        per excepció en cas de veritable necessitat. Doncs esmercem el 
        nostre esforç personal en convèncer als altres de què 
        no els cal llegir-ne, fent-los veure la poca substancia i lo ridícul 
        dels clixés de la premsa madrilenya o amadrilenyada. I si ens diuen 
        que mentres depenguem administrativament de Madrid sempre ens caldrà 
        saber-ne quelcom, responem-los que, per lo que ens interessa, tots els 
        periòdics d'aquí, fins els d'esperit més català, 
        ens en diuen prou i massa. 
        En quant a teatres, s'ha de fer una guerra a mort al género chico. 
        No ens hem de cansar de dir i de fer córrer la idea de que el flamenquisme 
        i el xulisme són el salt endarrera d'una raça decrepita 
        que, de més a més no és la nostra; que per divertir-se 
        valen deu mil vegades més gèneres com les gatades d'en Pitarra, 
        les peces amb música d'en Morera, l'hermós humorisme barceloní 
        d'en Vilanova els arreglos del francès; perquè en totes 
        aquestes coses hi ha una gràcia, més alta o més baixa, 
        però que al capdavall és gràcia europea, gràcia 
        de gent civilitzada; mentres que el xulisme i el flamenquisme els ulls 
        de la gent civilitzada no els han de poder sofrir sinó com gràcies 
        i treballs estrambòtics d'una tribu africana d'aquestes que de 
        vegades se'ls deixa posar unes quantes barraques en un tros de terra per 
        edificar, i que un entra a veure un cop per curiositat i amb certa llàstima. 
         
        Diguem que els que s'ho miren amb altres ulls i ho van a veure sovint 
        perillen de tornar-se com ells. Per això, apartar-los-en, a més 
        d'ésser una obra patriòtica, és una obra de misericòrdia; 
        anar a moure un escàndol a qualsevulla de tals representacions, 
        una obra de valor cívic; i el fer la guerra per tots els medis 
        als empresaris, una veritable obra de caritat. Redimir d'aquests espectacles, 
        en qualsevol forma, als infeliços que encara hi van de bona fe, 
        és tant o més meritori que ho fou l'anar a redimir als captius 
        de Marruecos. 
        Pensem que el dia que Catalunya s'hagués deslliurat del teatre 
        i la premsa de Madrid (i de la d'aquí que encara es fa a la madrilenya), 
        la nostra independència intel·lectual estaria molt avançada; 
        i que el dia que la nostra independència intel·lectual siga 
        complerta, lo demés serà lo de menos, i Catalunya formarà 
        part d'Europa. 
        Joan Maragall: 
        "La independència de Catalunya", 1895, (1897?) 
      1. Enumera les idees i propostes que exposa l'autor al llarg de l'article. 
      2. En resum, quina tesi defensa Maragall en aquest text? 
      3. Amb quin to (humorístic, irònic, tendre, dur, etc.) 
        escriu Maragall l'article? Per què fa servir aquest to? Justifica 
        les teves respostes amb exemples. 
      4. Comenta les idees exposades per Maragall en la part del text que 
        es troba en negreta: Penses que tenia raó? Com veus, en la nostra 
        època, la situació que descriu? 
      5. Maragall afirma que el pensament de la gent es nodreix de la lectura 
        dels diaris i de les representacions teatrals. Quins penses que són 
        en l'actualitat els principals mitjans de formació d'opinió? 
        Raona la teva resposta. 
      6. Quant al teatre, l'escriptor parla de fer la guerra al "género 
        chico" i anar a veure, entre altres, les gatades de "Pitarra" 
        i l'humorisme de Vilanova. Explica les característiques principals 
        d'aquestes tres modalitats teatrals. 
       
        Per acabar amb aquesta primera part ideològica del Modernisme, 
        pot ser interessant llegir un article aparegut a la revista "Catalònia" 
        on s'observa un nou esperit superador de l'exclusivisme que era propi 
        de la primera època del moviment. A les tendències extremes, 
        molt sovint viscerals, s'hi oposa una visió conciliadora, més 
        racional, que permetrà l'acceptació de valors propis del 
        passat que fins aquest moment s'havien rebutjat. 
       
        Text 3 
      Totes les nacions i races neixen i prosperen en la història 
        quan tenen de dir alguna cosa de nou en la contínua evolució 
        progressiva de la humanitat. La Grècia era prospera i gran quan 
        representava la llibertat de la raó contra el fatalisme submís 
        de les decadents races orientals; Alexandria, quan, fonent l'esperit racionalista 
        amb el religiós d'Orient, ajudava a la creació del cristianisme; 
        Roma, quan va portar la civilització a l'Occident, creant, com 
        poble conquistador i colonitzador, els principis del dret; la França 
        de l'Edat Mitja, quan posava els fonaments del nou esperit europeu; i 
        així fins les nacions més petites, com les ciutats de la 
        Itàlia del Renaixement, quan portaven la llibertat de l'art i de 
        la ciència.  
        A nosaltres, que encara no representem res, ens és impossible tenir 
        una real i sòlida llibertat. Hem començat el camí 
        de la nostra regeneració, però no som sinó a la meitat. 
        Ara no ens queda més remei que seguir endavant o veure'ns enrotllats 
        i anul·lats per les noves corrents que vénen impetuoses 
        a empenye'ns. Per a continuar i solidificar el nostre avenir, és 
        necessari que passem del període d'intuïció i de sentiment 
        al període intel·lectual i conscient: la inspiració 
        que fins ara ens ha mogut, perquè ens dongui nova vida, ha d'ésser 
        fecundada pel pensament i per la voluntat reflexiva.  
        Jo crec que les circumstancies especials de la civilització i de 
        les corrents modernes són pròpies per al desenrotllament 
        de la nostra personalitat, i per això penso que ha arribat l'hora 
        de que fem movible i exterioritzem el nostre pensament intrínsec. 
         
        Si donem un cop de vista sobre l'estat general de les idees modernes, 
        veurem que es presenta cada dia amb més força i d'una manera 
        més insistent una decidida tendència a les grans sintetitzacions. 
        I és natural: després de tant temps en que el nostre esperit, 
        deslliurat de totes les traves, se va llençar a la investigació 
        i a l'anàlisi en tots els ordres de la ciència, de la història, 
        de la religió i de l'art, la divisió i el fraccionament 
        del conjunt dels coneixements humans han arribat a ésser tan considerables, 
        que s'han perdut tots els lligaments entre els diversos aspectes del saber, 
        dominant entre ells el desordre més absolut. La por de la descomposició 
        i de la ruïna de tot lo que amb tant treball s'havia adquirit, han 
        obligat a pensar seriosament en unir i abarcar en grans principis generals 
        i comprensius tota aquella munió de coneixements.  
        Aquesta gran síntesi serà difícil de fer, però 
        s'hi tendeix inevitablement cada dia amb més constància 
        i amb més esperances. De tots els rams de la ciència, de 
        la filosofia i de l'art se busca la llei suprema que fongui tot lo que 
        hem descobert fins ara i que dongui la bona nova per a demà. Mai 
        s'havien vist tantes temptatives d'integració per a constituir 
        una síntesi nova. Tots els sistemes, des del positivisme de Comte, 
        amb la seva nova religió científica, fins a Nietzsche, amb 
        el culte de l'esforç i de la voluntat; totes les arts, des de Wagner, 
        amb la fusió de la música, de la pintura i de la literatura, 
        fins als simbolismes, que cerquen la significació íntima 
        de les mitologies antigues, i els naturistes moderns, que volen crear 
        una nova metafísica religiosa panteística, tots els sistemes 
        han volgut donar una solució a la nostra aspiració a l'absolut. 
        Cada dia apareixen temptatives per a la constitució de noves religions 
        per a demà, basades en les coneixences adquirides per la ciència 
        en els nostres temps. L'estudi seriós i profund de les mitologies 
        antigues indica el desig de trobar els fonaments segurs per a les simbolitzacions 
        futures. Per desgràcia, tot això no són, fins ara, 
        més que vagues i lloables aspiracions. Cada ciència ha pretès 
        resoldre el problema pel seu compte i amb els seus medis i procediments 
        i imposar aquests a totes les altres, i no s'ha arribat així a 
        res de veritat. 
        ¿Catalunya es troba en circumstancies favorables per al seu desenrotllament 
        dins d'aquestes tendències? Com he dit més endavant, crec 
        que sí. Creada la nacionalitat catalana per l'imperi franc després 
        de llarga dominació llatina i goda; unida més endavant en 
        el seu esplendor amb el migdia de la França i amb les repúbliques 
        italianes; dominada últimament per Espanya, i avui baix la quasi 
        omnímoda influencia moral francesa; la nostra pàtria es 
        presta, per aquesta varia composició, a la fàcil comprensió 
        i assimilació de tots els ideals, vinguin aquests d'on vinguin. 
        Per les seves costes mediterrànies Catalunya és llatina, 
        per les seves muntanyes cèltica i germànica, i per les seves 
        planes de l'oest és espanyola Potser cap més petita nacionalitat 
        d'Europa té una diversitat tan gran de composició geogràfica, 
        ètnica i moral. Cap, per lo mateix, se presta tant com ella a figurar 
        en un moviment en que l'ampla comprensió de tendències vingudes 
        de totes bandes és imprescindiblement necessària. L'època 
        històrica en que Catalunya estava en el seu apogeu era una època 
        cosmopolita; el nostre domini s'estenia per les comarques de més 
        oposat caràcter. i. essent nosaltres del migjorn, érem dominats 
        per una casa de civilització del nord i germànica. El dia 
        que es va rompre l'equilibri entre les nostres contràries tendències, 
        va desaparèixer, a Catalunya, el nostre dret de representar alguna 
        cosa.  
        Els que vulguin donar-nos un ideal o una aspiració concreta i tancada, 
        han profunditzat poc el sentiment íntim que integra el nostre modo 
        d'ésser. Les aspiracions de tot el conjunt de la gent de la nostra 
        raça no s'ompliran amb ideals de llibertat isolada i exclusivista. 
        El mateix domini absolut del catolicisme romà durant tants sigles, 
        ha contribuït a deixar-nos inesborrable el seu esperit universal, 
        i la necessitat d'una pàtria abstracta que s'apoï més 
        en les idees que en el terrer, per més que a aquest l'estimem molt! 
        Quant més no serà ara, doncs, que totes les idees noves 
        neixen amb un esperit més general que mai ja que tendeixen a abarcar-ho 
        tot amb universals principis!  
        Si estudiem el nostre passat, trobarem que el més gran dels nostres 
        genis, Ramon Llull, va ésser en aquells temps precursor dels sintetitzadors 
        de l'època moderna, i la seva Ars Magna era la Ciència de 
        les Ciències, la llei universal que comprenia tots els coneixements 
        humans amb uns mateixos principis que ho unifiquessin tot: la ciència, 
        la teologia, la filosofia, l'art, etc. Al voler, doncs, entrar en el moviment 
        d'integració no fem més que continuar l'obra d'un dels nostres 
        més grans predecessors. Tal vegada estudiant-lo a fondo i interpretant-lo 
        podríem obrir-nos camins nous i originals pels nostres temps.  
        De tot lo que fins ara he exposat n'hem de deduir que si unim la nostra 
        tendència cosmopolita de fusió de races amb el nostre temperament 
        indòmit i de revolta que ens han donat les nostres muntanyes i 
        les lluites que contínuament hem sostingut per la nostra llibertat, 
        ens serà fàcil compenetrar-nos de la doble tendència 
        moderna, per un cantó dret al monisme i per altre a la diferenciació 
        de dia en dia més gran de cada un dels aspectes diversos compresos 
        dintre la unitat general. Abans que la necessitat de la lluita obligui 
        a unificar amb principis absoluts les noves creències que han de 
        dirigir i reformar les sacietats futures, a un poble com el nostre li 
        pertoca sostenir els ideals de diversitat dintre d'aquelles síntesis 
        conductores del pervindre. Defensem el culte de la vida amb tota la seva 
        múltiple varietat d'aspectes i el seu gaudiment lliure i fecund, 
        la vida filla de la naturalesa pròpia; no rompem encara les seves 
        arrels de la terra i expandim per tots cantons frondosa i florida vegetació 
        fins que, immaterialitzada, passi al període d'espiritualitat eternal 
        com la religió abstracta d'una nova etapa de la humanitat. 
        Alexandre Cortada: "Ideals 
        nous per a la Catalònia" a "Catalònia", 1898. 
      1. Comenta els dos paràgrafs que figuren en negreta en el text, 
        tot tenint en compte la resta de l'article. 
      2. Digués els dos conceptes que et semblin més importants 
        en el procés argumentatiu del text: regeneració, síntesi, 
        descomposició, intuïció, intel·ligència, 
        territori, universalisme. Defensa la teva tria. 
      3. Quines diferències de tipus ideològic remarcaries 
        entre aquest text i el que has llegit abans de Maragall?  
        
      
      
      
      
      
      
      L'esteticisme. Diversitat d'influències dins el 
        moviment. 
       
        El corrent esteticista aparegué en l'inici del moviment entre 
        aquells intel·lectuals que, com els regeneracionistes, veien la 
        necessitat de canvis diversos en la societat, de modernitat, d'acostament 
        a Europa, però al contrari que aquells, no creien possible la intervenció 
        directa a causa d'uns plantejaments diferents i irreconciliables entre 
        ells i la resta de gent, i com a conseqüència s'aïllaven 
        d'un entorn que els semblava que no els entenia i els rebutjava i al qual 
        ells menyspreaven, i buscaven la creació d'una obra artística 
        que tingués valor per ella mateixa. 
        Dintre dels esteticistes sorgí l'anomenada bohèmia daurada. 
        Es tractava d'aquells artistes, fills sobretot de la burgesia barcelonina, 
        que es podien permetre viure tranquil·lament dedicats a la seva 
        obra perquè no tenien problemes econòmics. Cal afegir que 
        amb el temps anaren suavitzant els seus plantejaments i s'anaren acostant 
        a la societat que al cap i a la fi, en paraules del propi Rusiñol 
        a través de Ramonet a L'auca del senyor Esteve "pagava 
        el marbre", és a dir, mantenia, tant si aprovava o no la seva 
        conducta, els seus fills perquè poguessin realitzar els seus desitjos. 
      El text que llegirem a continuació ens proporcionarà 
        els elements necessaris per a entendre les propostes dels modernistes 
        anomenats esteticistes. Santiago Rusiñol, capdavanter d'aquest 
        moviment, expressa les seves emocions i els seus desitjos amb desencís 
        i esperança al mateix temps. Desencís per quant la situació 
        que observa en la societat a la qual pertany no sembla gens favorable 
        als propòsits i les il·lusions dels que, com ell, pensen 
        en la validesa de l'art per l'art i amb el que això comporta, i 
        esperança pel fet que se sent satisfet de la seva opció 
        i d'aquells que l'acompanyen i d'un futur més favorable. 
      
      Text 4 
       Es 
        la tercera vegada que el "Cau Ferrat" se reuneix a prop del 
        mar; la tercera vegada que, fugint del soroll de la ciutat, venim a somniar 
        al peu d'aquesta platja hermosa, a sentir-nos bressar al compàs 
        de les onades, a prendre aigües de poesia, malalts com estem del 
        mal de prosa que avui corre a la nostra terra. 
        Venim aquí fugint de la ciutat, per trobar-nos tots junts i junts 
        cantar lo que ens surti del fons del sentiment, per treure'ns el fred 
        que corre per les venes de tothom aixoplugant-nos sota la bandera de l'art; 
        per banyar-nos i embriagar-nos de sol, de sol i llum que ens assequi per 
        un moment la tristesa de la boira. Venim perquè necessitem expolsar-nos 
        de sobre tanta farsa egoista, tanta sensatesa fingida, tanta farda de 
        sentit comú, tanta serietat fingida o riure estúpid com 
        ha imposat el menestral enriquit per una banda i per altra la democràcia, 
        an aquesta terra nostra que, per por d'ésser boja, se'ns va tornant 
        ensopida [...] 
        L'art per l'art agonitza, per fer lloc a l'art comerç, a l'art 
        cromo, a l'art barato, a l'art llustrós, que és el que entén 
        la democràcia de l'art. Res de somniar, amics meus; res de veure 
        visions, de sentir passar vaguetats allà on els núvols que 
        es formen a l'atmosfera del pensament; de cloure els ulls mirant per dintre 
        un més enllà difumit, d'enamorar-se d'ombres desconegudes: 
        sempre el natural per pauta, sempre esclaus i lligats d'aquest natural 
        ple de lletgeses i tristors, guarnit de baixeses d'esperit i de misèries 
        morals, habitat d'homes somorts, mirant el passat com un llibre sense 
        fulls, no creient en el pervindre, paixent resignats les engrunes del 
        present [...] 
        Ella vindrà, aquesta aurora; ella vindrà algun dia, malgrat 
        els núvols negres; i el goig de sentir-la que s'acosta, de pressentir 
        que els artistes aquells i aquells poetes, des de llur tomba immortal 
        i gloriosa ne veuran d'altres com ells, ens fa viure esperançats, 
        an els que creiem en una hermosa renaixença. Molts per ells treballen, 
        molts hi somnien, molts coven en el fons del pensament idees noves i veuen 
        passar visions d'un art que vola; molts senten ja la febre de l'empenta; 
        molts hi sofreixen ocults sentin el formigueig de quelcom indecís 
        que els diu pressentiments a cau d'orella i els fa veure colors indefinits; 
        molts hi sospiran i esperen el raig potent de claredat, d'inspiració, 
        de llum ja feta, que els arrencarà del cap la idea nova, la nova 
        llum, l'obra parida del somniat modernisme. 
        Mentre esperem, amics meus, per al nostre "Cau", per aquest 
        raconet íntim, per aquest riu arrecerat i modest, no volem demanar 
        més que una gràcia: que sigui sempre, el nostre "Cau", 
        un "cau d'il·lusions i esperances"; que sigui un refugi 
        per abrigar an els que senten fred al cor; un pedrís on reposar 
        l'esperit que arriba malalt del camí enfangat de la terra; una 
        ermita prop del mar, hospital dels ferits d'indiferència, i posada 
        de pelegrins de la Santa Poesia, que vinguin a veure espai, a respirar 
        núvols i mar i tempestats i serenes, a curar-se del mal del soroll, 
        a omplir-se els pulmons de pau per tornar a volar amb més alè 
        vers els boscos i bardisses de la vida i continuar la Santa Lluita [...] 
        Això voldríem, oh poetes!, i, per lograr-ho, aquí 
        davant dels nostres ulls tenim dos grans exemples per seguir: les ones 
        per un costat buidant els més durs penyals, i per l'altre la constància 
        de l'home doblegant i dominant el ferro verge. Flexibles com l'aigua amorosa 
        podreu abatre els cors de roca; valents com els manyans de l'Edat mitja 
        podreu doblegar les voluntats de la matèria. Treballem a cops de 
        petons i de martells; i ne tant aquí tots junts, tots dels nostres, 
        sense por d'orelles forasteres a l'art i a la poesia, podrem esbravar-nos 
        cridant lo que no gosem dir moltes vegades rodejats del gran ramat: que 
        volem ser poetes i que despreciem i planyem an els que no sentin la poesia; 
        que estimem més un Leonard de Vinci o un Dant que una província 
        o un poble; que preferim ser simbolistes, i desequilibrats, i fins bojos 
        i decadents, a decaiguts i mansos; que el sentit comú ens ofega; 
        que de prudència a la nostra terra en sobra; que no hi fa res passar 
        per don Quixots allí on hi ha tants Sancho-Panzas que pasturen, 
        ni llegir llibres encantats allí on no se'n llegeixen de cap mena. 
        Santiago Rusiñol: 
        Discurs llegit a Sitges en la Tercera Festa Modernista, 1894. 
      
      1. Al llarg del discurs es poden detectar un conjunt d'antítesis 
        que segons l'autor s'estableixen entre els modernistes i la resta de la 
        societat. Sabries completar la sèrie: 
         
      
         
          |  
             Modernistes 
           | 
           
             Societat 
           | 
         
         
          | poesia  | 
            | 
         
         
          |   | 
          boira | 
         
         
          |   | 
          sentit comú | 
         
         
          |   | 
          art comerç | 
         
         
          | "pervindre" | 
            | 
         
         
          | somni  | 
            | 
         
         
           
            don Quixots  | 
            | 
         
         
           
            simbolistes  | 
            | 
         
         
          |   | 
          amor a la província (Catalunya, etc.) | 
         
       
       
        2. A més del sentit propi, poesia i prosa tenen en el text un 
        significat simbòlic. Què creus que vol representar Rusiñol 
        amb aquests dos termes? 
      3. Creus que es sacralitza la funció de la Poesia, és 
        a dir, de l'artista en aquest fragment? 
      4. Qui són i quina actitud mostra Rusiñol envers tots 
        aquells qui no participen de les seves idees? 
      5. Quina funció s'atribueix, en el paràgraf cinquè, 
        al "Cau Ferrat"? 
      6. Després d'assabentar-vos de la història del "cau 
        Ferrat", organitzeu-hi una visita per tal d'acostar-vos a l'esperit 
        de l'època. 
        
      
      Malgrat que hem vist dues tendències dintre del Modernisme, 
        els intel·lectuals que en formaven part tenien idees i actuacions 
        diverses, tant de tipus polític com estètic -allunyades, 
        però, generalment, de postures conservadores-, i no tan sols això, 
        sinó que molt sovint es donava el cas que un mateix escriptor sofrís 
        una evolució notable en el seu pensament i, per tant, en les seves 
        actituds i la seva obra. Necessàriament la busqueda de modernitat, 
        és a dir, d'allò que fos nou, els abocava a una gran varietat 
        d'influències, no sempre ben assimilades, però que els proporcionaven 
        un dinamisme i una vitalitat importants. 
       
        Text 5 
      El número de "L'Avenç" que va amb el present, 
        te l'envio perquè vegis l'estat del meu pensament en l'article 
        "Nietzsche" que va firmat "Pamphilos" que sóc 
        jo[...] 
        Ja hauràs vist per la premsa que de poc no ens rebenten a n'en 
        Martínez Campos. Això ens dóna molta importància: 
        els periòdics estrangers parlen de Barcelona com d'un gran centro 
        anarquista, és a dir, que anem en primera fila del modernisme: 
        Entre això i que el fill d'en Pitarra ha traduït la "Princesse 
        maleine" de Maeterlink (¡Déu meu! ¿què 
        sortirà?); i que en Tutan (¡En Tutan!) se'ens torna decadent 
        (¡decadent!); i que sembla que la pròxima temporada teatral, 
        tot serà Ibsen i Hauptman ("Els teixidors", drama socialista); 
        i que el governador ha prohibit "El enemigo del pueblo" del 
        sobre dit Ibsen (no sé per què); i que al Liceu volen fer 
        "La Walkirya"; i van a urbanitzar i fer la plaça de Catalunya 
        monumental, t'asseguro que Barcelona ha entrat de ple "dans el mouvement". 
        jo no volia escriure més en el "Diari" perquè 
        t'asseguro que col·locat com estic entre el "Brusi" i 
        "L'Avenç" sent afalagat pels uns i pels altres, la meva 
        posició és originalíssima.[...]  
        Carta de Joan Maragall 
        a Antoni Roura (fragment), 1893. 
      1. En la carta se citen tres autors estrangers que influïren 
        molt sobre els modernistes. Busca informació sobre aquests autors 
        i escriu les característiques més rellevants de la seva 
        literatura; a continuació indica tres de les seves obres més 
        conegudes. 
         
      
         
          |  
             AUTORS 
           | 
           
             CARACTERÍSTIQUES DE L'OBRA 
           | 
           
             OBRES 
           | 
         
         
          |  
               
              
           | 
            | 
            | 
         
         
          |   | 
            | 
            | 
         
         
          |  
               
              
           | 
            | 
            | 
         
       
        
      
      2. Sembla que Maragall dóna a entendre que el fet que Barcelona 
        sigui en aquell moment una ciutat on l'anarquisme era força estès 
        és sinònim d'intensitat del modernisme. Per què creus 
        que fa aquesta identificació? 
      3. Maragall col·laborava en dos periòdics l'any 1893: 
        El "Diario de Barcelona" i "L'Avenç". Busca 
        informació sobre aquestes dues publicacions i especifica la seva 
        tendència ideològica en l'època en què l'escriptor 
        hi treballava. 
      4. Quina sensació general trobes que comunica Maragall a través 
        d'aquesta carta? Raona la teva resposta. 
       
        El fragment de Brossa que llegirem a continuació evidencia la 
        gran varietat d'escoles i tendències artístiques que aparegueren 
        a principi de segle. L'article naix de la necessitat que sent l'autor 
        d'aclarir les característiques de la literatura modernista, davant 
        la qualificació de decadentista que li atribuïen la gran majoria 
        de lectors i crítics. Brossa al·ludeix a l'àmplia 
        gamma d'idees, valors, estils, etc -de vegades contraris- de la nova literatura 
        i es compromet a donar-la a conèixer, a explicar-la en successius 
        articles. 
        
        Text 6 
      Ja fa temps que es parla de literatura moderna, atribuint-li a causa 
        de no conèixer-la bé, una pila de coses de les que no és 
        responsable. L'haver existit una escola que va anomenar-se decadent, filla 
        dels refinaments baudelerians, i l'haver topat aquesta amb un cert renaixement 
        místic i neocristià, ha sigut la causa de que a tota la 
        literatura moderna se li hagi volgut donar per alguns una significació 
        del tot decadent.  
        Ni l'escola simbolista, ni la neo-realista, ni la parnassiana, ni tampoc 
        la majoria de les entitats lliures que no estan ficades en cap agrupament, 
        accepten la tendència del decadentisme, quan menos en el fons. 
        És veritat que la majoria d'elles procura buscar en la forma tots 
        els refinaments per a donar sensacions noves i més subtils; però 
        amb això no fan més que enriquir els medis de produir l'emoció 
        estètica més perfecta i de reproduir la realitat d'una manera 
        més justa i més acabada. Nosaltros, que fins ara hem procurat 
        estudiar la gran eflorescència, l'anarquia i la independència 
        de temperament de l'art d'ara; nosaltros, que hem sigut els defensors 
        acèrrims de tota la literatura moderna amb les seves múltiples 
        manifestacions, acceptem el guant que s'ha tirat contra d'ella i procurarem 
        més que abans donar-la a conèixer amb tota la detenció 
        i anar aclarint la grossa ebullició d'idees que hi ha en l'art 
        general d'avui dia.  
        Abans, amb quatre autors que coneguessin més o menos detingudament, 
        un crític o un aficionat se'n sortia per a poguer dissertar sobre 
        la literatura o l'art; però els que ho vulguin fer avui dia sense 
        un estudi detingut i a consciència de totes les escoles, de totes 
        les tendències i en tots els sentits, ja siguin socials o estètics, 
        s'exposen a no compendre-hi res. L'instint de renovació social, 
        junt amb els nous modos de compendre la bellesa i la forma de l'art modern, 
        que van del misticisme més exagerat al materialisme més 
        realista, i del cristianisme més fraternal a l'anarquisme individualista 
        i la preponderància dels més forts, exigeixen un anàlisis 
        i una comprensió absoluta de cent autors i de centes tendències 
        amb un criteri ample i comprensiu. 
        Jaume Brossa. "Recollim 
        el guant" (fragment), "L'Avenç", 1893.  
      1. Deixant de banda escoles concretes, podem arribar a la conclusió 
        que el que Brossa anomena "literatura moderna" té unes 
        característiques comunes? Quines són? 
      2. En l'article se citen de forma explícita quatre escoles 
        literàries. Les sabries enumerar i explicar els seus tret més 
        importants? 
 |