|  
         
      LLEURE I CULTURA. Les diversions de la societat del XIX. 
        El teatre: Frederic Soler "Pitarra", Àngel Guimerà. 
       
       
        Durant el segle que hem anat veient van tenir lloc molts esdeveniments 
        que no s'han reflectit en els apartats anteriors. Això és 
        degut a les limitacions de l'espai i al temps que ha semblat covenient 
        dedicar i que han condicionat la tria. S'han anat veient molts fets que 
        afectaven i conformaven la societat al llarg dels anys, sempre queda, 
        però, el desig de saber més coses, sobretot el desig de 
        conèixer millor l'individu anònim, aquell que, com nosaltres, 
        no és el gran protagonista històric i que a més d'interessar-se 
        o sentir-se afectat per la política o d'anar al museu a veure pintures 
        o de llegir tranquil·lament un llibre a casa seva, passava bona 
        part del seu temps practicant o parlant d'algun esport, passejant pels 
        indrets d'esbarjo que tenia a l'abast, gaudint dels espectacles de moda, 
        etc. 
        El que farem ara serà, doncs , recordar a través d'una breu 
        panoràmica, com transcorria en general el temps de lleure dels 
        catalans i més concretament dels barcelonins, tot dedicant especial 
        atenció a l'espectacle de més llarga tradició, el 
        teatre. 
        Si ens situéssim a finals del primer terç del segle -recordem 
        que hem començat a narrar fets a partir de 1833- podríem 
        observar com les diades religioses eren el centre de la vida no laboral 
        dels ciutadans. Activitats relacionades amb la celebració religiosa 
        del dia (processó de Corpus, benedicció dels animals per 
        sant Antoni o dels fruits per sant Boi) constituïen l'acte central, 
        però al mateix temps s'hi celebraven altres activitats igualment 
        tradicionals no religioses, com la rifa dels porcs per sant Antoni, la 
        fira de sant Ponç, la desfilada de cavalleries i la pluja de caramels 
        de sant Medir, diverses especialitats gastronòmiques pròpies 
        de cada data, etc. 
        Els barcelonins aprofitaven també els dies festius per fer excursions 
        al camp; això molt sovint significava anar pels voltants de Gràcia, 
        a les zones encara no urbanitzades. No tan lluny, els ciutadans afeccionats 
        a passejar tenien el que amb el temps seria el Passeig de Gràcia, 
        a l'any 1833 encara ple d'horts i camps de blat -la primera casa sembla 
        que s'hi va construir l'any 1861-, que es va anar convertint en un lloc 
        d'esbarjo, amb arbredes, fonts i espais amb atraccions diverses, el més 
        conegut dels quals era Els Camps Elisis que ocupava la zona que avui estaria 
        limitada pels carrers Aragó, Rosselló i Roger de Llúria, 
        on, a més de gaudir dels jardins i els estanys, s'hi podien practicar 
        esports, pujar a les muntanyes russes, ballar, escoltar concerts, menjar, 
        etc. A l'altra banda del Passeig, just davant i més petits hi havia 
        els Jardins del Tívoli, on es va construir el primer teatre d'aquest 
        nom que després passaria al carrer Casp. I així, amb una 
        certa rapidesa, el Passeig es va anar convertint en el lloc d'esbargiment 
        més concorregut de la Barcelona de la segona meitat del segle, 
        abans de ser urbanitzat de manera que només hi van quedar alguns 
        teatres. Més tard, primer el Tibidabo, a partir de 1908, i després 
        Montjuïc, arran de l'exposició de 1929, serien els substituts, 
        quan a atraccions d'aquest tipus, del Passeig de Gràcia. 
      Quant a la música, deixant de banda la popular, els primers 
        anys del segle el públic s'havia d'acontentar amb les òperes 
        italianes del Principal i posteriorment amb les del Liceu; l'any 1862 
        arribaria Wagner de la mà de Josep Anselm Clavé, personatge 
        importantíssim en els inicis del cant coral, de tanta expansió 
        a Catalunya. Just a meitat de segle arribaren a Barcelona els "balls 
        empordanesos", és a dir, la sardana. I per suposat, en diversos 
        locals es podien ballar valsos, masurques, polques, etc. 
        La primera plaça de braus es va inaugurar l'any 1834 a la Barceloneta, 
        on a més dels espectacles taurins abundaven les funcions de circ 
        i l'enlairament de globus i més tard les acrobàcies aèries 
        amb primitius avions. Un altre espectacle lúdic i sagnant consistia 
        en les baralles de galls. Tot i no saber des de quan funcionaven, la primera 
        notícia de la seva existència es troba en el "Diario 
        de Barcelona" del 4 de novembre de 1832: "Riña de gallos. 
        Hoy domingo y los demás días consecutivos se daran riñas 
        en el reñidero situado en la calle de Sta. Elena, travesía 
        de la Riereta, al extremo de la calle de S. Pablo, hay construidos asientos 
        cómodos, y se pagará de entrada 6 cuartos por persona, empezándose 
        a las tres de la tarde." 
      Els avanços de la ciència anaven proporcionant nous 
        espectacles, com el neorama o cosmorama, precedent modest i llunyà 
        del cinema. Els neorama constava d'uns aparells amb una lent a través 
        de la qual podien ser observades diverses vistes amb el relleu que permet 
        una il·lusió òptica graduada. Aquest invent procedent 
        de París aviat proliferà per Barcelona, i durant els anys 
        trenta, l'espectador podia contemplar per un o dos rals, paisatges o fets 
        d'arreu del món. L'any 1839 tenim constància d'un espectacle 
        ben curiós també a través de les pàgines del 
        "Diario de Barcelona": "Hoy domingo, diez del corriente 
        (novembre) a las 11, si el tiempo lo permite, se sacará la vista 
        de la Lonja y de la manzana de casa Xifré, por el nuevo método 
        del Daguerrotipo, desde el terrado del primer piso de las casas situadas 
        frante de las casas de Xifré. Para el buen éxito de la operación 
        conviene que los espectadores que se hallen en los balcones y ventanas 
        de la Lonja y de la citada casa Xifré se retiren durante los pocos 
        minutos que la la plancha estará al fondo de la cámara oscura. 
        Se ruega pues a dichos espectadores que se retiren al oir un primer fusilazo, 
        pudiendo volver a sus puestos luego que oigan el segundo fusilazo. La 
        exactitud de la operación es tal, que si algun espectador se desentiende 
        de este ruego, quedará indeleblemente marcada en la plancha la 
        prueba de su indocilidad." El mateix diari l'endemà deia així: 
        "El terradito de la casa destinado al objeto estaba lleno de gente 
        a las once y media, y entre los concurrentes habia algunas señoras 
        que ni eran saco de paja ni costal de trigo. Los Sres. Monlau y Roure 
        se tomaban la molestia de explicar el usos del aparato que estaba de manifiesto 
        y que manejaba el Sr. Alabern, su introductor en España. Sus efectos 
        se veían en una plancha en que estaba sacada una vista de la plaza 
        de la Magdalena de París. Después de las operaciones anunciadas, 
        a la una menos cuarto, se colocó en la cámara oscura y a 
        la acción de la luz la plancha preparada por medio de dichas operaciones. 
        A los veinte minutos fue sacada de la cámara y expuesta al vapor 
        de mercurio, y quitada de ella la placa sensible por medio de lociones, 
        con una solución salina y agua destilada en estado de hervor, apareció 
        limpia, brillante i grabada en ella la hermosa vista que presentaba la 
        cámara oscura. Comparada esta plancha con la que ha traído 
        de París el Sr. Alabern, todos los concurrentes prefirieron la 
        sacada ayer, por haber quedado mejor marcados en ella y con más 
        finura los objetos."  
        Un altre espectacle insòlit que desgraciadament no va tenir la 
        transcendència que era previsible el van proporcionar les proves 
        al port del submarí "Ictíneo" de Narcís 
        Montoriol, entre els anys 1859 i 1862. 
      No fou fins a finals del segle XIX i principis del XX que s'introduïren 
        els esports competitius d'equip i com a espectacles de masses. Durant 
        gairebé tot el XIX l'esport era essencialment una pràctica 
        individual, no sempre competitiva, en què al costat de pràctiques 
        tradicionals com l'esgrima, trobem activitats com la que es presentava 
        pel setembre de 1833 d'aquesta manera: "Francisco Bonilla, español 
        gaditano, a las 4 1/2 de esta tarde en punto empezará a correr 
        desde la entrada del paseo llamado de Gracia hasta su fin, haciendo este 
        viaje cuatro veces de ida i cuatro veces de vuelta, en el término 
        de cuarenta minutos. Lo avisa al público por si gusta presenciar 
        su agilidad o veloz correr. Lo ejecutará desinteresadamente, pero 
        recibirá lo que los concurrentes gusten darle" 
       
        El panorama no és en absolut exhaustiu, però ens permet 
        entreveure la diversitat d'opcions d'una època i, en alguns casos, 
        el que als nostres ulls són espectacles anacrònics i innocents, 
        però que en aquell moment gaudien d'àmplia acceptació 
        com una de les característiques a destacar quant al temps de lleure 
        la diversificació de propostes que es produeix durant la segona 
        meitat del XIX i principis del XX i també com en aquesta diversificació 
        hi participen, cada cop més, totes les classes socials. 
      1. Mira de complementar tota la informació anterior, tractant 
        d'investigar quines altres activitats eren habituals en el temps d'oci 
        de la societat catalana del XIX. 
        
       
        EL TEATRE 
      La vida teatral barcelonina se centrava durant la primera 
        meitat del segle XIX -no podia ser d'altra manera- dins de les muralles, 
        a les Rambles i carrers adjacents, posteriorment s'estengué cap 
        al Passeig de Gràcia i quan aquest carrer va anar sent urbanitzat 
        i desaparegueren alguns dels seus teatres, ja a tombant de segle, es construïren 
        al Paral·lel.  
        A principi de segle funcionava un sol teatre estable, el de la Santa Creu, 
        més tard conegut com Principal, que tenia una companyia estable 
        d'òpera italiana i una altra de comèdies, a més d'una 
        sala de ball. L'any 1838 naixia el Liceu, de característiques similars 
        al Principal i que no fou fins el 1847 que tingué com a seu el 
        lloc que ocupa actualment, un antic convent declarat bé nacional 
        durant la desamortització de Mendizábal. Entre aquests dos 
        teatres s'inicià una forta competència, amb enfrontaments 
        que en alguna ocasió arribaren a les mans entre partidaris de l'un 
        i de l'altre. 
        Hi va haver durant els primers cinquanta anys del segle algun altra sala 
        de curta durada com el teatre de la Mercè que, per exemple, el 
        26 de febrer de 1837 s'anunciava així al "Diario de Barcelona": 
        "Después de una elegante sinfonía, se ejecutará 
        la hermosa comedia en cinco actos titulada Los dos sobrinos, intermedio 
        de baile, y dará fin la función un divertido sainete. A 
        las siete y media". 
        També en aquest inici de segle companyies de joves afeccionats, 
        alguns dels quals després passarien al teatre professional, feien 
        actuacions en pisos o en els anomenats "tallers". Així 
        mateix era freqüent el teatre de "sala i alcova". 
        El gènere més estès en els primers temps era el sainet 
        -situacions i personatges esquematitzats i arquetípics que se solen 
        resoldre a base d'algun acudit-. Destacaven quatre varietats de sainets: 
        de la vida picaresca, de triangle amorós, de tipus polític 
        i de costums de la menestralia que més tard donarà pas a 
        la comèdia de costums burgesa. 
         A 
        la dècada dels 50 hi havia cinc locals estables: L'Odeon, l'Olimpo 
        i el Circ Barcelonès, a més del dos ja citats. L'any 1863 
        s'obrí el Romea. També en aquesta dècada s'estableixen 
        alguns espais lúdics fora de les muralles, en els llocs encara 
        per urbanitzar, com per exemple, Els Camps Elisis, que ocupava el terreny 
        que avui està comprès entre els carrers Passeig de Gràcia 
        - Bruc i Rosselló - Aragó; aquest espai tenia parc d'atraccions, 
        jardins, un petit hipòdrom, cafès... i una sala de balls 
        i concerts on també se celebraven representacions teatrals; un 
        altre lloc de característiques semblants era els Jardins del Tívoli, 
        situat una mica més avall. Algun d'aquests teatres es conserva 
        encara, per bé que de vegades funcionant com a sala de cinema. 
        En la dècada dels 60 començaren a representar-se en alguns 
        d'aquests locals les obres del teatre romàntic, que es presenta 
        fonamentalment a través de dos gèneres: el melodrama i el 
        drama o la tragèdia històrica. Aviat aparegueren paròdies 
        d'aquests gèneres; i arriba un moment que en els escenaris s'alternaven 
        els sainets, les comèdies de costums, els melodrames, els drames 
        i les tragèdies romàntiques i les paròdies d'aquests 
        darrers gèneres. 
        És també en aquesta època quan començà 
        a existir una preocupació important per la professió teatral 
        (fins ara aquesta professió era majoritàriament "hereditària") 
        i es crearen escoles dramàtiques i s'editaren obres amb teories 
        diverses sobre la formació teatral. 
      AUTORS 
      Entre els autors catalans més importants de principi 
        de segle cal destacar les figures de Josep Robrenyo i de Francesc Renart. 
        Robrenyo, nascut el 1780, començà la seva carrera teatral 
        amb peces de tipus polític a favor dels liberals i en contra dels 
        absolutistes. Es tracta d'un teatre senzill, però molt efectiu 
        quant a la seva intenció de propaganda política. Un altre 
        bloc de la seva producció el formen els sainets costumistes, en 
        què descriu les formes de vida i la mentalitat de la menestralia 
        barcelonina del moment. Podem considerar aquesta darrera producció 
        com un antecedent del teatre que conrearan els autors costumistes, el 
        principal del qual és Emili Vilanova, a partir dels anys 60. 
        Renart, nascut l'any 1783, aprofità el sainet de costums per refinar-lo 
        i convertir-lo en la comèdia ciutadana de costums, amb personatges 
        de la nova burgesia, amb continguts conservadors i finalitat moralitzant. 
      El teatre romàntic penetrà a Catalunya 
        en castellà i les primeres obres en català aparegueren cap 
        a 1860.  
        Podem assenyalar Víctor Balaguer com el principal conreador del 
        drama i la tragèdia històrica en els seus inicis, amb obres 
        com Don Joan de Serrallonga (1876) o Les esposalles de la morta 
        (1879). Entre els autors de melodrames destaca Eduard Vidal i Valenciano; 
        la seva obra més coneguda és Tal faràs, tal trobaràs 
        (1865), amb força elements costumistes. També existeix un 
        melodrama molt efectista i exagerat, com el conreat per Jaume Piquet, 
        amb títols tan significatius com La morta enterrada en vida 
        o el secret d'aquell convent (1886).  
        
      Per acabar aquesta exposició sobre el teatre podem 
        llegir uns fragments del dos autors que ompliren els escenaris catalans 
        durant bona part del segle: Frederic Soler i Àngel Guimerà, 
        la producció del qual va des de 1879 a 1921, encara que pòstumament, 
        el 1926, s'estrenà el seu drama Per dret diví. 
       
         Frederic 
        Soler (Serafí Pitarra) (1839-1895), que va començar a representar 
        les seves obres en els "tallers" de l'època, fou conegut 
        a partir de les seves paròdies dels drames històrics estrenades 
        al teatre Odeón, que eren una reacció contra el que considerava 
        la irrealitat i la falsedat dels convencionalismes dels drames romàntics 
        que estaven de moda en la dècada dels 60 i ho va fer amb peces 
        com El Cantador o L'Esquella de la Torratxa (que es basaven 
        en dues obres d'un cert èxit: El Trovador i La campana 
        de la Almudaina). Els seus grans èxits van arribar, però, 
        entre els anys 1864 i 1866, quan amb la companyia "La Gata" 
        va representar obres com Els castell dels tres dragons i Els 
        herois i les grandeses, en què parodiava el gènere en 
        el seu conjunt. Més tard, preocupat per continuar tenint el favor 
        del públic i amb una evolució normal pròpia de l'autor 
        ja famós, inicià una aproximació a la burgesia i 
        al conformisme i conreà els gèneres que abans havia parodiat, 
        les comèdies de costums i els drames rurals. Entre els anys 1866 
        i 1887 es pot considerar el primer dramaturg del país. Després, 
        sobretot davant la competència de l'obra cada cop més important 
        de Guimerà, començà un teatre supeditat a l'efectisme, 
        de qualitat molt discutible, que es coneix amb el nom de "pitarrisme". 
      
      El castell dels tres dragons és una de les obres 
        que va tenir més acceptació, fins el punt que va donar nom 
        al que actualment és el museu de zoologia del Parc de la Ciutadella 
        i que inicialment va ser construït amb la finalitat de servir de 
        restaurant en l'Exposició Universal de 1888. 
      Text 1 
      Acte I, escena XIX 
      GANYOTA (rient de que no ho sàpiga) 
        Me caso en ronda!  
        Vull dir rebe-rebesavi. 
        Com que el valor no hi valia,  
        tothom deia: Que farà? 
        fins que a l'últim va arribar 
        de matar-los el gran dia. 
        Avisa a tots els poblets, 
        fa encendre aquí prop fogasses, 
        i es presenta a les bestiases 
        tot vestit de mirallets.  
      MANFREDO: Vaja, quines invencions. 
      GANYOTA: Però varen ser els treballs 
        quan a dintre dels miralls 
        hi van mirar els tres dragons: 
        tots atordits com anyells, 
        que eren al veure-ho pensaven, 
        molts altes dragons que anaven 
        allí dintre contra d'ells. 
        S'acovardeixen d'això, 
        reculen, el noble avança, 
        i me'ls enfila amb la llança, 
        com per fer a l'ast un capó. 
      MANFREDO: Això sí que són accions! 
      GANYOTA: El va fer el Rei per tals fets, 
        gran marquès dels Mirallets 
        i baró dels Tres Dragons. 
       
       Acte I, escena XVI 
      CAVALLER 1: Començo per mi, Baró. 
        (Tothom s'aixeca) 
        Só Don Sinifredo, noble 
        molt ranci, per sobrenom, 
        allí dalt, a Palestina, 
        em deien "El Tallador", 
        per lo certer cop d'espasa. 
        La senyora. (Presentant-la.) 
      SOL i BARÓ: Servidors. 
      CAVALLER 1: Aquest és un modern noble 
        (El del costat.) 
        Visconde del Rovell d'Ou 
      BARÓ: Celebro. 
      UN: Servidor vostre. 
      CAVALLER 2: Jo só un guerrero molt fort, 
        no va això per alabar-me, 
        del que duc, l'espasa sols 
        pesa dos quintars, el casco 
        quatre arroves lo més poc 
        i nou la meva corassa 
        de modo que junt això 
        amb les llorigues i botes,  
        porto a sobre del meu cos 
        quaranta arroves de ferro. 
      TOTS: Caramba! 
       
        CAVALLER 2: Per tal vigor 
        amics i enemics em diuen 
        per a dar-me a conèixer "El Bou" 
      CAVALLER 3: Jo só un cavaller molt cèlebre, 
        conegut de casa i molt, 
        comte de la Mitja Lluna. 
       GANYOTA: Doncs ve-li-aquí que entre tots  
        podrien fer una pilota. 
      CAVALLER 3: Com? 
      GANYOTA: El senyor El Tallador, 
        s'ajeu, se li posa sobre 
        un tros de cua del bou 
        barrejat amb el visconde 
        del rovell a sobre tots 
        es pot posar en mitja lluna 
        a trinxar, i al cap de poc 
        queda feta la pilota. 
      BARÓ: Ha, ha, ha, que graciós! (Rient forçat) 
      TOTS: Ha, ha, ha! 
       
       Acte II, escena II 
      MANFREDO: Tot ahir i tot avui fora 
        han estat, corrent pel camp, 
        i han tornat mullats com peixos 
        farà cosa de mig quart, 
        portant fang fins a la gola, 
        dos presoners ben lligats, 
        i un gran cistell de cargols 
        que hauran collit al tornar. 
         
        Frederic Soler. 
        El castell dels tres dragons. 1865 
      1. Resumeix l'estratagema que fa servir el baró per matar els 
        dracs que assolaven el territori. 
      2. Especifica quins són els recursos lingüístics, 
        temàtics, etc., en el seu conjunt i en cadascun dels tres fragments 
        (acte I, escena XVIII; acte I, escena XV; acte II, escena II) per fer 
        risible el món de la noblesa medieval. 
       
         Àngel 
        Guimerà, que començà escrivint poesia -l'any 1877 
        fou proclamat "mestre en gai saber"- i va passar-se al teatre 
        el 1879, és un dels autors més prolífics i importants 
        del teatre català de tots els temps. D'entre la seva producció 
        sobresurten les obres de la segona etapa (1890-1900) en què escriu 
        drames realistes. Si haguéssim de destacar una obra d'entre tota 
        la seva producció, triaríem sens dubte Terra baixa 
        (1897) en la qual va crear un món mític, el de la "terra 
        alta" que té com a representant un personatge popularíssim, 
        gairebé llegendari, Manelic.  
         
        Terra baixa ens presenta a Sebastià, un terratinent rural, 
        que va conèixer a Marta de joveneta, se'n va enamorar i la va fer 
        la seva amant. Arriba un moment, però, que malgrat que la continua 
        estimant, ha de casar-se amb una altra noia per tal de no ser desheretat. 
        Per no perdre la Marta, li busca un marit ingenu i innocent, Manelic, 
        pastor que treballa a les seves terres i al qual no considera un obstacle 
        que pugui impedir la continuïtat de les seves relacions amb la Marta. 
        Manelic, que no sap res dels propòsits del seu amo, es casa molt 
        enamorat de la Marta, que inicialment no vol saber res d'ell, però 
        que amb el temps l'acaba apreciant cada vegada més. Finalment, 
        Manelic se n'assabenta de tota la situació i en el desenllaç 
        de l'obra acaba matant Sebastià i es queda a la "terra alta" 
        amb la Marta. 
      En les escenes que llegirem a continuació podem entreveure 
        la caracterització dels personatges principals i tenir una lleugera 
        idea del desenvolupament de l'acció. 
       
        Text 2 
       Acte I, escena III 
      JOSEP: Doncs l'ermità, que no pensa mal, va dir a l'amo que coneixia 
        un minyó que és  pastor, 
        i que no s'havia mogut mai de la vora dels moltons allà pel camí 
        de les Punxades, i que era un tros de pa. Al sentir-ho l'amo va esclafir 
        a riure, perquè ja el coneixia an aquell beneit de pastor. Com 
        que era d'ell lo ramat que guardava! I va dir al Tomàs que, si 
        ell s'hi avenia, ja li feia peça. I no sé com s'ho van engiponar 
        que, tot d'amagat, aquests dies ja la Marta l'ha vist an ell i ell ja 
        l'ha vist a la Marta, i tot està a punt per avui. Afigureu's-e 
        si és rucàs el Manelic! Li diuen Manelic, sabeu? Doncs afigureu's-e 
        si ho és, de rucàs, que amb prou feines ha vist quatre persones 
        en sa vida, i encara mascles, que de dones... potser ni la ferum n'ha 
        sentit, de les dones. 
       
        MANELIC: (per los que el volten): Que gent que hi al món, Mare 
        de Déu, si sembla que siguem a Núria! (Tots riuen. Ell corre 
        a mirar per la porta de la cortina i torna al mig.) Vosaltres tots que 
        contents! I jo també! Tira-li! Sinó que si em giro cap a 
        muntanya em poso xup, que ploraria; que hi deixo els moltons i els gossos 
        que m'estimen com a germans, mal m'està el dir-ho! 
       
      Acte I, escena VIII 
      MARTA (plorant): Jo era una criatura quan te vaig conèixer. I 
        no he sigut lo que he sigut per interès, que prou ho saps tu! A 
        mi tu no em vas comprar, i an ell lo compres. A quin preu no ho sé, 
        mes sé que el compres. 
        SEBASTIÀ: Si no li dono res, dona. Ja està content de que 
        el deixi viure aquí a sopluig tota la vida. Però tu no et 
        donguis per entesa de res amb ell, que el xicot farà com si no 
        en sapigués res de tot això, m'entens?... (Rialla a dintre 
        dels que estan amb Manelic). 
        (...) 
      SEBASTIÀ: Escolta, escolta. ¿No saps tu de cert, ben de 
        cert, que si no entren diners a la casa les tinc totes perdudes, les hisendes? 
        ¿No t'he dit cent vegades que no me la daran, la pubilla Sala, 
        que no es pensin que tu i jo no som res, Marta? ¿Que no ho saps 
        que l'oncle del mas Riutort m'ha desheretat per tu, i que si ara tu et 
        cases tot s'arreglarà i podré treure les hipoteques i els 
        embargs que hi ha sobre els masos i les terres? (Ella amb lo cap baix.) 
        I, mira't: si jo no et portés tanta de voluntat, si no em tinguessis 
        tan...teu, Marta, et diria: vés-te'n, no tornis més; casa't 
        lluny, i enganya a un altre que t'estimi. Mes jo no ho vui, no, que ets 
        meva, tota meva. I sempre, sempre serà meva, que jo no et deixo, 
        Marta, que ni que em mori et deixo! 
       
        Acte II, escena VIII 
      MARTA (resolta): No; perdonar-me aixís, no! Que tu em perdones 
        perquè no ho saps tot encara. Doncs a saber-ho al punt, i per mi 
        mateixa. I després lo que Déu vulga! 
      MANELIC: A saber-ho, sí; mes no ací baix, Marta, que el 
        cel s'ha enterbolit amb lo baf de tantes misèries, i Déu 
        no et veuria la cara quan parlessis. 
      MARTA: Doncs allà dalt; i ara mateix! 
       MANELIC: Sí, anem-hi, sí, que allà es perdona tot; 
        que no és com aquí baix, on tot se corromp. Quin fàstic. 
        (Enduent-se-la.) Que allà dalt, Marta, fins los cossos en la neu 
        se conserven: ves què faran les ànimes! 
       
        Acte III, escena XI 
      MARTA: Sí, sí! Anem's-en, anem's-en!... 
        MANELIC (emportant-se-la a braços): Lluny de la terra baixa! (Perquè 
        li obrin pas.) Fora tothom! Aparteu's-e! He mort el llop! He mort el llop! 
        He mort el llop! 
        (Ho va repetint cridant mentres s'allunya) 
       Àngel 
        Guimerà. Terra Baixa 1897. 
      1. Quina és la caracterització que es fa de Manelic 
        per boca de Josep i del mateix Manelic en les escenes III i VI de l'acte 
        I? 
      2. Resumeix els fets de la vida de Marta i Sebastià que ells 
        mateixos donen a conèixer en l'escena VIII de l'acte I. 
        Quina és l'actitud i els desitjos que mostra l'un envers l'altre 
        en aquesta escena? 
      3. Explica la visió de la "terra baixa" i de la "terra 
        alta" que es dedueix del diàleg de la Marta i Manelic en les 
        escenes de l'acte II i III que acabes de llegir. 
      4. En la seva darrera intervenció, Manelic al·ludeix 
        a la mort del llop, que no és sinó Sebastià. Creus 
        que es reflecteix un canvi en el caràcter i l'actitud de Manelic 
        en els actes II i III respecte al I? Encara que tens poc material per 
        decidir-ho, en quins aspectes concretaries el canvi? 
         
      
     |