EL NOUCENTISME. Conceptes generals  
         
       
       
        Se sol situar l'inici del Noucentisme l'any 1906, coincidint amb una 
        sèrie de fets importants d'aquest moviment: l'aparició del 
        Glosari d'Eugeni d'Ors a la "Veu de Catalunya", la publicació 
        d'Els fruits saborosos de Josep Carner i de La nacionalitat 
        catalana de Prat de la Riba, etc. I per bé que un temps abans 
        s'entreveu ja el decliu del moviment (fugida de Carner, escissió 
        de la Lliga i sorgiment d'Acció Catalana, defecció d'Ors...) 
        cal considerar que l'any 1923, amb la implantació  de 
        la dictadura de Primo de Rivera, s'acaben les realitzacions noucentistes, 
        encara que alguns dels seus aspectes ideològics perduraran amb 
        divers grau d'intensitat. Es fàcil observar encara l'empremta noucentista, 
        no tant en manifestacions literàries com en alguns programes o 
        activitats polítiques i socials. No en va, per una part de la Catalunya 
        d'avui encara són vàlids, i mai no s'han acabat de dur a 
        terme, part de les propostes que es feren en aquell moment, com ja heu 
        vist quan comentàvem els objectius i les realitzacions de la Lliga 
        Regionalista. 
        Es pot definir el Noucentisme com aquell fenomen que entre les dates abans 
        esmentades tipifica les aspiracions hegemòniques dels nuclis més 
        actius de la burgesia catalana i procura dur-les a terme mitjançant 
        una sèrie de projectes complexos i variats que possibilitin la 
        viabilitat de l'acció reformista que es proposen. 
        Amb freqüència s'ha tractat Modernisme i Noucentisme com a 
        dos moviments antagònics, com un trencament ideològic i 
        estètic total. No és ben bé així; cal recordar 
        que alguns dels intel·lectuals més representatius del Noucentisme 
        -Pompeu Fabra, Carner, Ors- havien participat de manera assídua 
        en projectes i activitats modernistes i que posteriorment s'incorporaren 
        a les files del nou moviment. Un dels elements bàsics que marca 
        el canvi entre els dos períodes és el pas de l'amateurisme 
        a la professionalització, o si es vol, de l'espontaneïtat 
        i el voluntarisme a la institucionalització. 
        Es tractava de crear una nova orientació en l'ordre político-social 
        i del pensament com a conseqüència de la consolidació 
        del catalanisme polític. Així intel·lectuals i burgesia 
        -forces culturals i polítiques- es posen d'acord per tirar endavant 
        un projecte polític comú per a Catalunya; S'aglutinen sota 
        la disciplina d'un partit, la Lliga Regionalista, dirigida per Prat de 
        la Riba i s'expressen, sobretot, a través de les pàgines 
        de "La Veu de Catalunya". 
        Tres personatges sobresurten en els procés d'implantació 
        de les propostes noucentistes: 
        Enric Prat de la Riba, que d'una manera gairebé hegemònica 
        durant un llarg període organitzà l'activitat nacionalista 
        catalana, entesa com una intervenció total en tots els àmbits 
        del país; primer des de la Diputació de Barcelona i més 
        tard des del poder que li conferia ser el president de la Mancomunitat. 
        Eugeni d'Ors, que es constituí en el principal ideòleg 
        i sobretot divulgador dels conceptes clau de Noucentisme a través 
        del seu Glosari. 
        Josep Carner, que es converteix en l'escriptor -el poeta- capdavanter 
        de la nova literatura i també en un bon divulgador de l'ideari 
        noucentista, especialment en el camp més estrictament cultural 
        i literari. 
        Al costat d'ells s'ha d'esmentar Pompeu Fabra, que des de l'Institut d'Estudis 
        Catalans pot enllestir la reforma ortogràfica i tirar endavant 
        el procés de normalització de la llengua catalana. 
        En parlar d'Eugeni d'Ors dèiem que va divulgar els mots clau definidors 
        del Noucentisme, dels valors polítics, ètics i estètics 
        que conformaven la nova ideologia. Més endavant ja els dedicarem 
        més espai, ara, però en podem citar uns quants de bàsics: 
        imperialisme, arbitrarisme, classicisme, civilitat. 
        Concretant en l'aspecte de la literatura de l'època cal destacar: 
        1. Acostament al classicisme i com a conseqüència rebuig del 
        romanticisme, identificat amb els autors modernistes, i del naturalisme. 
        2. Rebuig de l'espontaneïtat i valoració de l'artificiositat. 
        3. Predomini de la poesia sobre la novel·la. Sobretot en els primers 
        anys, la producció novel·lística -no la prosa en 
        general- és molt minsa i en cap cas comparable a la modernista. 
        4. Valoració del domini d'una llengua literària precisa 
        i rica. 
      
      Havent contemplat els vessants ideològics, literaris i lingüístics 
        del Noucentisme d'una manera global, dedicarem el que ens resta d'aquest 
        tema a analitzar el significat dels mots que hem considerat bàsics 
        per tal d'entendre el moviment ideològic que pretenia instaurar 
        un model concret de societat. La millor forma de fer-ho és a través 
        de la lectura i la reflexió d'unes quantes glosses d'Eugeni d'Ors. 
      El concepte d'Intervenció cal identificar-lo amb la necessitat 
        d'una acció reformadora en profunditat de la societat, sempre dintre 
        del marc legal. En principi fou una idea genèrica i posteriorment 
        es va anar convertint en unes propostes concretes d'actuació. Així 
        del concepte general va sorgir una doble projecció: Imperialisme 
        i arbitrarisme. 
      
      Text 1 
      -I avui, en realitat, en tot el món, en tots els pobles del món, 
        entre l'abigarrament i confusió de rètols i etiquetes, hi 
        ha dos criteris, dos partits únicament: el de l'Abstenció 
        i el de la Intervenció; el de la política liberal i el de 
        la política social; el Manchesterianisme i l'Imperialisme...- L'un 
        vol dir: superstició de lo consumat, governs irresponsables, fisiocratisme, 
        "laissez faire,-laissez passer", individualisme atomístic, 
        canonització dels horrors de la lliure concurrència, teoria 
        de l'Estat Gendarme, inacció davant el mal i la ignorància, 
        "nulla est redemptio" per al proletariat... L'Imperialisme vol 
        dir, al revés: responsabilitat, solidarisme, reforma, Ciutat, legislació 
        del treball, Estat educacional, lluita per l'Ètica i Cultura, justícia 
        social... -Entre aquests dos partits, entre aquestes dues actituds, deu 
        escollir ara tot home. No és lícita una posició equívoca. 
        Cal ésser Imperialista o manchesterià. Cal decidir-se d'una 
        vegada entre la històrica doctrina lliberal de l'abstenció 
        i la doctrina, tan acorde amb l'ànima moderna de la intervenció 
        social a ultrança... 
        "Et tout la reste est littérature." 
        Eugeni d'Ors: Glosari, 
        9-8-1909 
      
      1. En aquesta glossa, Ors presenta l'antítesi Abstenció-Intervenció. 
        Quins altres quatre mots fa servir per indicar aquesta oposició? 
      2. De quina opció és partidari Ors, de l'abstencionisme 
        o de l'intervencionisme? 
      3. Completa la sèrie següent: 
       Abstencionisme -------  
       govern irresponsable -------  
       ------- solidarisme 
       ------- justícia social 
      inacció davant el mal i la ignorància -----  
       ------- Ciutat 
      
        
      
       
        El mot Imperialisme, en el sentit que l'entenien els noucentistes, apareix 
        per primera vegada en La Nacionalitat Catalana de Prat de la Riba 
        i es referia al sistema político-social de la societat catalana 
        que propugnaven els noucentistes -en aquest cas podem parlar amb més 
        rigor si diem la burgesia catalana que forma part o simpatitza amb la 
        Lliga Regionalista- que pretenia imposar-se com a model i imposar-se sense 
        traves. 
      
      Text 2 
      També nosaltres en hora de gràcia, ens havíem sentit 
        l'ànima punyida per l'imperatiu categòric de la responsabilitat. 
        D'aquí el començ d'una política d'intervenció 
        a Catalunya.- D'aquí el nostre Imperialisme. 
        No cal que aquesta glosa digui, un cop més, la defensa de l'Imperialisme 
        català: l'han esgranada, jorn rera jorn, totes les glosses del 
        Glosari. -No és hora tampoc de recordar-ne la història: 
        difícil resultaria per al Glosador realitzar aquesta tasca impersonalment. 
        Però segurament l'historiaire futur no oblidarà que una 
        gran revolució de l'esperit s'ha desenrotllat a Catalunya en quatre 
        etapes. 
        Un temps, el Catalanisme practicà radicalment dins la mateixa Catalunya, 
        la política de l'Abstenció. -Aquest període no conegué 
        més armes civils que la sàtira i l'elegia. Davant el Mal, 
        instaurat a casa nostra, cap activa intervenció. Se deixava fer: 
        se malparlava. -Encara es troben esperits entorn nostre que continuen 
        inscrits en aquest període, i en les seves normes de moralitat 
        i de mentalitat... -La primera etapa de l'Imperialisme Català ha 
        provingut del qui van dir-se: "De lo que aquí passa nosaltres 
        en tenim la culpa". -Ha consistit en la decisió dels catalanistes 
        d'intervenir en el govern de Catalunya. 
         Però 
        (i aquí entra en joc un dels principis cabdals de l'Imperialisme 
        teòric) "la responsabilitat d'un poble no pot mai tancar-se 
        en els límits territorials". -Conseqüència, el 
        dir-se "De lo que a tota Espanya passa, de lo que tota Espanya representa 
        avui per a nosaltres, nosaltres ne som responsables, ne tenim la culpa". 
        -Doncs, segona etapa de l'obra imperialista: intervenció en els 
        afers generals espanyols. 
        Tercera etapa: ¿Per què a ponent tan sols? ¿I al 
        Nord, on regna aquesta civilització florida? ¿I l'Orient? 
        ¿I l'Àfrica? ¿I aquest Mediterrani "mar nostre"? 
        ¿I tot el món i tota la humanitat, amb les inquietuds espirituals 
        i amb els combats que agiten les hores actuals? -Conseqüència: 
        Humanisme. "Voluntat", al menys, d'intervenir en els afers mundials: 
        en les coses de l'esperit (lenta substitució de l'art localista 
        per un art humanista, amor a la Ciència, treballs per la llengua 
        internacional, participació en Exposicions i Congressos a l'estranger, 
        etc.) -en l'expansió comercial (qüestions del Marroc, del 
        mercat d'Amèrica, dels mercats de l'Orient, port franc, etc.) -en 
        la política universal (llinatge, intervenció, encara impossible 
        avui, reduïda fins ara a ineficacíssimes i obscuríssimes 
        manifestacions de simpatia, desprovistes de tot sentit imperial i de tota 
        ressonància europea, als cretesos, als bòers, etc.) 
        Quarta etapa de l'Imperialisme Català: S'ajunten en ella les adquisicions 
        de la primera i de la tercera etapes. D'una part els catalans s'han decidit 
        a intervenir en el govern de Catalunya; d'altra part, no volen ignorar 
        ja més les qüestions universals. 
        -Doncs, com a conseqüència: temptatives d'intervenció 
        en el plantejament i solució a Catalunya dels problemes universals. 
        -Aquestes temptatives se desenrotllen en tres ordres: lluita per la Cultura 
        (institucions, propaganda, literatura, esforços de vàries 
        menes per a la renaixença cultural de Catalunya) -lluita per l'Ètica 
        (propagandes de civilitat i d'Honestitat, Lligues, campanyes per la moralitat 
        i per a la imposició de la moralitat) -lluita per la Justícia 
        social (tendències al cooperatisme, al sindicalisme, al socialisme 
        pur, a l'estatisme; esclatanta aquesta última en el Congrés 
        d'Economia política, però encara resta molt a dir i a fer 
        en aquest camí) -lluita pel tecnicisme (Estudi a l'estranger; institucions 
        d'ensenyança, pròxim Congrés de Govern municipal)... 
        Tingui's present que aquí ens servim del mot "etapes" 
        per a indicar successives aparicions de les modalitats imperials a Catalunya; 
        no successives consumacions d'aquestes modalitats. Vol dir que avui les 
        trobem ben viventes, i gairebé totes a l'obra. 
        Actualment les accions diverses de l'Imperialisme Català, les accions 
        acomplides o a acomplir, poden resumir-se esquemàticament en els 
        següent programa: 
        A) Accions a Catalunya: 
        Primer) Intervenció en els problemes locals a Catalunya: 
        Voler posseir a Catalunya els instruments de govern. 
        Segon) Intervenció en els problemes humans a Catalunya: 
        a. Lluita per la Cultura. 
        b. Lluita pel Tecnicisme. 
        c. Lluita per l'Ètica. d. Lluita per la Justícia social. 
        B) Accions fora de Catalunya: 
        Primera) Intervenció en els afers generals espanyols. 
        Segona) Intervenció en els afers mundials: 
        Expansió comercial (Esforços!) 
        Expansió espiritual (Desigs!) 
        Expansió política (Ensomnis!) 
        Aquesta esquerpa glosa fa temps que m'aletejava presonera als dintres. 
        Li dono llibertat avui, perquè em sembla -davant de certes desercions 
        de l'obra col·lectiva, davant de certes recaigudes en el liberalisme, 
        etc., -que no serà del tot inútil, i que podrà contribuir 
        a aclarar alguns punts. Jo l'adreço i brindo especialment a alguns 
        bons amics que me n'han indicat alguna vegada la conveniència. 
        Jo els adreço i brindo a n'ells lo que en ella es diu... però 
        encara més lo que en ella es calla. 
        Eugeni d'Ors: Glosari, 
        13-VII-1909 
      
       
        1. Ors parla d'una revolució de l'esperit que s'ha realitzat 
        a Catalunya en quatre etapes. Resumeix el contingut de cada etapa. 
      2. Les etapes de l'Imperialisme que s'esmenten en la glossa no són 
        consecutives sinó que, segons Ors, es realitzen alhora amb diversa 
        intensitat i donen lloc a múltiples accions dintre i fora de Catalunya. 
        Indica les dues accions més importants a dur a terme a Catalunya. 
      3. Les accions dintre de Catalunya que has indicat les aniran realitzant 
        els noucentistes a través sobretot de la Mancomunitat de Catalunya, 
        presidida en un principi per Prat de la Riba. Més difícils 
        seran les accions a l'exterior. Ors constata un grau diferent de possibilitat 
        de realització de les diverses accions que proposa pel que respecta 
        als afers mundials. Omple els espais buits amb l'acció adient: 
       Aspiració difícilment realitzable:  
       Possibilitat de realització amb constància:  
       Segurament no realitzable:  
      4. Et sembla que des de Catalunya, avui s'aspira a alguna de les intervencions 
        en els afers mundials de les proposades per Eugeni d'Ors? Penses que té 
        possibilitats de triomf algun dels tres tipus d'expansió? Raona 
        les respostes. 
       
        Recordem un punt de la glossa anterior: "Intervenció en 
        els afers generals espanyols". El text següent, força 
        posterior a l'anterior, especifica un tipus de relació amb l'Estat 
        espanyol d'una contundència inimaginable anys abans. Ors parteix 
        de la idea, sense dubte certa, però sovint no recordada, que l'Estat 
        no és una entitat natural subdividida en els pobles que l'integren, 
        sinó que són aquests pobles, aquestes parts, les que formen 
        un tot que és l'Estat. Així doncs, l'organització 
        estatal no és més que el producte d'un acord -del tipus 
        que sigui, aconseguit com sigui, voluntari o forçat- entre els 
        pobles. Des d'aquesta perspectiva, Ors no reclama més llibertat 
        per a Catalunya, com fan alguns dels seus contemporanis, sinó que 
        demana autoritat, obediència a Catalunya. Creu que Catalunya, com 
        a una de les parts més importants i dinàmiques d'aquest 
        tot -l'Estat- del qual forma part, que només és possible 
        gràcies a ella i els altres pobles peninsulars, té dret 
        a exigir un paper rector. I endemés d'això, afirma també 
        que qualsevol negació d'aquesta aspiració seria contrària 
        als principis de la justícia i per tant posaria fora de la llei 
        el mateix Estat. 
        Resumint, Catalunya per primera vegada se sent preparada i exigeix assumir 
        una funció de direcció en la vida d'un Estat que fins ara 
        havia fet un paper que no li era propi, més acostumat a manar que 
        a servir. 
      
       
         Text 3 
      Llibertat de Catalunya, dieu? -Com, llibertat! Si Catalunya és 
        prenys de futur, si la sabem viva i activa i creadora, a l'Estat que la 
        governa haurem de demanar-li que la respecti? No, sinó que la obeeixi. 
        Demanem per ella l'autoritat, no solament la llibertat. Si l'estat li 
        refusa obediència és que l'Estat es torna, vistes les coses 
        des del punt de vista de mira de la justícia pura, un rebel, un 
        veritable revolucionari. 
        Estat d'Espanya, aquest petit Poble Productor, et crida per primera vegada 
        a l'ordre! 
        Eugeni d'Ors: Glosari, 
        1916 
      
       
        La pregunta següent ens podria servir per iniciar un debat : 
      1. Com veus l'Estat: 
        a. Com un tot format per una sèrie de parts -els diversos pobles 
        i gents que habiten en el seu àmbit- que no té cap entitat 
        pròpia sinó l'entitat que li confereix la suma de cadascuna 
        de les seves parts? 
        b. Com un tot amb entitat pròpia dividit en unes parts funcionals 
        que tenen característiques pròpies de menor importància 
        i subordinades a l'interès de l'Estat? 
        c. ...? 
      
      
      L'arbitrarisme (o l'arbitrarietat) és un mot que no apareix 
        amb el noucentisme sinó que el fa servir per primera vegada Gabriel 
        Alomar, i després Raimon Casellas, i que Eugeni d'Ors usaria i 
        dotaria de nous matisos significatius. 
        En un principi el mot designava una categoria estètica equidistant 
        tant del romanticisme com del realisme en la qual caldria veure el substrat 
        teoritzat del classicisme i que suposava la creació deliberada 
        i conscient, deslligada de vincles psicològics i físics, 
        localismes i de qualsevol altre determinant que pogués, en paraules 
        de Caselles: "encadenar la voluntat i el pensament de l'home creador 
        a les fatalitats i contingències del món sensible". 
        Ors transformaria aquest concepte, donant-li una dimensió ètica 
        aplicable a molts aspectes de la vida , sobretot de la vida social. Així, 
        destacaria la "voluntat transformadora" que implicava la capacitat 
        d'actuar sobre la realitat, tot transformant-la segons el desig o la necessitat 
        de l'ésser humà. 
      
      Text 4 
      Mes no vull passar per alt que la interpretació que en l'al·lusió 
        dita es fa de la teoria de lo Arbitrari, és completament desviada. 
        És motivada aquella per una espècie de rifa que diu se fa 
        en terra italiana per a proporcionar marit a certes dones hermoses. I 
        la combinació en virtut de la qual quiscuna d'aquelles dones ha 
        de conformar-se amb l'esposador que li ha tocat en sort, és qualificada 
        per l'articulista d'arbitrària. 
        D'un cop per sempre: Arbitrarisme no vol dir extravagància, com, 
        fa uns quants anys (ara ja ho ha reparat tothom), Impressionisme no volia 
        dir bogeria. -Lo Arbitrari no és lo excèntric, sinó, 
        contràriament, lo con-cèntric, lo clàssic. -Se tracta 
        de lo següent: En la lluita de la llibertat humana contra les fatalitats 
        -naturals (l'hostilitat dels animals salvatges, p.e.) o socials (l'esclavitud, 
        v.g.)- ¿quin partit prendrà la idealitat? Posant-se completament, 
        absolutament de la part d'aquella; afirmant que tota floració humana 
        -art, ciència, vida- ha d'exalçar i reforçar la llibertat, 
        l'albir; la idealitat crea la teoria de l'Arbitrarisme. 
        En el cas concret exposat pel curiós Rodamón, la combinació 
        referida és precisament lo que hi ha de menys arbitrària. 
        És una abdicació de la llibertat, una submissió a 
        la casualitat. Lo Arbitrari hauria sigut, al revés, elecció. 
        Convenia dir aquestes coses, en presència d'un empleu de paraula 
        que no és cas isolat, i que pot torbar la visió, la comprensió 
        i l'acceptació d'una doctrina. 
        Eugeni d'Ors: Glosari, 
        29-VIII-1906 
      
       
        1. Explica el concepte d'arbitrarisme a partir del contingut del text 
        anterior. 
      
      La glossa següent exemplifica un cas concret d'aplicació 
        de la teoria de l'arbitrarietat i al mateix temps aprofita per fer una 
        al·lusió a una tendència literària que els 
        noucentistes tenien cura de fer desaparèixer o, de moment, ignorar. 
      
      Text 5 
      No n'hi ha prou amb dur l'arbitrarietat als jardins: cal fer-la escalar 
        les muntanyes. -La muntanya, tal com la fatalitat la deixa, pot ser un 
        instrument de mal: de vegades, per sa excessiva pendent, llisquen allaus 
        terribles que, com la de Barèges en l'hivern passat, fan obra crudel 
        de devastació. Així deu l'Art reprendre-la, la muntanya, 
        i arbitrar-la en arquitectura. 
        Sé que això que escric, me valdrà la condemnació 
        d'alguns paisans nostres, per als qui tocar les muntanyes és com 
        profanar l'arca santa de sa religió... -És verament curiós 
        veure el caràcter de superstició que ha pres aquí, 
        viciada per la literatura, l'afició a les muntanyes. Aquesta afició 
        a les muntanyes té la responsabilitat d'una llarga i pèssima 
        part de la nostra literatura. No fos per altra cosa, i caldria arranjar-les, 
        per a veure si, un cop a punt artístic, sabien inspirar millor 
        versos que deixades al natural. 
        Però hi ha ademés, per a fer-ho, un interès especial 
        d'humanitat. Ja hem dit com una muntanya pot resultar un maligne instrument, 
        causant de tantes malventures que ja els homes senten la necessitat de 
        combatre amb ell; i de tanta transcendència és judicat aquest 
        combat, que un Congrés va a celebrar-se a Burdeus (...) per a tractar 
        de l'arranjament de les muntanyes (...) 
        Bella obra. Simple continuació d'una de les més commovedores 
        que ha fet l'home sobre la terra: omplir les muntanyes de camins. -Així 
        les muntanyes -amb camins i amb arquitectura contra les allaus- seran 
        un dels conforts més solemnes de l'energia humana que ja les haurà 
        definitivament esclavitzat. 
        Eugeni d'Ors: Glosari, 
        15-V-1907 
       
        1. Aquesta glossa ens pot permetre generalitzar i arribar a entendre 
        el tipus de món que volien els noucentistes. Com seria aquest món? 
      2. Ors critica negativament un tipus de literatura que havia començat 
        pocs anys abans: 
        a. S'està referint a obres escrites per autors modernistes o noucentistes? 
        Com se solia anomenar la tendència literària al·ludida? 
        b. La literatura esmentada presentava una natura salvatge, agresta o una 
        natura dominada i a la mesura de l'home? Per què no era del gust 
        de la majoria de noucentistes? 
      
      
      Ens detindrem ara breument en el marc operacional immediat del projecte 
        de govern noucentista: la ciutat. 
        La burgesia catalana posava un èmfasi especial en el model urbà, 
        en part perquè era el seu medi "natural", en part per 
        contrarestar l'enorme influència que exercia encara, en tots els 
        àmbits de la societat catalana -ideològic, literari, productiu-, 
        el món rural. No es tractava, però, de negligir el camp, 
        sinó d'assentar la prioritat de la Catalunya ciutadana sobre la 
        Catalunya agrària, és a dir, d'urbanitzar el camp des del 
        punt de vista ideològic, fent prevaler els valors ciutadans. En 
        paraules de l'època es podria dir: reduir la natura a artifici. 
        La ciutat apareixia també als ulls dels noucentistes com a bressol 
        de l'anomenada Civilitat, que consistia en un conjunt de pautes de comportament 
        individual i col·lectives, fruit de la confluència harmònica 
        de cultura i civilització, l'observança de les quals neutralitzés 
        la conflictivitat social existent i, en darrer terme, assegurés 
        l'hegemonia de la burgesia. 
      
      Text 6 
      Tan fragmentàriament, tan confusament com se vulgui, cal reconèixer 
        que els noucentistes han formulat en la idealitat catalana dos mots nous: 
        Imperialisme-Arbitrarisme. -Aquestes dues paraules se tanquen en una sola 
        paraula: Civilitat. -L'obra del noucentisme a Catalunya és -acàs 
        millor dit: serà- l'obra civilista. 
        Eugeni d'Ors: Glosari, 
        28-6-1906 
      
      
        
        Sovint un esdeveniment recent serveix a Eugeni d'Ors de motiu a partir 
        del qual desenvolupa aspectes ideològics genèrics o concrets. 
        En la glossa següent, una exposició closa recentment li dóna 
        peu per exposar el que considera elements fonamentals de l'ordenació 
        ideal d'una ciutat. 
      
      Text 7 
      Ans d'ahir va tancar-se l'exposició de Belles Arts. Ha permanescut 
        oberta durant un semestre, i encara això és molt per a una 
        exposició. Perquè les Exposicions són, en el nostre 
        existir, mers "episodis". I les Belles Arts, -encara, malgrat 
        la progressiva estetització del viure modern- altres "episodis". 
        Hi ha ànimes porugues, que temen que amb la inevitable socialització, 
        o millor, Civilització del món, aniria l'art a extrem de 
        ruïna... -No, al contrari. Jo veig talment la Ciutat futura que en 
        ella tots els moviment seran regulats artísticament, seran Belles 
        Arts. 
        La primera de les Belles Arts serà la Vida. 
        La segona, el Pensament. 
        La tercera, el Sentiment. 
        La quarta, la Lògica. 
        La quinta, l'Ètica. 
        La sexta, el Mètode. 
        La sèptima, la Gimnàstica. 
        L'octava, l'Abillament. 
        la novena, la Urbanitat. 
        la dècima, la Urbanització. 
        La undècima, la Domesticitat. 
        la duodècima, la Domesticació. 
        La tretzava, l'Art de les Cerimònies. 
        La quatorzava, l'Art de les Festes. 
        La quinzena, l'Arquitectura. 
        Només a l'arribar a n'aquest punt, podrà començar-se 
        a 
        parlar d'Escultura, Pintura, Música i Poesia. 
        ¡Ah! I cal dir que això de la Ciutat futura pot també 
        entendre's per Ciutat interior present. Perquè és dever 
        de cadascú construir-se dins un mateix, a la mida de lo possible 
        una ciutadania, una tan selecta ciutadania com la que desitgi per als 
        seus néts. 
        Eugeni d'Ors: Glosari, 
        28-X-1907 
      
       
        1. Trobes adient la llista de "Belles Arts" que Ors proposa 
        per a la ciutat? Quines suprimiries? Quines afegiries?  
        Fes la teva pròpia llista en ordre de major a menor importància. 
       
        Les inundacions produïdes pel desbordament del Llobregat a causa 
        de la pluja inspiren a Ors la glossa següent, en què veurem 
        un possible procés d'acostament a la ciutat ideal. Començarem 
        llegint com la culpa de les inundacions no la té la pluja sinó 
        la manca de previsió dels homes, és a dir, la no aplicació 
        de l'arbitrarisme sobre la natura, i continuarem amb l'exposició 
        de tot un seguit de beneficis que la pluja podria produir. 
      
      Text 8 
      Oh Pluja! Germana la Pluja, tu no n'ets responsable pas, de les inundacions. 
        Ja hem quedat que la culpa era dels homes que no s'autocanalitzaven. -En 
        canvi a n'a tu, quants beneficis te devem, els homes civils! Tu ets la 
        que, sobre les estridències del calor que patim, ací i més 
        enllà, deixes una suavitat discreta, tu ets la que algun cop dónes 
        a la nostra atmosfera delicadeses septentrionals. Tu proporciones ocasió 
        a què llegeixin llibres alguns homes que no llegirien llibres. 
        Tu aigualeixes les festes de la Mercè, quan incorrem encara 
        en la debilitat de fer-ne. Tu, avui mateix, mulles les carretel.les que 
        captaven pels damnificats del Llobregat. I altres antiestètics 
        espectacles de carrer has mulat encara, avui, tu, Germana la Pluja, enginyosíssima 
        Germana la Pluja! 
        Potser per a l'establiment definitiu de la nostra civilitat en convindria 
        això: que plogués -no, tant com ploure, no,- que plovisqueges 
        tres anys de carrera, aquí... Amb això ens estaríem 
        a casa, aniríem als círcols, als salons, als teatres, però 
        no a passejar. Dies de sol només ne necessitem uns quants: els 
        d'eleccions, els de cabdals manifestacions polítiques... Faríem 
        bona feina, així. I després de tres anys ja començaríem 
        a tenir dret, sense perill, al bon sol, i ja ens assemblaríem lo 
        suficient a París per a començar a pensar en assemblar-nos 
        a Atenes. 
        Eugeni d'Ors: Glosari, 
        19-X-1907 
       
        1. Quins beneficis produeix la pluja: 
        a. Materials: 
      
       
        b. Culturals: 
      
       
        2. Els habitants de les ciutats ideals en què han de passar el 
        temps, segons Ors? 
      3. Comenta el text assenyalat en negreta. Per què creus que 
        a l'escriptor li desagraden aquestes dues manifestacions populars de significat 
        tan divers? 
      
       
        Segurament no cal dedicar un comentari específic als conceptes 
        de classicisme i mediterranisme. Pràcticament totes les glosses 
        que hem llegit contenen aquestes idees. D'on sorgeix sinó l'imperialisme 
        i l'arbitrarisme? És, però, quan parla concretament de la 
        ciutat que Ors en fa les referències més directes. Ho hem 
        vist en la glossa anterior quan aspira al model d'Atenes i ho veurem en 
        aquest fragment. 
      
       
        Text 9 
      Vaig dir-me que, per tal com perfecta de forma, no podia la Ciutat morir. 
        Car, així com les estàtues gregues constitueixen el motllo 
        definitiu de la bellesa plàstica, així la Ciutat, també 
        fruita grega, ve a ser el motllo definitiu de la bellesa social. 
        Però de les dues hel·lèniques creacions -La Ciutat 
        i l'Estàtua-, encara és la Ciutat la més bella. Té, 
        damunt la línia, el moviment. És alhora Estàtua i 
        Tragèdia. Tragèdia en el més elevat sentit de la 
        paraula: espectacle d'un moviment nodrit de llibertat. 
       Eugeni d'Ors: Glosari, 
        1907 
      Cal advertir que la glossa que acabem de llegir no és una simple 
        exaltació innocent de la ciutat perfecta, modèlica, sinó 
        que fou escrita amb motiu d'unes eleccions i insinua tant allò 
        que ja és com el que aspira a ser en base a tres mots claus: quietud, 
        moviment i llibertat. 
      
      A través de les glosses anteriors heu vist alguns dels conceptes 
        bàsics del noucentisme. Mira si saps expressar-los amb les teves 
        pròpies paraules, atenent únicament als textos d'Eugeni 
        d'Ors i no a les explicacions introductòries de cada text. Procura 
        concretar el màxim possible, sense que això et faci oblidar 
        cap aspecte que consideris fonamental dels conceptes: 
      IMPERIALISME 
      
        
      
      
      ARBITRARISME 
      
        
      
      
      
      
      CIVILITAT 
      
        
      
      
      
      
       
        Després d'haver llegit tots els textos d'Eugeni d'Ors, ben segur 
        que deus tenir una àmplia idea del tipus país que desitgen 
        i proposen els noucentistes. Especifica com seria en els aspectes següents: 
        (Afegeix les subdivisions que consideris necessàries en cada cas) 
      POLÍTIC: 
      
      
       
        CULTURAL:  
      
      
     |