DENTS SANES? SI, CÀRIES? NO, GRÀCIES!

 

“Treballar per projectes suposa que les nenes i els nens trien un tema i aquest s’aborda amb l’organització conjunta de professionals, alumnat i família. Es tracta de treballar el tema a partir de les demandes, hipòtesis etc. de les nenes i els nens utilitzant diversos recursos materials i humans. L’objectiu és afavorir el desenvolupament d’estratègies que permetin entendre, interpretar i comunicar la realitat”. (OlléM. 1995)

Els nens i nenes d'Educació Infantil del CEIP E. Grau i Fontseré de Flix ja fa més de cinc anys que treballem per projectes. Encara que mantenim alguns llibres, els hem reduït molt i la nostra intenció es treballar sense llibres algun dia.

Fins ara al nostre cicle hem fet molts projectes, com ara: Projecte Festa Major (P-4), L'ordinador (P-3), Els contes (P-5), Els increïbles (P-4), Les sargantanes (P-5), El saltamartí (P-5), Les fruites (P-4), El cotxe (P-3), Les cigonyes (P-5), Els dofins (P-5) , Jo reciclo, i tu?(P-4), Els dinosaures (P-5) i alguns més.

Aquest projecte que es presenta ha estat desenvolupat al llarg del primer trimestre del curs 2007-2008 a la classe de P-5 B.

 

CONCLUSIONS I AVALUACIÓ

 

     
             

 

LA CANÇÓ

 

 

PLANTEJAMENT

Nom del projecte: DENTS SANES? SI! CÀRIES? NO, GRÀCIES

En aquesta edat comencen a caure les dents de llet als nens i les nenes, els primers dies del mes d’octubre a una nena li cau una dent i se l’emporta a casa, l’endemà al matí ens explica que el ratolí Pérez li ha deixat alguna cosa sota el coixí. A partir d’aquí comença una conversa col·lectiva, alguns parlen d’ells mateixos i d’altres de germans/germanes o amics/amigues que també han rebut la visita del ratolí.

Veient que estaven molt entusiasmats pel tema, vaig a la biblioteca del centre i trobo un conte del ratolí Pérez, tots em demanen que l’expliqui, ho faig i els hi agrada molt. Continuem parlant del tema i una nena explica que a ella li van tenir que treure un queixal que tenia malalt, un altre comenta que acompanya la seva mare al dentista, una nena diu que ella ha anat al dentista i que no fa mal, i en aquell moment pregunto si volen que busquem informació per saber més coses i una nena diu que podríem fer un projecte com el del curs passat (jo reciclo, i tu?) però parlant de les dents i el ratolí.

En aquell mateix moment decidim començar i el primer que hem de fer és buscar un nom, com que hi ha moltes propostes, els explico que haurem de fer una votació i tot seguit comencen a dir-me noms que vaig anotant a la pissarra.

Com a propostes anotem:

Com que han sortit tantes propostes, a l’hora de fer les votacions no ens acabem de posar d’acord i hi ha molts empats, així que proposo d’ajuntar dos dels títols més votats (dents blanques si!I no volem càries), tots han dit que si i finalment el nom queda com a “Dents blanques? si!, càries? No, gràcies!”

QUÈ EN SABEM?

Abans de començar a buscar informació, els nens i nenes han dit el que saben sobre el tema

QUÈ VOLEM SABER?

Els nens i nenes de la classe han plantejat les següents preguntes:

QUÈ HEM DE FER?

En primer lloc hem comunicat als pares i mares la intenció de fer aquest projecte i els hem demanat la seva col·laboració aportant qualsevol tipus d’informació que ens pugui ajudar.

El mateix dia que comencem el projecte, els nens i les nenes comenten que necessitaran raspall de dents i pasta per rentar-se les dents després d’esmorzar a l’escola i la mateixa tarda ja porten els seus estoigs preparats per rentar-se les dents l’endemà al matí.

Hem començat a preparar a la classe un racó per a la informació on anirem posant tot el que recollim.

Per tal de tenir més informació, demanem a la Senyoreta Rosa, que és la responsable del projecte Puntedu (http://www.xtec.cat/innovacio/biblioteques/) de l’escola, contes i altres recursos i ens va facilitant materials com ara els contes :

“Vull la meva dent!”
“El ratolí Pérez”
“El carrer de les dents”
“l’Oriol i el ratolí Pérez”

Demanem a la Srta Remei, especialista en Llenguatge Musical, si coneix alguna cançó adient per al nostre projecte.

La mare de la Mariona treballa al CAP i s’ofereix per parlar amb la dentista i demanar-li una xerrada. Aprofitem per preguntar si podrem anar un dia al CAP a veure la consulta.

A la nostra població hi ha una clínica dental i també demanem si hi podem anar.

FEM-HO

Per començar i partint dels coneixements previs dels nens i nenes, parlem molt sobre el tema i recollim informació. Entre la informació que comencen a portar trobem una explicació de com hem de rentar-nos les dents correctament i ho posem en pràctica.

 

 

Quan arribem a l’escola després de dinar, alguns nens i nenes que s’han descuidat a casa de rentar-se les dents, demanen per fer-ho. Cada dia al matí després d’esmorzar tots i totes agafen el seu raspall i la seva pasta i es renten les dents, ho agafen com un hàbit més a l’escola i ho fan amb molt de gust.

ANEM AL LABORATORI DE CIÈNCIES DE L’ESCOLA

La Maddison ens explica que fa un temps va anar al dentista, li van treure un queixal afectat de càries i el porta a l’escola. Tots els nens i nenes el volen veure, però és petit i costa de distingir a ull nu alguna de les parts que hem anomenat a la classe així que aprofitant que l’escola ha estat dotada amb molts aparells pel laboratori, preguntem si hi podem anar.

Sense pensar-ho més anem al laboratori i utilitzant la lupa amb càmera de vídeo i l’ordinador connectat a la pantalla de TV, el mirem i és realment sorprenent com veiem els detalls. Aprofitem també per veure un queixal sa i un altre amb una mica de càries. Crec que ha estat una experiència molt positiva. 

ENTREVISTA AMB LA DENTISTA

La dentista titular del CAP de Flix, Judit, ens ve a fer una xerrada a la biblioteca de l’escola.

Per començar ens posa una pel·lícula de dibuixets del dentista “Dents Sanes” i ens agrada molt, això dona peu a fer després un col·loqui on els nens i les nenes intervenen força, fan moltes preguntes i la dentista molt amablement els contesta.

En acabar dona als nens i nenes unes fitxes per acolorir sobre el tema i uns tubs de pasta de dents. Quan l’acompanyem cap a la sortida li ensenyem els nostres murals i les manualitats i també li cantem la cançó.

 

VISITA AL CAP DE FLIX

Hem estat parlant de la consulta d’un dentista i pocs nens i nenes l’han vist, així que ens posem de camí al CAP. Allí ens reben la Natàlia (mare de Mariona) i La Remei que és l’ATS que treballa amb la dentista, ens porten al despatx i ens ensenyen els aparells que allí hi ha. La butaca on s’asseuen els malalts és molt gran i davant la curiositat dels nens i nenes, ens deixen pujar d’un en un i aprofitem per fer unes fotografies.

Quan donem la visita per acabada, regalen un tub de pasta de dents a cada nen i nena i els ensenyen com raspallar les dents amb un raspall i una dentadura gegants. Ens ho hem passat molt bé i hem aprés coses interessants.

PLÀSTICA

He trobat unes plantilles per fer dentadures i tot i que és força complicat de retallar i enganxar, decidim fer-les. Els nens i les nenes pinten les dents i amb l’ajut de la mestra en pràciques comencem l’activitat. Ells i elles retallen el que poden i nosaltres (la Raquel i jo), les anem enganxant. Queden molt bé!

Per tal de distingir bé les parts de la boca i de les dents, decidim pintar-ne unes ben grans i enganxar-les a la paret.
Com a manualitat també preparem unes fitxes de dómino, les pintem i les retallem i ja podem començar a jugar!

 

FITXES INDIVIDUALS DEL PROJECTE

Tot i que aquest projecte és molt dinàmic i que la majoria d’activitats que fem són a nivell col·lectiu, també hem fet algunes fitxes individuals per tal d’elaborar un dossier que els nens i nenes prendran a casa seva.

Els i les alumnes de P-5 estan en ple procés de l’aprenentatge de la lectoescriptura i per tal d’anar aconseguint els objectius de Llenguatge Verbal Oral i Escrit, els he preparat les fitxes, moltes d’elles han estat decidides entre tot el grup classe, quan veuen un dibuix demanen per pintar-lo i he aprofitat per incloure feina tant de Llenguatge Verbal com de Llenguatge Matemàtic. (VEGEU-LES)

RECURSOS TIC

El nostre Centre disposa de tres aules amb 20 ordinadors cada una, una aula mòbil amb 24 portàtils, també tenim a cada classe un racó amb dos ordinadors per a lús dels alumnes. A la Biblioteca del Centre tenim un canó d’imatge amb diferents aparells connectats (video, dvd, ordinador portàtil, aparell de música...) que utilitzem regularment per presentar activitats que després els nens i les nenes podran realitzar a nivell individual als ordinadors de l’aula. També tenim altres canons d’imatge amb les seves pantalles que podem portar a les aules si ens convé.

Mitjançant les TIC estem aconseguint impartir un percentatge important del currículum escolar, els nens i les nenes són capaços d’utilitzar un processador de textos per escriure tant els cartells de la classe com poemes, endevinalles..., també utilitzen programes de dibuix, cerquen informació (imatges) i accedeixen a jocs en xarxa.

Mentre estem fent aquest projecte, hem vist els Power Point dels contes, hem fet activitats clic i altres que hem trobat per internet. (Vegeu la bibliografia)

CONCLUSIONS I AVALUACIÓ FINAL

Es podria dir que el projecte com a tal s'ha acabat, però el més important és creure que això només acaba de començar. Hem donat uns continguts i hem intentat aconseguir uns objectius, però el que es pretén es que a partir d'ara el projecte duri per sempre, que els nens i les nenes siguin capaços de continuar la feina començada a l'escola.

Els pares i mares comenten continuament que a casa els nens i les nenes es preocupen molt de les seves dents, de la neteja, de l’alimentació, i això vol dir que aquest projecte de treball ha estat força útil, que la feina feta des de l’escola anirà més enllà, que en definitiva és el que pretenem.

La veritat és que ens ho hem passat molt bé i tots hem après moltes coses (pensem que estem parlant de nens i nenes de 5 anys), els nens i les nenes han assimilat un vocabulari que sembla força complicat en les converses diàries de la classe.

Com a activitat d’avaluació he preparat un jclic on els nens i les nenes posen a prova els seus coneixements sobre el tema i entre tots hem elaborat un mapa conceptual on queden resumides les principals idees del projecte.

Mapa conceptual

Murals de la classe

També he preparat una fitxa d'autoavaluació:

HE ESCOLTAT ELS COMPANYS I COMPANYES?

 

 

HE PORTAT MATERIALS PER AL RACÓ DE LA INFORMACIÓ?

HE FET UN DOSSIER?

M’HAN AGRADAT ELS JOCS QUE HEM FET A L’ORDINADOR?

M’HO HE PASSAT BÉ FENT AQUEST PROJECTE?

ÀLBUMS DE FOTOS

 
MANUALITATS
 
   
AL LABORATORI
   
 
  XERRADA A L'ESCOLA

 

 

 

 

GUIA DIDÀCTICA

OBJECTIUS

CONEIXEMENT D’UN MATEIX I AUTONOMIA PERSONAL

El cos i la pròpia imatge
Joc i moviment
L’activitat i la vida quotidiana

CONEIXEMENT DE L’ENTORN

Medi físic: elements, relacions i mesura
Cultura i vida en societat

LLENGUATGES: COMUNICACIÓ I REPRESENTACIÓ

Llenguatge verbal
Escoltar, parlar i conversar
Aproximació a la llengua escrita
Aproximació a la literatura
Llenguatge artístic

CONTINGUTS

CONEIXEMENT D’UN MATEIX I AUTONOMIA PERSONAL

El cos i la, pròpia imatge
L’activitat i la vida quotidiana
Joc i moviment
La cura personal i la salud

CONEIXEMENT DE L’ENTORN

Medi físic: elements, relacions i mesura
Cultura i vida en societat

LLENGUATGES: COMUNICACIÓ I REPRESENTACIÓ

Llenguatge verbal

Escoltar, parlar i conversar

Aproximació a la llengua escrita

Aproximació a la literatura

Llenguatge artístic

RECURSOS

Informació

http://www.xtec.es/ceip-arnau-berenguer/curs%2006-07/projectesalut.pps

http://www.gencat.net/salut/depsan/units/sanitat/pdf/dentfort2006.pdf

http://www.cienciesnaturals.com/alumn1/PatriciaOrtega.html

http://www.gencat.net/salut/depsan/units/sanitat/html/ca/salutjove/cssj4.htm

http://www.institutserra.com/?seccion=consells

http://sleekfreak.ath.cx:81/3wdev/HLTHES/PC/R0080S/R0080S05.HTM

http://dream.santegidio.org/public/EduSan/HTML_SP/ComeVaSalute-57.html

http://odontoweb.espaciolatino.com/profesionales/galeria/dibujos-02.html

http://www.gencat.net/salut/depsan/units/sanitat/html/ca/salutjove/cssj4.htm

www.minsa.gob.pe/.../dientessanos.htm

www.qualitydentistry.com/.../cavity.html

http://www.lacer.es/wps/wcm/resources/file/ebf9840f9794263/Tu%20Salud_Nios_CAT.pdf

http://www.diba.es/salutpconsum/salutpublica/descarrega/fitxescuidatlesdents.pdf

http://www.odontologiapreventiva.com/pdf/Boca_dents_triptic_primaria.pdf

Video

http://www.tvcatalunya.com/webclip/fitxes/f_144711889_69506696.htm

Jocs

http://www.ada.org/public/games/match.asp

http://www.luxmeet.com/jeux-flash/jeux-flash-casse-dents.php

http://espaiescoles.farmaceuticonline.com/inici_jocs.html

http://clic.xtec.es/db/jclicApplet.jsp?project=http://clic.xtec.net/projects/higident/jclic/higident.jclic.zip&lang=ca&title=Higiene+dental

http://www.jedessine.com/jeux/nettoie-les-caries-avec-oral-b.html

BIBLIOGRAFIA

“El ratolí Pérez”
Ed. Esin,sa. Barcelona

“Erase una vez El cuerpo humano”
Tomo 16 (Los dientes)
Ed. Planeta Agostini. Barcelona
       
“Mou-te dent, mou-te”
Miriam Moss;
Ed.Serres, Barcelona
“Els exploradors de National Geographic”
“El cos humà”
Ed. La magrana.
       
“Vull la meva dent”
Tony Ross
Ed. Cruïlla. Barcelona
“Enric perd una dent”
Empar de Lanuza.
Ed.Edebé. Barcelona
       

 

“Tento i la dent”
R. Alcàntara-Gusti
Ed. Baula

L'Oriol i el ratolí Pérez"
Eduard Màrquez
       

 

 

“El carrer de les dents”
Anna Russelman.
Ed. L’arca de junior. Barcelona