DE PRESSA, DE PRESSA |
“
... quan es viuen els fets de cada dia no es té tant de temps per reflexionar i
observar les coses....
L’escola apareix com el context especial per parar atenció als
detalls, a l’experiència , a allò que es pot fer que passi amb calma. Maria
Arcà, La realitat a l’escola |
L’escola hauria de ser aquest context especial que
ens permetés parar atenció als detalls, però és molt difícil convertir-se
en un oasi atemporal quan el ritme amb què es mou la nostra societat és tant i
tan ràpid.
La reflexió ve al cas de una constatació evident:
les mestres som conscients de les nostres limitacions en algunes àrees, entre
les quals, hi posaria la ma la foc, hi trobaríem la de les ciències. Podríem
buscar culpables en l’educació que hem rebut (ja sabeu que al final, la culpa
sempre és dels mestres ), en la poca tradició científica en el nostre sexe (
minsa en quantitat, però no en la qualitat de les aportacions que han fet les
dones científiques al llarg dels segles ), o atribuir-ho a causes diverses i/o
desconegudes.
Però el cas és que moltes de nosaltres, entre les
quals m’incloc indiscutiblement, tenim molt poca seguretat a l’enfrontar-nos
a tasques de ciència: no sabem construir ni tenir cura d’un terrari,
desconeixem els noms, les maneres de viure o les relacions que s’estableixen
entre moltes de les plantes i
animals que ens envolten, entre una pedra i una altra pedra només distingim el
color, muntar i demuntar aparells no ens atrau gens i les nostres
interpretacions dels fenòmens del món físic solen ser tan simples i poc
elaborades que no resisteixen el més mínim anàlisi.
Per oposició, potser us ve ara fàcilment al cap
alguna d’aquelles persones que són un tresor en sí mateixes com a
coneixedores del món que ens envolta, persones que en un bosc saben llegir en
la naturalesa tan fàcilment com els altres identifiquem les lletres de
l’abecedari. Escolten un cant d’ocell i reconeixien no només quin és i què
hi està fent en aquest bosc en aquesta època de l’any, sinó que poden
interpretar el seu comportament: busquen parella, defensen el territori, estan a
l’aguait per trobar aliment... Es fixen en
una resta orgànica sense forma i dedueixen que és una agròpila de
mussol i que això indica l’existència de l’ espècie que ha deixat aquesta
resta però també la d’aquelles altres de les quals s’alimenta... Petjades,
plomes, plantes, fòssils, escorces, tot explica histories en aquell que les sap
llegir.
El nostre desig no confessat seria trobar la recepta
que curi immediatament la nostra ignorància i ens compensi la nostra carència
endèmica, convertint-nos amb un toc de vareta en la fada dels boscos que entén
el llenguatge de tots els éssers vius.
Què no donaríem per una solució ràpida: un
supositori de geologia, 2 pastilles de
biologia i una injecció de física, i demà seré una estupenda mestra de ciències.
Costen d’empassar, perquè així de cop no tenen massa bon gust, però el
sacrifici s’ho val, perquè ja no s’hi haurà de pensar més.
I perquè aquest desig de tenir-ho solucionat i no
pensar-hi més ?. Aprendre en sí mateix és una de les motivacions innates de
l’ésser humà, que hem de saber apreciar com a tal. Aprendre, conèixer,
entendre, no ha de ser una obligació, uns objectius quantificables a aconseguir
en un determinat temps, sinó un hàbit que ens acompanyi en el nostre quefer
diari, una manera d’afrontar el món aturant-se en els detalls, en el plaer de
la contemplació, en la satisfacció de la comprensió dels fenòmens i de
nosaltres mateixos.
Evidentment, convertir-nos en bons lectors de
naturalesa, com tot aprenentatge complex, no pot ser una tasca fàcil ni ràpida.
Però aquest és un problema-amb-solució, ja que la nostra professió
ens permet gaudir del privilegi d’aprendre mentre treballem: es tracta
d’escoltar els interessos i raons dels nostres nens i nenes convertint-los en
els nostres, de fer recerca plegats a partir de les aportacions de tots,
d’avançar junts cap a un coneixement més elaborat, en definitiva,
senzillament d’incorporar l’hàbit d’APRENDRE CONJUNTAMENT.
Perquè si la reflexió sobre la pressa la traspassem
als nostres nens i nenes, ens adonarem que ells tenen el seu propi ritme, un
temps de desenvolupament de les activitats molt més dilatat que el nostre, que
tendeixen a estar atents absolutament a tots els estímuls, sense filtrar allò
que considerem important, que la seva capacitat de concentració té límits
evidents.... que necessiten per tant, TEMPS en majúscules per aprendre
amb amplitud i profunditat.
Podem sentir la temptació de fer empassar amb un
embut ( encara que sigui molt atractiu, molt motivador, o tecnològicament molt
avançat) tots els conceptes, procediments i actituds que considerem
imprescindibles, però els nens no digereixen res amb presses, i tot tornarà a
sortir tal com ha entrat, i amb aquell sentiment de satisfacció d’haver
aconseguit treure’s una nosa de sobre.
I per què tanta pressa a l’aula ? Que la tinguin a
Primària perquè senten les exigències de la Secundària, que al seu torn
estan pressionats per les Universitats... és incomprensible.
Però que aconseguim traslladar aquesta pressió als 3 anys ....
Després de milers d’anys d’evolució,
és
just que vulguem comprimir la comprensió del món en unes poques hores ? |
té
sentit donar les respostes abans que les preguntes per així estalviar el
temps en divagacions ? | |
és
justificable la pressa per plasmar un concepte en una fitxa
perquè així ja està fet i d’aquest ja ens en podem despreocupar
? | |
no
és entrar en un cercle de l’absurd acabar fent alguna activitat només
per poder tenir-la feta ? |
Hem de trobar una estona per aturar-nos a afilar
la serra i plantejar-nos què considerem realment important de fer i què
podem deixar de banda. Paradoxalment, és aturant-nos que anirem més ràpid, en
tant que tindrem clar quin camí volem seguir, marcarem les nostres prioritats i
no ens en distraurem amb ocupacions supèrflues.
Si volem parlar, escoltar, seguir els fils que van
plantejant els pensaments dels nostres nens i nenes, fer-los compartir
troballes, comprovar idees, .... necessitem TEMPS, i calma.
Si volem treballar una ciència que ajudi els nens i
nenes, a partir de les pròpies explicacions sobre el funcionament del món, a
crear nous models més desenvolupats, més rics en consideracions, més
complexos, hem de reservar-li el temps per a que sorgeixin preguntes, el temps
per a pensar i compartir amb els altres les idees, el temps per a comprovar què
passa si...., el temps per allargar un tema tan com els nostres alumnes demanen.
El món ens pressiona amb un allau d’estímuls i de
demandes externes, però és responsabilitat nostra saber mantenir a
l’interior del microcosmos de l’aula un ritme adequat, en el que ens hi
sentim còmodes nosaltres i en el que els nostres nens i nenes s’hi trobin a
gust, Només mantenint aquesta intenció permanentment al cap, aconseguirem fer
de l’escola el context especial per parar atenció als detalls, a
l’experiència , a allò que es pot fer que passi amb calma.
Aprendre ciència, disfrutar de la ciència, i naturalment de qualsevol altra activitat, requereix els seu temps. No l’estalviem, els interessos no s’ho valen.
Montserrat Pedreira |
|
|
parvulista
|
Hi
vols afegir el TEU
comentari ? |
Escriu directament al formulari o envia un missatge