Posets o Llardana

El Pic de Posets o Llardana, segon cim dels Pirineus, no necessita recomanació: només per això ja és prou interessant. Si hi ascendim en un dia clar, la panoràmica que se'ns ofereix és immensa i potent, de cim en cim i de vall en vall, abraçant tot el nucli més grandiós de la serralada.
La descripció que fem és la de l'anomenada via normal, des del refugi Àngel Orús. També es pot pujar des de Viadós o des d'Estós, però són itineraris més llargs i una mica més difícils.

Anant per la carretera que va a Benasc, a la sortida d'Eriste prenem un trencall a l'esquerra que, força amagat, indica el camí del refugi Àngel Orús. La pista, primer pavimentada i després de terra, ens deixa al pàrquing dels puente d'Espigantosa. Són 4,5 km de pista, encara que l'últim quilòmetre no és recomanable per a cotxes normals.

Durada: L'ascensió des del refugi és d'unes 3:30 a 4 h, més unes 2:30 de baixada. El total de l'ascensió i retorn des del pàrquing és al voltant de les 9 h.
Desnivell: Total: 1.850 m de pujada. Des del refugi: 1.275 m.
Distància: 16,2 km, anada i tornada total.
Dificultat: F-3; T-2. És alta muntanya, però és un dels cims fàcils si es fa en ple estiu. No és gaire aeri, tot i que en algun punt potser calgui ajudar-se amb les mans. És un camí gairebé sense pèrdua, amb abundants indicacions i fites. L'itinerari està descrit sense neu, tal com ho vaig trobar. Si n'hi ha, les condicions poden ser diferents.
Cobertura mòbil: Sovint.

Cal anar equipat per a alta muntanya: botes, grampons, bastons o piolets, abric, etc. Ara bé, quan el vaig fer, a principis d'agost, no hi havia neu i l'única cosa que vaig fer servir van ser els bastons.

Puente d'Espigantosa - Refugi Àngel Orús - Canal Fonda - Collado del Diente - Posets.

0:00 h. Pàrquing puente d'Espigantosa. 1.525 m. Sortim pel PR-11, camí de sobre el pàrquing. Aviat arribem a les envistes de la magnífica cascada d'Espigantosa. Travessem el riu d'Aigüeta de Grist i seguim pujant per una extraordinària ribera. El camí és ben marcat i clar. Més amunt puja amb més força.

1:30 h. Refugi Àngel Orús. 2.100 m. Refugi nou, net i molt ben equipat. És aconsellable fer-hi nit. Sortim del refugi pel camí indicat a Posets, GR dels Quatre Refugis, variant del GR-11.

2:10 h. Bifurcació. 2.360 m. A la dreta el GR planeja cap al coll de Piana i la vall d'Estós (Als mapes actuals de l'Alpina aquesta bifurcació està mal indicada i el camí dibuixat com a GR que hi va des del refugi no és correcte). Seguim pujant i poc després creuem el torrent de Llardaneta.

2:35 h. Desviació al collado d'Eriste. 2.540 m. Deixem aquesta bifurcació i el GR a l'esquerra. Som al peu de la Canal Fonda, escletxa profunda entre el Diente de Llardana i la Tuca Alta. El camí es redreça fort. Generalment hi ha neu a la Canal Fonda i són necessaris els grampons, però actualment, en ple estiu, és possible que no facin falta, perquè la neu ha minvat molt. Al refugi donen informació precisa. L'ascensió, amb neu o sense, es fa dura.

3:40 h. Collado del Diente de Llardana. 3.010 m. Al capdamunt de la Canal Fonda. Vista espaterrant de la carena de las Espadas i del Tucon Royo. Entre aquests cims i nosaltres, el profund Forau de la Neu. A l'esquerra, sobre nostre, l'inoblidable silueta del Diente de Llardana. Si no aneu esvalotats, és un lloc ideal per gaudir de la grandiositat d'aquestes muntanyes. El camí s'enfila a la dreta per pujar l'Espalda de Posets, en un paisatge de pedres i tarteres, sense ni una planta amable. Cap al final, quan falten una cinquantena de metres per assolir el cim, la carena és fa una mica més estreta i cal assegurar els passos, però en cap moment és excessivament aèria.

4:55 h. Pico de Posets o de Llardana. 3.375 m. Panoràmica impagable. El dia que hi vaig ser era diàfan i es veien, entre altres, els cims del Mont Perdut, de Vignemale i més enllà. Cap al N, de NW a NE, tota la serralada axial, des de la Múnia fins més enllà del Perdiguero. Cap a l'E, la Maladeta, Ballibierna i molts cims més, més enllà, que no vaig identificar bé. Al SW destacava el Cotiella. La vall de Viadós resplendia de verd. En canvi, els glaciars del voltant, que encara surten als mapes, han desaparegut del tot.

El retorn el fem pel mateix camí. Cal comptar-hi entre 2:30 a 3:30 h fins al refugi i 1:15 h més fins al pàrquing.

Variant
De tornada vam seguir un altre itinerari a fi de passar pel plan dels Ibons . (No és el que indiquen els mapes de l'Alpina i que no és apte per a simples excursionistes). El nostre camí surt de sobre el collado del Diente de Llardana. Una mica abans d'arribar-hi (3.050 m), decantem a l'esquerra i baixem a trobar un pas estret, una escletxa, una mica per sobre del coll que hi ha entre la Tuca Alta i l'Espalda de Posets. El pas es troba a 2.900 m. Baixem per l'altre costat, inclinant-nos a la dreta, per anar sobre l'ibon de Turmo o de Posets. Fins aquí no hi ha cap mena de camí i un ha d'orientar-se sobre el terreny. A l'escletxa hi ha algunes fites. (Vist des del llac de Posets el pas no és el collet que es veu a l'W d'aquest llac, sinó una escletxa més a la dreta, que passa desapercebuda). Després anem resseguint la cadena de llacs, fins sota l'ibon de les Alforches, on enllacem amb el GR procedent d'Estós.
És un itinerari llarg i dolent, que no recomano. Crec que per anar a l'esplèndid i solitari plan dels Ibons és millors fer-ho amb més calma des del refugi.
Aquest itinerari es pot escurçar força travessant la serra de Llardana, per paratges poc freqüentats, on he vist abundants i tranquils isards. Al mapa aquest itinerari l'he marcat amb ratlles discontínues.

Data del recorregut: Itinerari fet el 4 d'agost de 2005 amb els companys Xavier i Rodri.

Editorial Alpina: Posets, 1:25 000. També, Valle de Benasque, 1:30 000.