Montsec de l'Estall o de Montgai

El Montsec de l’Estall o de Montgai és el nostre oblidat dels Montsecs: ens queda més lluny, és més petit i menys alt que els altres. Però l’estructura i la bellesa són semblants, amb els espadats de la cara sud i amb el vessant nord més suau. En aquest cicle dedicat al Montsec una visita no hi podia faltar i ben segur que en gaudireu. Alguns l’anomenen el Montsec d’Aragó, perquè administrativament es troba en terres d’Osca; però la llengua és la catalana, que s’hi manté ben viva entre la poca gent que hi resta. El despoblament, igualment com passa amb els altres, és important, agreujat pel cop mortal que va significar l’embassament de Canelles, que va deixar els pobles aïllats del seu mercat tradicional cap a terres catalanes.
El recorregut que proposo surt de Tolba i s’endinsa cap al poble de l’Estall, d’on pugem al cim i descendim cap al poble de Lliterà. És una travessa llarga, panoràmica i atractiva.

Tolba es troba a la carretera N-230, al km 74, entre Benavarri i el Pont de Muntanyana.

Durada: 6.15 h.
Desnivell: + 970, - 920  m.
Dificultat: Molt fàcil, però cal tenir en compte la longitud i el desnivell.

No hi ha aigua fins a Lliterà.

Tolba – Mas del Quintillà – L’Estall – Pas de Sant Miquel – Lo Graller (cim) – Pista de Viacamp a l’Estall – Camí antic de Lliterà – Lliterà

0:00 h. Tolba. 298705 - 4665656 - 700. Poble amb un nucli d’origen medieval. A la plaça destaquen algunes façanes blasonades i balcons de ferro forjat. L’església, romànica del segle XII, es troba en un dels nombrosos processos de restauració que ha tingut. Crida l’atenció la bonica portalada romànica procedent de l’església de Falç, antic nucli proper de Tolba actualment abandonat.

Sortim del poble pel costat est (PR HU-203), per pista, baixant a passar el riu Queixigar (650 m) i després remuntant la serra fins als Cunyols (1.045 m). Més o menys de pla arribem als masos de Quintillà i de Xiquet, punt de trobada de camins (5,8 km; 1:30 h). Aquí iniciem la baixada (PR HU-45) cap a l’Estall, poble abandonat no fa gaires anys (3,6 km; 0:50 h).

2.20 h. L'Estall. 303756 - 4660956 - 855. Aquest poble dóna nom a la serra, o si més no a la part que mira les cingleres sud, una solana abrupta, amb talls verticals de fins a 300 m. El conjunt de la serra tant rep el nom de l’Estall com el de Montgai, el poble mig troglodita i també abandonat del vessant nord, on ara el govern d’Aragó hi està construint una espècie de parc temàtic, que no pinta gaire escaient.

Continuem per la pista de Montfalcó fins al coll de Ramis, on l’abandonem i seguim (N) un camí de bast (PR HU-200), que ens mena al pas de Sant Miquel (1.230 m), a la carena superior de la serra del Montsec de l’Estall i que comunicava els pobles de l’Estall i de Montgai mentre van ser habitats. Des d’aquí continuem (SE) per la carena, força ran de cinglera, fins al cim (4,8 km; 1:45 h).

4.05 h. Lo Graller: cim del Montsec de l’Estall o de Mongai. 306419 - 4660773 - 1330. Hi ha vèrtex geodèsic al capdamunt del cingle. La visió és extensa i atractiva, sobretot al nord, amb tots els Pirineus, i al sud, amb l’embassament de Canelles dominat gairebé de cap a cap. A l’est tenim l’inici del congost de Montrebei, vist des d’un angle diferent. Descendim per una pista herbada i suau fins al trencall de la pista de Montgai, que deixem a la dreta, i continuem pel PR HU-45 fins al trencall de la pista entre Viacamp i l’Estall (4,7 km; 1:05 h).

5.10 h. Cruïlla. 303458 - 4663499 - 1090. La seguim a la dreta (N), sempre de baixada, fins que al cap d’un km l’abandonem i prenem a la dreta el bonic camí de ferradura (PR HU-204), que ens menarà al poblet de Lliterà (735 m), on arribem en pujada després de passar els barrancs del Romaní i de Bellest (4,7 km; 1:05 h).

6.15 h. Lliterà. 305264 - 4666839 - 736. Final de l’excursió. És un poble amb 5 cases habitades i una senzilla església dedicada a l’Assumpció. Hi ha aigua molt bona.

Data del recorregut: Itinerari fet el 20-9 i 6-12 de 2007 i repetit amb el CMSC el 16-2-2008.

Mapes: Montsec de l’Estall. 1: 25 000. Editorial Piolet.
Ribagroza. Mapa excursionista. 6/6: Serra del Montsec. 1: 40 000. Prames.