Barranc de la Pardina i castell de Sant Llorenç (Montsec)

Curta, interessant i una mica complicada excursió sobre el congost de Mont-rebei, pel barranc de la Pardina i fins al castell de Sant Llorenç, retornant pel mas de Carlets i el GR-1. A més del sempre espectacular congost, l’objectiu principal de l’excursió es acostar-nos al castell, situat sobre un tallat molt aeri.
Per als qui no es vulguin complicar tan la vida hi ha l’opció de començar a caminar a Corçà, per un itinerari directe d’aquest poble al castell, i que està ben indicat. L’excursió s’allarga una mica, però és molt més assequible.

Cal prendre la carretera de Balaguer a Àger, i a l’alçada d’Agulló i Corçà, desviar-nos cap a aquesta última població. A Corçà podem deixar-hi el cotxe, però també podem continuar els 2 km que ens manquen fins a l’aparcament de la Pertusa.

Durada: 3:55 h.
Desnivell: 600 m.
Dificultat: Un tram sense camí i una mica penjat.
Bon calçat, pantalons llargs i aigua. El tram des del fons del barranc i fins que es troba el camí de Corçà és sense camí i el pas per la lleixa una mica penjat, de manera que només és aconsellable per a excursionistes experts. Per gent poc inclinada a les aventures, recomano sortir de Corçà, com he dit al principi.

La Pertusa – Barranc de la Pardina – Castell de Sant Llorenç – Mas de Carlets – La Pertusa

0:00 h. Aparcament de la Pertusa. 307707- 4657458 – 665. De l’aparcament continuem (N) seguint el GR-1, enlairats sobre el riu i l’embassament.

0:08 h. Barranc de la Pardina. 307696 – 4657952 – 628. En un contrafort rocós davant el barranc de la Pardina, quan el camí comença a baixar fort, l’abandonem i en prenem un altre a la dreta, amb una indicació a la via ferrada Urquiza-Olmo. El camí planeja cap al fons de la vall, acostant-se al barranc, força espectacular. Deixem les restes d’una casa a l’esquerra i poc després el camí es perd dins el barranc (20’; 308849 – 4657473 – 770), en un punt on hi ha una cadena, primer equipament de la vida ferrada. Si no volem fer-la i aquest és el nostre cas, abans d’entrar al barranc pugem a la dreta, sense camí, buscant (SW) els punts sense gaire vegetació i sense allunyar-nos del barranc. Hem d’anar a passar sota d’una paret de pedra blanca i vermellosa, decantant-nos a la dreta i pujant, després, per una tartera, al capdamunt de la qual trobem un corriol travesser, amb dèbils marques vermelles. El seguim a l’esquerra (SE) i passem per una lleixa, penjada sobre la paret que abans amb seguit per sota. El corriol torna cap al barranc, enlairats, i amb unes vistes magnífiques, i dominats per les ruïnes del castell de Sant Llorenç, que s’alça sobre un tossal, a l’altre costat. Passada la lleixa se’ns ajunta per la dreta un altre camí més clar. Continuem est i baixem a passar el barranc ja en la part superior, entre un caos de pedres, després del qual enllacem amb el camí provinent de Corçà. Acabem de pujar, per camí ben fet, entre unes feixes.

1:20 h. Masos de Corçà. 308849 – 4657473 – 992. Es tracta d’alguns masos, ja gairebé abandonats, situats en un replà entre la serra de Cantaperdius i el serrat de la Corona. Hi té origen el barranc de la Pardina. Anem a l’esquerra (NW), cap a la part superior del replà, sota el castell de Sant Llorenç, que ara no veiem. Quan arribem al capdamunt, puguem a l’esquerra, al costat d’un corral, orientats per un pal indicador.

1:35 h. Castell de Sant Llorenç. 309282 – 4657332 – 1066. Les ruïnes són més importants i extenses del que a primera vista hauria semblat. Bona vista sobre el barranc de la Pardina. Retornem al corral i continuem a l’esquerra (N) per pista i força planers. Pel camí trobem encara altres masos.

2:25 h. Final pista. 308626 – 4659029 – 990. La pista s’acaba al costat d’un camp. De l’esquerra surt un camí (hi ha pedres i marques grogues), que baixa (WSW) en una roureda i, al final, en una plantació de pins, fins que arriba a una clotada, al costat d’un coll, a l’esquerra. Baixem a la dreta (NW), seguint fites, fins que arribem al GR-1, al costat d’un mas.

2:55 h. Mas de Carlets. 307998 – 4659385 – 760. Seguim el GR a l’esquerra. Primer puja una mica i després baixa fort a passar el barranc de la Pardina. Gairebé a baix deixem a l’esquerra el mas abandonat de la Pardina. Després del barranc pugem i al capdamunt enllacem amb el camí d’anada, al contrafort rocós. Només ens resta refer el curt camí fins al punt on hem començat.

3:55 h. Aparcament de la Pertusa. Final de l’itinerari.

Data del recorregut: Itinerari fet el 25 de març de 2008.

En aquests moments no conec cap bon mapa de la zona. Pot servir d’orientació el comarcal de l’ICC, o el ja antiquat d’Alpina.