| Bartomeu 
                                    Rosselló-Pòrcel va néixer 
                                    a Palma de Mallorca el 1913 i va morir al 
                                    Brull el 1938. Les dues persones que més 
                                    van influir en la seva formació fan 
                                    ser Gabriel Alomar, a l'institut de Mallorca 
                                    i Carles Riba, a la universitat de Barcelona. 
                                    Aquí fou company de Salvador Espriu, 
                                    Amàlia Tineo, J. Garcia i López, 
                                    J. Teixidor, E. Valentí i J. Vinyoli. 
                                    Després anà a Madrid per doctorar-se 
                                    en una tesi sobre Gracián i on va ser 
                                    molt influït per la generació 
                                    castellana del 27: Guillén, García 
                                    Lorca, Salinas... El 1933 apareix el seu primer 
                                    llibre, Nou poemes, i a l'any següent, 
                                    Quadern de sonets. Esclatada la guerra 
                                    s'ha de traslladar a Barcelona, on és 
                                    cridat a files, encara que és destinat 
                                    a serveis auxiliars, però aviat s'ha 
                                    de retirar, per la seva salut delicada. El 
                                    2 de gener de 1938 és traslladat al 
                                    sanatori del Brull, on va morir el dia 5, 
                                    a l'edat de 24 anys. A la seva mort deixà 
                                    un volum de poemes, Imitació del 
                                    foc, que va ser publicat el febrer del 
                                    mateix any. Imitació 
                                      del foc és l'obra que li 
                                      va donar més reconeixement. Inclou 
                                      trenta poemes distribuïts en tres apartats: 
                                      "Fira encesa", "Rosa secreta" 
                                      i "Arbre de flames", i és 
                                      la consolidació d'una poètica 
                                      que es manifesta en la diversitat estilística 
                                      i de models -que va de la cançó 
                                      popular al barroquisme de Góngora 
                                      o Vicenç Garcia, de l'avantguardisme 
                                      de l'època de la Primera Guerra Mundial 
                                      al postsimbolisme de Carner, Riba, Jorge 
                                      Guillén, Valéry o Rilke. Rosselló-Pòrcel 
                                      és considerat un poeta postsimbolista 
                                      que cultiva una poesia hermètica. 
                                      No podem saber com hagués evolucionat 
                                      en els corrents literaris que van venir 
                                      després, i és llàstima, 
                                      perquè era d'una enorme potència 
                                      literària. Als anys 40 va ser un 
                                      model important per a les joves generacions 
                                      que buscaven guies en l'època més 
                                      fosca del franquisme, tal com expressa Palau 
                                      i Fabra: "De 
                                      sobte, Imitació del foc, que 
                                      era una obra diversa, esdevenia una afirmació 
                                      que m'ajudava a afermar-me en mi mateix. 
                                      Durant aquells anys -em refereixo, no cal 
                                      dir, als anys quaranta-, no vaig trobar, 
                                      per a la meva vocació, cap estímul 
                                      equiparable al que em va procurar el gran 
                                      llibre de Bartomeu Rosselló-Pòrcel. 
                                      Imitació del foc era un llibre 
                                      que al moment de la màxima pressió 
                                      opressora de la nostra identitat personal 
                                      i col·lectiva ens parlava de la llibertat 
                                      i de l'expandiment del jo, d'un jo fruint 
                                      de totes les seves possibilitats enlloc 
                                      d'encotillar-les. En Imitació 
                                      del foc jo trobava el que després, 
                                      en una escala gegantinna, cercava i trobava 
                                      en l'obra de Picasso: la diversitat essencial, 
                                      que trobava també en Apollinaire, 
                                      Stravinski, Lorca, i que em permetia ser 
                                      del tot del meu temps. Benaurat Rosselló-Pòrcel." 
                                       En 
                                      realitat el van convertir en un mite. 
                                      Segons Maria Rosa Delor "el 
                                      mite Rosselló abasta dos camps simbòlics 
                                      diferents. D'una banda, la incorporació 
                                      que Espriu fa de Rosselló dins la 
                                      seva pròpia obra; d'altra, l'assumpció 
                                      que d'ell fan les generacions universitàries 
                                      a la immediata postguerra, necessitades 
                                      d'un líder que les aglutini. Rosselló 
                                      encarna l'heroi d'aquesta veritat, com ell 
                                      mateix s'havia autoqualificat a El captiu". 
                                      Aquest poema, El captiu, difícil, 
                                      és el nucli de la seva poesia, on 
                                      el poeta es defineix com a guia i salvador, 
                                      perquè ha estat il·luminat 
                                      per l'àngel, el missatger sobrenatural, 
                                      que li ha ensenyat com sortir de la caverna, 
                                      de la nit. També és el poema 
                                      que el mateix Rosselló-Pòrcel 
                                      més apreciava i el més llarg 
                                      de la seva obra. No essent aquí lloc 
                                      adequat per a comentar-lo, em limitaré 
                                      a seleccionar uns poemes més curts 
                                      que ens donin una breu visió de la 
                                      seva poesia.
 
  
                                      
                                        NU  
                                      És una dècima que té 
                                      com a tema un estat anímic d'inspiració 
                                      momentània i el seu acabament, descrit 
                                      en una sola oració gramatical. Hi 
                                      ha la inspiració intel·lectual 
                                      i la seva brevetat (v. 1-4), seguit de la 
                                      interrupció del plaer intel·lectual 
                                      (v. 5-8), que té com a conseqüència 
                                      l'alliberament final del cos (v. 9-10).  
                                       
                                        Una 
                                          immòbil bellesa alabal'àgil fatiga resplendent
 de l'assalt d'un profús argent
 que, només presagi, ja acaba,
 quan un poder avar, mirall
 d'una llum passada i futura
 i present, cisellada, atura
 ales de prodigi i estrall
 i allibera la carn trement
 de les presons del pensament.
 
 
 INDECISA, RARA, NOVA...
 Fragment 
                                        d'un curt poema escrit a Madrid el gener 
                                        de 1936, quan Rosselló-Pòrcel 
                                        està del tot sota l'encant de la 
                                        generació del 27 castellana i quan, 
                                        també, viu intensament les lluites 
                                        polítiques entre dretes i esquerres.  
                                        Indecisa, 
                                          rara, nova,ara comença la rosa. (...)
 Contra el matí que la volta
 no troba l'aire, no gosa,
 la rosa.
 Poc temps després, a l'agost del 
                                        mateix any, Salvador Espriu se 
                                        serveix també de la rosa per expressar 
                                        la seva violència davant la bàrbara 
                                        destrucció de l'ordre social que 
                                        ha suposat la rebel·lió 
                                        militar i el desordre que es va viure 
                                        a Barcelona els primers mesos de la guerra: 
                                        "Mil llances 
                                        fereixen la rosa única, mil ferides 
                                        d'aigua en la carn de la rosa sola. Els 
                                        cavalls de la pluja roseguen la rosa, 
                                        trossegen la carn de la rosa única. 
                                        Els guerrers dansen a l'entorn de la rosa, 
                                        es disputen la carn de la rosa sola. Naixia 
                                        sola, fora de temps, rosa assedegada, 
                                        única rosa sota la pietat dels 
                                        avets. La xafogor d'agost la marcia sense 
                                        presses: ultratjava en ella tota la gràcia 
                                        del jardí." 
                                        
  
                                         
                                           ESCOLTO 
                                        LA SECRETA..."  És 
                                      el penúltim poema del llibre i un 
                                      dels últims que va escriure. Escrit 
                                      el setembre del 1936, hi ha hagut la voluntat 
                                      d'interpretar-lo com una referència 
                                      a la guerra civil i, més concretament, 
                                      a la situació i a l'enyor de la seva 
                                      Mallorca, que es reflectirien en els últims 
                                      quatre versos. Però això és 
                                      molt problemàtic i, de fet, trobem 
                                      el poeta situat abans de la sortida de l'alba, 
                                      o sigui, encara durant la nit, en què 
                                      escolta, però no posseeix.  
                                       
                                        Escolto 
                                          la secretaharmonia de l'aire
 i l'ardor que tremola
 d'unes grans aigües lliures.
 Ales 
                                          i dansa! Déus que ara passen i canten
 altes músiques! Llum
 dels ulls sagrats i verges!
 Estic 
                                          sol en aquestes ombres i sento caure
 ones de sang, enmig
 d'una alba trista i aspra.
 EN LA MEVA MORT
 Tanco 
                                      la selecció amb el darrer poema del 
                                      llibre, col·locat en aquest lloc 
                                      pel valor significatiu del títol, 
                                      però que no fa referència 
                                      a cap pressentiment de la mort del poeta. 
                                      En realitat és un poema escrit el 
                                      març del 1936, després del 
                                      triomf del Front Popular i quan Rosselló-Pòrcel 
                                      no preveia de cap manera que pogués 
                                      morir aviat. Tracta de l'estat de "mort" 
                                      simbòlica que va significar la suspensió 
                                      de l'Estatut i la condemna a mort del govern 
                                      de la Generalitat. Per això el poema 
                                      acaba amb esperança: L'alba s'acosta 
                                      ja... i allunya les estrelles, 
                                      o sigui, el domini fosc, la dreta 
                                      que va governar durant l'anomenat "bienni 
                                      negre".  
                                       
                                        Estic 
                                          cansat de tu, domini fosc i tempestat de flama.
 M'exaltaré damunt els horitzons
 i trauré les banderes al desert
 de la darrera cavalcada.
 Reina d'aquestes hores, ara véns
 tota brillant, armada.
 Inútil desesper del vespre! L'alba
 s'acosta ja amb l'espasa,
 i l'ardor temerari que m'encén
 allunya les estrelles.
 La 
                                      mort del poeta la recull el seu amic Salvador 
                                      Espriu en la Cançó 
                                      del triomf de la nit, que també 
                                      recull el tema de les aigües de la 
                                      poesia anterior: "Escolta 
                                      una remor / de moltes aigües: / amb 
                                      el vent, contra tu, / cavalls salvatges. 
                                      / Quan et sentis cridat / pel corns de caça, 
                                      / ja per sempre seràs / del fosc 
                                      reialme." |