Inici

Indo-àrab

Romana

Egípcia

Xinesa

Altres

 

El nostre sistema de numeració és de base 10. Perque fem agrupacions de 10 en 10 elements, i grups de 10 grups... Dels grups de 10 unitats en diem desenes, dels grups de deu desenes en diem centenes...

Sovint les primeres activitats sobre el sistema de numeració són aquestes:

I hi tornem anys després fent:

El que fem és desxifrar el sistema de numeració.

Estaria bé saber com l'interpreten nois i noies de cultures ben diferents (potser d'un altre planeta?) que no el coneguin. S'adonarien que hi ha deu signes diferents (les 10 xifres) i que la posició que ocupen els dóna un valor o un altre.

Al llarg del temps les diferents cultures han anat fent servir diferents codis. Fent un repàs a aquests cultures i etapes anirem entent el codi com si estessim jugant i treballarem amb alumnes de cicle mig i superior de primària investigant i descobrint.

Una alumna de cinquè, la Jessica, analitzant el sistema de numeració xinès, em deia: Però els nens xinesos abans de saber escriure els nombres han de saber les taules de multiplicar, no? perque quan escriuren els nombres estan multiplicant per 10, per 100... Va ser maco anar descobrint que nosaltres també feiem servir aquesta idea de producte al escriure els nombres.

Una mica més: Un amic, en Maurici Carbó, fa una proposta interessant a la seva web: www.nummolt.org. Pots descarregar-te el programa. Treballa amb unitats, desenes, centenes... es tracta de fer operacions agrupant i desagrupant. A la part de baix de la pantalla es tradueix a nombres el que estas fent a l'applet, movent els nombres i agrupant-los.

També hi ha materials manipulatius com els reglets de la Maria Antònia Canals o el multibase (en base 10, amb unitats, barres de desena, plaques de centena, cubs de miler... que podeu trobar a moltes escoles).