Formació i Desenvolupament del Personal Docent

El cesire*.aulatec, Aula de recursos de Tecnologia del Departament d'Educació, juntament amb el Museu Marítim de Barcelona, van organitzar una sessió de treball amb el tema:

Monturiol
i la conquesta del fons del mar

Va ser una sessió amb places limitades per als docents interessats en conèixer i informar-se dels recursos  disponibles a l'entorn a la immersió submarina amb finalitats civils. Aquesta sessió s'emmarca en la celebració de l'any Monturiol a la que hi contribueix el Museu Marítim de Barcelona i el cesire*.aulatec.

La sessió va estar estructurada en quatre parts:

1. L'exposició "Immersió! Monturiol i la conquesta del fons del mar"

En aquesta visita ens vam endinsar en la història dels submergibles per a usos civils, i en les experiències d'aquella gent que, com Monturiol, van emprendre l'emocionant aventura de submergir una nau i ho van concebre com un repte de l'enginyeria, alhora que hi van saber veure la funcionalitat que podien tenir per als usos civils: recollir corall, extreure minerals o la utilització en el rescat d'altres vaixells enfonsats.

Es va explicar les possibilitats pedagògiques associades a l'exposició que estarà oberta del 26 de novembre de 2009 al 23 de maig de 2010 i també es presentaran altres recursos pedagògics del Museu Marítim de Barcelona.

2. Presentació de l'activitatImitant Monturiol

En aquesta presentació es va explicar i animar a participar, al llarg d'aquest curs escolar, a les Escoles i els Instituts de tot Catalunya un conjunt d'activitats didàctiques al voltant de Narcís Monturiol i la navegació submarina. Es proporcionarà la informació necessària i els materials educatius per facilitar la tasca dels docents i de l'alumnat per fer-ho. Per uns instants es podrà imitar al gran geni i enginyer Monturiol.

El final d'aquesta activitat es farà una presentació dels treballs fets a les aules i que servirà com a contribució a la celebració de l'any Monturiol de la comunitat educativa catalana que es farà coincidir amb la finalització de l'exposició "Immersió! Monturiol i la conquesta del fons del mar". Actualment el cesire*.aulatec té una pàgina web especifica amb informació i recursos que giren al voltant d'aquesta celebració.

3. Visita guiada al taller on s'està construint l'Ictineu 3

L'Ictineu 3 és un submarí en procés de construcció dissenyat a Catalunya amb l'objectiu de contribuir a la investigació submarina amb finalitats científiques del nostre país.

4. El projecte Arximar

Es va presentar el servei que posa a disposició dels estudiants de batxillerat que estan realitzant el seu treball de recerca, l'accés a la consulta de documentació d'arxiu: projectes tècnics, documents textuals, documents fotogràfics, audiovisuals, etc...

Els serveis d'Arximar són els següents:

• Donar suport i assessorament en els treballs de recerca de batxillerat.
  • Facilitar l'accés dels estudiants a la informació dels fons a través de la reproducció de documents originals, amb fotocòpies, en suport paper i/o reproduccions digitals.
  • Elaborar dossiers temàtics sobre la matèria objecte del treball de recerca.
  • Donar atenció personalitzada a la biblioteca del Museu Marítim especialitzada en el mar.
  • Difondre els treballs de recerca a través de les webs del Museu Marítim i del Port de Barcelona.
Aquesta sessió va permetre:
  • Informar del desenvolupament de l'activitat Imitant Monturiol
  • Conèixer els recursos didàctics que pot oferir l'exposició "Immersió! Monturiol i la conquesta del fons del mar"
  • Conèixer els recursos didàctics que pot oferir el taller sobre l'Ictineu 3.
  • Conèixer les possibilitats del projecte Arximar per ajudar a l'alumnat en els seus treballs de recerca.
  • Orientar al professorat per fer ús actiu d'aquests recursos presentats.
Lloc:
    MUSEU MARÍTIM
    Av. de les Drassanes s/n
Data: 2 de desembre de 2009

Col·lecció de fotos de la visita