ACTIVITATS
GUIATS PELS SATÈL·LITS: ITINERARI AMB GPS
Baixar quadern de treball Baixar quadern de treball
Baixar full d'organització de la sortidaBaixar full d'organització de la sortida
Selecció activitats per nivells Selecció d'activitats per nivells
Totes les activitatsLlistat de totes les activitats
Codi: GPS-ESO

Àmbit curricular:  Ciències socials. Tecnologia. TIC.

Lloc on es realitza: Camp d'Aprenentatge i voltants.

Nivell educatiu: ESO.

Estacionalitat: Tot l'any.

Objectius: Introduir-se en el coneixement de la tecnologia GPS: conceptes bàsics del sistema i ús de les utilitats principals del receptor GPS (posicionament, navegació, marcatge de punts, gravació de tracks, etc). Emprar el programari adequat per a visualitzar cartografia digital, dissenyar rutes i analitzar tracks i perfils altimètrics. Utilitzar la brúixola com a eina d'orientació per azimuts. Inciació de les coordenades UTM.

Tipus d'activitat: Itinerari. Descoberta. Treball de tecnologia informàtica.

Descripció: En la primera part, a l'aula, s'estableixen les bases del funcionament del sistema GPS, i es dissenya la ruta a seguir amb l'ajut del programari adequat. Després, a l'exterior, es fa un petit exercici de navegació amb el receptor GPS per a prendre contacte amb les característiques i ús de l'aparell.
Realització de l'itinerari de Can Madolell en petits grups (de 4 a 6 persones) seguint les indicacions de navegació gravades al GPS (ruta). Consisteix en un recorregut circular d'uns 3 quilòmetres, durant el qual han de realitzar diferents parades que inclouen alguns exercicis d'orientació amb brúixola i d'observació de l'entorn. Marcatge de waypoints de dos punts d'interès. Els grups surten de forma consecutiva en un interval de temps d'uns 3 a 5 minuts.
L'última fase, altra vegada a l'aula, consisteix en una anàlisi del recorregut realitzat (track), del perfil altímetric i un comentari de les observacions realitzades. Descàrrega de fotografies a l'ordinador.
Com a treball posterior es pot realitzar un tríptic de l'itinerari realitzat.

Material: Quadern de treball de l'alumne. Brúixola. GPS. Programari CompeGPS, cartografia de la zona. Càmera fotogràfica.

Durada:
Mitja jornada (de 9h 30 min a 13 h 30 min) amb utilització de les prestacions mitjanes de la tecnologia i del programari GPS.

Desplaçament: A peu.

Observacions: Aquesta activitat requereix dur calçat adequat per caminar, gorra pel sol o impermeable lleuger (segons època) i aigua per al recorregut. També és recomanable que es porti una càmara digital de fotografia per a cada grup d'alumnes.