EL TREBALL PER RACONS

• Aquesta organització és una resposta a la necessitat de cercar estratègies per donar resposta a la diversitat que ens trobem a l'aula (diferents llengües, capacitats, interessos, ritmes...) En programem de joc i de treball.

Aquesta mesura organitzativa potencia l'autonomia de l'infant, l'ajuda a responsabilitzar-se del que fa, ja que és protagonista del seu procés   d'aprenentatge; l'ajuda a aprendre a organitzar-se i a prendre decisions; és un element motivador que respecta les característiques dels infants i els seus ritmes propis tot i afavorint la interacció i fomentant les relacions.

Ens permeten fer un treball individual i personalitzat o treballar fent diferents agrupacions ( parelles, petit grup) depenent dels objectius que ens plantegem. Hi ha racons que es desenvolupen a l'aula i d'altres que es fan en espais comuns, ja sigui amb l'alumnat de la pròpia aula, del mateix nivell o internivells.

RACÓ D'ENFILAR

RACO DE LA BOTIGA

L'avaluació es fa mitjançant graelles de doble entrada, en elles correspon a l'infant el control i al/ a la mestr@ la valoració.

A P3 normalment els racons són més globalitzats i a P4 i P5 les sessions són més concretes. Cada trimestre es canvien els materials o activitats que es proposen a cada racó. La decisió sobre quins racons són trimestrals o quins duraran tot el curs la pren l'equip docent sobre una planificació pactada a inici de curs.

RACÓ DE LES TITELLES

EL TREBALL PER PROJECTES

• El treball per projectes és una pràctica més basada en l'aprenentatge significatiu i la globalització; entenent la globalització com a treball a l'entorn del desenvolupament d'una tasca, temàtica, dubte o problema que tingui sentit per l'infant, la qual cosa vol dir desenvolupar una sèrie d'accions o activitats que van dirigides a aconseguir algun objectiu que s'ha pactat prèviament entre el/la mestr@ i l'alumnat.

El desenvolupament d'un projecte crea diversitat de situacions, cal fer un buidatge dels coneixements que ja té l'infant, planificar el que cal fer, buscar informació, fer una tria, representar els nous coneixements...

Normalment el primer projecte sorgeix a partir del moment en que es s'acorda un nom de la classe, posteriorment se'n pacten d'altres.

Les activitats que s'han dut a terme es recullen en el que anomenem producte final, que pot tenir l'aspecte d'un dossier, pot ser la realització d'una sortida, la celebració d'una festa, la confecció d'un mural, una exposició... A final de curs fem LA SETMANA DELS PROLECTES en què l'alumnat de cada grup pacta, treballa i explica què ha treballat, com ho ha fet, què sap ara... a la resta de grups.

En aquesta manera de treballar té molta importància el treball cooperatiu, el professorat, l'alumnat i també les famílies treballen conjuntament per arribar a assolir un objectiu comú. La implicació dels pares i les mares és essencial, vital i imprescindible.

ELS TALLERS

• L'organització i programació de tallers ens permet treballar aspectes concrets d'una manera globalitzada i facilita la inteacció i cooperació entre nivells.

El treball de les festes tradicionals, les sortides, els esdeveniments puntuals ... són un motiu per emprar aquesta estratègia metodològica agrupant objectius de totes les àrees.

MAQUILLANT UNA MARE TALLER DE PINTURA AMB UNA MARE
STA. TECLA (festa major petita) TALLER DE MAQUILLATGE

A nivell d'aula i dins de la programació del Protagonista hem previst la realització de tallers amb la intervenció de les famílies. Cada família concreta quin taller vol desenvolupar i conjuntament amb la tutora es fa  la programació del mateix.

LES TIC

• Les noves tecnologies són cada dia més presents en el nostre món i l'escola com a reflexe de la societat on vivim ha d'incorporar-les i fer-se-les seves.

A l'escola cal aprendre a utilitzar aquestes eines, no solament com a un mitjà per adquirir coneixements , o com a font d'informació, sinó fer que aquestes noves eines ajudin l'alumnat a potenciar les seves capacitats (anàlisi, relació, contextualització, comunicació…) i a desenvolupar les habilitats de pensament.

A classe plantegem diferents activitats on la tecnologia ( ordinadors, PDI, càmera digital...) són presents i ens ajuden a assolir els nostres objectius o a deixar petjada d'allò que estem fent.

Cada aula disposarà d'ordinadors amb connexió ràpida a internet. La proposta de projectes telemàtics i d'activitats online va creixent cada dia, cada curs decidirem quines activitats es duran a terme.

RACÓ DE L'ORDINADOR

LA  RIQUESA  LINGÜÍSTICA  I   CULTURAL

• De la mateixa manera que en el punt anterior hem comentat la presència de la tecnologia en la vida diària, hem de coincidir en que cada dia s'incrementa la pluralitat cultural en el nostre entorn.
PROJECTE DELS AVIONS (material de les families)

Segons la hipòtesi del període crític, de Lenneberg(1967), existeix un període privilegiat per aprendre el llenguatge, que comprèn des dels dos anys fins a la pubertat. Per extensió, aquest seria també un període privilegiat per aprendre altres llengües a més de la llengua materna.

Les recerques realitzades amb nens bilingües i monolingües han mostrat que els primers assoleixen millors resultats que els monolingües en certes tasques. Per exemple, l’experiència lingüística precoç que tenen els nens bilingües d’utilitzar constantment mecanismes d’inhibició (un dels components de l’atenció) per "desatendre" una de les llengües mentre estan utilitzant l’altra, sembla transferir-se a d’altres tasques cognitives no lingüístiques (per exemple, tasques de resolució de problemes numèrics, Bialystok 2001).

A les nostres aules hi assisteixen alumnes de diferents nacionalitats, sens dubte, una riquesa cultural i lingüística que hem d'aprofitar. L'educació del segle XXI és i ha de ser plurilingüe.

CURRÍCULUM