L’AVALUACIÓ . QUÈ ? COM?
Tots els/les professionals avaluem,
d’una forma més o menys discreta, solemne, sistematitzada o esporàdica. Les
avaluacions inicials, sumatives i finals solen format part de la nostra manera de
fer, si bé moltes vegades no sabem com acabar d’arrodonir-les. Molts cops, a l’hora de plasmar els resultats
d’una avaluació, dubtem del nostre sistema d’informes i creiem que hi ha
d’haver algun sistema millor.
Els que hem exercit de mestres
durant unes dècades recordem els
butlletins de notes amb “notables”, “Excel:lents”, “insuficients”… Durant uns
anys ens hem centrat en el “progressa adequadament” i el “necessita millorar”,
adornat amb tota classe d’ítems.
Sembla que, a partir del fi de curs
de 2007/08, és normatiu usar la notació “insuficient/ suficient/ Bé / Notable/
Excel·lent”. No és la meva intenció
promoure una controvèrsia entre els dos sistemes. Per què no usar els dos alhora?
La idea és avaluar amb l’ajut dels dos tipus d’indicadors:
D’una banda els ítems d’avaluació, els quals ens poden servir per explicar als pares, de forma detallada, aspectes sobre l’aprenentatge dels fills/es. Com que a nosaltres ens interessa l’aspecte dels valors, he redactat una llista d’ítems que no pretén esser exhaustiva, però que pot donar-vos pistes . |
Cliqueu aquí per
a entrar en la relació d’ítems |
D’altra banda, el fet d’haver d’incloure
unes notacions del tipus “notable, suficient...” pot donar peu a una certa
desorientació: què he de tenir en compte?
Seré just/a? A quins aspectes he de donar prioritat?...
Cal
un barem d’avaluació, a partir del qual els mestres i els alumnes es
sentin segurs de què valoraran i què els
serà valorat.
Com
podríem oblidar els valors en aquest barem?
Quina importància hi donarem?
Particularment,
sóc de l’opinió de donar als aspectes actitudinals un valor de més del 50% del total a avaluar. Proposo els següents
percentatges per a una avaluació de quart de primària:
BLOC i percentatge assignat |
ASPECTES GENERALS QUE COMPRÈN |
ACTITUD ESPORTIVA 30% |
- Saber guanyar i perdre (no ridiculitzar, no enfadar-se, saludar el contrari...) - Reaccions positives davant del conflicte ( donar la mà en la caiguda, demanar perdó en xocar, posar pau...) - Acceptar el paper que em correspon dins el joc, l’equip... - Encoratjar els companys d’equip encara que les coses vagin malament o siguin maldestres. - Tenir actitud d’ensenyar a qui li costa aprendre. - Esser noble, no fer trampes. |
INTERÈS I HÀBITS 20% |
- Portar el material adequat per a la pràctica esportiva. - Tenir en compte els hàbits higiènics propis de l’assignatura. - Posar atenció a les explicacions sobre activitats o aspectes físics. - Mostrar interès pels aprenentatges. - Esforç en avançar. |
ACCEPTACIÓ 10% |
- Acceptar el grup de companys/es amb qui em toca anar. - Acceptar la parella amb qui em toca practicar. - Acceptar els canvis de parella i ajudar al fet que es donin amb rapidesa i fluïdesa. - Intentar no deixar companys/es marginats. - Intentar no discriminar per raons de sexe, grup... |
HABILITATS ESPORTIVES 20% |
- Tenir facilitat o posar esforç per aconseguir les habilitats pròpies dels jocs o esports: passades, recepcions, marcatges i desmarcatges, saber anar per l’objectiu, saber fer jugades en equip... - Tenir facilitat o posar esforç per coordinar gestos propis dels jocs o esports. - Tenir facilitat i o posar esforç per captar les tècniques i tàctiques de cada joc o esport. |
HABILITATS FÍSIQUES 20% |
- Tenir facilitat o posar esforç en aconseguir destreses físiques cada vegada més complexes sobre la cursa, el salt, els moviments, l’equilibri, la flexibilitat, la coordinació de moviments... |
És
evident que alguns aspectes es solapen
amb altres. És inevitable. Les habilitats físiques i esportives
exigeixen un domini o un esforç que a la vegada té relació amb l’interès
que un alumne/a hi posi.
A
Cicle Superior potser seria interessant ajuntar-hi un % destinat a avaluar el
treball escrit que poden fer els alumnes . No em refereixo a
“llibre-llibreta-pissarra”, sinó a algun tipus
de fitxes d’autoavaluació, de reflexió sobre l’activitat que es farà o
s’acaba de fer. Però això és un criteri
de cada escola o professional.
És lògic que amb un barem així alguns/es
alumnes “brillants” en els aspectes
d’habilitat física o esportiva s’hauran d’acontentar amb un “suficient”
o potser tindran algun “insuficient”. Per contra, alguns/es alumnes menys
hàbils podran arribar a tenir un excel·lent si la seva actitud és correcta.
Però en l’avaluació que més endavant els farà la vida, què creiem que serà més
important, saber botar una pilota de bàsquet o tenir actituds d’acceptació,
esportivitat, noblesa, esforç... ? Jo no
ho dubto.