Motiu :
No tota l’educació física ha de
consistir en fer jocs de grup. El treball en solitari és important perquè és
una de les millors maneres de prendre consciència del propi cos, conèixer-lo, aprendre
a conviure amb ell. Però els nens i nenes tenen tendència a fer molts cops els
exercicis individuals amb poca energia, poca motivació; per això és
interessant treballar en parella.
La parella ens farà adonar de
la nostra feblesa, manca d’energia...
però també ens farà adonar de la nostra impulsivitat, força bruta i energia
descontrolada.
És evident que els exercicis en parella mai han de ser perillosos,
perquè aquesta manca de control de la força tan típica en alguns alumnes pot
provocar accidents. Per això és important que els exercicis tinguin un mínim de
contacte i que el mestre sàpiga reconduir les actituds perilloses, així com les marginadores,
d’auto- abandó...
Proposta d’exercicis:
Nou
propostes de treball per parelles de diferents tipologies:
|
1. Exercicis gimnàstics : un company agafa un cèrcol i l’altre ha de passar per dins / Prenem una distància un enfront de l’altre, ens agafem de les mans i inclinem el cos endavant, al mateix temps que tirem una cama enlaire i en darrera / Fem curses de “carretons”... |
2. Exercicis de contacte i control de força : entre
dos companys es subjecta una pica pels seus extrems, cada un amb un sol dit. A partir d’aquí es pot
caminar, córrer, passar obstacles... guardant sempre el contacte del dit amb
la pica, perquè si no, la pica cau al terra. |
3. Exercicis motrius cooperatius : heu
provat mai de lligar-vos els cordons de la sabata amb una sola mà? Doncs ho
podeu intentar, però per parelles. Jo tinc la mà esquerra lliure i la meva mà
dreta agafa la mà esquerra del meu company. El meu company tindrà la mà dreta
lliure. D’aquesta forma, entre la meva mà esquerra i la mà dreta del meu company
haurem de lligar-nos els cordons de les sabates. Prohibit usar les dues mans
que tenim agafades! |
4. Exercicis d’equilibri: passar per sobre
d’un banc suec creuant -se amb un company/a que ve en direcció contrària. |
5. Exercicis
de lluita o oposició: baralles de galls, diferents tipus de pols,
trepitjar, esgrima amb espases d’espuma... |
6. Exercicis amb pilotes, amb objectes:
passada de pilotes de diferents formes, amb les mans, peus, subjectar una pilota entre dos per l’esquena,
botar dues pilotes entre dos , mantenir tres globus a l’aire entre dos... |
7. Exercicis on un/a alumne/a fa de guia a
un altre. Pot ser que un alumne té un mapa que cal seguir, pot ser que un
dels alumnes vagi amb els ulls
embenats. |
8.
Exercicis on un alumne ensenya un altre. Aquest aspecte està més explicat
al punt 2.17(“esser
responsables”). |
9. Una opció més difícil, els exercicis d’acrosport:
un company s’estira d’esquena a terra;
l’altre es posa a sobre en sentit invers i ambdós es subjecten els turmells
amb les mans, aguantant-se a l’aire, dos companys/es fan la vertical a la
paret, un amb les cames obertes i l’altre amb les cames tancades,etc... |
La llista d’exercicis pot ser llarguíssima, i la bibliografia en aquest tema és molt abundant. En tots aquests exercicis és més important el COM que el QUÈ. La intervenció del mestre ha d’anar dirigida a com ajudem a la parella i a nosaltres mateixos a fer bé l’exercici; és més important el com fem la tasca que el resultat final. Els problemes amb la parella no els hem de viure com a fracassos, sinó que són l’eina que ens ajudarà a fer créixer els alumnes en la relació entre ells i en el control de sí mateixos.
NOTA: Aquest apartat i el següent estan molt lligats. És per això que els criteris d’avaluació, l’apartat “per a saber-ne més” i l’opinió dels experts els tracto conjuntament dins l’apartat 2.5.
Text de ficció sobre el tema : “CANVIAR
DE PARELLA EM COMPLICA LES COSES, PERÒ AIXÍ APRENEM”