| L'invent de la roda no ha estat fàcil ja que ha costat molts segles aconseguir
les rodes tal com les podem veure en l'actualitat.
A l'inici dels temps,
l'home no tenia cap medi per desplaçar-se, les seves caminades buscant cacera resultaven
difícils i esgotadores.
Amb el temps l'home
prehistòrica aprendre a servir-se dels animals i per això els va anar domesticant.
Es creu que el transport
fluvial fou anterior al terrestre. El desplaçament pels rius sobre un tronc va ser un
dels primers que es va fer.
L'home rupestre, es va
adonar que els troncs rodaven per un pendent. Estava a un pas d'inventar la roda.
Fou en l'època neolítica
que es feren els primers intents. Als inicis utilitzaven un tronc retallat, més tard es
va anar perfeccionant, fent-la més sòlida i duradora.
Tots aquests intents no van
tenir plena aplicació fins a la invenció de l'eix, al qual van aplicar-hi una roda a
cada costat.
El primer carro fou creat a
la ciutat Irakí de Ur a l'antiga Mesopotàmia, anava arrossegat per una diversitat de
rucs salvatges. Els reis foren els primers en utilitzar-los.
Els egipcis van dotar a les
unitats de guerra de carros lleugers i ràpides i així van alliberar al país.
Amb el pas del temps, la
roda va anar decorant-se i perfeccionant-se.
En el temps dels grecs les
rodes ja eren totalment metàl·liques.
Els carros romans
utilitzaven rodes molt robustes per tal de suportar els empedrats de les vies de l'Imperi.
La roda a més a més de
moure vehicles és l'element principal de quasi la totalitat de màquines.
Tornar
Avançar
|