|
Pingüins reciclem
paper
|
|
1
- El primer que vam fer va ser constatar quines coses sabíem sobre el
paper. Després vam anar a visitar el Museu Molí paperer de Capellades
per saber com es feia abans el paper i com es fa actualment.
|
|
|
|
|
|
|
2
- Un cop a l'escola, vam buidar les carpetes de classe de fulls vells
i vam recollir-ne d'altres de la caixa del paper per reciclar.Vam
estripar a bocins tots els fulls i els vam posar en una olla en remull.
|
|
|
|
|
3
- Per estovar el paper i treure el greix de les tintes, vam bullir el
paper estripat un parell d'hores amb una mica de detergent de rentar
roba.
|
|
|
|
|
|
|
4 - Un cop estovat, el vam triturar amb una batedora per obtenir la pasta i vam afegir-hi una mica de vernís per a colors a la cera.
|
|
|
|
|
5 - Protegits amb davantals de plàstic i botes d'aigua, vam començar a fer d'alabrent traient fulls amb una forma.
|
|
|
|
|
|
|
6 - Fet el full, vam fer la feina del ponedor, apilant els fulls molls, posant un saial entre full i full.
|
|
|
|
|
7 - Feta la posta, la vam premsar per treure el màxim d'aigua possible per donar més consistència als fulls.
|
|
|
|
|
|
|
8 - Finalment vam fer la feina del llevador: separar els fulls dels saials. Els vam deixar eixugar i ... Ja tenim paper reciclat!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Glossari
|
|
Alabrent: |
És l'operari que, treballant
a la tina, va fent fulls introduint la forma dins la tina. |
Forma: |
Marc de fusta proveït d'un
filat que s'introdueix a la tina on hi ha la pasta de paper i permet
treure les fibres de cel·lulosa, en suspensió a l'aigua. |
Ponedor: |
És el treballador que agafa
la forma que li passa l'alabrent i diposita el full sobre un saial. |
Posta: |
Pila de fulls, situats entre
saials, per a ser premsats a fi de llevar-los la màxima quantitat
d'aigua possible. |
Saials: |
Baieta de feltre que es posa
entre els fulls acabats de formar per a poder-los premsar sense que
s'enganxin entre ells. |
|
|
Tornar a activitats
|
|