Llibre

Les aventures de Tintin
Hergé

Aquest llibre d’origen francès es presenta historietes en format còmic. Tintín es un jove reporter que amb els seu gosset Milu s'embarca en moltes aventures. En els seus viatges va coneixent altres personatges rellevants com el capità Haddock, el professor Silvestre Tornassol i els detectius Dupont i Dupond, entre altres.

En aquesta seqüència van llegir col·lectivament...

Continguts

  1. Identificació dels elements gràfics del còmic: vinyeta, globus, línies cinètiques, metàfores visuals,variacions tipogràfiques

  2. Diferenciació entre narració i diàleg. Atenció al discurs directe.

  3. Els connectors temporals en la narració.

  4. Descripció de personatges

  5. Escriptura d’onomatopeies

  6. Signes de puntuació: Ús dels signes d’interrogació i admiració

  7. Ortografia: Usos del guionet, la separació de les paraules en síl·labes, els dígrafs, paraules compostes.

  8. Relacions intertextuals: altres personatges de còmic

  9. Lectura teatralitzada i silenciosa

  10. Elaboració de presentacions a power point

  11. Presentacions orals. Com parlar en públic.

 

Activitats d’ensenyament i aprenentatge
El llibre

  1. Descripció del còmic. Comparació amb els contes, identificació de les seves característiques, reflexió sobre com es llegeix.
  2. Presentació del personatge i formulació de preguntes sobre ell. Cerca d’informacions sobre els personatges i sobre l’autor.

El text

  1. Anàlisi dels elements característics del còmic: vinyetes, tipus de globus, onomatopeies, línies de moviment, metàfores visuals.
  2. Elaboració d’un mural amb els aspectes anteriors.
  3. Crear una llista amb els connectors temporals i veure la seva funció (Quart).
  4. Cercar de paraules amb guionet i classificació segons la funció que té el guionet.
  5. Descobrir les diferents separacions dels dígrafs.
  6. Recompondre un episodi del Tintín a partir de les vinyetes o globus desordenats i reflexionar sobre els elements que han ajudat a fer-ho.
  7. Crear les intervencions dels personatges en un episodi amb els globus en blanc
  8. Fer descripcions de personatges.
  9. Analitzar els jocs de paraules dels Dupont i Dupond i imitar-los.
  10. Elaboració col·lectiva d’una presentació en power point amb els elements del còmic treballats.
  11. Presentació oral a companys de altres classes

En altres àrees
A plàstica: Anàlisi del trets facials en relació a l’expressió de sentiments: celles, ulls, boca, cabells. Dibuixar rostres incorporant les marques de sentiments analitzades
A la biblioteca: Lectura individual de altres còmics.

Productes

Presentacions en power point per a explicar els elements del còmic.

 

 

Tercer      Quart

 

Llistes de paraules compostes (Tercer)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mural dígrafs (Quart)

 

Comentaris

 

Els nens han tingut l’oportunitat de reflexionar i explicitar les característiques i funcions dels elements propis d’aquest tipus de text.

Els nens van posar de relleu l’escriptura de paraules amb dígrafs (paraules tallades), amb guionets com els números, pronoms febles, les paraules compostes. Es van fer llistes sobre cadascun d’aquests aspectes per fixar regularitats i per arribar a la descoberta de la regla ortogràfica.

Si be el plantejament inicial va ser igual tan per tercer com per a quart el desenvolupament a cada grup va seguir camins diferents a partir del seu propi nivell de llengua, les pròpies idees, les seves inquietuds i descobriments. Per tant, els resultats d’aprenentatge van variar especialment en relació a la part ortogràfica.