Llibre

La meravellosa medecina d’en Jordi

Roald Dahl amb il·lustracions de Quentin Blake. Empúries

Aquest llibre ofereix una narració dividida en 15 capítols. Es tracta d’un llibre llarg (110 pag.). Explica l’historia d’un nen que es queda amb la seva avia.

Continguts

1. Comprensió de lectura. Manteniment de l’atenció durant la lectura d’un text llarg.
  2. Identificació de vocabulari nou. Estratègies de comprensió (us del context del text, cerca al diccionari)
  3. Formulació freqüent de hipòtesis i conjetures sobre el contingut del text
  4. Escolta activa. Seguiment de la lectura en veu alta per part de la mestra.
  5. Descripció de personatges
  6. Narració i diàlegs. La veu del narrador i la veu dels personatges.
  7. Edició d’un text: ús de majúscules, signes de puntuació, paràgrafs.
  8. Ús del processador de texts (salto de línea, ús de majúscules, signes de puntuació).
  9. Reflexió envers el propi procés d’aprenentatge. Unitats a seleccionar d’un text de cara al aprenentatge de l’escriptura.
  10. Presentacions orals.

Activitats d’ensenyament i aprenentatge

El llibre

1. Presentació del llibre. Cerca d’informacions sobre l’autor.

El text

1. Lectura en veu alta
  2. Anticipació de episodis
  3. Descripció de personatges (com es? què fa? què pensa?)
  4. Presentació per grups d’un capítol del llibre. Identificació d’aspectes claus pel seu aprenentatge (Vocabulari nou, ortografia de paraula, temps verbals), elaboració d’un còmic a partir del capítol.

La reescriptura

1. Reescriptura de diàlegs. Us de verbs de discurs
  2. Elaboració de resums. Escriptura de resums
  3. Ampliació de les llistes de la classe: verbs de discurs, connectors, signes de puntuació, lèxic nou.
  4. Elaboració de llistes sobre aspectes ortogràfics: els plurals.
  5. Segmentació d’una part del text font al ordinador: trobar les unitats que es poden separar (títol, paràgrafs, narració versus diàlegs).
  6. Escriptura a l’estil de Roald Dahl del final del llibre (invenció).

Productes

1. Còmics dels darrers capítols elaborats en grup

1. Escriptura individual d’un possible final del llibre al estil de Roal Dahl

Comentaris

Aquest llibre ens ha permès fer un treball de lectura d’un llibre llarg. Els alumnes han mantingut l’atenció i motivació per la lectura fins al final, amb molta comprensió i memòria dels esdeveniments principals dels capítols. Sense dir-ho es van interessar per consultar altres llibres del mateix autor.

Els comentaris permanents sobre l’estil d’escriptura de l’autor amb molt de diàlegs amb comentaris els ha permès intentar simular la seva escriptura en la tasca de invenció del final del llibre.