![]() |
![]() |
Mesos abans que apareguéssin els primers navegadors gràfics d'Internet Mosaic per les escoles, el Departament d'Informàtica de l'IES Mollet estudiava un programa basat en DOS que oferia la possibilitat d'enllaçar informació de diversos documents d'una manera hipertextual. Un cop vist com treballava, la decisió va ser unànime: voliem una eina com aquella per poder oferir una informació el més complerta possible i amb la difusió que permet una xarxa d'ordinadors. És a dir, obtenir la informació que es necessita, en qualsevol moment i des de qualsevol lloc.
Lògicament, aquell programa no va tenir gaire futur, era poc flexible i el manteniment dels textos actualitzats era molt costós en temps. De seguida va venir l'eclosió d'una incipient Internet gràfica, que va superar les inicials pretensions. Però com tota nova tecnologia, la manca de coneixement i experiència, frena l'ús generalitzat. Calia doncs, preparar-se per poder treballar amb les noves eines, recollint coneixements per posar-los en pràctica d'una manera satisfactòria.
Després d'Internet sorgeix l'Internet interna, l' intranet,
que aporta les possibilitats de la xarxa mundial a nivell local.
Això era el que voliem muntar: una intranet a l'escola.
Tal com han apuntat uns quants entesos, les intranets tenen l'eficàcia
de colmar extraordinàriament els projectes informàtics
de qualsevol col·lectiu, representant el resultat pràctic
més palpable de l'aposta en les tecnologies de la informació.
Així doncs, l'intranet, era el fermall d'or d'il·lusionants
projectes.
L'Equip
Per dur a terme aquesta idea calia muntar un equip que assumís
la dinàmica de cercar la informació necessària
i preparés les bases per endagar el projecte. Amb uns pocs
voluntaris n'hi va haber prou per assumir les tasques que es farien
en estones lliures.
Disseny i Estructura
L'organització del disseny i l'estructura de l'intranet
ha de respondre a uns mínims criteris de claredat, aparença
homogènia i facilitat de manteniment, per què acompleixi
els objectius proposats. No es tenia cap mena d'experiència
en l'edició de pàgines web i l'equip es va
posar a cercar propostes. Després d'estudiar-ho tot, la
informació més determinant va ser un article d'una
revista d'informàtica que apuntava els criteris i els passos
necessaris per muntar una web i ho farcia amb molts exemples
il·lustratius del que és més pràctic
i eficaç, en contraposició a solucions que no resolien
els reptes plantejats. Els principals apartats de l'intranet venen
determinats pels col·lectius integrants de la comunitat
educativa i pels blocs d'informació més rellevant
que es vol oferir
El Programa Usat i la Construcció
de la Web
D'entre diversos programes valorats per editar informació
a l'intranet finalment es va optar per Adobe PageMill, per què
oferia la solució més complerta. Ara calia construir
la web, definint per a la pàgina inicial uns blocs
d'enllaços fixes, a modus de barres de menús, que
menéssin als principals apartats de la web, deixant
un espai àmpli per destacar les informacions més
actuals. Les barres de menús gràfiques, juntament
amb el seu equivalent en format text, haurien de configurar la
plantilla per generar les pàgines, facilitant la navegació
en un entorn homogeni.
Plantejaments Futurs
Un cop assolits els primers passos, amb l'intranet en marxa i
el seu ús generalitzat com a eina de comunicació,
cal augmentar el nombre de persones que participen en la seva
elaboració, amb l'objectiu de recollir la màxima
representació i potenciar-ho com a eina curricular. A nivell
tecnològic, els reptes van en la direcció d'augmentar
la interactivitat i les dades actualitzades amb pàgines
dinàmiques, i comptar amb una presència més
estable a Internet, permetent una extranet: una intranet
accessible des d'Internet.
Conclusions
Implantar una intranet en un centre d'ensenyament és un
repte que colma de satisfaccions a la comunitat educativa, i no
només per l'enlluernador aspecte tecnològic. El
més rellevant és la capacitat engrescadora d'unir
esforços per part dels col·lectius de pares, alumnes,
professors i personal d'administració i serveis. A tothom
se li ha ofert la possibilitat de dir-hi la seva, i això
ha possibilitat la recollida de molta informació ara interrelacionada.
Aquesta proposta de diàleg, que porta al debat, on s'estableix
la diagnosi que culmina en la generació d'objectius, representa
el treball d'aspectes positius en quant a participació,
autoestima, treball en equip, avaluació immediata, etc.
i que es pot integrar en projectes educatius que amb un to lúdic,
faciliten el treball de l'aprenentatge i la formació. No
creiem que la nostra intranet sigui la millor possible, però
ens és molt útil, i continuem treballant per aconseguir-ho.
Equip de Projecte Xiem, DINFIES, Gener de 1.999
| Xiem | APA | Agenda | Cerca | Novetats | Mapa Web | Estudis | Serveis | Suport Tècnic | Alumnes | Centre | |