INTRANET A L'IES MOLLET

La Idea d'Intranet

Aquest escrit recull el desenvolupament d'un anhel.
La idea inicial era assolir una comunicació entre la comunitat educativa d'acord amb les possibilitats que ofereixen les tecnologies de la informació, i que millorés els procediments habituals en un centre d'ensenyament.

Mesos abans que apareguéssin els primers navegadors gràfics d'Internet Mosaic per les escoles, el Departament d'Informàtica de l'IES Mollet estudiava un programa basat en DOS que oferia la possibilitat d'enllaçar informació de diversos documents d'una manera hipertextual. Un cop vist com treballava, la decisió va ser unànime: voliem una eina com aquella per poder oferir una informació el més complerta possible i amb la difusió que permet una xarxa d'ordinadors. És a dir, obtenir la informació que es necessita, en qualsevol moment i des de qualsevol lloc.

Lògicament, aquell programa no va tenir gaire futur, era poc flexible i el manteniment dels textos actualitzats era molt costós en temps. De seguida va venir l'eclosió d'una incipient Internet gràfica, que va superar les inicials pretensions. Però com tota nova tecnologia, la manca de coneixement i experiència, frena l'ús generalitzat. Calia doncs, preparar-se per poder treballar amb les noves eines, recollint coneixements per posar-los en pràctica d'una manera satisfactòria.

Després d'Internet sorgeix l'Internet interna, l' intranet, que aporta les possibilitats de la xarxa mundial a nivell local. Això era el que voliem muntar: una intranet a l'escola. Tal com han apuntat uns quants entesos, les intranets tenen l'eficàcia de colmar extraordinàriament els projectes informàtics de qualsevol col·lectiu, representant el resultat pràctic més palpable de l'aposta en les tecnologies de la informació. Així doncs, l'intranet, era el fermall d'or d'il·lusionants projectes.


L'Equip
Per dur a terme aquesta idea calia muntar un equip que assumís la dinàmica de cercar la informació necessària i preparés les bases per endagar el projecte. Amb uns pocs voluntaris n'hi va haber prou per assumir les tasques que es farien en estones lliures.

 

Disseny i Estructura
L'organització del disseny i l'estructura de l'intranet ha de respondre a uns mínims criteris de claredat, aparença homogènia i facilitat de manteniment, per què acompleixi els objectius proposats. No es tenia cap mena d'experiència en l'edició de pàgines web i l'equip es va posar a cercar propostes. Després d'estudiar-ho tot, la informació més determinant va ser un article d'una revista d'informàtica que apuntava els criteris i els passos necessaris per muntar una web i ho farcia amb molts exemples il·lustratius del que és més pràctic i eficaç, en contraposició a solucions que no resolien els reptes plantejats. Els principals apartats de l'intranet venen determinats pels col·lectius integrants de la comunitat educativa i pels blocs d'informació més rellevant que es vol oferir

 

El Programa Usat i la Construcció de la Web
D'entre diversos programes valorats per editar informació a l'intranet finalment es va optar per Adobe PageMill, per què oferia la solució més complerta. Ara calia construir la web, definint per a la pàgina inicial uns blocs d'enllaços fixes, a modus de barres de menús, que menéssin als principals apartats de la web, deixant un espai àmpli per destacar les informacions més actuals. Les barres de menús gràfiques, juntament amb el seu equivalent en format text, haurien de configurar la plantilla per generar les pàgines, facilitant la navegació en un entorn homogeni.

 

Plantejaments Futurs
Un cop assolits els primers passos, amb l'intranet en marxa i el seu ús generalitzat com a eina de comunicació, cal augmentar el nombre de persones que participen en la seva elaboració, amb l'objectiu de recollir la màxima representació i potenciar-ho com a eina curricular. A nivell tecnològic, els reptes van en la direcció d'augmentar la interactivitat i les dades actualitzades amb pàgines dinàmiques, i comptar amb una presència més estable a Internet, permetent una extranet: una intranet accessible des d'Internet.

 

Conclusions
Implantar una intranet en un centre d'ensenyament és un repte que colma de satisfaccions a la comunitat educativa, i no només per l'enlluernador aspecte tecnològic. El més rellevant és la capacitat engrescadora d'unir esforços per part dels col·lectius de pares, alumnes, professors i personal d'administració i serveis. A tothom se li ha ofert la possibilitat de dir-hi la seva, i això ha possibilitat la recollida de molta informació ara interrelacionada. Aquesta proposta de diàleg, que porta al debat, on s'estableix la diagnosi que culmina en la generació d'objectius, representa el treball d'aspectes positius en quant a participació, autoestima, treball en equip, avaluació immediata, etc. i que es pot integrar en projectes educatius que amb un to lúdic, faciliten el treball de l'aprenentatge i la formació. No creiem que la nostra intranet sigui la millor possible, però ens és molt útil, i continuem treballant per aconseguir-ho.


Equip de Projecte Xiem, DINFIES, Gener de 1.999



Xiem, és l'acrònim de Xarxa Informàtica Educativa Mollet. DINFIES, és l'acrònim de Departament d'Informàtica de l'IES Mollet, institut situat a la ciutat de Mollet del Vallès (Barcelonès). Antic centre de Formació Professional, actualment imparteix els darrers cursos de les branques professionals d'Automoció, Metall, Delineació, Electricitat i Electrònica, ESO, Batxillerats, i Cicles Formatius. Com a ensenyaments no reglats, imparteix cursos de Formació Permanent del Professorat (ICE i PIE), cursos d'informàtica per a pares i alumnes, cursos de reciclatge per a professors, i és Centre d'Aprenentatge AutoDesk. Disposa d'una xarxa d'ordinadors que abarca bona part dels equips disponibles. La comunitat educativa la componen 120 professors, 1.100 alumnes i 10 PAS. Es pot trobar més informació sobre l'intranet a l'adreça http://xie34.infovia.xtec.es.


| Xiem | APA | Agenda | Cerca | Novetats | Mapa Web | Estudis | Serveis | Suport Tècnic | Alumnes | Centre |