Revisió 14 (980601)

  Projecte Xiem'97

 Índex breu [ Índex Complert ]
1-Presentació
2-Consideracions generals
3-Equip de Projecte Xiem'97
4-Formació de l'Equip de Projecte
5-Àmbit del Projecte
6-Estàndard de nomenament
7-Estructura de l'arbre NDS
8-Pla d'Accessibilitat
9-Pla de protecció de dades
10-Gestió d'Aplicacions
11-Estratègia de migració
12-Implantació

Índex Complert
1. Presentació
1.1 Acta de la reunió del DINFIES el 15/1/97
1.2 Acta de la reunió del DINFIES el 14/5/97
2. Consideracions generals
2.1 Objectius del Projecte Xiem'97
2.2 Requeriments de la infraestructura de xarxa
2.2.1 Xarxa General
2.2.2 Gestió de la xarxa
2.2.3 Requeriments d'aplicació
2.2.4 Requeriments d'impressió
2.2.5 Requeriments d'accés a la informació
2.2.6 Requeriments d'accés als recursos
3. Equip de Projecte Xiem’97
4. Formació de l’Equip de Projecte
5. Àmbit del Projecte Xiem’97
6. Estàndard de nomenament
7. Estructura de l’arbre NDS
8. Pla d’Accessibilitat
8.1 Introducció
8.2 Identificació de Necessitats
8.2.1 Necessitats dels usuaris
8.2.2 Necessitats de les aplicacions
8.2.3 Necessitats d’altres recursos
8.3 Directrius d’Accessibilitat
8.4 Especificacions d’accés
8.4.1 Tipus de Client NetWare
8.4.2 Configuració NET.CFG
8.4.3 Guions d’entrada
8.4.4 Estratègia d’accés remot
8.4.5 Directrius de Seguretat NDS i FS
9. Pla de Protecció de Dades
9.1 Introducció
9.1.1 Objectius
9.1.2 Requeriments previs
9.2 Establiment d'un sistema de maquinari redundant
9.3 Garantia d'una partició i rèplica adeqüades
9.4 Desenvolupament d'una estratègia de còpia de seguretat i restauració
10. Gestió d’aplicacions
10.1 Introducció
10.2 Garantia de compatibilitat
10.3 Creació de directoris d’aplicacions eficaços i intuitius
10.3.1 Creació de l’estructura de directoris de la aplicació
10.3.2 Protecció dels directoris de les aplicacions
10.4 Identificació d’eines eficients de gestió d’aplicacions
10.5 Directrius per la gestió d’aplicacions
11. Estratègia de migració
11.1 Migració de clients
11.2 Migració d’aplicacions
11.3 Muntatge del laboratori
12. Implantació
12.1 Identificació de tasques i assignacions
12.2 Calendari d'implantació



1 Presentació

    El present document recull les orientacions del Projecte Xiem’97 a l’Institut d’Ensenyament Secundari de Mollet del Vallès (IES Mollet del Vallès).

    L’objectiu del projecte és el de configurar la xarxa informàtica del centre per tal de cobrir les necessitats educatives i informatives dels alumnes i professors. La xarxa reb el nom de Xiem (Xarxa Informàtica Educativa de l'IES Mollet).

    D’altra banda, el present document és alhora una guia pràctica per determinar l’estructura actual de la xarxa informàtica, els recursos de maquinari i programari disponibles, i les configuracions per defecte dels clients i servidors del centre.

    El projecte Xiem’97 es basa en les reunions del Departament d’Informàtica (DINFIES), el contingut de les quals es recull en les actes de reunió del 15/1/97 i del 15/5/97. A continuació es mostren estractes de les actes de les corresponents reunions:

1.1 Acta de  la reunió del DINFIES del 15/1/97

1º Coordinadors d’aules d’informàtica

Enguany la nostra escola disposa de 8 aules d’informàtica, entre aules generals i aules d’especialitats. Per coordinar millor les actuacions sobre les aules s’ha pensat en crear la figura de responsables d’aula d’informàtica.

 Les tasques que es contemplen pels responsables d’aula són les seguents:

A tal efecte es vol fer la petició al Consell Escolar de convertir el Responsable d’aula informàtica en Tutoria Tècnica de cara al curs 97-98.

Pere Trilla
Coordinador d’Informàtica

1.2 Acta de la reunió del DINFIES del 14/5/97

Són convocats a la reunió tots els professors usuaris de l’aula d’informàtica general, hi assisteixen: J.R.Masip, J.Masip, P.Raventós, A.Vila, P.Trilla, L.Roldan, JR Leo.

L’objecte de la reunió és definir una configuració de l’aula d’informàtica general que minimitzi els problemes produïts aquest any, prenent-se les seguents decisions:

Integrar l’aula d’informàtica el proper curs a la nova xarxa, a la que enguany només hi ha connectats alguns ordinadors de la planta baixa de l’edifici A.

  1. Configurar les estacions per què només es puguin fer servir per entrar en xarxa els usuaris registrats (donats d’alta a la xarxa, amb login i password), tal com està l’ordinador de la sala de professors.
     
  2. Anul.lar la opció d'accés al sistema operatiu, de manera que no es pugui fer servir l’ordinador si no és a través de la xarxa.
     
  3. Les estacions entraran directament al WINDOWS, on només es trobaran el NAL (Novell Application Launcher) amb les aplicacions definides.
     
  4. Les aplicacions del NAL seran les mateixes d’enguany afegint: Autocad LT, MicroElCad (a la C:), Tango (a la C:), Electronics Workbench i Netware User (al que s’inhibirà la possibilitat d’enviar missatges).
     
  5. Crear uns usuaris generals per estació (que normalment estaran deshabilitats i que s’habilitaran quan es demani per circumstàncies especials com el crèdit de síntesi) amb el NAL amb només Works i Paintbrush com aplicacions disponibles, tal com està a l’aula multimèdia.
     
  6. Les estacions disposaran de les disqueteres obertes, el SETUP de les estacions configurat per arrencar des de l’unitat C: i posant el password al Setup de la BIOS.
     
  7. L’ordinador de la taula del professor haurà de tenir la mateixa configuració que la resta de les estacions.

Pere Trilla
Coordinador d’Informàtica

 

2 Consideracions generals

2.1 Objectius del Projecte Xiem'97

El nou entorn permetrà a l'usuari de xarxa:

  1. Tenir accés a les impressores de xarxa i els seus controladors, amb uns clics del ratolí
  2. Entrar a la xarxa des de qualsevol punt, trobant un entorn similar
  3. Tenir accés a totes les aplicacions, impressores i dispositius de xarxa en qualsevol moment i des de qualsevol lloc
  4. Connectar-se lògicament a qualsevol servidor, impressora o cua, sense necessitat de conèixer els noms específics
  5. Tenir un fàcil accés als formularis més comuns i a les plantilles d'aplicació de tots els departaments en qualsevol lloc i moment
  6. Localitzar els números d'extensió telefònica de tots els departaments
  7. Rebre ajuda gràfica per cercar informació a la xarxa

 

2.2 Requeriments de la infraestructura de xarxa

2.2.1 Xarxa General

2.2.2 Gestió de la xarxa

2.2.3 Requeriments d'aplicació

Els requeriments d'aplicació constitueixen la base de la comunicació de l'usuari amb d'altres usuaris i de l'accés a la informació de la xarxa. Llista de requeriments:

2.2.4 Requeriments d'impressió

Tots els usuaris de la xarxa han de poder imprimir, en principi, a qualsevol impressora de la xarxa, en qualsevol moment i lloc. Per això cal comptar amb:

2.2.5 Requeriments d'accés a la informació

2.2.6 Requeriments d'accés als recursos

 

3 Equip de Projecte Xiem’97

L’equip de projecte està format per les seguents persones:
 

Albert Vilà
Joan Ferrés
Carles Sentís

 
Els Responsables/Interlocutors d’aules d’informàtica són els seguents:
 

Aula Responsables
Multimèdia-1 (antiga P2) J.L.Marfany - Jordi Masip
Multimèdia-2 (antiga P1) Joan Ferrés
Lab. Informàtica P.Trilla - Jordi Masip
Lab. Electrònica P.Raventós
Transnacional CAD F.Mejias
Transnacional AUTOMÀTICA P.Trilla
Submarino F.Mejias
Lab. TEG F.X.Nicolas
Lab. Electricitat J.Miguel
Servidors de Xarxa Albert
Ordinadors Biblioteca DINFIES

 

4 Formació de l’Equip de Projecte

5 Àmbit del Projecte Xiem’97

No s'inclouen els ordinadors d'aules, departaments i alres dependències que no estan connectats a la xarxa: Direcció (1), Dinfies (2), Magatzem (6), Dept. Ciències (1), Lab. Informàtica (4), Lab. Electricitat (4), Transnacional CAD (10), Transnacional Automàtica (12), Tallers Automoció (6), Dept. Automoció (1), Laboratori TEG (9) i Tallers Metall (2).

 

6 Estàndard de nomenament

  Establir un estàndard de nomenament a l’hora de fixar els noms dels objectes del Directori, facilita el reconeixement d’entitats i permet gaudir d’una bona estructura interna. Les convencions que s’utilitzen al Projecte Xiem’97 són les seguents:
 
Objecte Estàndard Exemples
Usuari (1)

Inicial nom + cognom. 

Màxim 8 caracters. 

Exclusius. 

Evitar en la mesura del possible caràcters especials (ñ, ç, etc.)

ASanchez
Cognoms, Noms compostos, Nom complert (2) Si és compost ajuntar-ho amb subratllat De_la_Rosa
Alias

Relacionat amb l’objecte de referència. 

Màxim 8 caracters. 

Precedit per A+guió.

A-JSanchez
Directory MAP DM-nom_del_directori_o_aplicació DM-WP
Distribution List DL- nom_de_la_funció del_grup_de_distribució DL-SemMates
Grup nom_del_grup anomenar segons funció Professors
OBJECTE OU= nom_branca_NDS OU=Administradors
Impresora ubicació_tipus_impresora SEC-XEROX
Print Queue PQ- ubicació_tipus_impresora PQ-SEC-XEROX
Print Server PS- organització_principal PS-XIEM
Posició Administrativa PA- nom_funció PA-CoorInfo
Server 4 lletres, multilingual, amb 2 vocals MUGA
Volum >=3 lletres a discreció (NOS,Apps,Dades) SYS, TOT, USER
Perfil PF-nom_funció PF-DINFIES
Plantilla (3) PL-nom_funció PL-INTERNET
Aplicacions Nom de l’aplicació utilitzant la convenció descrita a "Objecte Aplicació" al "Llibre de treball". A1-Word
1-Propietats obligatòries i recomanades a les que cal assegurar valors a l'objecte usuari. Consultar objectes Plantilla i Usuari al "Llibre de Treball"
2-ALERTA: No confondre l'objecte Usuari amb els valors de les propietats de l'usuari Cognom o Nom Complert
3-
Consultar objectes Plantilla al "Llibre de Treball"
 

7 Estructura de l’arbre NDS

 

8 Pla d’Accessibilitat

8.1 Introducció

8.2 Identificació de Necessitats

8.2.1 Necessitats dels usuaris

Abans de crear un pla d’accessibilitat cal reunir informació essencial sobre els usuaris de Xiem.
 
Aplicacions que utilitzen grups específics
La descripció de les aplicacions que usen grups específics es troba recollida als documents Objecte Aplicació que gestiona el NAL.
Aplicacions que utilitza tothom
La descripció de les aplicacions que usa tothom es troba recollida als documents Objecte Aplicació que gestiona el NAL.
Sistemes Operatius d’estació de treball
Els S.O. de les estacions de treball són els seguents: DOS, Windows 95, OS/2 i NT.

8.2.2 Necessitats de les aplicacions

                              Les necessitats de les aplicacions estan recollides als documents Objecte Aplicació que gestiona el NAL.

8.2.3 Necessitats d’altres recursos

8.3 Directrius d’Accessibilitat

A continuació es descriuen algun dels objectes que es poden utilititzar a l’arbre de Directoris NDS. Per més informació consultar el "Llibre de Treball":
 
Objecte Descripció
Grup S’utilitzen objectes Grup quan diversos usuaris necessiten accedir als mateixos recursos (Cursos reglats, professors, administradors del sistema,etc.) 
Perfil Es creen guions d’entrada perfil quan hi hagi objectes usuari que necessiten tenir accés a més d’un contenidor. O bé incloure al guió d’entrada de contenidor la instrucció - IF MEMBER OF - .
Posició Administrativa S’usen per assignar drets sobre recursos (generalment directoris de grup) amb responsables que poden canviar sovint.
 
Un altre mètode que s’utilitza per gestionar l’accés als recursos de la xarxa són els menús d’accés.

8.4 Especificacions d’accés

8.4.1 Tipus de Client NetWare

8.4.2 Configuració NET.CFG

8.4.3 Guions d’entrada

8.4.4 Estratègia d’accés remot

8.4.5 Directrius de Seguretat NDS i FS

 

9 Pla de Protecció de Dades

  Tots els entorns de xarxes s’aprofiten de les avantatges de crear un pla de protecció de dades eficaç. Cal assegurar-se que es prenen mesures suficients per protegir les dades de la xarxa.

  Aquest apartat descriu el procés que es segueix per dissenyar un pla de protecció de dades per a la xarxa. Es tractaran els següents temes:

 "Establiment d’un sistema de maquinari redundant"

  

9.1 Introducció

Les xarxes NetWare4 mantenen dades en el sistema d’arxius i en la base de dades del Directori. El sistema d’arxius emmagatzema arxius i aplicacions que són utilitzats per usuaris i recursos de la xarxa. La base de dades del Directori emmagatzema la informació que s’utilitza per mantenir i gestionar el funcionament de la xarxa, com l’accés als recursos de la xarxa i la seguretat.

Amb l’objectiu de protegir la informació del sistema d’arxius i de la base de dades del Directori, cal assegurar-se que el pla inclogui les seguents condicions:

  A l’hora de crear un pla de protecció de dades per a la xarxa, és important recordar que la informació del sistema d’arxius i de la base de dades del Directori es mantenen en sistemes independents. Això significa que quan es creï el pla de protecció de dades més eficaç per a la xarxa, s'ha d’analitzar quins mètodes garantitzen una protecció de dades més eficaç per a cadascun dels sistemes.

9.1.1 Objectius

9.1.2 Requeriments previs

Caldria disposar de còpies dels seguents documents de planificació:

Caldria tenir finalitzat el disseny de l’arbre de Directori

9.2 Establiment d’un sistema de maquinari redundant

Tot i que la fiabilitat dels ordinadors ha millorat considerablement els darrers anys, els errors de maquinari encara poden succeïr, i succeiran. Existeixen nombroses tecnologies per proporcionar un emmagatzemament de dades més fiable i una millor protecció enfront les errades de maquinari. La majoria d’aquestes tecnologies impliquen una redundància de maquinari d’algun tipus.

 Per exemple, els sistemes de disc dur RAID (sèrie redundant de discos dinàmics econòmics) mantenen les dades inclòs quan un dels discs falla. La funció de duplicació y còpia de disc de Netware també proporciona protecció enfront les errades en el canal de disc. Netware SFT III porta la tolerància a errades un pas més enllà i permet que es dupliquin dos servidors. Si es produeix una errada en un servidor, l’altre continua donant servei a la xarxa sense interrupció. Una altra possibilitat és mantenir un servidor de reserva al que es pugui interconnectar el subsistema de disc extern del servidor habitual en cas que el servidor tingui una errada de maquinari intern. Diversos proveidors d’altres fabricants, ofereixen productes de servidor de reserva que permeten realitzar una còpia d’urgència de les dades d’un sistema a un altre.  

9.3 Garantia d’una partició i rèplica adequades
 

En xarxes de més d’un servidor, NDS proporciona una còpia de seguretat en línia de la base de dades del Directori a través de l’ubicació de rèpliques de partició en múltiples servidors. Per exemple, en una xarxa de dos servidors amb una partició, la base de dades de NDS es protegeix mitjançant l’ubicació d’una rèplica de la partició en cada servidor. Si es perd una de les rèpliques degut a una errada en el disc dur, o perque el volum SYS: està danyat, NDS roman intacte gràcies a la rèplica de l’altre servidor. En el cas d’una pèrdua imprevista d’un servidor o d’un volum, pot restaurar-se la informació del Directori a través d’una rèplica activa. El sistema de rèpliques també permet reconstruir o tornar a crear a partir d’una altra rèplica una rèplica danyada. La rèplica és la primera línia de protecció de la base de dades del Directori. No obstant això, no proporciona la protecció suficient en un entorn amb un sol servidor, o si no existeixen rèpliques, o si totes les rèpliques resulten malmeses. Tampoc proporciona cap protecció per al sistema d’arxius. Per aquestes raons, cal mantenir una còpia de seguretat regular de la informació de la xarxa.

9.4 Desenvolupament d’una estratègia de còpia de seguretat i restauració

Tot i que la rèplica proporciona la tolerància a errades necessària per mantenir un arbre del Directori operatiu, també cal incloure una còpia de seguretat fora de la línia del sistema d’arxius i de la base de dades del Directori en el pla de protecció de dades.

És important recordar que la base de dades del Directori és un sistema distribuït que depen d’arxius emmagatzemats en múltiples servidors. No pot realitzar-se la còpia de seguretat i la restauració dels arxius de la base de dades del Directori en una base del servidor com es feia en anteriors versions de Netware.

Netware 4 proporciona una solució de seguretat i de restauració per la xarxa a través dels Serveis de Gestió de magatzematge (SMS). Fent ús de la utilitat SBACKUP de Novell o aplicacions d’altres fabricants, caldria dissenyar un pla de protecció de dades que garanteixi que el sistema d’arxius i les dades de la xarxa es troben protegits de pèrdues i desastres.

 

10 Gestió d’aplicacions

Tots els entorns de xarxa es beneficien de la creació d’una estratègia de gestió d’aplicacions eficaç. Es té en compte la compatibilitat, la creació de directoris d’aplicacions eficaços i intuitius, i unes directrius per la gestió d’aplicacions. Els drets sobre les aplicacions s’atorguen als grups d’usuaris.

En aquesta secció es descriu el procés de disseny d’una estratègia de gestió d’aplicacions. Es tracten els seguents aspectes, assumits com a objectius:

10.1 Introducció

Les aplicacions del sistema són les eines del rendiment del centre. La forma de gestionar aquestes eines depen del tipus d’aplicacions que s’usi. El seguiment d’algunes directrius senzilles i l’ús d’eines de gestió eficaç pot reduïr en gran mesura la quantitat de temps i esforç necessari per la gestió d’aplicacions.  

10.2 Garantia de compatibilitat

S’haurà de comprovar si les aplicacions són compatibles amb el sistema actual abans de comprar-les o de posar a la disposició dels usuaris. La informació de compatibilitat és important degut a que el nostre sistema pot ser que imposi exigències al programari de les aplicacions que poden fer que es corrompin les dades o que interfereixin en el rendiment de l’usuari.

10.3 Creació de directoris d’aplicacions eficaços i intuitius

Per crear directoris d’aplicacions eficaços i intuitius s’haurà de:

10.3.1 Creació de l’estructura de directoris de l’aplicació
 

Abans d’instal·lar i configurar aplicacions als ordinadors, s’hauria de crear una estructura de directoris eficaç i intuitiva on instal·lar les aplicacions. Això també proporciona una implantació d’accés fàcil i eficaç. L’estructura del directori de l’aplicació s’hauria de dissenyar de manera que dóni satisfacció a les necessitats específiques del centre i als requeriments de les aplicacions. És preferible que l’arbre de directoris sigui ampli i poc profund. El factor més important a tenir en compte a l’hora de crear directoris d’aplicacions és separar els arxius de programa dels arxius que es creen. Al separar els arxius de programa dels arxius de dades pot controlar-se l’accés fàcilment i suportar millor els plans de protecció de dades.També cal tenir en compte que es disposa de maquinari apropiat per suportar els requeriments de les aplicacions (memòria RAM, espai en disc, monitor, velocitat processador, etc.)

10.3.2 Protecció dels directoris de les aplicacions

Cal protegir les aplicacions per tal d’evitar possibles desastres. Cal assegurar un mètode de protecció per cadascuna de les seguents condicions:
 
Condició Protecció
Supressió accidental Control d’accés
Supressió intencionada Control d’accés
Accés d’usuaris Control d’accés
Falles al maquinari Mètodes de recuperació de desastres i còpia de seguretat
Catàstrofes Mètodes de recuperació de desastres i còpia de seguretat
Robatori d’aplicacions, dades o maquinari Mètodes de recuperació de desastres i còpia de seguretat
Actualitzacions de programari Mètodes de recuperació de desastres i còpia de seguretat
 

10.4 Identificació d’eines eficients de gestió d’aplicacions
 

La gestió d’aplicacions consisteix en gestionar la simplificació de la distribució, instal·lació, accés i control operacional. Existeixen nombroses eines que ajuden a gestionar les aplicacions del centre. La solució escollida ha de proporcionar funcionalitat a la gestió d’aplicacions, simplificant la distribució, instal·lació i accés. En termes generals, la solució adoptada ha de millorar la capacitat per desenvolupar les tasques bàsiques que requereix la gestió del cicle de vida complert d’una aplicació al sistema.

10.5 Directrius per la gestió d’aplicacions

A l’hora de dissenyar una estratègia de gestió d’aplicacions s’han de seguir les seguents directrius:

  1. Observar les restriccions de llicència del programari
  2. Usar les eines de gestió d’aplicacions per facilitar la distribució, instal·lació i accés a les aplicacions
  3. Assegurar-se que els directoris de les aplicacions tenen un control d’accés eficaç. Assignar atributs de només lectura (R) a arxius i directoris de programa.

 

 

11 Estratègia de migració

S’ha de tenir com a objectiu el desenvolupament d’una estratègia eficaç per migrar els ordinadors, seleccionant el millor mètode per cada entorn particular i, a continuació, comprovar la compatibilitat del programari i maquinari del sistema muntant un laboratori de proves i un sistema experimental.

11.1 Migració de clients

A l’hora de migrar clients cal tenir en compte una sèrie de factors importants, com els protocols, el contexte, la gestió d’estacions de treball, la còpia de recolzament, la seguretat i la compatibilitat inversa. Es pot automatitzar el procés de migració de clients amb la utilitat ACU (Automatic Client Update), en lloc del programa d’instal·lació.
 
 
Objectius Tasques i Notes
Avaluar els clients de xarxa existents
  • Supervisar el S.O. dels clients i el seu nº de versió, (pe DOS v6.22)
  • Supervisar el programari de connectivitat dels clients, inclòs el número de versió. (pe VLM v1.21)
  • Supervisar arxius de processament per lots d’entrada dels clients (AUTOEXEC.BAT i altres)
  • Avaluar els coneixements tècnics en connectivitat dels usuaris
Determinar l’estratègia de migració per les configuracions típiques de les WS
  • Determinar configuració VLM, STARTNET.BAT i NET.CFG que es necessita
  • Composar mètodes de migració : Install, arxiu de processament de lots, des de login script o WSUPDATE
  • Avaluar els resultats de velocitat i precisió
  • Determinar el mètode de migració que s’usarà
Determinar el nivell apropiat de formació pels usuaris
  1. Revisar l’avaluació d’usuaris

Considerar tots els tipus de formació possibles : 

    Missatges de correu electrònic 

    Fulls impresos 

    Targes de consulta ràpida 

    Formació en aula 

    Cap tipus de formació

Millorar el sistema de formació fent proves amb usuaris comuns 

Preveure la necessitat de personal addicional per ajudar als usuaris i administradors 

 

Actualitzar els clients
  1. Anotar els problemes i millorar el procediment de formació a mesura que es vagi avançant
 

11.2 Migració d’aplicacions

El procés de migració, actualització o instal·lació d’aplicacions s’ajusta a les directrius de gestió de les mateixes i ajuda molt a fer-ne un bon seguiment.

Comprovació de les proves de les aplicacions:

11.3 Muntatge del laboratori

Cal muntar un laboratori per instal·lar, configurar i provar el sistema per l’entorn particular. Això proporciona una experiència molt valuosa per desenvolupar una estratègia de migració eficaç i la implantació del sistema.

El maquinari i programari ha d’ésser representatiu de l’entorn de xarxa existent. Intentar usar targes de xarxa, topologia LAN i sistemes operatius d’estacions de treball similars. Com a mínim cal disposar un lector CDROM al servidor principal.

L’entorn de laboratori no hauria d’afectar al funcionament actual de la xarxa existent però s’ha de mantenir una connexió amb la xarxa principal actual. Això permet fer una comprovació de migració i de compatibilitat inversa.

 

 

12 Implantació
 Per assegurar una implantació fluida del sistema es necessita una planificació adequada en la que es gestioni les diferents fases de la implantació. Això elimina confusions, proporciona una eficaç execució de tasques i informa de les tasques de migració. Crear un calendari per obtenir la planificació que necessita el sistema, doncs un calendari eficaç aporta dates del procés complert d’implantació i determina les tasques individuals que s’han de dur a terme.

12.1 Identificació de tasques i assignacions

Crear una llista de tasques i en quin ordre caldrà executar-les. Per cada tasca, el calendari d'implantació hauria d'incloure la descripció, els recursos necessaris, la data d'inici, la data prevista de finalització, la persona assignada i el percentatge de realització. Un cop creat el calendari, es pot usar per definir terminis de finalització, estimar el progrés de les tasques, revisar el treball i generar informes.Una persona o equip pot ser responsable de més d'una tasca de la llista. El propietari de la tasca ha d'assegurar que la persona o equip responsable de la tasca estigui familiaritzat amb els procediments i utilitats necessàries per desenvolupar les assignacions.

12.2 Calendari d'implantació

Un calendari d'implantació eficaç proporciona la base d'una bona comunicació i previsió, doncs permet veure les tasques d'implantació relacionades. Amb aquesta perspectiva, es pot reduir la quantitat de treball repetit necessari per gestionar el projecte de manera eficaç i respondre amb seguretat als problemes que puguin sorgir.  

Cal programar les tasques establint les dates previstes d'inici i finalització de cada tasca. La coordinació dels calendaris assegura que tots els membres de l'equip estiguin informats dels canvis que es produeixin i els permetrà formar-se i preparar-se per cada pas del procés d'implantació.

El seguiment de la evolució del projecte proporciona una visió clara de l'estat del projecte, garantint un alt nivell de comunicació sobre el progrés de cada tasca i permetent atendre els incidents d'una manera ràpida i ferma abans que esdevinguin problemes que puguin dificultar la seva evolució.

Cal crear un esborrany del calendari d'implantació que incorpori: una llista de cada tasca del projecte, una descripció de cada tasca, un propietari de cada tasca, data d'inici i finalització de cada tasca i un indicador de l'estat de cada tasca.

Exemple d’esborrany de calendari:
 

Tasca Persona Dies Inici Fi
Provar NOS al laboratori Tomas Dalmau 15 1/7 15/7
Provar aplicació Softbò Maria Nadal 5 2/7 7/7
Instal·lar 10 NICs Esteve Fabra 2 10/7 12/7

Cal fer un seguiment dels passos de cada tasca i anotar totes les accions que es fan cada dia.

Consultes


| Xiem | APA | Agenda | Cerca | Novetats | Mapa Web | Estudis | Serveis | Suport Tècnic | Alumnes | Centre |