CONSELL ESCOLAR - Què és?

 
 

 

El consell escolar dels centres docents públics es regula per la Llei orgànica 9/1995, de la participació, l'avaluació i el govern dels centres docents, per la Llei orgànica 10/2002, de qualitat de l'educació, pel Decret 317/2004, de 22 de juny, publicat al DOGC núm. 4161, de 25 de juny de 2004 i pels reglaments orgànics corresponents.

Composició del consell escolar

      • El director, que n'és el president.
      • El cap d'estudis.
      • Un regidor o representant de l'ajuntament del terme municipal en el qual hi ha el centre.
      • Sis professors/es elegits pel claustre de professors.
      • Sis pares i mares elegits entre ells.
      • Un membre designat per l'associació de mares i pares d'alumnes, d'acord amb el nombre d'associats.
      • Un representant del personal d'administració i serveis del centre.
      • El secretari del centre, que actua de secretari del consell escolar, amb veu i sense vot.

Informació general

Renovació
El procés electoral s'efectua per renovar la meitat dels membres de cadascun dels sectors electius que integren els consells escolars.

Dret de vot
Pares i mares: tenen el dret de vot, per elegir els representants dels pares, mares o tutors, tant el pare com la mare dels alumnes escolaritzats en el centre o, si escau, els seus tutors legals.

Convocatòria
Decret 317/2004, de 22 de juny, pel qual es regulen la constitució i la composició del consell escolar, la selecció del director o de la directora i el nomenament i el cessament dels òrgans de govern dels centres docents públics (DOGC núm. 4161, de 25 de juny de 2004) [text íntegre]

Competències
El Decret 198/1996, pel qual s'aprovava el Reglament orgànic dels CEIP i el Decret 199/1996, pel qual s'aprovava el dels IES, ambdós del 12 de juny, desenvolupaven la Llei Orgànica 9/1995, de 20 de novembre, de la participació, l'avaluació i el govern dels centres docents (LOPAG) i fixaven les competències dels consells escolars dels centres docents públics.

La Llei Orgànica 10/2002, de 23 de desembre, de qualitat de l'educació (LOCE) va modificar parcialment aquestes competències.


Reglament Orgànic dels CEIP

Art. 33.2 Són competències del consell escolar:
a) conèixer la proposta de nomenament de l'equip directiu.
c) Aprovar la creació d'altres òrgans de coordinació del col·legi i assignar-los
competències, sens perjudici de les funcions dels òrgans de coordinació preexistents.
f) Establir les directrius per a l'elaboració del projecte
educatiu del col·legi, aprovar el projecte educatiu i avaluar-ne el compliment.
g) Aprovar el pressupost del centre, fer-ne el seguiment i aprovar-ne la liquidació.
h) Aprovar el Reglament de règim interior del centre.
i) Elaborar les directrius per a la programació i eldesenvolupament de les activitats escolars complementàries, de les activitats extraescolars i dels serveis, si s'escau, amb la col·laboració de les associacions de pares d'alumnes. Aprovar-ne la
programació i avaluar-ne l'execució.
k) Avaluar i aprovar la memòria anual d'activitats del centre.
l) Establir els criteris sobre la participació del centre en activitats culturals, esportives i recreatives, així com aquelles accions assistencials a les quals el centre pot prestar la seva col·laboració, escoltades les associacions de pares.
m) Establir les relacions de col·laboració amb altres centres amb finalitats culturals i educatives.
n) Promoure l'optimització de l'ús de les instal·lacions i el material escolar i la seva
renovació, així com vetllar per la seva conservació, sens perjudici del que disposa l'article 7 d'aquest Reglament.
o) Analitzar i valorar el funcionament general del centre, l'evolució del rendiment escolar i elaborar un informe que s'inclou a la memòria anual.

LOCE


Art. 82.1 El Consejo Escolar del centro tendrá las siguientes atribuciones:
j) Ser informado de la propuesta a laAdministración educativa del nombramiento y cese de los miembros del equipo directivo.
c) Participar en el proceso de admisión de alumnos y velar para que se realice con sujeción a lo establecido en esta Ley y disposiciones que la desarrollen.
e) Conocer la resolución de conflictos disciplinarios y la imposición de sanciones y velar por que éstas se atengan a la normativa vigente.
a) Formular propuestas al equipo directivo sobre la programación anual del centro y aprobar el proyecto educativo, sin perjuicio de lascompetencias del Claustro de profesores, en relación con la planificación y organización docente.
f) Aprobar el proyecto de presupuesto del centro y su liquidación.
d) Aprobar el reglamento de régimen interior del centro.
h) Proponer las directrices para la colaboración,con fines educativos y culturales, con otros centros, entidades y organismos.
g) Promover la conservación y renovación de las instalaciones y equipo escolar.
i) Analizar y valorar el funcionamiento general delcentro, la evolución del rendimiento escolar y los resultados de la evaluación que del centro realice
la Administración educativa
l) Cualesquiera otras que le sean atribuidas por la Administración educativa.
b) Elaborar informes, a petición de la Administración competente, sobre el
funcionamiento del centro y sobre aquellos otros aspectos relacionados con la actividad del mismo.
k) Proponer medidas e iniciativas que favorezcan la convivencia en el centro.