Joan Sallarès i Pla ( Sabadell, 1845-1901)

En Joan Sallarès i Pla, industrial sabadellenc, és la persona de qui la nostra escola en rep el nom.
Va néixer el 13 de novembre del 1845 al núm. 27 de la Rambla . Al poc temps, la seva família es va traslladar al carrer Jardí, al costat de la fàbrica de teixits que tenien. Des de molt jove es va posar a treballar a la fàbrica del seu pare, va agafar molta experiència del negoci i va aprendre molt; va fer la fàbrica més gran i més moderna.

Quan tenia 23 anys, Joan Sallarès ja sabia defensar molt bé el que més interessava els fabricants. Així es va convertir en un home públic, que vol dir que tothom el coneixia i va ser anomenat regidor de l'Ajuntament de Sabadell.

Mentrestant, el govern volia crear una llei anomenada "lliurecanvista" per tal que els venedors o els fabricants poguessin comprar i vendre els seus teixits fora del país si volien. Però és clar, això suposava que ho trobarien més barat i després el negoci d'aquí se n'aniria a "fer punyetes".

Què va fer el Sr. Sallarès ?, va entrar a formar part del Gremi de Fabricants on es reunien tots els amos de les fàbriques per parlar dels seus negocis i va aconseguir que aquesta llei no s'acceptés i que es crees una altra que protegia els productes d'aquí i que significava que Tothom qui comprés fora del País, al passar per la frontera,
hauria de pagar certa quantitat de diners (un aranzel).

Amb les seves idees de protegir sempre la indústria del país perquè poguessin guanyar més diners, es va anar fent famós i a Madrid va ser el president de tots els industrials d'Espanya.

També va fundar la Cambra de Comerç de Sabadell. Va ser director del Banc de Sabadell i diputat a les Corts. Va publicar molts articles i els llibres "Las ocho horas" i "El trabajo de la mujer y los niños".

També cal recordar, que en aquesta època, tant a la seva fàbrica com a la resta, hi treballaven nens de la nostra edat.

A la plaça del Dr. Robert, al darrera de l'Ajuntament, hi ha un monument a la seva memòria.

Alumnes de Tercer

CEIP Joan Sallarès i Pla