Projecte educatiu
 
“Incorporació de l’ús de la ràdio en la vida del centre”
 

DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE

OBJECTIUS

El nostre projecte té com a objectiu principal fomentar l’ús social de la llengua catalana oral i escrita potenciant la competència comunicativa. A partir d’aquest gran objectiu, ens proposem:

  1. Utilitzar la ràdio com a mitjà d’expressió i comunicació tot aprofitant el seu potencial motivador, per tal d’incrementar l’ús de la llengua catalana a tota la comunitat educativa i, especialment, als alumnes nouvinguts.
  2. Iniciar i fomentar, a partir de l’ús del llenguatge radiofònic, un esperit crític de la informació.
  3. Establir víncles de treball en xarxa dins de la comunitat educativa (ràdio, megafonia, web) i del municipi (web i ràdio local).

ACTUACIONS

OBJECTIUS ACTIVITATS
1. Utilitzar la ràdio com a mitjà d’expressió i comunicació tot aprofitant el seu potencial motivador, especialment, pels alumnes nouvinguts. 1.1. Creació d’una comissió mixta de ràdio (amb mestres, pares i alumnes)
1.2. Aprenentatge dels elements que intervenen en el llenguatge radiofònic (veu, música, efectes, silencis, ...) i la utilització d’aquests elements pels diferents cicles educatius amb activitats relacionades amb la música, l’expressió oral, la lectura de contes, l’elaboració d’informatius escolars, dràmatics...
1.3. Construcció dels guions.
1.4. Elaboració de rutines productives senzilles pròpies d’un programa de ràdio.
1.5. Construcció de personatges, simulació d’entrevistes, recitació de poemes i/o altres textos literaris, petites interpretacions teatrals i adaptacions radiofòniques de contes o narracions curtes.
1.6. Invenció d’històries sonores amb efectes i sorolls.
1.7. A EI creació del racó de la ràdio incorporant activitats de joc amb els diferents sons, cançons, recitació de petits rodolins...etc.
1.8. A EP audicions i anàlisi de programes radiofònics ja emesos.
1.9. A EP i CM, disseny d’un programa de ràdio que reculli els trets específics de les cultures pròpies dels alumnes nouvinguts (comparació de les tradicions, festes, gastronomia, músiques, llengües...), lectura de textos potenciant la interpretació, l’expressió oral i la comprensió lectora i col.laboració en un informatiu escolar periòdic.
1.10. Aprendre els aspectes tècnics de l’ús radiofònic per part d’alumnes de CS (redacció correcta de la informació, síntesi, expressió, dramatització... i ensenyar-la als altres alumnes del Centre. Aquests alumnes de cinquè i sisè també podrien participar en un taller específic sobre les possibilitats de la ràdio que els habilités per l’elaboració d’un informatiu-magazin trimestral amb notícies, retalls de veu dels treballs elaborats per tots el cicles (des dels rodolins d’infantil fins a als contes i dramatitzacions dels cicles mitjà i superior). Aquest informatiu es podria radiar per la megafonia de l’escola, traspassar-lo a la plana web i a la ràdio local, assegurant així la seva difusió entre tota la comunitat educativa i l’entorn exterior.
2. Fomentar a partir de l'ús del llenguatge radiofònic un esperit crític de la informació. 2.1 Anàlisi del procés d’elaboració de notícies.
2.2. Anàlisi dels recursos emprats.
2.3. Anàlisi del llenguatge utilitzat, segons si es vol explicar una informació d’una manera o d’una altra, si elaborem un informatiu o un dramàtic, un text, un conte o un rodolí. treballant l’expressió oral i la dramatització adequada en cada cas.
2.4. Anàlisi comparativa de diferents cadenes o emissores de ràdio.
2.5. Distinció entre opinió i informació.

3. Establir víncles de treball en xarxa dins del municipi.

3.1. Compartir un programa de ràdio amb alumnes d’altres centres.
3.2. Utilització de la web del centre per difondre els treballs fets per la ràdio.
3.3. Difusió a través de diferents programes escolars a la ràdio local.


RECURSOS NECESSARIS

• Planificació dels espais i gestió del temps per tal de portar a terme els objectius.

• Creació d’una comissió mixta de ràdio (mestres, pares i alumnes)

• Visita a altres Centres on portin a terme activitats de ràdio.

• Formació d’alguns mestres en tecnologies de la comunicació radiofònica i la seva aplicació didàctica.

• Maleta de ràdio.