IES La Bastida
  Institut d'ensenyament secundari: ESO, Batxillerat i Cicles Formatius.
 
 
 
  Inici | Qui som | On som | Estudis | Claustre | Horari de visites | AMPA | Instal.lacions | Activitats | Serveis
 
 

L'Educació Secundària Obligatòria (ESO)

L'educació secundària obligatòria (ESO) té una durada de quatre cursos, estructurats en dos cicles: primer (dels 12 als 14 anys) i segon (dels 14 als 16 anys).
El curriculum consta d'una part comuna que són els crèdits comuns: ciències de la naturalesa, educació física, expressió visual i plàstica, geografia, història i ciències socials, llengua i literatura, llengüues estrangeres, matemàtiques, música, tecnologia i, amb caràacter voluntari, religió. A més hi ha una part optativa i diversificada, que són els crèdits variables: d'iniciació (ensenyen noves disciplines), de reforç (per refermar els continguts apresos) o d'ampliació (per aprofundir-los). D'aquesta manera s'estimulen i es respecten les diferents capacitats i habilitats dels estudiants durant tota l'etapa.
En finalitzar aquests estudis, l'alumnat que hagi superat l'etapa obtindrà el títol de graduat en educació secundària, que el facultarà per accedir al batxillerat o als cicles formatius de grau mitjà.

Els instituts d'ensenyament secundari coneixen l'alumnat abans que es matriculin

Cada any, abans de començar la preinscripció, es programa una acurada transició des del centre de primària públic al futur centre de secundària vinculat, amb un contacte constant amb els professors d'àrea i amb els tutors de primària. Els alumnes també compten amb el suport de l'Equip d'Atenció Psicopedagògica (EAP) durant el curs anterior a la incorporació a secundària.

Atenció constant a l'alumne

S'organitzen reunions de treball per conèixer els dèficits i els progressos dels alumnes i donar-los la resposta més adequada a les seves necessitats. Es programen els crèdits de reforç que els calen o aquells d'iniciació o ampliació per progressar més en allò que els pot interessar.

Control exhaustiu de l'assistència a l'institut

Cada dia i cada hora es passa la llista d'assistència i es comuniquen als pares les absències, telefònicament o per escrit.

Orientació acadèmica i laboral personalitzada

Es dónoa una atenció personalitzada flexible, ja que tant el tutor com el conjunt del seu equip docent vetllarà perquè el curriculum de l'alumne sigui coherent i el faculti per poder realitzar la tria més adient i responsable d'acord amb els seus objectius acadèmics i laborals futurs, tant si es tracta de finalitzar l'ESO i passar als cicles formatius de grau mitjà com si decideix fer el batxillerat i continuar els cicles formatius de grau superior, anar a la universitat o passar al món laboral.

Importància de la relació amb la família

És especialment important aconseguir una acció educativa comuna entre la família i el tutor de l'alumne. Per tant, sovint es tindran contactes. Es fa un seguiment a través del tutor dels avenços dels escolars i dels equips docents, és a dir, dels professors de les diferents matèries, durant tot el curs. A més, es pot tenir informació directa en qualsevol moment que es demani, ja sigui mitjançant trucades, comunicacions escrites o entrevistes personals sobre qualsevol circumstància rellevant que es pugui produir en el procés d'aprenentatge dels alumnes.

Atenció a la diversitat

La diversificació del curriculum (tant a l'ESO, mitjançant els crèdits variables, com al batxillerat, amb l'oferta d'optatives) més àmplia i diferenciada l'ofereixen els centres públics, perquè gaudeixen de professorat especialitzat en totes les àrees i matèries i, a més, de les instal.lacions i els equipaments més adequats per portar a terme aquesta diversificació. Hi ha oferta relacionada amb les diferents àrees, crèdits variables i matèries optatives de segona llengua estrangera, informàtica, educació per a la salut, pràtiques de laboratori, etc.

Després de l'ESO

Un cop finalitzat l'ensenyament obligatori, als 16 anys, i amb el graduat en educació secundària obligatòria, els instituts públics tenen moltes sortides per continuar estudiant.
Quan els alumnes arriben a quart d'ESO se'ls informa, tant a ells com les seves famílies, de les diferents opcions que poden triar, ja sigui per continuar els estudis de batxillerat, de cicles formatius de grau mitjà o per anar al món laboral.