IES La Bastida

  Institut d'ensenyament secundari: ESO, Batxillerat i Cicles Formatius.
 
 
 
  Inici | Qui som | On som | Estudis | Claustre | Horari de visites | AMPA | Instal.lacions | Activitats | Serveis
 
 

Definició del Centre

Titularitat

Públic

El nostre institut, l'IES LA BASTIDA és públic perquè depèn de la Generalitat de Catalunya.

Social

Català

La llengua catalana és el vehicle de comunicació i de relació de qualsevol acte del nostre centre. També és la llengua majoritàriament emprada a l'ensenyament, respectant sempre la normativa vigent i el Projecte Lingüístic de Centre.
Pel que fa a l'alumnat pretenem aconseguir que, en finalitzar l'ensenyament obligatori conegui i sigui capaç d'usar qualsevol de les dues llengües oficials en les situacions educatives, socials i laborals que se'ls presentin.

Coeducador

Treballarem per l'eliminació de les discriminacions contra la dona i per la superació de mites, de tabús i de la diferenciació de papers assignats a l'home i a la dona.
Així mateix, tindrem cura d'evitar l'ús sexista de la llengua tant en el llenguatge escrit com en el llenguatge oral.

Democràtic i plural

Plural, en la mesura que no exclourem ningú a causa de la seva procedència, religió, sexe, raça, llengua, ideologia, nivell econòmic o per qualsevol altra raó, tal com proclama l'Article 2 de la Declaració Universal dels Drets Humans, i també perquè capacitarem l'alumnat per viure en una societat que és plural i on cal respectar els altres.
Democràtic, en la mesura que considerem que el centre ha de transmetre a l'alumnat els valors bàsics d'una societat democràtica: el respecte envers els altres i un/a mateix, el sentit de la llibertat lligat al de la responsabilitat, la solidaritat, etc.; i per una altra banda ha de convidar-los a participar en la millora d'aquesta societat.

Integrador, Social i d'Arrelament al país

Els lligams i l'arrelament del centre escolar respecte del barri, la ciutat i la comarca també constituiran, per a nosaltres, un objectiu preferent amb la finalitat d'aconseguir la inserció de l'alumnat a l'entorn social en què viuen. Igualment procurarem que coneguin el país, la seva realitat nacional i la seva problemàtica. Aquests aspectes els tindrem en compte en les programacions, continguts i activitats de cada curs, per tal de potenciar l'educació com a procés de socialització i d'adaptació i d'integració social.

Confessionalitat

El nostre centre és laic.

Pedagògico-educatiu

Integral

El procés de formació de l'alumnat inclou, no només els aspectes disciplinars lligats amb les diferents matèries sinó també tots els aspectes més globals de formació de la personalitat; en aquest sentit treballarem per ajudar l'alumnat a: desvetllar el sentit crític, saber ser autònom/a, ser responsable dels propis actes, valorar la feina ben feta, ser disciplinat/da, tenir hàbits de conducta, d'estudi, d'higiene, etc.

Estimulador de la iniciativa i l'autoeducació

Posarem el nostre esforç per ajudar i afavorir l'autonomia intel.lectual. Defensarem el dret de l'alumnat a l'estudi i a l'educació integral davant d'aquelles situacions que no ho permetin.

Potenciador dels valors individuals i col.lectius
  • Ajudarem a crear i a potenciar en l'alumnat sentiments d'autoestima que els ajudin a crèixer com a persones autònomes i lliures.
  • Exercirem un ensenyament no discriminatori i adaptat a les aptituds, capacitats i interessos individuals
  • Educarem per a la pau, la solidaritat i la col.laboració.
  • Educarem en els valors, comportament i actituds democràtiques i per tant rebutjarem comportaments i actituds xenòfobes, intolerants i antidemocràtiques.
  • Educarem en el respecte i la comprensió de les diferents cultures, de minories, grups i persones.
  • Educarem per a la salut
  • Educarem en els temes medio-ambientals i de respecte a la natura.

Instructiu

Científic

Cultivarem la investigació, l'adquisició de coneixements i la sistematització científica amb vista a una utilització pràctica, i intentarem evitar que hi hagi desconnexió entre la teoria i la pràctica, entre el treball i l'estudi.
Al nostre centre ens proposem d'oferir un ensenyament de qualitat que permeti a l'alumnat d'accedir a qualsevol instància educativa superior.

Innovador i renovador

Pretenem que la tasca docent sigui permanentment innovadora per tal de buscar la millora constant de la seva qualitat. Per tant la reflexió, la crítica i l'autocrítica del propi treball constitueix l'actitud fonamental d'aquest procés innovador.
La renovació pedagògica té un paper fonamental en la transmissió i afavoriment d'aquesta actitud a partir d'intercanvis entre docents i entre centres educatius.
Per tant tindrem en compte els avenços i les innovacions tecnològiques i s'estimularà la formació del professorat perquè ho utilitzi com a eina educativa.

Compensador

A les programacions i als nivells tindrem en compte el desenvolupament psicològic de l'alumnat, la diversitat de ritmes d'aprenentatge i de capacitats i donarem importància tant a la relació educativa com a l'adquisició de continguts procedimentals, conceptuals i actitudinals.
Procurarem, amb la nostra acció educativa, compensar les diferències socials i desenvolupar les capacitats intel.lectuals de l'alumnat al màxim, de tal manera que el seu origen social no signifiqui una trava per al seu procés educatiu i socio-laboral.

Gestió

Participativa

Pel que fa a la gestió i a les decisions, entenem que la idea de centre democràtic implica la necessitat d'una participació real i efectiva de tots els estaments: professorat, alumnat, famílies, personal d'administració i serveis i representants de les entitats públiques pertinents.

Recursos

Per tal de superar les mancances específiques de l'entorn i amb la pretensió d'oferir un ensenyament de qualitat, cercarem els recursos professionals i econòmics adients per tal d'aconseguir totes aquestes fites.