  
                
El passat 3 de juny de 2019 es va fer  pública la RESOLUCIÓ EDU/1490/2019, de 29 de maig, per la qual es crea el  Programa d'innovació pedagògica "araArt”. 
                En tenir coneixement  de la publicació d’aquesta Resolució, la direcció del centre li va presentar a  la cap del departament artístic de l’institut, l’Esperança, que ràpidament es  va engrescar en veure la possibilitat de participar-hi des de la matèria de  Música, i va emplenar la documentació sol·licitada per presentar-la, abans de  la finalització del curs passat. 
                Els grans objectius d’aquest nou programa  impulsat pel Departament d’Educació són: 
                
                  - Potenciar  les arts per millorar les capacitats i les competències bàsiques de l’alumnat i  contribuir a estructura el seu pensament.
 
                  - Genera situacions d’aprenentatge  vinculades a les arts que afavoreixin l’aprenentatge de l’alumnat, tot atenent  la diversitat i fomentant la inclusió.
 
                  - Promoure l’obertura i les aliances  dels centres amb l’entorn i contribuir a desenvolupar estratègies de projecció externa.
 
                  - Fomentar el gust per les arts entre la comunitat educativa  i aportar futur públic per a les arts i la cultura.
 
                  - Generar oportunitats per detectar i promoure el talent en  l’àmbit de les arts tot atenent la diversitat.
 
                  - Contribuir  a la formació del professorat a través de la col·laboració dels mestres i professors  del sistema educatiu amb el professorat dels ensenyaments artístics i els  professionals de l’àmbit de les arts.
 
                  - Genera espais de treball en xarxa entre els centres educatius.
 
                   
                Aquests projectes artístics es duran a terme en col·laboració amb una escola  artística, un equipament cultural, o institucions, entitats i associacions  artístiques. Aquests darreres tindran un paper destacat en l’acompanyament dels  docents i alumnes, durant el procés d’aprenentatge, a través de la participació  en la realització de les activitats que componen els projectes generats. 
                Aquest programa té dues modalitats: 
                
                  - La modalitat A, per a centres que en  el moment de fer la sol·licitud ja portaven a terme un projecte  artístic de les característiques  que s’establien a la resolució.
 
                  - La modalitat B, s’adreça als centres que han volgut  començar un projecte artístic de les característiques que s’establien a la resolució.
 
                 
                El nostre projecte  s’escau dins de la modalitat A, i dels 50 centres educatius que els seus  projectes han estat admesos només 14 son instituts, d’aquests quatre som del  Servei Territorial Maresme-Vallès Oriental i d’aquests dos del Vallès Oriental:  l’Institut La Roca del Vallès i, nosaltres, l’Institut Vinyes Velles. 
                Els projectes participants tindran una durada mínima de 3 cursos i  inclouran les fases següents: 
                
                  - Fase de  diagnòstic, disseny i elaboració del projecte, cerca del centre col·laborador o  agent artístic extern, signatura del conveni de col·laboració, formació  inicial, disseny del projecte, determinació de la coordinació i de l’equip  impulsor que portarà a terme el projecte.
 
                  - Fase d’implementació: aplicació plena i  desenvolupament del projecte, formació permanent, treball en xarxa amb altres  centres “araArt”, avaluació de seguiment del  projecte.
 
                  - Fase de  consolidació, avaluació final i transferència: accions de retorn a l’entorn,  avaluació i memòria final, continuació  del treball en xarxa. A la finalització del projecte caldrà entregar una  memòria final segons model facilitat al portal de centres.
 
                 
                El projecte que vam  presentar a finals del curs passat s’inclou en els àmbits de: 
                
                  - Les metodologies i recursos per a la millora de  l’ensenyament i aprenentatge, i
 
                  - La relació i cooperació amb la comunitat educativa i l’entorn.
 
                 
                Aquest projecte està dissenyat per tal que l’alumnat de secundària pugui  accedir a la formació artística musical i a la seva pràctica, amb l’objectiu  de: 
                
                  - Estimular la seva capacitat d’aprenentatge, no només a la  matèria de música sinó també a d’altres matèries.
 
                  - Millorar les seves habilitats socials, les seves  potencialitats personals, la seva autoestima, els valors del compromís i la responsabilitat.
 
                  - Afavorir la cohesió social del nostre alumnat, en generar  igualtat de condicions entre l’alumnat.
 
                 
                La metodologia que portem i portarem a terme es basa en la immersió de les  noies i els nois dins d’un grup d’orquestra, tant des de la pròpia matèria de  música, com des de les matèries optatives en aquest àmbit. Així 
                
                  - A 1r d’ESO: A més de la matèria de Música oferim la  matèria optativa “Ball de bastons”.
 
                  - A 2n d’ESO: A més de la matèria de Música oferim la  matèria optativa “Conjunt instrumental (1)”.
 
                  - A 3r d’ESO: La matèria de Música no hi entra en el  currículum, nosaltres oferim les matèries optatives “Conjunt instrumental (2)”  i “Música i cinema”.
 
                  - A 4t  d’ESO: A més de la matèria de Música, que en aquest nivell és una matèria  optativa del currículum, oferim el projecte de recerca “Iniciació a la  guitarra”, en la seva 3a edició, en col·laboració amb l’Escola Municipal de  Música, Dansa i Teatre.
 
                 
                A més, com hem descrit  anteriorment en aquest document, combinem les classes grupals descrites amb  els, que anomenem, patis artístics, amb la pràctica d’instrument (flauta,  violí, guitarra, percussió, etc.) per part d’alumnat motivat i/o amb  curiositat, de manera lliure i voluntària. Aquesta pràctica diària a l’hora de  l’esbarjo tutelada pels dos professors de música de l’institut genera un  treball grupal i un aprenentatge entre iguals molt important, ja que, per una banda,  es crea un aprenentatge molt més accelerat i eficaç i, per l’altra, es potencia  exponencialment la il·lusió per aprendre i fer art. 
                Arribat aquest punt cal dir que els  centres artístics col·laboradors seran: 
                
                  - L’Escola Municipal de Música, Dansa i Teatre de Montornès  del Vallès, centre artístic del nostre entorn més proper, a l’institut i al  nostre alumnat.
 
                  - L’Orquestra Riborquestra de Barcelona,  una orquestra comunitària i Inter generacional ubicada al districte de Ciutat  Vella de Barcelona i la finalitat de la qual és oferir nous recursos a l’entorn  i a les persones que l’habiten mitjançant l’aprenentatge artístic. La  Riborquestra vol ser una eina que  fomenta el creixement personal dels infants i joves i que contribueix a  l’apoderament de la seva comunitat mitjançant l’aprenentatge dels instruments  orquestrals i la vinculació amb el seu territori.
 
                 
                L’orquestra actua com a motor creatiu que potencia els valors del respecte,  la tolerància, l’autonomia, la interdependència així com el compromís i el  treball en equip fomentant una cultura de l’esforç i del mèrit. 
                  El seu projecte parteix d’un model metodològic innovador i inclusiu que  esdevé un clar exemple de democratització de la pràctica artística i un  instrument de participació ciutadana que contribueix a la generació de noves  fórmules de relació entre els seus membres i les seves famílies. 
                  En definitiva, la Riborquestra és un instrument clau per a la creació  d’oportunitats, la cohesió social i l’orientació d’infants i joves en el seu  esdevenir gràcies a la capacitació artística, comunicativa i social. Més info  a: https://comusitaria.wixsite.com/riborquestra. 
                |