Es tractava d'un problema veritablement seriós, que
segurament va condicionar la decisió, per part de molts
joves esportistes i les seves famílies, de
no participar en programes de tecnificació o alt rendiment.
Aquest assumpte va merèixer una profunda atenció
per part dels polítics involucrats en solucionar els problemes
de l'esport. Havien de donar una sortida satisfactòria
a la problemàtica plantejada. Dos fets conjunturals van
facilitar l'encaix del trencaclosques: per un costat els imminents
Jocs Olímpics de Barcelona i per l'altre l'experimentació
de la reforma educativa de la qual seríem pioners.
Els contactes finals entre la Secretaria General de l'Esport i
el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya donaren
solució a un important nombre d'esportistes en edat escolar
i així va néixer el setembre de 1991 l’IES
Joaquim Blume.
Tot i que inicialment no foren gaires les federacions participants
del Pla de Tecnificació Esportiva de Catalunya, depenent
de la Secretaria General de l’Esport, que gaudiren dels
serveis educatius del centre docent, ben aviat l’ arrelament
i l’ampliació de beques ha fet possible que prop
de 150 alumnes es beneficiïn cada curs d’ aquest projecte.
Els esportistes d'alta competició en edat escolar són
freqüentment adolescents o joves que dediquen un important
número d'hores a la preparació física i esportiva
que oscil·la, depenent de la intensificació de l'
entrenament o període de competició, entre 5 i 7
hores diàries. És per aquesta raó que l'ensenyament
reglat requereix una continuïtat i rigor, però també
uns ritmes que van marcant el propi desenvolupament del curs.
Aquests joves o adolescents han d'assumir el rol de l'esportista,
la qual cosa suposa una renúncia a l'esbarjo i a la pràctica
d'altres activitats pròpies de l'edat, almenys amb la
freqüència o temporalitat que altres hi poden dedicar,
ja que a les hores dedicades a la formació esportiva cal
afegir la seva participació en activitats escolars i les
tasques que d'ella se'n desprenen. Tot això ens porta a
un ambiciós projecte on hem de conjugar la salut física,
psíquica i intel·lectual per tal d'assolir una inequívoca
formació integral.
OBJECTIUS
1- Assolir
l'encaix necessari per tal de possibilitar l'acompliment de les
competències bàsiques, dins un règim equilibrat.
2- Atendre
les necessitats d'aquells alumnes que provenen d'altres indrets
de l’Estat a fi d'assolir la integració sòciocultural
i alhora la competència lingüística necessàries
per tal de poder-se desenvolupar en el seu entorn.
3- Atendre
les necessitats acadèmiques i formatives derivades de l'atipicitat
i heterogeneïtat del nostre alumnat a conseqüència
de la incorporació des de centres diferents o bé
per les produïdes per les seves absències justificades.
Estimulant el procés d’aprenentatge, d’organització
i planificació.
4- Assolir
una formació integral dels alumnes des dels vessants formatius
de salut física, psíquica i intel·lectual,
alhora que incentivem l’educació en valors.
5- Disposar
d'un equip docent implicat amb el perfil dels nostres alumnes
i dins la pròpia i específica dinàmica dels
centre, tant pel que fa al règim horari, al seguiment de
l'alumne /a i a la seva implicació dins el PEC. i el Pla de
Tecnificació Esportiva de Catalunya.