XXV Olímpiada XXV Olímpiada
 
AMPA
Menjador
Menjador
 
 
 
 

Cultura Audiovisual

Continguts

 

- L’imatge tecnològica fixa. La universitat.
- L’imatge tecnològica en moviment.
- La fotografia i la imatge audiovisual al llarg del temps
- L'art, l’informació i la comunicació en la cultura audiovisual


  • La cultura audiovisual i la societat contemporània
  • Concepte de cultura audiovisual
  • La selecció de la realitat
  • La fotografia
  • Les càmeres fotogràfiques, la càmera fosca, formats de càmeres, controls
  • La pràctica fotogràfica: l’estudi, el cos en fotografia
  • La pràctica fotogràfica, del laboratori a l’ordinador
  • Història de la fotografia
  • Manipulació i tractament d’imatges
  • El fotomuntatge, propaganda política i publicitat
  • La narració gràfica, el reportatge fotogràfic
  • El reportatge televisiu i el documental
  • Història i evolució de la tècnica cinematogràfica, origen i evolució del cinema
  • Els arguments cinema i sèries de televisió
  • Mirar a través de la càmera, el muntatge
  • La banda sonora, combinació de sons i imatges
  • El guió la producció audiovisual
  • Mirar i interpretar una pel·lícula, narrar la realitat contemporània
  • Estètiques cinematogràfiques
  • L'animació
  • Audiovisuals en l’art contemporani
  • El llenguatge del còmic

Activitats - metodologia

 

Una sessió de la assignatura de cultura audiovisual comença amb una petita introducció al tema que es desenvoluparà. Es fa servir una pedagogia constructivista tot tenint en compta els subsunsors dels alumnes i la interacció inductiva deductiva entre professor i alumnes. Es tracta d’esbrinar els coneixements previs per així poder ser conscients de la zona de desenvolupament previ. El professor ha de ser conscient de la bastida educativa adient a l’alumne, a cadascú dels alumnes.

En aquest moment inicial es recolzarà l’in put amb l’ús de la tecnologia, el projector i la selecció de las pàgines web i imatges adients a l’unitat didàctica tractada. Si cal s’establiran els enllaços corresponents amb altres unitats didàctiques o amb aquests coneixements previs. Llavors es plateja l’unitat didàctica, els criteris d’avaluació que tindrà i la temporització.

També:

  • Es visionaran diferents material audiovisuals, vídeos, CDs, documentals, seleccions de You Tube, pel·lícules...
  • Es faran lectures d’imatges
  • Es realitzaran: fotografies, reportatges fotogràfics, fotomuntatges, anuncis i projectes publicitaris, curts, còmics, animacions, vídeos, instal·lacions...
  • Critiques conscients i reflexives d’allò que pertany a la nostra cultura visual
  • Exposició dels treballs dels alumnes
  • Participació al llarg el curs en totes les activitats extraescolars enriquidores

Hi haurà com a mínim dos proves escrites per trimestre.

Criteris generals d’avaluació i qualificació. Ítems bàsics a valorar en les produccions audiovisuals.

 

Material:

  • Ús coherent dels materials audiovisuals. Adequació significat i significant.

Composicio i ritme:

  • Us conceptual correcte de la composició i els ritmes
  • Elements compositius i de relació adequats al tema

Sonoritat:

  • La sonoritat com a valor. Funcionalitat del so. Sensibilitat al so.

Lluminositat:

  • Il·luminació correcta. Llum tova o dura adequada. Balanç de blanc. Ús del diafragma.
  • L’ombra com valor

Profunditat de camp i enfocament:

  • Ús correcte d’aquest dos conceptes

Coneixement de l'òptica de les càmeres:

  • Adequació de l’òptica a l’element visual representat

Temperatura de color:

  • Ús adequat del color

Textures visuals

Plans d'enquadrament

Funcionalitat finalitat de l'imatge

Graus d'iconicitat adequats

Muntatge

  • Muntatge coherent al que es pretén comunicar. Possibles variacions

Valor estètic:

  • Aplicació de categories estètiques a la realització audiovisual
  • El treball virtuós i el treball matusser amb gràcia
  • Adequació a la proposta conceptuals
  • Grau de complexitat de la creació
  • Adequació entre significat i significant

Apropiacionisme i variacions comunicatives

Simbologia aplicada

Creativitat

  • Possibilitats obertes, capacitat de generar noves respostes, capacitat d’establir diàleg conceptual

Capacitat reflexiva i critica envers les imatges

Aplicació correcta de la Graella de connotacions, denotacions i de lectura d'imatges

Coneixements bàsics dels diferents àmbits de la comunicació i de la creació artística visual i audiovisual. Coneixement de produccions contemporànies i històriques

Treball i elaboració

  • Temps requerit per a la realització audiovisual. Grau de dificultat
  • Es un treball fàcil o difícil d’elaborar?

Competència lingüìstica

  • Expressió oral: pronunciació correcta, altura de veu, ritme i entonació, articulació comunicativa del discurs, grau d’interacció, posició del cos i mirada.
  • Expressió escrita: articulació del treball escrit i estructura interna, absència d’errades ortogràfiques, extensió amb continguts creatius, recerca i aportacions personals, adequació a la proposta de treball, presentació

- Per la qualificació global trimestral es farà mitjana entre les propostes realitzades a classe i a casa de les quals es farà lliurament a final de mes, i les proves o exàmens.

- Es farà mitjana i es superarà el trimestre quan s’arribi amb una qualificació mínima de suficient en les proves i en el lliurament d’exercicis

- A més a més es podran afegir puntuacions positives per les intervencions dels alumnes a l’aula, amb crítiques oportunes, indicacions, correccions, apreciacions estètiques... tot afegint 0’25, 0’5, 0’75 punts a la activitat realitzada.

Criteris de recuperació, contuinïtat en l'avaluació i excel·lència

 

Es vol considerar aquest concepte, la continuïtat en l’avaluació, al màxim. Es vol portar als alumnes a un punt òptim d’aprenentatge.
Es per això que es defineixen les següents estratègies:

  • Encara que es defineixi una data concreta de lliurament de treballs, aquests es podran millorar desprès d’haver estat lliurats. La data de lliurament d’exercicis estan sotmesos a las seves possibles millores. Millores que conjuntament entre el professor i alumne aniran avaluant: decideixen, doncs, fins quin punt es pot millorar els exercicis i conseqüentment la qualificació final. Es podran tornar a lliurar treballs millorats dins d’un temps màxim a decidir

  • Al produir-se la qualificació negativa d’un exercici o d’una avaluació, s’aniran marcant la millora d’aquells exercicis qualificats negativament amb una temporització flexible que el propi alumne pugui decidir, però sempre a dins d’aquest dos dies hàbils de classe de la matèria. En aquest dos dies hi existeix la possibilitat d’una re-correcció el primer dia desprès de la data de lliurament. També es pot donar la possibilitat de millora de qualificació per aquells alumnes que vulguin millorar la nota final del trimestre o global del curs

  • En principi tots i cadascú els exercicis hauran d’estar lliurats amb una qualificació mínima de suficient per poder realitzar la mitjana global. Sempre que algun dels exercicis no superi la qualificació de 5 la mitjana global d’avaluació no podrà superar la qualificació trimestral de 5

  • Es recuperaran avaluacions mitjançat el lliurament de exercicis qualificats negativament i també:

  • Es definiran exàmens puntuals de recuperació per avaluacions amb preguntes teòriques sobre els temes tractats i amb petits projectes audiovisuals

  • Al principi de cada exercici es tractarà d’elegir una sèrie d’ítems tot fixant-nos en les anotacions als criteris de qualificació (ja fetes a les programacions) que serveixin de guia per als alumnes i també per als professors. Aquest ítems no serviran només per arribar a una qualificació tancada d’uns exercicis i més al contrari permetran un diàleg avaluatiu enriquidor. Els alumnes passaran con si fos un escàner per sobre de llurs treballs o els d’altres aquest ítems tot donant una valoració en punts prèvia per a cada concepte o contingut aconseguit, evitant així la qualificació direccional i poder convertir-la en discursiva.

 
 
ESO
Batxillerat
Treball de Ricerca


Links interes
Links interes
Setmanes Temàtiques
XXV Olimpíada - Intranet

www.gencat.cat
www.xtec.cat
www.edubcn.net

 

Diseño gráfico: www.trespuntoscomunicacion.com

Institut XXV Olimpíada, Carrer de la Dàlia, 2 bis. 08004 Barcelona Tel.: 93 289 06 30
incidències: xxvincidencies@gmail.com