Tècniques d`Expressió Graficoplàstica

1r BATXILLERAT, Professora: Rosaura Canales

Introducció

Aquesta assignatura pretén estimular l`alumne en la descoberta del món gràfic plàstic i visual i dotar-lo, amb aquesta finalitat, d`eines, recursos, estratègies i metodologies.

També pretén despertar la creativitat, trencar esquemes i estereotips i ajudar-lo a fer una nova mirada envers l`entorn, amb esperit crític, positiu i reflexiu.

Les manifestacions artístiques són una eina i un mitjà per expressar sentiments emocions i preocupacions vinculades a l`entorn social. Per tant, l`alumne pot experimentar canvis personals i establir noves maneres de comunicar-se, expressar-se i de relacionar-se.

1a Avaluació
  • Teoria del color.
  • Elements bàsics del llenguatge visual i plàstic ( punt, línia, taca, forma, color, textura, equilibri, moviment, pes visual, etc )
  • Suports i materials (pigments, aglutinats, dissolvents, etc) en diferents manifestacions artístiques.
  • Reconeixement de moviments i artistes on conflueixen i s`experimenten diferents llenguatges artístics I.
  • Tècniques i procediments de producció única (1a part)
    • Tècniques humides I (guaix, tinta, aquarel·la, tremp d`ou)
2a Avaluació
  • Metodologia de treball: sistema projectual o paper de l`atzar.
  • Reconeixement de moviments i artistes on conflueixen i s`experimenten diferents llenguatges artístics II.
  • Tècniques i procediments de producció única (2a part)
    • Tècniques humides II : làtex, mixtes.
    • Tècniques grasses: l`oli.
    • "collage", "assemblage", "frottage". Reutilització de materials i reciclatge en la creació artística.
    • Pintura mural.
    • Noves tendències de l`art contemporani ("body art", "performance", "land art" videoart....)
  • Tècniques informàtiques i multimèdia.
3a Avaluació
  • Tècniques generadores d`imatges seriades o reproductives: Gravat
    • Monotípia.
    • Punta seca.
    • Linòleum.
    • Tècnica additiva o "Carborumdum".
  • Relacions amb llenguatges plàstics associats (il·lustració, còmic, grafit, fotografia, videoart, escenografia.
*Aquests continguts poden experimentar alguna transformació per una millor adequació a les necessitats del desenvolupament del curs.

Criteris I Activitats d'Avaluació

A l'hora d'avaluar es tindran en compte i es valoraran els següents conceptes i criteris:

• L'actitud, l'assistència i la puntualitat.
  • La puntualitat en el lliurament del treball. Si es lliura un dia desprès: 2 punts menys; dos dies desprès no es recollirà.
  • La qualitat i el nivell dels treballs.
  • La correcta presentació de les feines.
  • La imaginació, l`originalitat i la creativitat personal.
  • La correcta utilització de les tècniques treballades.

S'avaluarà cadascun dels següents aspectes, exercicis i treballs:

• Les idees i les esbossos dels treballs realitzats registrats a la llibreta de "registre" o "d'artista".
  • El treball realitzat fora de classe.
  • Els treballs complementaris
  • Els exàmens teòrics (vocabulari de la matèria, tècniques, obres, autors, moviments artístics, conceptes, etc.)
  • L`expressió oral i escrita. Cada treball pràctic anirà acompanyat d`una anàlisi de la tècnica i suport utilitzat, i es raonarà a nivell individual i en grup

L`avaluació dels treballs forma part del procés d`aprenentatge i per tant es proposen activitats on l`alumne hagi de presentar i fer explícites les seves idees i opinions.

Valoració y puntuació

És condició indispensable tenir, en el  moment de començar el treball a classe, tot el material necessari. La manca de material repercutirà en 1 punt negatiu en el treball.

Els treballs de classe, activitats escolars o extraescolars  i els exàmens representen el  70%  de l’avaluació, l`expressió oral i escrita el 20 %, i l’actitud el 10% restant.

Es visitaran dues exposicions per trimestre i es presentarà  un treball que  inclourà una breu biografia  de l’artista o moviment i el comentari de tres obres, amb un esbós de cada una d’elles. Aquests treballs tindran repercussió  en la nota de cada trimestre en ½ punt més, si els treballs són correctes, i en ½ punt menys si no es realitzen.

Dels moviments artístics que es tractin a classe, els alumnes realitzaran un breu treball teòric(cronologia, característiques, principals representants) que portaran a classe abans  de mostrar les imatges projectades, elaborant així entre tots les característiques mes importants dels moviments.

Quadern de registre o “quadern d´ artista”: durant tot el curs l’alumne registrarà en aquest quadern  els esbossos i estudis previs per realitzar una obra, així com l`observació d’objectes, espais i detalls de l`entorn amb l`experimentació de les  tècniques que es vagin introduint. Aquest quadern l’ha de portar sempre.

NOTA: per ser avaluat cal haver presentat tots els treballs i fer els exàmens.

Recuperacions Trimestrals

Si l'alumne no supera l'avaluació, podrà recuperar els treballs insuficients i/o aquells no presentats, a la primera setmana del següent trimestre.