INDIVIDU O SOCIETAT?

Quan vaig llegir Terra Baixa d’Àngel Guimerà, de seguida em vaig fixar en el poble, sempre sota el poder d’algú més ric i amb por de rebelar-se.
Això em fa pensar que potser l’obra amaga un cert paral.lelisme amb la realitat d’avui dia, amb la nostra societat.

Digueu-me sinó es cert que tots vivim per sota d’algú que ens vigila, igual que el poble de la novel.la.
Des de petits, els pares ens controlen i protegeixen, són superior. A l’escola, els professors sempre han estat per damunt dels alumnes i tots coneixem el cas d’algú que s’ha rebel.lat i ha sortit pitjor que no ha començat.
Quan hom ja deixa els estudis i es posa a treballar, tingui l’edat que tingui, sempre ha d’estar amable amb el cap ja que el poden acomiadar a l’instant. Una cosa curiosa dels caps de feina és que si els preguntes, sempre et diuen que ells també estan sota la submissió d’algú més poderós que aquest, i si preguntes a aquest altre i així contínuament, t'adones que no s’acaba mai, que tots estem sota la vigilància d’algú.

Trobo que no és just, però no us desanimeu ja que ningú té dret a canviar la nostra forma de pensar i que cadascú de nosaltres som lliures d'ésser nosaltres mateixos.
Potser, allò que Àngel Guimerà volia dir era que ell també era conscient d’aquest cercle en la societat i ho va voler plasmar en els seus personatges.

Torna a la pàgina anterior    -    Anar a l'Índex