Objectius generals de l'àrea de llengua

    En finalitzar l'etapa, l'alumne/a ha de ser capaç de:

1. Fer ús del llenguatge com a mitjà per fixar i desenvolupar el propi pensament.

2. Comprendre discursos orals i escrits adequats a les necessitats escolars i socials pròpies de l'edat.

3. Expressar-se oralment i per escrit amb correcció, coherència i adequació al tipus de discurs, 
    d'acord amb les necessitats escolars i socials pròpies de l'edat.

4. Utilitzar la normativa gramatical i la reflexió lingüística per millorar la pròpia expressió i com a  
    element de referència en l'aprenentatge d'altres llengües.

5. Servir-se autònomament de la lectura com a font d'informació, de lleure i de projecció personal.

6. Adonar-se que les produccions literàries constitueixen diverses interpretacions del món i de
    l'individu, afavoreixen el desvetllament de la imaginació i del bon gust estètic, i són un mitjà 
    d'arrelament i participació en la cultura pròpia, i de relació amb altres pobles.

7. Identificar i valorar els mitjans de comunicació social com a grans productors de missatges verbals i
    no verbals, i interpretar-ne críticament el contingut amb relació als valors de la cultura pròpia.

8. Respectar la diversitat lingüística i prendre consciència de la riquesa que representa aquesta  
    pluralitat.
 

Primer cicle 

* Valorar i utilitzar de forma adequada els elements lingüístics i no lingüístics, orals i escrits, com a  
  vehicle imprescindible per a la comunicació humana (objectius 1, 3, 4).

* Conèixer i comprendre les diferents tipologies textuals de cara a produir textos amb intencionalitat 
  (objectius 1, 3, 6).

* Buscar i interpretar informació a les fonts escrites d'origen (objectius 1, 2, 5).

* Redactar textos lliures i segons pautes donades (objectius 1,3).

* Practicar la lectura de textos lliures i suggerits per plaer, recerca d'informació o enriquiment personal 
  de coneixements (objectius 1, 2, 5).

* Valorar i incorporar la derivació i el lèxic per a l'enriquiment del llenguatge propi (objectius 1, 2, 3).

* Manifestar opinions orals i/o escrites de forma clara, ordenada i concisa sobre textos i qüestions de 
  classe (objectius 1, 3).

* Valorar i utilitzar l'ortografia i la presentació de textos com a eina per a una adequada comunicació 
  entre les persones, i no com una coacció externa (objectius 3, 4).

* Conèixer i integrar tots els components dels sintagmes i de l'oració, també com a ajuda per a la 
  producció pròpia de textos (objectius 1, 3, 4).

* Reconèixer els diversos factors que intervenen en la situació comunicativa i identificar la funció que 
  desenvolupa cadascun d'ells (objectiu 4).

* Conèixer alguns elements i valors de diferents generes literaris (objectius 1, 2, 6).

* Elaborar o exercitar estratègies d'ajuda a l'estudi com esquemes, resums i mapes conceptuals 
  (objectius 1, 3, 4).

* Identificar elements característics i valorar les aportacions de la premsa escrita i mitjans de 
  comunicació audiovisual per a l'extensiu de coneixements en general i de la llengua en la seva
  globalitat en particular (objectius 2, 5, 7).

* Observar i descriure els components i valors implícits de la publicitat per constatar la contribució dels
  elements no lingüístics en la comunicació (objectius 1, 2, 3, 7).

* Prendre consciència que la llengua catalana i els seus components lingüístics i literaris constitueixen
  un element enriquidor per a la cultura i el coneixement propis (objectius 1, 4, 6, 8).

* Conèixer i valorar els components i les aportacions de les diverses variants dialectals de la llengua 
  catalana (objectius 2, 8).

Segon cicle

* Integrar els coneixements morfosintàctics i literaris per elaborar textos de caire literari que suposin 
  trencar amb models estereotipats en favor d'opcions creatives (objectius 1, 2, 4, 6).

* Utilitzar els elements lingüístics i no lingüístics per a l'expressió oral i escrita de qualsevol missatge,
  de forma correcta i adequada al context (objectius 1, 3, 4).

* Buscar i interpretar informació a les fonts d'origen (objectius 1, 2, 5).

* Utilitzar la lectura com a eina per augmentar el bagatge personal i d'ajuda a l'estudi (objectius 1, 2, 5).

* Utilitzar i valorar els coneixements lingüístics per elaborar textos d'utilitat pràctica i quotidiana  
  (objectius 1, 3, 4).

* Utilitzar i valorar la correcció i adequació formal, ortogràfica, lèxica i sintàctica per a l'expressió de
  missatges orals i escrits en tot tipus de contextos (objectius 3, 4).

* Conèixer i analitzar de forma morfosintàctica completa els sintagmes en les frases coordinades i 
  subordinades (objectius 1, 4).

* Reconèixer els diferents gèneres literaris, les seves característiques principals i una panoràmica 
  global sobre la literatura catalana des de l'edat mitjana fins al segle xx (objectius 1, 6).

* Conèixer i valorar les aportacions dels diferents autors i moviments de la literatura catalana al progrés
  de la llengua en general i a l'enriquiment personal en particular (objectius 1, 2, 6, 8).

* Utilitzar la llengua com a element integrador de comunicació, en actitud activa contra tot tipus de 
  discriminació (objectius 3, 8).

* Manifestar opinions orals i/o escrites sobre textos i qüestions de classe (objectius 1, 3).

* Prendre consciència que la llengua catalana i els seus components lingüístics i literaris constitueixen
  un element enriquidor per a la cultura i el coneixement propis (objectius 1, 4, 6, 8).

* Conèixer els moments històrics principals pels quals ha passat la llengua catalana i reconèixer en la situació actual els canvis positius o progressos i les mancances (objectius 6, 8).