L'Educació
Secundària obligatòria

Va
adreçada als alumnes compresos entre els 12 i els 16 anys
i sestructura en dos cicles de dos cursos acadèmics
cadascun.
Aquesta
etapa té com a finalitat possibilitar que tots els alumnes
puguin accedir als elements bàsics de la cultura en el marc
dun desenvolupament personal que consolidi la formació
instrumental de lensenyament primari i completi la formació
cultural.
Totes
les àrees del currículum sorganitzen en crèdits,
és a dir, unitats de programació duna durada
de 35 hores, que, si es cursen a un ritme de 3 hores setmanals,
duren un trimestre. Dentre aquests crèdits, nhi
ha un 65% de comuns (obligatoris per a tots els alumnes) i un 35%
de variables (dopció optativa per als alumnes). Aquests
darrers possibiliten que cada jove construeixi el propi currículum.
Loferta
de crèdits variables ha de ser suficient per a garantir loptativitat
dels alumnes i es distribueix entre les diferents àrees o
àmbits globals de coneixement.
En
aquesta etapa, lalumne ha de cursar cada any daquest
període també el crèdit de síntesi,
que està format per un conjunt dactivitats densenyament-aprenentatge
concebudes per a comprovar si shan aconseguit, i fins a quin
punt, les capacitats fomulades en els objectius generals establerts
en les diferents àrees curriculars.
Àrees
- Llengua catalana i Literatura, Llengua castellana i Literatura,
i Llengua aranesa a la Val dAran.
- Llengües estrangeres.
- Ciències de la naturalesa.
- Ciències socials.
- Educació física.
- Tecnologia.
- Educació visual i plàstica.
- Música.
- Matemàtiques.
- Religió (voluntària).
El
nombre i la distribució de crèdits per a cada cicle
és el següent:
Primer
cicle:
Crèdits
comuns:
- Llengua catalana, Llengua castellana i Literatura: 12 crèdits
Llengua catalana i Literatura: 6 crèdits
Llengua castellana i Literatura: 6 crèdits
- Llengües estrangeres: 6 crèdits
- Ciències de la naturalesa: 6 crèdits
- Ciències socials: 6 crèdits
- Educació fisica: 4 crèdits
- Tecnologia: 4 crèdits
- Educació visual i plàstica: 2 crèdits
- Música: 2 crèdits
- Matemàtiques: 6 crèdits
- Religió/activitats destudi alternatives (1r curs):
2 crèdits
- Tutoria: 2 crèdits
Crèdits
de síntesi: 2 crèdits
Crèdits
variables: 6 crèdits
En
loferta de crèdits variables del centre hi haurà
1 crèdit de religió per a lalumnat que voluntàriament
hi hagi optat i crèdits de segona llengua estrangera. Les
activitats destudi alternatives a aquest crèdit de
religió consistiran en el conjunt de loferta de crèdits
variables daprofundiment o dampliació del centre.

Segon
cicle:
Crèdits
comuns:
- Llengua catalana, Llengua castellana i Literatura: 12 crèdits
Llengua catalana i Literatura: 6 crèdits
Llengua castellana i Literatura: 6 crèdits
- Llengües estrangeres: 6 crèdits
- Ciències de la naturalesa: 6 crèdits
- Ciències socials: 6 crèdits
- Educació fisica: 4 crèdits
- Tecnologia: 4 crèdits
- Educació visual i plàstica: 2 crèdits
- Música: 2 crèdits
- Matemàtiques: 6 crèdits
- Tutoria: 2 crèdits
Crèdits
de síntesi: 2 crèdits
Crèdits
variables: 10 crèdits
També
han de cursar una llengua estrangera obligatòriament, i podran
optar per una de segona.
En
loferta de crèdits variables del centre hi haurà
3 crèdits de religió per a lalumnat que voluntàriament
hi opti, crèdits de segona llengua estrangera i crèdits
de cultura clàssica. Les activitats destudi alternatives
a aquests crèdits de religió consistiran en el conjunt
de loferta de crèdits variables daprofundiment
o dampliació del centre.
En
acabar aquesta etapa, els alumnes reben una acreditació descolarització
i, a més, si han assolit els objectius establerts, obtenen
el títol de Graduat en Educació Secundària.
Quan
es finalitza satisfactòriament, lalumne té,
pel que fa als estudis, dues opcions:
cursar els cicles formatius de grau mitjà o accedir al Batxillerat.
Daltra banda, també pot incorporar-se al món
del treball, perquè ja té ledat mínima
per accedir-hi.
©
Generalitat de Catalunya
|