CARÀTER PRÒPI DE LES ESCOLA COR DE MARIA


PREÀMBUL
La Constitució i les lleis reconeixen el dret de tothom a l'educació i la llibertat d'ensenyament. És a dir, en la nostra societat democràtica i pluralista, s'ha de garantir l'exercici dels següents drets i llibertats:
* el dret dels infants, adolescents i joves a una escola que promogui el ple desenvolupament de la persona i la seva capacitat per a la vida professional;
* el dret dels pares a decidir el tipus d'educació que han de rebre els seus fills, a elegir l’escola que prefereixen i a ser respectats en llurs conviccions;
* el dret de les persones i grups socials a crear i dirigir escoles i a impartir-hi un determinat tipus d'educació, expressar i garantir el seu CARÀCTER PROPI;
* el dret dels professors a realitzar la seva acció docent amb llibertat, d'acord amb les característiques pròpies del centre i el nivell educatiu que els correspon.
Els poders públics, com a responsables del bé comú i garants dels drets i llibertats dels ciutadans, han de fer possible l'exercici pràctic del dret de tothom a l’educació, bo i assegurant la gratuïtat de les escoles i la llibertat d'ensenyament.
El pluralisme de la nostra societat es tradueix en una diversitat d'escoles, algunes de les quals han estat creades pels poders públics i altres són fruit de la lliure iniciativa dels ciutadans. Les escoles "COR DE MARIA", promogudes per les Missioneres Cor de Maria, fidels al seu compromís eclesial i a l'esperit dels seu fundador, Dr. Joaquim Masmitjà, ens proposem de complir una funció educativa des de la perspectiva cristiana.
Amb esperit de col·laboració i servei a la societat i a l'Església del nostre país, sintetitzem la Proposta Educativa de les nostres escoles en els següents principis.

LA IDENTITAT DE LA NOSTRA ESCOLA
La nostra escola sorgeix com a resposta a les necessitats del poble. Promou la formació integral dels alumnes d'acord amb una concepció cristiana de l'home, de la vida i del món, i intenta participar activament en la transformació i millorament de la societat.
La dimensió cristiana ens és especialment exigida a la llum del carisma catequètic del Dr. Masmitjà.
Per tant, la nostra escola

* s'obre a tothom qui desitja educar-hi els seus fills, donant així resposta a una acció educativa que els pares reclamen;
* promou la responsabilitat en la preparació humana com un esforç d'autèntic servei i de col·laboració en la construcció d'una societat més humana i més justa;
* compta amb un equip de professors i col·laboradors que es comprometen a donar una educació coherent i de qualitat a tots els alumnes;
* té el suport i l'estímul dels pares d'alumnes, compromesos amb l'opció educativa pròpia del centre;
* s'acull al finançament públic per tal de garantir la gratuïtat de l’educació evitant així tota discriminació per motius econòmics;
* segueix les orientacions i els criteris pastorals de l’Església local i universal;
* s'insereix en la realitat sòcio-cultural de Catalunya, en funció de la seva identitat cristiana i de la seva vocació evangelitzadora.
En el marc del pluralisme escolar, que caracteritza la nostra societat, la nostra escola se sent corresponsable del bé comú i solidària dels drets de la resta de les altres escoles del país.

L'EDUCACIÓ CRISTIANA
En la nostra escola procurem afavorir el creixement i la maduració dels alumnes en totes les seves dimensions. Per això:

* els ajudem a descobrir i potenciar les seves possibilitats físiques, intel·lectuals i afectives;
* eduquem la seva dimensió social i promovem la inserció en el món de forma responsable i constructiva;
* fomentem el desenvolupament de la dimensió ètica i transcendent de la persona.
L'educació cristiana ha de tenir sempre el caràcter d'una oferta respectuosa envers la llibertat de tots els alumnes, els professors i les famílies, els quals han de respectar igualment el Caràcter Propi del centre. Amb aquests criteris,
* ensenyem la religió catòlica i pretenem la formació d'uns alumnes conscients i responsables, a través d'un plantejament fonamentat i crític de la qüestió religiosa;
* afavorim la coherència entre fe i cultura, de manera que L’educació desemboqui en la síntesi fe-vida, i en una participació activa en la comunitat eclesial;
* eduquem per a la Llibertat, la justícia, la solidaritat i la pau, conscients que el conreu d'aquests valors és especialment urgent en la nostra societat.
Tenim un Projecte Educatiu que concreta la realització gradual i progressiva d'aquesta proposta d'educació integral, d'acord amb els diversos nivells escolars.

LA NOSTRA COMUNITAT EDUCATIVA
La Congregació organitza els seus Centres com a Comunitats Educatives, integrades per educadors, pares, alumnes, la direcció de l’escola i tots aquells que col·laboren en la concreció de les metes proposades en aquest Caràcter Propi. El conjunt d'estaments i persones que la formem ens integrem harmònicament, i tots som corresponsables de la tasca educativa, dins l'àmbit de les nostres funcions.

* La Institució Titular és responsable d'expressar i donar continuïtat a aquells principis i criteris d'actuació que garanteixen la qualitat de l’educació cristiana que volem impartir.
* Els alumnes són els primers protagonistes de llur formació, intervenen activament en la vida de l’escola segons les exigències pròpies de l'edat, assumint responsabilitats proporcionades a la seva capacitat.
* Els professors tenen un paper decisiu en l’escola, ja que estan directament implicats en la preparació, realització i avaluació del Projecte Educatiu.
* El personal d'administració, i la resta de col·laboradors de la comunitat educativa, presten una valuosa cooperació acomplint funcions totalment necessàries per a la bona marxa del centre.
* Els Pares, com a principals responsables de L’educació dels seus fills, participen activament en la vida de L’escola i li presten el seu suport, sobretot a través de l'Associació de Pares d'Alumnes.
Aquest model d'educació cristiana exigeix que L’escola sigui una autèntica Comunitat Educativa.

EL NOSTRE ESTIL
L'estil de vida i acció de les nostres escoles, pretén fruir de l'’esperit propi de les primeres comunitats "COR DE MARIA", i posa en relleu aquests punts:

* Actitud acollidora i senzilla, creadora d'un ambient familiar, que facilita obrir-se als altres i participa en la vida de grup.
* Capacitat de comprensió que ajuda l'alumne a la pròpia acceptació i creixement.
* Esperit crític i creador que prepara l'alumne per a col·laborar en una autèntica transformació de la societat.
* Capacitat d'harmonitzar exigència amb flexibilitat, conscients que som artífexs d'un món que s'ha d'anar construint amb més justícia, llibertat i amor.
* Actitud solidària per a participar en aquelles obres que puguin ser realitzades en bé dels nostres germans i de tots els homes.
* Apertura al diàleg, que afavoreix la comunicació i el coneixement mutu en un ambient de confiança recíproca.
* Simplicitat, joia i bon humor, elements necessaris per a construir una comunitat de treball i amistat.
* Pau, fruit de la recerca constant i do que es frueix pel fet de viure amb il·lusió.
* Vivència joiosa de la fe cristiana, do gratuït de Déu.
* Esperit de pregària que ens relaciona filialment amb el Pare bo i fraternalment amb Jesucrist, el nostre Salvador.
* Vivència sagramental que culmina en l'Eucaristia i flueix d'ella.
* Devoció a Maria com aprenentatge senzill i amorós, d'aquella donació incondicional que ens fa més persones, més generosos i més grans.
ALGUNS TRETS BÀSICS DE LA NOSTRA ACCIÓ EDUCATIVA
L'educació que desitgem oferir a famílies i alumnes requereix una aportació coordinada per part de tots. Només així aconseguirem que la nostra acció assoleixi els seus objectius. Per això,
*orientem els alumnes en el seu treball formatiu per tal que descobreixin llurs aptituds i limitacions, i aprenguin a auto-governar-se i a desenvolupar totes les seves capacitats;
* desvetllem el seu esperit crític per tal que siguin conscients i responsables de les seves idees;
* adoptem una metodologia didàctica oberta i flexible, conseqüents amb els objectius educatius que l’escola persegueix;
* donem la deguda importància al treball adreçat als alumnes per tal que arribin al desenvolupament ple de les seves possibilitats;
* afavorim l’educació activa i dinàmica, promovem l'adquisició de destreses, habilitats, i potenciem les relacions de cooperació amb els companys;
* posem els avenços tecnològics al servei de l’educació i preparem els alumnes per a la vida, ensenyant-los a comprendre i discernir les noves formes d'expressió que esdevenen habituals a la nostra societat;
* projectem L’educació més enllà de l'aula i de l'horari lectiu, a través d'activitats formatives que ajuden els alumnes a obrir-se a un món de dimensions cada dia més amples i a prendre part en iniciatives socials i pastorals.
Un procés d'avaluació contínua ens permet de verificar el nivell de qualitat de l’acció educativa de l’escola i la seva adequació als interessos i necessitats de famílies i alumnes.

EL NOSTRE MODEL DE GESTIÓ
Pares, professors, titular i personal d'administració i serveis realitzem conjuntament una tasca que ens aglutina i que dóna sentit als nostres esforços i il·lusions: la formació integral dels alumnes. Amb aquesta finalitat,

* procurem que la participació de tots en la vida de l'escola ens ajudi a consolidar la Comunitat Educativa i a realitzar el Projecte Educatiu;
* tenim un Reglament de Règim Interior que regula el funcionament de l'escola i garanteix l'adequada coordinació de tots els estaments i persones que intervenim en l'acció educativa;
* el Consell Escolar promou l'actualització del Projecte Educatiu, afavoreix la inserció en l'entorn social i eclesial, i fomenta la corresponsabilitat. El bon resultat de la seva gestió és fruit de la competència, disponibilitat, coherència i capacitat de compromís de tots i cada un dels seus membres.


El coneixement i l'aceptació d'aquests principis i criteris d'actuació faran convergir les il·lusions pedagògiques i l'acció formadora de tots els qui constituïm la Comunitat Educativa dels nostres centres "COR DE MARIA".

PÀGINA PRINCIPAL