1r
Congrés Europeu d'Estudiants en Espais Volcànics
Protegits
El Young Volcandpark ha estat un
congrés adreçat als estudiants que viuen en
territoris volcànics protegits. El seu
objectiu principal ha estat reunir estudiants
de primària i secundària per analitzar els
problemes, els beneficis i el patrimoni
natural del seu entorn. Les escoles i els
instituts de la Garrotxa han estat treballant
sobre el vulcanisme i el congrés. S'han
plantejat qüestions i idees com ara com es
relacionen els alumnes locals amb el seu
entorn volcànic, quins avantatges o
desavantatges té viure en una zona com
aquesta, o què es podria millorar. Un grup
d'alumnes del nostre institut, com a
activitats del treball de recerca de 4t d'ESO,
van elaborar fins a 4 itineraris per conèixer
les característiques geològiques, naturals,
paisatgístiques i d'ús humà del Parc Natural
de la Zona Volcànica de la Garrotxa.
Alumnat: Núria Calzas, Guillem Coromina, Jordi Galobardes, Nerea García, Ariadna Iglesias, Albert Nebot, David Lizardo, Jaume Prat, Mireia Pujol, Mar Reixach, Mireia Ribera, Alba Sánchez, Arnau Suñé, Aina Vidal i Maria Vilanova.
2010-2012
Amb mirada matemàTICa
Després d'haver participat durant dos cursos el projecte Còrdova, Múrcia i Olot, una mica més a prop i seguint en la mateixa línia, hem format una xarxa de centres amb el projecte Amb mirada matemàtica el qual forma part del programa ARCE del Ministerio de Educación, i promou les xarxes de centres escolars que ja hagin participat anteriorment en un projecte d'agrupacions escolars.
En aquest nou projecte, hi hem participat els centres IES Los Realejos de Los Realejos (Tenerife), l'IES Bajo Guadalquivir de lebrija (Sevilla), L'IES Blas Infante de Còrdova, el SI Serra de Noet de Berga (Barcelona) i l'INS Montsacopa d'Olot (Girona)
Ha tingut una durada de dos cursos (2010-2012) en què s'han treballat les Competències Bàsiques de l'ESO dins l'àrea de Matemàtiques. Els alumnes dels centres implicats han estat comunicats mitjançant una xarxa social amb el professorat i han usat una gamma important d'eines Web 2.0 per a la generació de continguts i s'ha fet difusió de materials produïts i de l'experiència. La metodologia integradora ha facilitat que cada alumne desenvolupi els seus potencials.
També s'ha dut a terme una trobada amb tots els alumnes que han participat acitvament en totes les activitats, durant el juny de 2012 a Santiago de Compostel·la.
Professorat responsable: Montse Gelis i Vicenç Masdemont
Alumnat: Mireia Suñer, Arnau Abel, Albert Nebot, Marina Sánchez, Laia Coma, Pau Caballero, Bernat Ribó, Èric Yeste, Maria Vilanova, Sílvia Padrosa, Alicia Chamorro, Marc Casanova, Mireia Ribera, Sandra Soltillo, Marta Subirà, Robert Herrero, Helena López, Laia Soler, Anna Carrillo, Gemma Codina, Iria Colomé, Mar Reixach, Jordi Galobardes i Raquel Fernández.
2008-2009
La memòria de l'escola franquista
A partir d'una proposta del col·lectiu de cinema olot.doc i amb la participació de l'institut Montsacopa, es va organitzar un taller per tal de conèixer el món del documental des de diferents vessants: teòrica, tècnica, pràctica i de realització del producte final. El resultat és un documental conduït des d'olot.doc per Toni Herrero i des de l'institut per Jesús Gutiérrez.
Es tracta d'un projecte de memòria oral en el qual participen alumnes de 4t d'ESO d'aquest institut i que pretén recordar com eren les escoles durant la dictadura de Franco (de 1939 a 1975), especialment les de les primeres dècades, quan la repressió va ser més manifesta.
En el documental, quinze noies consulten diversos testimonis, la majoria d'ells avis de les mateixes alumnes, i també hi intervenen d'alguns especialistes que aporten la seva pròpia experiència. A partir de la informació aconseguida per mitjà de les entrevistes, es descobreix la metodologia de l'escola franquista, les penúries econòmiques i materials, la persecució del català, la influència de l'Esglèsia Catòlica i la por generada per l'autoritat del mestres.
Aquest documental és una lliçó de vida, de la vida que va tocar patir als nostres avis i àvies, que són els garants d'una memòria que no s'hauria de perdre mai.
Coordinació i direcció: Jesús Gutiérrez i Toni Herrero
Alumnat: Cristina Aulinas, Núria Canal, Laura Capdevila, Ada Carmona, Macarena Domínguez, Andrea Jiménez, Beatriz Jiménez, Lorena Jiménez, Tània Mesa, Berta Lluís, Sara Nicastro, Yaiza Quiroga, Mireia Rull, Lara Trias i Sira Vidal.
2008-2010
Còrdova, Murcia i Olot, una mica
més a prop
Durant
els cursos 2008-09 i 2009-10 alumnes de l'IES
Blas Infante de Còrdova, l'IES Poeta Sánchez
Bautista de Múrcia i l'INS Montsacopa d'Olot
van participar en un dels projectes organitzats en el marc
de les Agrupaciones de Centros Educativos
(ARCE) de la Subdirecció General de
Cooperació Territorial depenent del Ministerio
de Educación. Es tractava d'un programa que va
promoure l'establiment d'agrupacions entre
centres de diferents Comunitats Autònomes i
va impulsar intercanvis entre centres i la
mobilitat d'alumnes i professors, per tal de
contribuir a l'adquisició i millora de les
seves aptituds, no només en les competències,
àrees, o temes en què se centrava el projecte,
sinó també en la capacitat de treballar en
equip.
Una de les prioritats del projecte va ser
l'intercanvi entre els alumnes. Als
intercanvis hi varen participar uns 25 alumnes
de cada centre. La durada dels intercanvis va
ser d'uns quatre dies i es van realitzar
durant les festes significatives de cada
ciutat: la Fiesta de los Patios de
Còrdova (maig de 2009), la Fira de Sant
Lluc d'Olot (octubre de 2009) i les Fiestas
de Primavera de Múrcia (abril de 2010) .
Durant
els dos anys de projecte es van dur a terme
activitats molt diverses, alguna de les quals
eren destiandes a fomentar i facilitar la relació
entre alumnes i d'altres eren interdisciplinàries.
Tot i el marcat caràcter multidisciplinar del
projecte, les activitats matemàtiques van
constituir un element important del projecte.
Professorat responsable: Montse Gelis i Vicenç Masdemont
Alumnat: Arnau Abel, Gemma Codina, Coral Güell, Ariadna Iglesias, Helena López, Laia Luque, Bernat Ribó, Ada Sánchez, Marc Solé, Marta Subirà, Èric Yeste, Vanessa Carrillo, Neus Ferrer, Sílvia Padrosa, Mar Reixach, Gerard Roura, Marina Sánchez, Mireia Suñer, Anna Carrillo, Marc Casanova, Jordi Galobardes, Albert Nebot, Mireia Pujol, Sandra Sotillo, Arnau Vidal. Alimatou Waggeh i Robert Herrero.
2007-2010
Pla de llengües estrangeres
El departament d'anglès de l'Institut ha participat en el Pla experimental de llegues estrangeres i millora de la competència oral de l'alumnat amb el projecte Let’s Talk “ Millora de la competència comunicativa general de l’alumnat en llengua anglesa en especial incidència en les competències de producció, recepció i interacció oral “
Aquest projecte s'ha aplicat durant el trienni 2007-2010. Tot el professorat d'anglès del centre hi ha estat implicat. Durant el curs 2008-2009 el centre ha tingut una auxiliar de conversa en llengua anglesa.
Durant aquest període s'han fet nombrosos vídeos orals i gravacions i els alumnes han representar diversos esquetxos en anglès.
L'institut també ha participat en la mostra de teatre en llengua anglesa que s'ha realitzat al Teatre Principal d'Olot juntament amb els altres instituts de la comarca.