Volums

Mosaics
Patchwork
Projecte

Web realitzat per la comissió d'informàtica del
CEIP Pompeu Fabra
de Lloret de Mar.

Si voleu col.laborar amb la web, envieu-nos les vostres fotografies i comentaris!!

Projecte.

Un grup de mestres de l'escola ens vam proposar de crear una plana en la que hi participés tot el centre. Els alumnes de Cicle Superior ja han fet algun taller de creació de planes web, i pensem que és un entorn que té molts aspectes engrescadors, enriquidors i que potencien l'intercanvi.

Paral.lelament el tema de la geometria a l'escola és un tema que ens motiva i alhora és atractiu quan el reflectim en imatges, i que pot ser un bon element de comunicació entre centres. Cada cicle de la nostra escola va buscar un aspecte de la geometria que pogués plasmar a la web. El resultat ens sembla que és una plana que mai s'acaba. A l'índex hi podríem afegir molts altres aspectes de treball de la geometria a l'aula, ampliable amb aportacions d'altres cursos i d'altres escoles. A l'hora pretenem mostrar una manera diferent de treballar la geometria que neix de l'observació, de la manipulació i de la realització d'activitats plàstiques.

El resultat d'aquest treball us l'exposem a continuació, especificant què hem fet a cada cicle .

Cicle Inicial

Cicle Mig

Cicle superior

A P3 PRETENEM QUE ELS NENS I NENES EXPERIMENTIN AMB ELS OBJECTES QUE SE'LS PRESENTEN I N'ESTABLEIXIN CLASSIFICACIONS ESPONTÀNIES, INTUÏTIVES... A PARTIR DE LES SEMBLANCES O DIFERÈNCIES. ELS ELEMENTS QUE ES PRESENTEN SÓN OBJECTES QUOTIDIANTS, QUE LA MAJORIA DELS NENS I NENES CONEIXEN I QUE TENEN FORMA ESFÈRICA, CILÍNDRICA I CÚBICA. ELS MODELS DE REFERÈNCIA SÓN UNA ESFERA, UN CILINDRE I UN CUB DE FUSTA. EN UNA PRIMERA PROPOSTA CALDRÀ QUE PARTINT DE TOTS ELS OBJECTES QUE S'HAN ESCOLLIT ELS NENS I NENES CLASSIFIQUIN SEGONS EL MODEL (ESFERA, CILINDRE O CUB DE FUSTA). LA SEGONA ACTIVITAT OFEREIX ALS NENS I NENES LA POSSIBILITAT D'ESCOLLIR AQUELL OBJECTE DE DINS LA CAPSA QUE S'ASSEMBLI - PEL TACTE- A LA FIGURA MODEL QUE TENEN A LA MÀ (TOTA L'ACTIVITAT ES REALITZA AMB ELS ULLS TAPATS). L'ÚLTIMA PROPOSTA PERMET ALS NENS I NENES ESTABLIR RELACIONS ENTRE ELS OBJECTES FOTOGRAFIATS (IMATGES), PER LA SEVA SEMBLANÇA AMB LA FIGURA MODEL O VICEVERSA.

EL TREBALL SOBRE EL VOLUM EN EL NIVELL DE P4 CONSISTEIX EN LES SEGÜENTS ACTIVITATS: - PRIMERAMENT ES PRESENTA A TOT EL GRUP-CLASSE L'OBJECTRE O FIGURA A TREBALLAR; EN AQUEST CAS S'INTRODUEIX EL CUB, EL PRISMA I EL CILINDRE. ES TREBALLA A NIVELL MANIPULATIU, ESTABLINT COMPARACIONS, DIFERÈNCIES... - POSTRERIORMENT S'ANALITZA LA FIGURA MÉS DETALLADAMENT. AMB PINTURA S'IMPRIMEIX EN UN FOLI LES DIFERENTS CARES DE LES FIGURES PER TAL QUE EL NEN/A SE N'ADONI DE QUINES FIGURES GEOMÈTRIQUES SÓN LES QUE COMPOSEN EL CUB, EL PRISMA I EL CILINDRE.
A P5 JA CONEIXEM EL CUB, EL PRISMA I LA PIRÀMIDE. HEM OBSERVAT OBJECTES DEL NOSTRE ENTORN QUE TENEN LA MATEIXA FORMA. ARA, NOSALTRES, VOLEM CONSTRUIR AQUESTES FIGURES VOLUMÈTRIQUES. HEM COMPTAT QUANTES CARES EN TÉ CADASQUNA I QUINA FORMA GEOMÈTRICA TENEN LES SEVES CARES.

Pel que fa al tema de les fruites, vam buscar diferents elements geomètrics, i miràvem què hi podíem descobrir. D'aquesta manera pretenem que els nens explorin el seu voltant amb una mirada curiosa, amb ganes de descobrir més coses, a més a més de les que veiem a simple vista. Comencem per l'exploració de diferents fruites, parlem de la forma que tenen i amb quins altres elements de la nostra realitat immediata els podem relacionar, després tallem les fruites de diferents maneres i observem els resultats, comentem... i acabem dibuixant el resultat de l'observació.

A la web trobareu els dibuixos "a sota dels originals", en forma d'imatge de substitució.

A tercer de C.M. s'ha treballat la composició i descomposició de figures geomètriques. El resultat d'aquest treball d'aula el podeu trobar a la plana en forma d'animacions. També hi hem afegit uns trencaclosques de descomposició de polígons.

A quart de C.M. ens hem centrat en el tema de les simetries. Partint de la simetria al propi cos, fent servir fotografies, miralls... s'han realitzat tot un seguit d'activitats de psicomotricitat i de plàstica, lligades i coordinades des de l'àrea de matemàtiques. Un cop s'ha presentat als nens les imatges de substitució, han sortit idees per plasmar-ho a la web.

Ens hem centrat en els mosaics. A partir d'aquest element s'han treballat aspectes de composició i descomposició de figures, mesura d'angles, sumes d'angles, translacions, girs i simetries. La feina es porta a terme a classe de matemàtiques i a plàstica, fent servir materials manipulatius, llapis i paper, o a l'aula d'informàtica, amb programes de dibuix i d'edició d'imatge i amb Tesselmania!®