Quatre dades per a la història de l'IES

L'IES d'Hostalric, anomenat així en un bon principi, va iniciar la seva activitat el curs 1995/96. Des d'un punt de vista documental, en el DOGC 2186 de 25/03/96 apareix el Decret 93/1996 de creació de l'institut i en el DOGC 2231 de 17/07/96 es publica la Resolució d'1 de juliol de 1996, per la qual es disposa l'inici d'activitats.

El primer any va acollir 3 grups de 3r d'ESO (uns 90 alumnes). Progressivament, va anar incorporant la resta de les línies d'ESO. En el curs 1997/98 va començar també la tasca docent als grups de primer curs de batxillerat. Va ser, per tant, en el curs 1998/99 quan l'IES va cobrir l'atenció docent als quatre cursos d'ESO i als dos cursos de batxillerat.

El nombre de professors i de personal administratiu va anar augmentant correlativament. El primer any, la plantilla docent es componia de 6 professors/res amb dedicació completa i altres quatre amb dedicació parcial.

Pel que fa a les instal·lacions, l'IES va ésser ubicat al davant de la pista esportiva, aleshores encara descoberta, que es va utilitzar per dur a terme les activitats d'educació física. L'IES es va configurar en quatre mòduls prefabricats, que van arribar a l'indret la segona setmana de setembre, raó per la qual tota la tasca administrativa (les matriculacions, per exemple) i l'atenció als pares i alumnes es va desenvolupar, en un primer moment, a la seu de l'Ajuntament d'Hostalric. Les activitats es van iniciar en una situació prou precària, només subsanada per la voluntat i l'esperit pioner dels professors adscrits. En anys posteriors, a mesura que el centre incrementava el nombre d'alumnes, van arribar set nous pavellons prefabricats.

Superats els primers moments de posada en marxa de l'Institut i després d'un període destinat a consolidar el funcionament i l'organització del centre, el conjunt de la comunitat educativa - tant el personal docent i no docent com la junta de l'APA - va manifestar repetidament el seu rebuig a perpetuar una situació amb característiques de provisionalitat i de precarietat, bàsicament perquè considerava que tal cosa aniria greument en contra d'una millora en la qualitat de l'ensenyament i de la prestació d'un servei adient. La notícia de la cessió formal dels terrenys i la posterior construcció posterior del nou edifici van alimentar la consistència de les il·lusions de futur. Efectivament, el dia 9 d'octubre de 2005 es va inaugurar la nova seu de l'IES, conegut des d'aleshores com IES Vescomtat de Cabrera.

Mentrestant, el millor que queda són un bon nombre d'alumnes que es van graduar a l'ESO o que, un cop acabat el batxillerat amb èxit, van seguir el seu procés formatiu en àmbits superiors. Tots ells, en aquest moment, ens deleixen amb l'impagable record de què la nostra institució i tota la comunitat educativa podem haver col·laborat a fer-los créixer com a persones i com a ciutadans.

Josep Maria Vilarmau
Hostalric, desembre de 2006