CATALÀ

Currículum E.S.O. Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

OBJECTIUS GENERALS:
  1. Fer ús del llenguatge com a mitjà per fixar i desenvolupar el propi pensament.
  2. Comprendre discursos orals i escrits adequats a les necessitats escolars i socials pròpies de l’edat.
  3. Expressar-se oralment i per escrit amb correcció, coherència i adequació al tipus de discurs, d’acord amb les necessitats escolars i socials pròpies de l’edat.
  4. Servir-se autònomament de la lectura com a font d’informació, de lleure i de projecció personal.
  5. Adonar-se que les produccions literàries constitueixen diverses interpretacions del món de l’individu; afavoreixen el desvetllament de la imaginació i del bon gust estètic, i són un mitjà d’arrelament i participació en la cultura pròpia, i de relació amb altres pobles.
  6. Identificar i valorar els mitjans de comunicació social com a grans productors de missatges verbals i no verbals, i interpretar críticament el contingut en relació amb els valors de la cultura pròpia.
  7. Respectar la diversitat lingüística i prendre consciència de la riquesa que representa aquesta pluralitat.

CONTINGUTS:

1. Procediments:
  1. Comprensió i classificació de les entrevistes.
  2. Produccions de missatges orals (explicacions i exposicions)
  3. Memorització de refranys, dites, cançons.
  4. Lectura expressiva dels textos.
  5. Comprendre el text llegit. (Comprensió del significat global)
  6. Identificar les idees bàsiques.
  7. Elaboració d’unes auques, còmics, pictogrames, cal·ligrames, murals, rodolins, sopa de lletres.
  8. Producció espontània a partir de models donats pel professor.
  9. Adonar-se dels castellanismes, vocabulari del català antic.
  10. Saber emprar el diccionari com a eina de consulta.
  11. Definir correctament les paraules que surten en el text.
  1. Fets, conceptes i sistemes conceptuals.
  1. El text oral com a unitat bàsica de comunicació.
  2. Elements no lingüístics que acompanyen una situació de comunicació oral: entonació, postura, to de veu…
  3. Interferències ortogràfiques català- castellà.
  1. Valors, normes i actituds.
  1. Consciència de la importància i utilitat de la llengua parlada en la comunicació social i personal.
  2. Curiositat per les expressions genuïnes i les expressions i mots manllevats d’altres llengües.
  3. Interès per identificar les interferències català-castellà.
  4. Atenció als fets circumstancials que demostren la importància de la llengua per ordenar el pensament.
  5. Ús del català en l’àmbit escolar.
  6. Actitud de tolerància i respecte cap a posicions diferents a la pròpia, exigint una actitud recíproca.

ACTIVITATS:

1. Treball d’ordenació-classificació:
    1. Definició amb llenguatge propi de l’alumnat dels significats: REFRANYS, DITES, CANÇONS.
  1. Classificació, agrupament i ordenació per temes, aspectes a treballar de tot el material recollit.
  2. Ordenació alfabètica i elaboració d’una composició i formulació acròstica d’acord amb l’agrupament del material.
  3. Quantificació del nombre de vegades que es repeteix una paraula i un mateix tema.
  4. Cercar, identificar i agrupar possibles arcaismes, mots col.loquials, barbarismes i mots derivats.
  5. Elaboració i recerca d’informació concreta sobre diferents temes i agrupaments a mode d’introducció i ressenya.
  1. Treball de recerca:
  1. Confecció d’un lèxic significatiu i representatiu de tots els mots en desús i propis de l’argot, fent la transcripció amb el llenguatge propi de l’alumnat.
  2. Elaboració i establiment d’un vocabulari temàtic i concret dels diferents mots quantificats i més repetits.
  3. Recerca del significat de les paraules no conegudes a fi d’establir la seva definició.
  4. Recerca i extracció de sinònims, antònims, mots compostos i derivats, metàfores i analogies existents.
  5. Establir una relació comparativa a nivell semàntic i d’estructura formal entre els refranys i les dites.
  1. Treball de creació/aplicació:
    12. Realització d’un dibuix interpretatiu a partir d’un refrany que sigui representatiu, motivador i entenedor per a l’alumne/a.
  1. Selecció i confecció amb el material anteriorment treballat d’unes vinyetes en forma de còmic, tenint en compte el tema i/o l’aspecte d’un grup de refranys i dites d’igual significació.
  2. Associar i relacionar refranys i dites amb una fotografia que li correspongui d’acord amb el tema, aspecte i imatge.
  3. Confecció d’una auca popular amb les dites i refranys que integren diferents temes i aspectes del material recopilat.
  4. Elaboració d’uns pictogrames amb les dites, refranys i cançons.
  5. Composició i elaboració amb els refranys d’uns cal.ligrames adient a partir del material seleccionat prèviament.
  6. Elaboració d’un gran mural a partir del material més representatiu.
  7. Reconvertir un tipus de frases en rodolins i crear de nous seguint el mateix tema.
  8. Derivar i formular, mitjançant el vocabulari extret i el lèxic una sopa de lletres, endevinalles i mots encreuats.
  1. Treball interdisciplinari:
  1. Amb les frases fetes, refranys, dites i cançons, elaborar una petita obra de teatre, establint un fil argumental i conductor on es puguin interposar els refranys i les cançons. (2n . trimestre)
  2. Recerca i recollida de diferents materials relacionats en les propostes d’aplicació; així com fotografies, eines, estris vells, etc. d’acord amb els temes i aspectes treballats, per tal de fer una exposició itinerant i divulgativa, junt amb els pictogrames, auques, còmics i cançons que hi seran de fons ambiental.

left.jpg (744 bytes)

home.gif (2303 bytes)